Bankomat kan införa avgift vid kontantuttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, och detta är väl en konsekvens av att färre bankkontor tar mot kontanter från handlare samt att det är svårare att ta ut kontanter i brist på bankomater/kontor.

Om tillgången på kontanter varit god så tror jag inte att det hade minskat ens i närheten.
Titta på Tyskland, inte direkt ett U-land men där kör man med kontanter överallt.

I stort sett ingen bank vill väl ha dagskassor? De är inget depåföretag, och så var det ju långt innan alla förändringar också. Dagskassan har man fått lämna i servicebox, eller beställt hämtning för i hur många år som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I stort sett ingen bank vill väl ha dagskassor? De är inget depåföretag, och så var det ju långt innan alla förändringar också. Dagskassan har man fått lämna i servicebox, eller beställt hämtning för i hur många år som helst.

Nog för att det funnits serviceboxar länge, men även detta pushades det för att banken skulle få mindre omkostnader.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Ja, och detta är väl en konsekvens av att färre bankkontor tar mot kontanter från handlare samt att det är svårare att ta ut kontanter i brist på bankomater/kontor.

Om tillgången på kontanter varit god så tror jag inte att det hade minskat ens i närheten.
Titta på Tyskland, inte direkt ett U-land men där kör man med kontanter överallt.

Exakt, stryper man tillgången på kontanter (det vill säga gör det så svårt som möjligt att få tag på kontanter) så är det inte alls konstigt att användandet går ner.

Det är ganska provocerande att man skall kunna få bedriva bankverksamhet utan att vara tvungen att hantera kontanter. Men så går det när bankväsendet (= vinstdrivande företag) får, med myndigheternas goda minne, rätt att bestämma över betalningsmedel i ett land. Vem vill inte vinstmaximera? Men det är inte kostnaden för kontanthantering som är så väldigt stor utan det är möjligheten att tjäna mycket mer pengar på kommande avgifter som lockar. Som någon skrev; kostnaderna är i praktiken försumbara.

Som sagt, nu borde väl alla avgifter i bankerna snart försvinna när det inte har någon manuell service kvar... om det nu är så att det är så kostsamt med sådant. Men är det så? Skulle inte tro det.

Klart att ägarna vill ha högre och högre vinster hela tiden, det är ju inte ens vinstökning som är viktig utan vinstacceleration.

Kontroll och styrning blandat med vinstmaximering... vad kan gå fel, eh?

Permalänk
Medlem

Bankerna tillåts dubbeldippa för mycket om man ser till deras vinster. Det har aldrig varit så lönsamt att vara bank.

Staten borde gå in och tvinga bort lite avgifter, tex för betalkort eller att betala sina räkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är väl mest trist för alla äldre eller andra som fortfarande känner sig mest trygga/vana med att använda kontanter. Alla gillar inte total digitalisering. För egen del påverkas jag vill inte direkt men trist för dom som fortfarande vill använda kontanter och tvingas betala extra.

Permalänk
Medlem

Den dagen min bank slutar med kontanter byter jag bank!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det här är ett slag i ansiktet för de äldre människorn i vårt samhälle.
Jag skulle säga som min far, 67år och framförallt min mormor som är snart 90 kommer hamna riktigt hårt i denna rävsaxen.

För alla andra (upp till 50-55 kanske ?) är detta mer som en axelryckning eftersom vi redan är så inne i användningen utav digital valuta i form utav betalkort, Swish, PayPal osv

de är ett slag i ansiktet på oss alla oavsett ålder å hur vi använder våra egna pengar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte minnas sist jag tog ut kontanter, är ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är så mycket man inte kan använda kontanter till längre i.a.f. Så drabbas någon?

Fungerar det inte att köpa en biljett till tåget så kan jag inte lösa någon kontant av konduktören i vilket fall. Bussen tar inte kontanter. Ligger bokningssystemet nere för flygbolaget kan jag inte köpa en biljett kontant till flyget i vilket fall o.s.v. Där de tar kontanter vägrar de ändå om kassasystemet ligger nere.

Skiter sig allt är det bankkontoret eller försäkringsbolaget som får stå för nödmedel vilket som. Jag hade inte något emot att få ett förbetalt betalkort vid sådan händelse.

Trevligt att det är gratis, men det är inget betalmedel för nödsituationer. Sen är det inte gratis förvisso, bankerna finansierar redan Bankomat så tråkigt om det blir fler avgifter.

