Förankra Ikea bokhylla i en vägg som inte är betong?

Permalänk
Medlem

Förankra Ikea bokhylla i en vägg som inte är betong?

Jag har en vägg i vardagsrummet där jag vill ställa en bokhylla men Ikea rekommenderar ju alltid att man ska förankra deras hyllor.
Den väggen där den skulle passa är tyvärr inte av betong utan "vanlig" vägg. Gör man bort sig om förankrar en bokhylla i en vägg som inte är i betong om olyckan skulle va framme?
Tänker att den drar med sig hela väggen då.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag har en vägg i vardagsrummet där jag vill ställa en bokhylla men Ikea rekommenderar ju alltid att man ska förankra deras hyllor.
Den väggen där den skulle passa är tyvärr inte av betong utan "vanlig" vägg. Gör man bort sig om förankrar en bokhylla i en vägg som inte är i betong om olyckan skulle va framme?

Normalt sätt så räcker det med att skruva mot väggen, då det inte är något "moment" i själva startögonblicket ska det mycket till.

Om du sätter vinkeljärn + 2st Plugg / Expander så ser jag minimal risk, alternativt hitta själva regeln och skruva i den!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt att ha på bokhyllan som ska dra med sig hela väggen?
"vanlig vägg" Gipsvägg? Går att köpa pluggar och gipsexpander eller vad heter som gör att den sitter bra.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Leta upp reglar i väggen, cc60 eller cc40. Dvs. Center-center på regel är angivet mått.
Hamnar reglarna bra bakom bokhyllan, förankra i dessa, passar det inte, kan du montera upp en 4x1" bräda mellan reglarna, bakom bokhyllan för att förankra i väggen.

Jag skulle inte förankra i gipsväggen, finns det osb-skiva bakom gipset så är det bara att dra direkt i väggen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Vad har du tänkt att ha på bokhyllan som ska dra med sig hela väggen?
"vanlig vägg" Gipsvägg? Går att köpa pluggar och gipsexpander eller vad heter som gör att den sitter bra.

Eftersom jag bor i en lägenhet med skitgips avråder jag från detta. Kan inte ens fästa en gardinstång utan att det faller sönder, bättre att hitta en regel och skriva i denne

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vad menar du med vanlig vägg, Gips?
Vissa kör med OSB skiva(träfiber) bakom gipset i tillägg för extra styrka, vissa kör dubbelgips.

Men jag skulle aldig vara rädd för att "riva väggen" genom att köra en förankring av bokhyllan.
Den är ju bara till för att den inte skall välta om en liten snoris försöker tippa den över sig av misstag.
Så det blir inte så mycket last på förankringen direkt.

Kör pluggar och skruv anpassade för väggtypen så är du i mål!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Har du inga barn som klättrar i bokhyllorna så är det inte ett måste att fästa hyllan i väggen.

Permalänk

Knappast någon fara att en bokhylla skulle riva ner en vägg om den faller. Däremot så kan det vara en bra ide att använda väggens reglar när man fäster bokhyllan i väggen. Antingen direkt eller indirekt om man t.ex. skruvar fast lister/en list mellan väggreglarna (man skruvar alltså fast listerna/listen i själva reglarna) och fäster bokhyllan i listerna/listen. Speciellt om väggen är klädd med t.ex. gipsskivor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Gipsankare eller liknande duger, det är inte så stora krafter som behövs hållas emot om du nu inte tänkt klättra upp i bokhyllan och hänga ut ifrån den högst upp. Tippskyddet är ju till för att ett barn inte ska kunna dra omkull hyllan och få den över sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är vanligt gips det jag med säkerhet vet är att det inte är betong. Det kommer hamna en del saker där som kan väga mycket typ prydnadsglas och flaskor.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Försök alltid i första hand att skruva i reglar.
I annat fall så använd gipsankare för lättare saker eller expanders om det är riktigt tunga saker.
Apropå expanders så finns de ju för enkel- eller dubbelgips, använd rätt modell för din vägg. Samt skaffa en tång att montera dem med, blir så mycket bättre då.

