Hur många bar i 26" cykeldäck?

Permalänk
Avstängd

Hur många bar i 26" cykeldäck?

Tjo! Jag har investerat i en minikompressor där man kan ställa in antalet bar man vill uppnå när man pumpar (cykel)däck.

Jag undrar således hur många bar som brukar vara vanligt i cykeldäck 26"? Det är en till en mountainbike med både främre & bakre stötdämpning.

Håller på att ladda minikompressorn nu och tänkte pumpa senare ikväll så vore bra att veta vad som är normalt bar-tryck utan att explodera däcken eller få för dålig "rullning" med däcken så att säga!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är ju helt beroende på dina däck, dina dämpare, din vikt, underlaget och din personliga smak.

https://www.youtube.com/watch?v=YBUilx1WDbg

Har just över två kilo i mina för att cykla runt i stan (så två bar eller 30~ psi, däcken klarar det dubbla).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Äsch...

Permalänk

Intervallet står på sidan av däcket, oftast angivet i psi.
Sedan är det bara att välja efter eget tycke.
Jag kör 3,5 bar på asfalt och 2,5 i skogen. Däckstorleken har inget med trycket att göra.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Bubben141:

Däckstorleken har inget med trycket att göra.

Nog finns det en anledning till att fatbikegänget brukar köra på brutalt låga tryck, typ 0.5 bar och landsvägsdårarna uppåt 8. För mer normala däck med en bredd på typ 2" landar man oftast runt 2-2.5 bar, däremot.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

@Meantek: men det har väl fortfarande med tycke och tillverkarens rek. Att göra?
Du nämner själv landsväg som är 28” och 8bar.
Mer tryck, mindre kontaktyta och lägre motstånd. Tvärt om på fatbike, då vill man ha mycket kontakt och därmed lågt tryck.
Sak samma, vill du köra kategoriskt ett visst tryck i en viss storlek så gör det. Det är ändå ditt eget tycke som spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Jag har investerat i en minikompressor där man kan ställa in antalet bar man vill uppnå när man pumpar (cykel)däck.

Jag undrar således hur många bar som brukar vara vanligt i cykeldäck 26"? Det är en till en mountainbike med både främre & bakre stötdämpning.

Håller på att ladda minikompressorn nu och tänkte pumpa senare ikväll så vore bra att veta vad som är normalt bar-tryck utan att explodera däcken eller få för dålig "rullning" med däcken så att säga!

Ska väl stå på sidan av däcken. På mina står mellan 3.5 - 5.0 Bar, brukar köra 4.0 ca när jag pumpar.
Tävlingsdäck kan ju ha så högt som >7 Bar.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Noctua NH-D14 / Sapphire 9070 Pulse

Permalänk
Avstängd

Är det inte bara att först manuellt pumpa upp däcket till önskvärt tryck och sedan läsa av det med tryckmätare? Då får man ju sitt "trivseltryck"

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror helt på var du ska cykla och vilket däck du har, rekommenderat spann står tryckt på däcksidan men du behöver prova dig fram till vad som passar bäst för olika underlag för just dig med dina inställningar på cykeln.

Tänk också på att det rullar tyngre även om du har för högt tryck och inte bara för lågt eftersom du då får en rörelse i höjdled när däcket studsar upp/ner i stället för att rulla över ojämnheter.

Allt handlar inte heller bara om rullmotstånd utan greppet påverkas också.
Ska du cykla i terräng eller på ojämnt underlag så håll dig nära lägsta rekommenderade tryck, ska du köra på bra belagd väg så ligg nära det högsta rekommenderade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.