Var och handlade och skulle betala för 6 fulla kassar och då hade nordeas kontakt med visa gått ner, de andra bankernas visakort fungerade, så jag fick lämna affären utan någon mat. Skulle jag däremot haft kontanter hade det löst sig.Kontentan av detta är att ha alltid kontanter på dig då en banks servar kan strula och det fick jag lära mig den hårda vägen som var klart förnedrande. När jag kom hem ringde jag banken och dom gav mig .500:- som plåster på såret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nog för att det funnits serviceboxar länge, men även detta pushades det för att banken skulle få mindre omkostnader.

Banker har aldrig handlat om att hantera kontanter. All innovation kommer från alla sätt att undvika att använda kontanta betalmedel. Innan kort var det checkar och postväxel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

Fast "skumrasket" gick över till bitcoin / krypto för 5-10 år sedan så....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton studs:

Var och handlade och skulle betala för 6 fulla kassar och då hade nordeas kontakt med visa gått ner, de andra bankernas visakort fungerade, så jag fick lämna affären utan någon mat. Skulle jag däremot haft kontanter hade det löst sig.Kontentan av detta är att ha alltid kontanter på dig då en banks servar kan strula och det fick jag lära mig den hårda vägen som var klart förnedrande. När jag kom hem ringde jag banken och dom gav mig .500:- som plåster på såret

Mat betalar man med Ica eller Coop kort, köper aldrig mat med mitt bankkort, man blir sårbar om man bara har ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Bankerna tillåts dubbeldippa för mycket om man ser till deras vinster. Det har aldrig varit så lönsamt att vara bank.

Staten borde gå in och tvinga bort lite avgifter, tex för betalkort eller att betala sina räkningar.

Finns flera banker som har gratis internetbank. Finns ingen som har gratis bankkort/betalkort för en vanlig vuxen person just nu däremot, men du kan köra gratis kreditkort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Var och handlade och skulle betala för 6 fulla kassar och då hade nordeas kontakt med visa gått ner, de andra bankernas visakort fungerade, så jag fick lämna affären utan någon mat. Skulle jag däremot haft kontanter hade det löst sig.Kontentan av detta är att ha alltid kontanter på dig då en banks servar kan strula och det fick jag lära mig den hårda vägen som var klart förnedrande. När jag kom hem ringde jag banken och dom gav mig .500:- som plåster på såret

Jag har inget emot kontanter, men om mitt ordinarie kort slutar fungera när jag rest till en annan stad t.ex. p.g.a. att banken strular så har jag hellre ett kort från någon annan bank så att man åtminstone kan ta sig hem utan att gå till Pressbyrån/7Eleven och köpa ett förbetalt betalkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ägarna består ju i många fall av stora delar småsparare samt pensionsbolag med mera, så sist och slutligen är det vi “vanliga dödliga” som får ta kostnaden om tjänsten tillhandahålls utan avgift till den minoritet som nyttjar den. Kontanter är ju något som färre och färre använder så det kanske är rimligt att kollektivet inte längre står för kostnaden utan den faller på de som vill nyttja det.

Det är ju dock inte småspararna som gör sin röst hörd i bolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Mat betalar man med Ica eller Coop kort, köper aldrig mat med mitt bankkort, man blir sårbar om man bara har ett kort.

Möjligtvis gör du det men väldigt många som jag betalar sin mat direkt med bankkort och de pengarna som vi har på våra konton. Ser ingen anledning till att betala mat på kreditkort för att få en faktura i slutet av månaden. Däremot har även jag ett extra kort i backup ifall mitt ordinarie skulle krångla, men det nyttjas extremt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KASC:

Möjligtvis gör du det men väldigt många som jag betalar sin mat direkt med bankkort och de pengarna som vi har på våra konton. Ser ingen anledning till att betala mat på kreditkort för att få en faktura i slutet av månaden. Däremot har även jag ett extra kort i backup ifall mitt ordinarie skulle krångla, men det nyttjas extremt sällan.

Kreditkort?

Du kan sätta in pengar på ditt kundkort från Coop och ICA. Du behöver ingen VISA/MasterCard eller kredit.

Hjälper givetvis inte om det handlar om någon annan kedja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Dåligt. Men kan förstå det, eftersom det inte är direkt gratis att hantera kontanter.

Jag tycker att det är bra att det finns kontanter, det är ett väldigt pedagogiskt visuellt verktyg att använda när man lär sina barn hantera pengar.

