Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Statistiskt underlag för att tjäna mer pengar på reklam möjligtvis...

Så klart! Vad annars ska det handla om.

Hade de viljat göra en bättre sida istället kan jag komma med många förbättringsförslag. Troligen inget som ger avkastning på investerad utvecklingskostnad dock...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Snusfri

Var ett tag sedan man gick över till Pricerunner, de går från att ha varit mindre bra till att bli bättre medans prisjakt går från riktigt bra till totalt klappkass.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör pricerunner... är det nån väsentlig skillnad på dessa tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Godmorgon! Lånar in tråden till en nyhet om detta

Personlig reflektion: Gissningsvis är det väl inte ekonomiskt försvarbart att införa ett nytt inloggningssystem på en legacy-version av sajten som sannolikt inte aktivt utvecklas sedan flera år tillbaka. Tråkigt i varje fall, jag brukar föredra Classic när jag gör större prisjämförelser och kollar på historik.

Kan också förstå det, men varför behöver det innebära att man då helt skrotar sidan istället för att t.ex. göra en redirect till "nya" Prisjakt när man försöker logga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är det bara jag som tycker att kritiken är kanske inte helt obefogad men dock väldigt överdriven?

Visst, finns en del saker som var bättre i Classic men i mångt och mycket fungerar ju ändå sidan och fyller sin funktion. Klart det finns en del störningsmoment och potential för förbättring men i det stora hela så...

Det är ju ett företag och inte en statlig tjänst vi betalar skatt för så man får väl bara gilla läget. Jag önskar mest att det fanns ett alternativ. Jag använde gamla prisjakt slaviskt men har aldrig fått användning av nya prisjakt, inte för att jag är tjurig utan för att det helt enkelt inte passar mig. Pricerunner är lika bra/dåligt så det används inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Jag kör pricerunner... är det nån väsentlig skillnad på dessa tjänster?

Prisjakt är bättre, den saken e säker. Man får bättre överblick tycker jag.

Permalänk
Medlem

Mycket mycket dåligt! Installerade ett tillägg till Firefox (Redirector) som dirigerade om prisjakt.se till classic. Den gamla är bättre på alla sätt utom att den ser lite tråkigare ut. Men det gör inte mig nånting. Hellre tråkig och funktionell än modern och tungjobbad.

Jag tycker om (gamla) Prisjakt just för att den är så bra för att planera inköp men också kolla upp gamla. Jag har listor med inköpsdatum och jag lägger alltid in inköpspris. Så är jag nyfiken när jag köpte vår gamla TV och till vilket pris så ser jag det snabbt på Prisjakt. Jag behöver inte rota fram kvitto eller söka igenom mejlen. Är det fler som jobbar så?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Från någon som uteslutande använder "classic"-versionen av Prisjakt känns detta väldigt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Två ord; för djävligt.

Permalänk
Medlem

Tillhör nog den lilla skaran som gillar nya prisjakt, pricerunner avskyr jag som pesten då varje gång jag försökt använda det så får jag upp massvis med saker som inte ens hör hemma i den kattegorin (säkert jag som gör fel någonstans)

Men är då även en sån individ som alltid kör nya windows versioner så fort dom kommer ut som pre release ända sen vista.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Classic är bäst för att jämföra grejer när man sitter vid pc'n och ultrawide skärm och inte i mobilen, har haft många jämförelser där man vill se t ex chassimått på 14 chassin samtidigt eller grafikkortslängd på 14 olika exemplar.

Trist att den ska dö, men hårdvarufantasterna hittar nya vägar att jämföra data.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Naki:

Kan också förstå det, men varför behöver det innebära att man då helt skrotar sidan istället för att t.ex. göra en redirect till "nya" Prisjakt när man försöker logga in.

Det kan jag hålla med om! Bara inaktivera möjligheten att logga in alls typ. Ingen aning om hur mycket jobb det skulle vara förvisso, men hade varit en trevlig kompromiss.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha ja.
Det blir min signal att ge Pricerunner en rejäl chans och se om jag föredrar den över "nya" Prisjakt. Kör alltid classic med "gamla filtret" för att stå ut med Prisjakt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺

Vill bara flika in att klassiska prisjakt var så pass bra att det kunde användas som ett researchverktyg – för skärmar och TV-apparater då – som på många sätt varit oskattbart. Classic har hjälpt mig både nere på nivån om individuella produkter men också som verktyg för att extrapolera information om större mönster, likt omfattningen och information om hur marknaden utvecklas och förändras.