Permalänk
Medlem

Som någon ovan nämnde, Regel är att föredra. Reglar kan sitta på c/c 450mm också. Du kan ju provborra där hyllan sak sitta. Hyllan kommer du ända täcka med hålen, om du tänker i höjdled vart skivan kommer.

Har aldrig prövat plugg, men som jag förstått det ska det fungera.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Bokhyllan står ju på golvet, så det är enbart ett extra skydd för att den inte ska ramla omkull ifall någon går in i den t ex. Om det är osb skiva bakom, så är det bara att ta en trä-skruv. Är det enbart gips, så tar du en nylonplugg eller om du vill vara extra säker, en gipsexpander. Det är inga som helst problem, som sagt det är bara till för att den inte ska åka omkull.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Bokhyllan står ju på golvet, så det är enbart ett extra skydd för att den inte ska ramla omkull ifall någon går in i den t ex. Om det är osb skiva bakom, så är det bara att ta en trä-skruv. Är det enbart gips, så tar du en nylonplugg eller om du vill vara extra säker, en gipsexpander. Det är inga som helst problem, som sagt det är bara till för att den inte ska åka omkull.

Precis den står ju på backen men det är väl som en extra säkerhet att man ska förankra den. Bara nojig att den ska dra med sig hela väggen om nu mot förmodan olyckan är framme.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Leta upp reglar i väggen, cc60 eller cc40. Dvs. Center-center på regel är angivet mått.
Hamnar reglarna bra bakom bokhyllan, förankra i dessa, passar det inte, kan du montera upp en 4x1" bräda mellan reglarna, bakom bokhyllan för att förankra i väggen.

Jag skulle inte förankra i gipsväggen, finns det osb-skiva bakom gipset så är det bara att dra direkt i väggen

Rätt vanligt att det sitter plyfa skiva bakom gipset i nyare fastigheter. Kan vara värt för TS att kolla upp vad han har för väggar

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Precis den står ju på backen men det är väl som en extra säkerhet att man ska förankra den. Bara nojig att den ska dra med sig hela väggen om nu mot förmodan olyckan är framme.

Det enda du kan dra sönder är runt skruvhålen, ska mycket till för att dra ner en hel vägg

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad är en "vanlig" vägg?

Trävägg = träskruvar
Gipsvägg = mollyskruvar

Om gipsvägg och du vill vara 100%: Sätt in träskruvar i reglarna. Brukar vara 60 cm mellan reglerna och du kan köpa en detektor på claes ohlson för 199 kr

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Rätt vanligt att det sitter plyfa skiva bakom gipset i nyare fastigheter. Kan vara värt för TS att kolla upp vad han har för väggar

Dum fråga kanske men hur kollar jag upp det har fastighetsskötaren koll på det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag skruvade upp ena gaveln på en loftsäng i en gipsvägg, med gipsexpander, när jag bodde hemma.

Tror det belastar lite mer än tippskyddet på en bokhylla. . .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen inga problem att fästa den med plugg https://www.gyproc.se/f%C3%A4sta-i-gipsv%C3%A4gg
Det går ju säkert att få plats med minst 3 pluggar per hyllsektion i bredd och det går kanske att ha ett par rader på höjden också om man verkligen vill överdimensionera det och jag tror att 3 korrekt monterade pluggar ensamt skulle klara att hänga upp hyllsektionen på väggen utan stöd av golvet och som förstärk tippskydd lär det inte vara något problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk ny för tiden? Plyfa? Osb heter det som används innanför gips om man bygger dyrare, ja det är väsentligt dyrare, så har du en billig hyresrätt är chansen minimal.

Annars använder du plugg i gips/ betong. Skruvar rakt i om det sitter plank, eller osb.

Gipsexpanders är att föredra om du ska sätta tungt i gips, men då måste du mäta hur tjock gips du har. Finns chans att det sitter dubbel. Expanders har olika storlekar beroende på tjocklek.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

det kommer den absolut inte göra.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Har själv haft en 50" plasma-TV hängande i gipsvägg. Med expanderplugg håller gipsvägg för mycket.