Exempel 1: ge barnet en 20krs sedel och som hen får handla godis för, får barnet gå in ensam i butiken med sin peng så kommer hen känna ansvar och samtidigt lära sig att saker har sitt pris och att det är relevant att jämföra olika priser.
Exempel 2: plocka ur diskmaskinen så får du en tia osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Ypperligt exempel. Själv är jag fortfarande ett barn trots att jag närmar mig 40 bast. Jag har mer ett visuellt minne. Bränner man 1-2 eller 4 femhundringar när man storhandlar eller köper en pryl sätter det sig i minnet. Med kort/appar eller liknande tappar man fort kontrollen. Folk handlar tills det lyser rött, sen står långivarna där med snabba lån/krediter till skyhöga räntor. Bara ännu ett steg i den ständigt pågående skuldsättningspolitiken som pågått under decennier.
Tydligaste exemplet är bostadsmarknadens utveckling. Samtidigt som tillgången stryps har efterfrågan tilltagit. Ränta över tid...Ränta på ränta osv...Som grädde på moset får dom oskyldiga stå för notan, nämligen dagens barn med 20kr-sedlar som vill handla lördagsgodis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Ypperligt exempel. Själv är jag fortfarande ett barn trots att jag närmar mig 40 bast. Jag har mer ett visuellt minne. Bränner man 1-2 eller 4 femhundringar när man storhandlar eller köper en pryl sätter det sig i minnet. Med kort/appar eller liknande tappar man fort kontrollen. Folk handlar tills det lyser rött, sen står långivarna där med snabba lån/krediter till skyhöga räntor. Bara ännu ett steg i den ständigt pågående skuldsättningspolitiken som pågått under decennier.
Tydligaste exemplet är bostadsmarknadens utveckling. Samtidigt som tillgången stryps har efterfrågan tilltagit. Ränta över tid...Ränta på ränta osv...Som grädde på moset får dom oskyldiga stå för notan, nämligen dagens barn med 20kr-sedlar som vill handla lördagsgodis.

Och förr tog folk ut lånade medel som kontanter? Blanco/privatlån är inget nytt. Oseriösa långivare har vi alltid haft.

Permalänk
Medlem

Det är bisarrt hur staten fortsätter lämpa över ansvaret för samhällsviktig infrastruktur och tjänster på multinationella megacorps. Våra banker är inte några samhällsnyttiga institutioner med medborgarnas intressen först, finanskrisen lärde oss tydligen noll. Dags för staten att ta ansvar för bankID, formulera en strategi för hur man vill se till samhällets kontanttillförsel och öppet diskutera hur man ser på kontantsamhällets vara eller icke-vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Mat betalar man med Ica eller Coop kort, köper aldrig mat med mitt bankkort, man blir sårbar om man bara har ett kort.

Var varken på ica eller coop och handlade

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Exakt, stryper man tillgången på kontanter (det vill säga gör det så svårt som möjligt att få tag på kontanter) så är det inte alls konstigt att användandet går ner.

Det är ganska provocerande att man skall kunna få bedriva bankverksamhet utan att vara tvungen att hantera kontanter. Men så går det när bankväsendet (= vinstdrivande företag) får, med myndigheternas goda minne, rätt att bestämma över betalningsmedel i ett land. Vem vill inte vinstmaximera? Men det är inte kostnaden för kontanthantering som är så väldigt stor utan det är möjligheten att tjäna mycket mer pengar på kommande avgifter som lockar. Som någon skrev; kostnaderna är i praktiken försumbara.

Som sagt, nu borde väl alla avgifter i bankerna snart försvinna när det inte har någon manuell service kvar... om det nu är så att det är så kostsamt med sådant. Men är det så? Skulle inte tro det.

Klart att ägarna vill ha högre och högre vinster hela tiden, det är ju inte ens vinstökning som är viktig utan vinstacceleration.

Kontroll och styrning blandat med vinstmaximering... vad kan gå fel, eh?

Jag förstår faktiskt inte riktigt kritiken. Jag är tämligen övertygad om att den största anledningen till att tillgången på kontanter minskat är till följd av en minskad efterfrågan, inte för att bankerna tvingar på oss det. Faktum är att det är betydligt smidigare att alltid ha tillgång till alla sina tillgångar, istället för att behöva springa till ett dedikerat hål i väggen för att samla på sig små portioner av sitt kapital.

Visst, bankerna var inte sena att hoppa på tåget, och visst kanske kontanthantering drogs in för snabbt på sina håll. Men att tvinga bankerna hålla detta tröskverk igång, med allt vad det innebär, bara för att en liten liten minoritet inte kan/vill byta till kort, det kan jag inte hålla med om.

Så länge det finns en marknad för kontanter, så kommer det finnas någon som är villig att tillhandahålla dessa. Man kan inte kräva att alla gör det. Vill man fortfarande använda sig av kontanter, så bör man kanske snarare se över sitt val av bank, där ICA-banken skulle kunna vara en bra ersättare, där man antagligen kommer hålla på med kontanter bra mycket längre än gemene bankkontor, samt att man har (i relation till banker) formidable öppettider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Swedbank testade det här någon runt 2000-2001, det var inget lyckat försök.