Så all heder till de ursprungliga utvecklarna om de nu läser detta.

Jag har flera gånger varit nära att utropa nya prisjakt till en påse bajs i jämförelse. Men ska väl ge det en ärlig chans först innan jag dömer ut det helt. Verkar ändå ha blivit bättre med åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Var ett tag sedan man gick över till Pricerunner, de går från att ha varit mindre bra till att bli bättre medans prisjakt går från riktigt bra till totalt klappkass.

Det som är lite sjukt är när man innan Prisjakt faktiskt använde Pricerunner men upplevde Prisjakt så mycket bättre när den kom för att nu, många långa år senare, går tillbaks till Pricerunner då den åter är bättre.

Och innan dess var det förmodligen Buggy, eller vad det nu var som låg en bra bit ner på Sweclockers runt millenieskiftet.

Skrivet av Thomas:

Jaha ja.
Det blir min signal att ge Pricerunner en rejäl chans och se om jag föredrar den över "nya" Prisjakt. Kör alltid classic med "gamla filtret" för att stå ut med Prisjakt.

Samma här, även på mobil. Filtren fungerar fortfarande inte bra på "nya" sidan och lär nog aldrig göra det då den så kallade nya sidan faktiskt börjat bli rätt gammal.

Kan de bara fixa detta samt ge en bättre överblick så hade jag nog haft lite större hopp och tilltro. Men utvecklingen av nya sidan verkar ju också ha lagts ner. Märker inte av några direkta nyheter eller förbättringar när jag väl kommer in på den av misstag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nya prisjakt är ju helt jäkla värdelöst. Allt är för stort överallt. Kolla ytan som behövs för att lista mina bevakningar, 4 gånger större än gamla listan i classic.

Ännu värre är sidan för jämförelse. Jag vill jämföra 25 olika Z790 moderkort, men i nya prisjakt ser jag bara 4 åt gången, totalt meningslöst. Medan i gamla classic kan jag se alla 25 om jag breddar webbläsaren till max och annars 8 st. Även informationen är mycket mer kompakt och överskådlig i gamla där kan tydligt ser massor utan att behöva skrolla fingret av sig.

Permalänk
Medlem

Det var väl egentligen bara en tidsfråga innan Classic skulle gå i graven. Riktigt tråkigt är det, med tanke på att den är överlägset mycket bättre än den nya designen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kan väl inte vara så svårt att bygga en prisjaktreplica, egentligen. Jag kan lägga upp ett git-repo. Utvecklare hör av er så kör vi.

Att göra:

  • Manuell whitelist av seriösa återförsäljare

  • Definiera vad för metadata man ska spara, vilka produktkategorier som finns. Bygg en databas på det. Det här är nog mycket jobb.

  • Scrapea deras hemsidor för precis allt de säljer. Man får deploya en jenkins eller liknande och scrapea om med jämna mellanrum. Nog inga större problem. Om manuell kategorisering är svår så finns gpt3.5 apiet men då börjar det krävas en intäkt av något slag.

  • Skapa någon sorts basic frontend/backend-sida. Kan säkert göras av två pers på en vecka med lite assistans från ChatGPT.

  • Lägg in lite Google annonser för att skapa någon form av intäkter så inte projektet bara blir ett ekonomiskt slukhål

Permalänk
Medlem

Pricerunner eller Google får det bli… nya Prisjakt är ju hemsk

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag skulle gå in på ett tips i övrigt tråden och kolla prisjakt. Det var då den gamla siten. Jag tyckte den var mycket sämre än den vanliga. Iaf för mobiltelefonen. Så så illa vet jag inte om det är tbh.

