AC för lägenhet med gamla fönster

Permalänk

AC för lägenhet med gamla fönster

Sommaren var varm och jag tänker vara förberedd inför nästa!

Bor i en lägenhet på cirka 60 kvadrat som blir väldigt varm på sommaren. Det är gamla dubbelfönster och man kan inte ställa dem på glänt på samma sätt som man kan med mer moderna. Antingen är de fullt öppna eller stängda. Jag sitter i styrelsen i föreningen och fönster kommer troligen bytas, men tidigast om 3-4 år.

Det här gör det svårt för mig att veta hur jag ska välja portabel AC. Jag kommer att ha svårt att leda ut värmen genom slangen. Vad har jag för alternativ? Jag har tänkt på följande:

* Solfilm på fönster
* AC med julklappar
* Fläkt

Finns det några andra alternativ? Vad kyler bäst?

De vanliga tipsen med att dra igen så gott man kan under dagen och öppna upp på kväll/natt körde jag på i somras.

Permalänk
Skrivet av Gheyrippir:

Sommaren var varm och jag tänker vara förberedd inför nästa!

Bor i en lägenhet på cirka 60 kvadrat som blir väldigt varm på sommaren. Det är gamla dubbelfönster och man kan inte ställa dem på glänt på samma sätt som man kan med mer moderna. Antingen är de fullt öppna eller stängda. Jag sitter i styrelsen i föreningen och fönster kommer troligen bytas, men tidigast om 3-4 år.

Det här gör det svårt för mig att veta hur jag ska välja portabel AC. Jag kommer att ha svårt att leda ut värmen genom slangen. Vad har jag för alternativ? Jag har tänkt på följande:

* Solfilm på fönster
* AC med julklappar
* Fläkt

Finns det några andra alternativ? Vad kyler bäst?

De vanliga tipsen med att dra igen så gott man kan under dagen och öppna upp på kväll/natt körde jag på i somras.

Va?

Du borde ju kunna skruva dit ett vädringsbeslag (https://www.bauhaus.se/vadringsbeslag-inatgaende-1.html) för att kunna ställa fönstret på glänt, och blir springan för smal för röret att leda ut så kanske du kan bygga en övergång så den passar mellan?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@Gheyrippir:

Jag kör med ett Airlock och en portabel AC, tänk bara på att dom kyler endast i ett rum samt kan vara ganska högljudda (elräkningen blir också därefter), men fungerar prima.

Vet dock inte om det funkar i och med att du inte kan ha fönstret bara lite öppet.

Permalänk
Medlem

Låter riktigt smart att försöka fixa något nu under vintern!

Jag såg på Prisjakt att nästan alla lager fortfarande är helt ur-rensade och det finns kanske 15-20 olika ACs i lager på olika sidor., hoppas att det dock kommer in mer vid våren...

Permalänk
Medlem

Fixa markiser i söderläge via föreningen? Installera riktig AC/värmepump med utomhusdel med föreningens godkännande? Använda balkongdörr och ventilations-kit för att få bort frånluften?

Egentligen är det bara riktig AC med utomhusdel (delad enhet) som klarar att kyla alla dina 60 m². Har du en balkong bör det inte vara så stort ingrepp att installera utomhusdelen där och ta upp ett par hål i väggen. Det är nog också det enda som egentligen är vettigt med tanke på husets egna ventilation.

Fläkt kan fläkta, när det blir riktigt varmt så försvinner den sköna fläktkänslan

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Va?

Du borde ju kunna skruva dit ett vädringsbeslag (https://www.bauhaus.se/vadringsbeslag-inatgaende-1.html) för att kunna ställa fönstret på glänt, och blir springan för smal för röret att leda ut så kanske du kan bygga en övergång så den passar mellan?

Har tänkt på det tidigare, är mest osäker på hur det kommer fungera. Det blir ett undertryck som jag förstått det. Det gör att fönstren behöver vara något stabila och fasta. Fönsterna sitter inte ihop mellan ytter och inner glas. Det sitter två fönster i rad, jag hade behövt sätta på vädringsbeslag på varje fönster, för det enda som håller det andra fönstret på plats är det första fönstret. Det kanske är ett alternativ hur som helst.

Skrivet av Zyriak:

@Gheyrippir:

Jag kör med ett Airlock och en portabel AC, tänk bara på att dom kyler endast i ett rum samt kan vara ganska högljudda (elräkningen blir också därefter), men fungerar prima.

Vet dock inte om det funkar i och med att du inte kan ha fönstret bara lite öppet.

Nej det är lite av ett problem. Därav att jag försöker kolla på alternativ.

Skrivet av Chromatic:

Låter riktigt smart att försöka fixa något nu under vintern!

Jag såg på Prisjakt att nästan alla lager fortfarande är helt ur-rensade och det finns kanske 15-20 olika ACs i lager på olika sidor., hoppas att det dock kommer in mer vid våren...

Ja det verkar tyvärr lite skralt