Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem

Har uteslutande använt Classic av Prisjakt. Den nya har jag upplevt för fattig och krånglig i hur man filtrerar och jämför produkter. Fokus verkar snarare vara på bara rent pris och diverse reor. Näe tar de bort Classic så ser jag ingen anledning varför jag skulle fortsätta använda Prisjakt...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Nya är bättre, gillar att man kan wishlista produkter där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freezard:

Nya är bättre, gillar att man kan wishlista produkter där.

Bevaka pris menar du, eller...? Det finns isåfall på classic också och har väl i princip alltid funnits.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är ingen bakåtsträvare utan brukar vara positiv till förändringae och nyheter men desvärre går det inte i detta fall.
Nya Prisjakt är modernt, snyggt och...direkt uselt på att jämför priser. Påminner om Windows Vista, mycket yta lite funktion.

Gamla Prisjakt var kantigt och fult men ack så effektivt, fullt med information, filter och smarta funktioner!
Näe, nu för tiden får jag faktiskt *fler träffar och bättre jämförelser* på Pricerunner och det har inte hänt på många år.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Thomas:

Bevaka pris menar du, eller...? Det finns isåfall på classic också och har väl i princip alltid funnits.

Tror personen syftar på att man kan spara till egna listor, separerat från bevakning.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Helvete vad Schibsted har totalförstört funktion och upplevelse på så många svenska sidor som de köpt upp och bestämt sig för att montera ner allt bra som gjorde det till vad det var. Nya Prisjakt är totalt idiotiskt och inte i närheten av lika bra för användaren som den gamla versionen var. Då allt fungerade vill säga, de har ju uppenbarligen systematiskt och medvetet skapat fel i koden så funktioner inte längre riktigt fungerat och tagit bort sånt som varit omtyckt av användarna JUST för att tvinga dem till nya skitjakt. De borde fan skämmas för allt svenskt på nätet som de totalförstört. Men så är det ju inte ett svenskt bolag och de skiter väl i vår användarupplevelse.

Permalänk
Medlem

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjj!!!!!!!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Lägg ned prisjakt.nu istället!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjj!!!!!!!

Precis min tanke

Permalänk
Medlem

Håller med. Varför inte jobba med Classic-versionen i stället för att komma med en ny kass sida?

Permalänk
Medlem

Att dom fortfarande visar lägre priser med röd text och inte grön...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Inte pfta jag säger det, men det gamla var bättre..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Uselt. Jag ser inga som helst fördelar med den nya sidan. Allt ska ändras bara för att ändras tydligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moseby:

Tror personen syftar på att man kan spara till egna listor, separerat från bevakning.

Det finns (fanns) också på classic dock. Man kan skapa flera listor och lägga till/ta bort produkter, sedan sortera dem på olika kriterier.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En site är ju inte statisk även om man kanske tror det om man ser samma gränssnitt under längre tid. De som driver Prisjakt måste hela tiden ha koll på att uppdatera eventuella tredjepartsbibliotek, anpassa dataimporter (gamla sidan kan ha en annan databasstruktur), anpassa regulatoriska förändringar (cookies) osv. Internt ses säkert den gamla sidan som en legacy-klump de vill vara utan.

Hur stor del av deras användarbas som använder classic vet vi ju inte. Om det är 1% så kan nog valet vara enkelt att skrota den.

Det är ju inte så enkelt

Om gensvaret är så entydigt på en sida med entusiaster som här så kommer vi inte längre använda den och inte länka den till våra kompisar som ska handla något

Tror verkligen trafikmängderna är långt högre än 1% på den trafik som genereras av classic

Permalänk
Medlem

Att låta sin egen produkt försämras fungerar bara så länge som konkurrenterna fortfarande inte är tillräckligt bra.
Men man kan inte lita på att konkurrenterna inte förbättrar sig, och till slut blir man omsprungen.