Har du använt nya Prisjakt med en datorskärm? Mycket tydligare gränssnitt, mer information på skärmen, bevakningar och filter är ihopträngda till vänsterkanten där med väldigt mycket dödyta mellan text och bilder och ett utmärkande drag med hela Prisjakt att det får plats med så mycket mindre information än gamla och att allt är så ljust så man knappt kan använda det utan att bli bländad. Med gamla Prisjakt kan du ha filter i mitten i ovankanten, allt är tydligt och lättnavigerat. Nya Prisjakt är inte gjord för att användas med en dator det är som ett svulstigt, fult, otydligt misslyckat högstadieprojekt som gått åt pipsvängen. Se ovan svar som visar med bilder varför gamla är så mycket bättre. Det finns några saker som är bättre med nya men det är så små förbättringar att det knappast gör någon större skillnad.

Jag tror Prisjakts ledning skiter i det, de räknar med att många kommer visa sina missnöjen men att de inte är en så stor del av besökarskaran. Med tanke på all reklam de kör nu så tror jag de lämnat de trogna användarna av Prisjakt till den dumma skaran där ute.

Jag hoppas på en konkurrent som kan ta upp kampen igen. Eller att Pricerunner blir bättre men det har inga som helst förhoppningar om.

Inte har de bara gjort nya Prisjakt sämre de är också offantligt dåliga att fylla information på alla produkter på t ex datorprodukter nuförtiden. Latmaskar hela bunten som inte kan ta kritik och bara gör sidan sämre.

Permalänk
Medlem

Farväl prisjakt.

De buggar man rapporter ignoreras, viktiga funktioner saknas och det tillhör undantagen att man faktiskt får det man kom dit för - dvs ett lågt pris på rätt vara

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är nya prisjakt snabbare nu än vad det brukar? Har tyckt att det är väldigt slött de senaste månaderna..

Instämmer i kören, för ett par år sedan var prisjakt så bra, nu inte längre.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt. classic prisjakt har vart min go-to under många år nu. Då kanske man får kika närmre på pricerunner, för prisjakt 'nya' layout är allergiframkallande dålig.

Permalänk
Medlem

Pricerunner är dock ännu sämre än nya prisjakt, konstigt att dom väljer att lägga ner den bästa.

Det är omöjligt att få lika bekväm överblick med nya som med classic.

Permalänk
Medlem

Drog ett mail till supporten och bad dem ta bort kontot med hänvisning till att classic försvinner. Om vi är nog många som gör det kanske det händer nått

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kniven:

Drog ett mail till supporten och bad dem ta bort kontot med hänvisning till att classic försvinner. Om vi är nog många som gör det kanske det händer nått

Jag gör det samma, tråkigt men ser ingen vits med att ha kontot kvar nu när tjänsten närmast blir obrukbar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Drog ett mail till supporten och bad dem ta bort kontot med hänvisning till att classic försvinner. Om vi är nog många som gör det kanske det händer nått

Tror ärligt talat inte de bryr sig.

Prisjakt var väldigt bra ett tag, sen fick finansiella krafter råda.

Skitbutiker som hade bottenbetyg kunde helt plötsligt ha bra betyg.

Nån eldsjäl får väl starta upp ett nytt alternativ.

Finns vend.se som är köp och sälj för musiker och gratis (reklambanners). (som exempel på eldsjälar)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Kan också förstå det, men varför behöver det innebära att man då helt skrotar sidan istället för att t.ex. göra en redirect till "nya" Prisjakt när man försöker logga in.

En site är ju inte statisk även om man kanske tror det om man ser samma gränssnitt under längre tid. De som driver Prisjakt måste hela tiden ha koll på att uppdatera eventuella tredjepartsbibliotek, anpassa dataimporter (gamla sidan kan ha en annan databasstruktur), anpassa regulatoriska förändringar (cookies) osv. Internt ses säkert den gamla sidan som en legacy-klump de vill vara utan.

Hur stor del av deras användarbas som använder classic vet vi ju inte. Om det är 1% så kan nog valet vara enkelt att skrota den.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag gillar klassiska men visste inte ens att den fanns kvar. Är van med nya versionen eftersom det är den man kommit till när man skriver prisjakt senaste åren.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

prisjakt har tappat ganska ordentligt, har blivit sämre samtidigt som pricerunner blivit bättre