Frågor gällande BAT fil för att öppna flera program samtidigt

Permalänk
Medlem

Frågor gällande BAT fil för att öppna flera program samtidigt

Goddagens!

Har skapat en BAT fil för att enklare öppna flera program samtidigt och den ser ut som följande just nu:

@ECHO OFF
START "firefox.exe" "C:\Program Files\Firefox Nightly\firefox.exe"
START "chrome.exe" "C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe"
START "Discord.exe" "C:\Users\User\AppData\Local\Discord\Update.exe --processStart Discord.exe"

Mina frågor är:

1. Av nån anledning så startar inte Discord appen med hjälp av denna BAT fil, får nåt felmeddelande varje gång jag försöker köra den. Nån som vet varför det blir så?

2. Kan man på nåt sätt skapa en BAT som gör det omvända, dvs. stänger ner alla dessa applikationer med ett tryck?

Permalänk
Medlem

1. Du får nog skriva vad du får för felmeddelande. Men startar man verkligen discord genom att köra update??

2. Edit: Går tydligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Borde inte t.ex. en bat-fil med

taskkill /F /IM firefox.exe

fungera?

Permalänk
Medlem

1. START "Discord.exe" "C:\Users\User\AppData\Local\Discord\app-0.0.304\Discord.exe"

Blir väl lite bökigt då den troligtvis ändrar versionnummer vid uppdatering

EDIT: Kör denna istället "C:\Users\User\AppData\Local\Discord\Update.exe" --processStart Discord.exe

2. taskkill /F /IM Discord.exe
taskkill /F /IM Firefox.exe
taskkill /F /IM Chrome.exe

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K @4.8GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z @4133Mhz | Corsair H150i PRO | Corsair Crystal 570X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

1. Du får nog skriva vad du får för felmeddelande. Men startar man verkligen discord genom att köra update??

2. Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ut så här,

http://i68.tinypic.com/2lmnnrr.png

Har antagligen fel sökväg men kan inte hitta nån annan. Det konstiga är att jag hittar heller inte .exe filen varken i C: Program eller C: Program (X86) mappen. Fick istället gå in i Start menyn och där högerklicka på ikonen och välja Öppna Filsökväg och sen högerklicka igen på ikonen och välja egenskaper, där hittade jag mål adressen som jag kopierade in i BAT filen.

Permalänk
Medlem

@Caper Kan inte se din bild. Men se leolulz inlägg. Parametrar ska inte in i själva pathen, utan behöver komma efter

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

@Caper Kan inte se din bild. Men se leolulz inlägg. Parametrar ska inte in i själva pathen, utan behöver komma efter

Japp, det stämmer bra. Nu funkar det att öppna Discord appen efter att jag ändrade raden. Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Testade precis också att skapa en avstängnings BAT fil och det funkade också bra, härligt!

Permalänk
Medlem

När jag kör BAT filen för att öppna mina program så kommer det alltid ett meddelande om att den kollar efter uppdateringar till en av apparna som jag startar med BAT filen. Det är appen Tweeten kan nämnas och undrar om det går att undvika denna "koll" efter uppdateringar?

Ser ut så här: https://imgur.com/MXAj4ti

Permalänk
Medlem

Undrar om det går att göra så att när BAT filen körs så öppnas 3st fönster samtidigt av Internet Explorer? Hur skulle man i så fall ändra i raden för att den ska öppna flera fönster samtidigt.

Jag provade att helt enkelt kopiera ner raden och lägga exakt samma rad under men då öppnas fortfarande bara 1st fönster men med 2st flikar igång.
https://imgur.com/kTi6hOL

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Funkar för mig att helt enkelt bara duplicera raden för internet explorer, samtliga öppnar ett eget fönster med standard startsida.

Körde med 3 rader :
START "iexplore.exe" "%ProgramFiles%\Internet Explorer\iexplore.exe"

Vill du att de ska gå till specifika sidor kan du lägga till adressen efter sökvägen:

START "iexplore.exe" "%ProgramFiles%\Internet Explorer\iexplore.exe" http://www.sweclockers.com