Det bästa för Prisjakt vore om de skulle satsa på en ny version av klassiska Prisjakt, med alla nya interna förbättringar och funktioner. Det är det användbara gränssnittet som användare saknar.
Vad det är för ramverk i botten spelar inte roll för användarna så länge som det fungerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

kommer aldrig använda nya prisjakt.

Permalänk

Hopp. Synd att enda användbara prisjämföringssajten är borta då. Kommer aldrig använda nya prisjakt innan de fixat skiten. Men det lär nog aldrig hända då de inte fixat det på hur många år nu? Fuck Schibsted.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte har de bara gjort nya Prisjakt sämre de är också offantligt dåliga att fylla information på alla produkter på t ex datorprodukter nuförtiden. Latmaskar hela bunten som inte kan ta kritik och bara gör sidan sämre.

Håller med och i nya prisjakt går det inte som användare (med konto) fylla i produktegenskaper manuellt som det gick i gamla.
Jag är väldigt flitig med att fylla i produktegenskaper på nya hemmabioförstärkare, högtalare, tv osv. men i nya prisjakt kommer det saknas massor med information om produkterna då denna möjlighet att borttagen.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Nano | Intel Core i5-12600K | Noctua NH-D15S | ASRock Z690M-ITX/ax | ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti OC | Corsair Vengeance LPX DDR4 32Gb 3600MHz | Corsair RM850X V3 | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 Evo Plus 2Tb

Permalänk
Medlem

kommer ihåg jag sa till polaren när han kollade på nån produkt att den hade nån info men han kunde inte hiotta den , jag var inne på classic och på vanliga på samma produkt, dom döljer fält för fan är VÄRDELÖST

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Vill bara flika in att klassiska prisjakt var så pass bra att det kunde användas som ett researchverktyg – för skärmar och TV-apparater då – som på många sätt varit oskattbart. Classic har hjälpt mig både nere på nivån om individuella produkter men också som verktyg för att extrapolera information om större mönster, likt omfattningen och information om hur marknaden utvecklas och förändras.

Så all heder till de ursprungliga utvecklarna om de nu läser detta.

Jag har flera gånger varit nära att utropa nya prisjakt till en påse bajs i jämförelse. Men ska väl ge det en ärlig chans först innan jag dömer ut det helt. Verkar ändå ha blivit bättre med åren.

Vi får hoppas att @Franz snickrar på nån ny lösning

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1599316-hur-skulle-ett...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tror ärligt talat inte de bryr sig.

Prisjakt var väldigt bra ett tag, sen fick finansiella krafter råda.

Skitbutiker som hade bottenbetyg kunde helt plötsligt ha bra betyg.

Nån eldsjäl får väl starta upp ett nytt alternativ.

Finns vend.se som är köp och sälj för musiker och gratis (reklambanners). (som exempel på eldsjälar)

Inte så att jag förväntar mig att de bryr sig heller, men det tänker att den minut det tog var värt det om inte annat för att visa mitt missnöje över beslutet. Går ju såklart knyta näven i fickan oxå men det känns inte lika givande

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Styrelser som bestämmer att saker ska vara enligt någon idé om modern formspråk. Vi ser det överallt nu för tiden. Stora tomma ytor utan konturer eller färgkodning som gör att man inte får överblick på någonting. Windows kontrollpanelen är ett av många exempel.
Anledningen är enkel, prisjakt tjänar inte pengar på att kunder gör informerade beslut och grundlig research. De tjänar pengar på att öka konsumtion, och då är det ökad exponering och bilder som gäller. Samma som med googles sökresultat.
Det är så när sökverktyg av diverse slag tjänar pengar på dumkonsumtion. Nördar som vill hitta precis rätt pryl efter sina specifika krav är inte någon lukrativ grupp. Dumkonsumenter som tittar på bilder och köper snygga boots och fräsiga hörlurar men skiter i specs är mycket bättre ur deras perspektiv.
Problemet är ju lite att sidor som prisjakt lever på den statusen de får genom bland annat förstnämnda gruppen. Men nästa bokslut är det viktigaste bokslutet så de kan man avvara.