Det finns alltid behov för cash, har inget med kriminalitet att göra, ibland vill man stoppa undan pengar, ha med sig kontanter som reserv om kortterminaler/internet inte fungerar osv.

Det är långt kvar till ett kontantlöst samhälle, oavsett hur många som använder sig av E-tjänster.

Var ju som sagt 19 år sedan. Man borde kunna införa en e cash plånbok som ersätter kontanter men som iten behöver nät utan använder ens telefon som bekräftelse på ägarskapet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Banker har aldrig handlat om att hantera kontanter. All innovation kommer från alla sätt att undvika att använda kontanta betalmedel. Innan kort var det checkar och postväxel.

Prima revisionism. Banker uppfann ju för sjutton kontanter sedlar, vilka inledningsvis ersatte kvitton för inlämnat guld.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bankhistorik

Gick lite för fort där
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Även fast jag själv använder mest kreditkort och Swish så tycker jag inte det ska bli ett kontantlöst samhälle.
Kontanterna MÅSTE finnas kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bankerna är dom som har pushat för att få bort kontanterna så snabbt dom kan.
Att ha större mängder kontanter är att bli behandlad som en kriminell i stort sett. Folk gillar t ex att använda exemplet att folk som säljer o köper droger använder kontanter men det stämmer inte. Dom använder sig utav krypto. Iaf dom jag känner till.

Gör ett litet test. Låtsas att det är en stor ekonomisk kris i världen och bankerna kanske går omkull.
Säg att du får panik o inte vill bli av med dina pengar o springer till närmsta automat så du kan plocka ut dina pengar.
Du får ut mellan 5-10 tusen kronor, sedan får du inte ut mer utan måste vänta 1 vecka.
Testa o ta ut pengar i några veckor o sen gå till t ex forex som du kan sätta in dina pengar på ditt konto igen. Kolla hur du blir behandlad där. Man blir behandlad som en kriminell för att du har ett större belopp kontanter. Det är helt sjukt.
Dom har ju tvingat företagare till att sluta ta emot kontanter med höga avgifter för kontanthantering.
Bankerna har ju fullt med avgifter redan o dom känner miljarder. Antar att dom som tycker att det ska finnas mer avgifter på kontanter inte heller har något emot att det blir transaktionsavgift på swish och kortöverföringar och betalningar av alla slag heller?. When is it enough?
Inte direkt kul om man skulle bli av med sina kort och/eller sin mobil o banken är stängd eller att banksystemet ligger nere och man behöver pengar.

Permalänk
Medlem

@Blomman90 och @videopac: Nog för att Posten och Svensk Kassaservice försvunnit från orten och riket, men antalet bankomater har inte minskat här sedan 90-talet utan snarare ökat med en maskin. Förutom Posten och senare Svensk Kassaservice som försvann så försvann även SEB från den lilla orten, men de två kvarvarande bankerna har fortfarande kontanthantering och manuella tjänster. Handelsbanken tog inte ens bort kontanterna efter ett väpnat rån där en av rånarna besköt poliserna som kom ens. Servicebox finns på orten för småföretagare som vill sätta in dagskassa.

När det gäller avgifter, så nja, inte har de blivit fler direkt. Du kan idag skaffa internetbanken gratis, Swish gratis, BankID gratis, men får betala för bank/betalkortet. Är man okej med att köra kreditkort istället kan man alltså betala noll för alla tjänster. Ungdomar och studenter brukar också kunna få bankkortet gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Prima revisionism. Banker uppfann ju för sjutton kontanter, vilka inledningsvis ersatte kvitton för inlämnat guld.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bankhistorik

Kontanter fanns givetvis innan folk fick kvitton för guld, mynt har präglats länge. När banker expanderade sin verksamhet på 1800-talet så var det givetvis med hjälp av bankväxlar och dylikt, inte genom att skicka runt centralbankspengar fysiskt.

Permalänk
Avstängd

@Jonathanknet:

Ja de skickade ju ut brev för ett tag sen och det var sådant gnäll på dem ifall någon privatperson skulle tvättat några tusenlappar.

Själv har jag läst om flertalet banker de senaste månaderna som tvättat mångmiljardbelopp och då passar det minsann när det är de själva som tvättar :D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag använde nog en bankomat för ... 4? 5? 6? år sedan? Inte säker.

Det kontantlösa samhället påverkar mig noll men gör det svårare för skumrasket så varför inte?

/hulle.

Är skit nervös för att kontanterna ska försvinna vad händer om man sitter på en krog och kortet strular? Nu kan man i alla fall lösa det med cash.. Hade problem med kortet senast för nån dag sen. Man betalar ju efter att man ätit.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata