Permalänk
Medlem

Vad är Blocket.se byggt i?

Vill skapa en sida liknande blocket.se men inom ett helt annat område och men vissa förbättringar. Men är lite nyfiken vad blocket.se är byggt i och vad skulle ni rekommendera att bygga en sån sida i?

Permalänk
Medlem

Använd det språket du kan, det är det bästa språket och kommer funka bäst (så länge språket du kan, kan användas för webben).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blocket är byggt med HTML, CSS och förmodligen PHP med MySQL databas.
Alla hemsidor byggs på HTML & CSS för utseende & struktur. Funktionerna kommer från PHP satser kopplat till databaser.

Du kommer inte kunna bygga detta själv utan flera års erfarenheter.
Det kommer kosta minst 100.000kr att be någon annan göra det. Skulle säga närmare 300k-500k.

Det närmsta du kan komma för att göra det själv är att använda någon färdig plattform, typ WordPress, Magento, Drupal, Joomla.

Det finns tusentals användare som frågar "hur gör man en sida likt blocket". Rekommenderar dig att börja söka bland dessa trådar.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Django

Vad tror ni om att bygga det in Django (Python) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Blocket är byggt med HTML, CSS och förmodligen PHP med MySQL databas.
Alla hemsidor byggs på HTML & CSS för utseende & struktur. Funktionerna kommer från PHP satser kopplat till databaser.

Du kommer inte kunna bygga detta själv utan flera års erfarenheter.
Det kommer kosta minst 100.000kr att be någon annan göra det. Skulle säga närmare 300k-500k.

Det närmsta du kan komma för att göra det själv är att använda någon färdig plattform, typ WordPress, Magento, Drupal, Joomla.

Det finns tusentals användare som frågar "hur gör man en sida likt blocket". Rekommenderar dig att börja söka bland dessa trådar.

Tack för svaret Florrpan. Men vad tror du om att bygga det in Django (Python) ?
Gissar på att du också jobbar inom IT så där av frågan lite mer specifikt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av hefner:

Vad tror ni om att bygga det in Django (Python) ?

Om python är det du är bekväm med så kör på.
Jag som exempelvis är väldigt bekväm i andra språk skulle aldrig göra det i python.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Om python är det du är bekväm med så kör på.
Jag som exempelvis är väldigt bekväm i andra språk skulle aldrig göra det i python.

Jag är bäkväm i både Python och PHP. Skulle jag köra PHP så skulle jag inte använda något annat än Drupal. Men är lite osäker på om man ska börja i Python eller PHP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hefner:

Tack för svaret Florrpan. Men vad tror du om att bygga det in Django (Python) ?
Gissar på att du också jobbar inom IT så där av frågan lite mer specifikt .

Jag är mindre insatt i Python och dess fördelar. Skalan av projektet kan ju också avgöra vilken väg som är bäst. T.ex serverlösningar, skalbarheten osv.

Jag är inte jätteinsatt i språken i sig och dess smidighet, kör mest PHP och WordPress själv.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det ett par år sedan jag jobbade på Blocket men då var blocket byggt med en blandning av PHP, C, Python etc. Man kan inte helt tro det men bakom den "enkla" fasaden så var det en avancerad miljö. Jag minns inte databas men det var inte MySQL .... har för mig just att mkt av "sökningarna" mot databasen gjordes via gamla C-komponenter som kompilerats. Bara att köra alla tester via Jenkins tog någon timme för det var så mkt att testa. Blocket ska ju klara väldigt mkt trafik.

Ang vad du ska bygga i så välj det du är bra på. Där jag jobbar nu så bygger mitt team saker främst i Wordpress men sen mkt View, React etc mot fronten. Just nu testar vi en lösning med Headless Wordpress som sen servar en en klient som byggs med GatsbyJS.

Om du är hemma med PHP så bygg i PHP. Eller Python som är ett språk som ju är på väg framåt. Jag är backend-utvecklare så inte helt hemma på allt i fronten men om du vill bygga en snabb klient så kan det vara värt att titta på t ex React på fronten och en Laravel-API-grund.

Du kan ju utnyttja ett sådant projekt till att lära dig också. Just separationen av backend och klient kan vara trevlig då du t ex kan ha en maffig backend och sen klienter som du kan lastbalansera och placera i molnet nära kunden. Det är bland annat därför vi tittar på GatsbyJS då den automatiskt genererar statiska filer.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv

Bygg ett Rest Api med Node + Express + MongoDB. Sen bygger du frontend med något js-ramverk som Vue.js samt css ramverk som Bootstrap eller Material design.