Skrivet av Olle3:

Kan väl inte vara så svårt att bygga en prisjaktreplica, egentligen. Jag kan lägga upp ett git-repo. Utvecklare hör av er så kör vi.

Att göra:

  • Manuell whitelist av seriösa återförsäljare

  • Definiera vad för metadata man ska spara, vilka produktkategorier som finns. Bygg en databas på det. Det här är nog mycket jobb.

  • Scrapea deras hemsidor för precis allt de säljer. Man får deploya en jenkins eller liknande och scrapea om med jämna mellanrum. Nog inga större problem. Om manuell kategorisering är svår så finns gpt3.5 apiet men då börjar det krävas en intäkt av något slag.

  • Skapa någon sorts basic frontend/backend-sida. Kan säkert göras av två pers på en vecka med lite assistans från ChatGPT.

  • Lägg in lite Google annonser för att skapa någon form av intäkter så inte projektet bara blir ett ekonomiskt slukhål

Permalänk
Medlem

Men vaf*n, den nya är verkligen totalt värdelös imo. Rund stor klumpig design före funktion (verkar som det är "inne" nu?), men klumpigt som fan med stora oanvända ytor. Efterblivna ändringar, tror det var något med att kolla detaljerad information om en produkt som de har gömt längst ner. Det ska vara övers...

Eller bäst vore väl kanske om de använde en funktion (för inloggade användare), där alla paneler är moduler du kan flytta runt, lägga till/dölja. Där du kan minska storleken eller öka storleken. Man kan ju enklare lägga till nya funktioner/moduler allt eftersom då också utan att det påverkar resten av sidan. Tänk typ som widgets på Android/sådana där "site builders" som medföljer viss webhosting.

Går säkert att scripta lite själv och använda något som Violentmonkey. Tyvärr ingen kunskap jag har själv dock.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Varför var layout så mycket snyggare förr på webbsidor, idag är de flesta som uppgraderar sig fulare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jaha, tack för den tiden. Designen och filter är ett stort steg i fel riktning.
Fler och fler gör likadant. Hoppas de tappar tillräckligt många användare så att de inser att det måste göras om.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Varför var layout så mycket snyggare förr på webbsidor, idag är de flesta som uppgraderar sig fulare.

För att de numera måste vara optimerade för telefoner istället för datorer.

Drog iväg ett mail att jag ville de skulle ta bort mitt konto nu, med anledning till att de stänger ner Classic...
Visst de skulle ta bort det vid årsskiftet oavsett om man inte loggade in efter bytet till Shibstetkonto, men kände att jag var tvungen att skriva det till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En site är ju inte statisk även om man kanske tror det om man ser samma gränssnitt under längre tid. De som driver Prisjakt måste hela tiden ha koll på att uppdatera eventuella tredjepartsbibliotek, anpassa dataimporter (gamla sidan kan ha en annan databasstruktur), anpassa regulatoriska förändringar (cookies) osv. Internt ses säkert den gamla sidan som en legacy-klump de vill vara utan.

Hur stor del av deras användarbas som använder classic vet vi ju inte. Om det är 1% så kan nog valet vara enkelt att skrota den.

Du har en poäng och det hade jag faktiskt kunna köpa om de sagt att på grund av få användare så kommer vi nu att skrota Classic. Nu väljer de istället att göra kopplingen till nya inloggningssystemet vilket jag inte riktigt förstår.

Permalänk

Prisjakt är så otroligt användbart IMO att jag har svårt att föreställa mig att konsumera utan den sidan. Har inte sett någon vidare bra konkurrent heller.

Personligen så har jag inget emot den nya designen vilket jag tycker fungerar betydligt bättre på mobilen.

Permalänk
Medlem

Trist och irriterande. Fattar inte varför de skulle lägga tid och energi på att göra om gränssnittet till att börja med när det nya bara blev sämre.