Hej alla! Jag är en gammal mac-användare som alltid gillat den strama industri-designen i IBM:s Thinkpad-familj och köpte en bagagnad Lenovo Thinkpad R61. Den är vackert oskön i sin kantighet och jag gillar den skarpt. Då jag köpte den var det en ubuntu-variant installerad och jag gjorde en ren installation av Windows 7 (64). Datorn har en ny ssd-disk och 3 gb ram. Allt funkar finfint. Förutom att jag inte får nåt ljud i den. Inget startljud, ingenting. Inget ljud i hörlursuttaget heller. Alla drivrutiner tycks vara på plats och datorn erkänner att det är (dvs "ska" finnas...) ljud. Men vid test så hörs ingenting. Möjligen ett hårdvarufel, men jag är inte säker. Jag kommer ju från mac-världen och där är saker lite "rakare" och enklare. Här står jag som ett förvirrat fån och vet inte riktigt var jag ska börja för en felsökning. Om jag söker på datormodellen så är mängden med sajter för drivrutiner en enorm hög och Lenovos hemsida har (tja, låt mig vara snäll i omdömmet...) minst sagt mer att önska. Datorn har inga yttre skador och allt annat funkar finemang. Jag ber om ursäkt om jag ställt frågan i fel underforum eller om jag varit kass på att söka, men jag är helt ställd inför detta. Var börjar jag? Allt gott, pj