Mousepad fungerar plötsligt inte längre på laptop

Permalänk

Mousepad fungerar plötsligt inte längre på laptop

Hej!

Jag har nyss förgäves försökt att hjälpa en bekant med sin laptop. I dag när vederbörande skulle starta datorn så fungerade inte mouspaden (d.v.s. laptopens inbyggda datormus) överhuvudtaget.

Jag vet att man på vissa laptops kan toggla av och på muspekaren med en av funktionknapparna, men detta verkar inte vara fallet på denna laptop då ingen av funktionknapparna påverkar musens funktion, och inga av dem har den symbol som trackpadtogglen brukar ha.

Jag har även provat att uppdaterat trackpadens drivrutiner flera gånger, till ingen nytta. Jag gick in på hps hemsida, skrev in modelnummret och laddade ner den så kallade Elan-drivrutinen som ansvarar för trackpadens funktion, vilket inte hjälpte.

I enhetshanteraren så ligger trackpaden gömd under "dolda enheter". Ifall man klickar på "visa" -> "se dolda enheter" så dyker "Elan Clickpad" upp. Ifall jag trycker in på den så står följande under enhetsstatus: "Enheten finns inte, fungerar inte eller så är inte alla nödvändiga drivrutiner installerade (kod24)." Här har jag även tryckt på "sök efter drivrutiner online" och installerat en drivrutin, men det hjälpte inte heller.

När jag googlar detta felmeddelande så skriver folk i stort sett att felet antingen ligger hos drivrutinen eller något fysiskt fel med trackpaden.

Ägeren av datorn sade att den inte tappats eller något liknande, varför ett fysiskt fel förefaller osannolikt...

Vad kan felet vara? Kan någon på sweclockers hjälpa mig?

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 32GB| Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? Beroende på hur ny datorn är kan du gå in i bios/uefi och se om den funkar där (om det finns en markör dvs) annars kan du också testa Ubuntu-live bara för att se om det funkar där. Funkar inget av dessa så lär du ha hårdvaruproblem

Sen gällande trackpad-toggle så har en del HP-modeller den längst upp till vänster på trackpaden, en liten prick man trycker till två gånger med fingret.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Vad är det för dator? Beroende på hur ny datorn är kan du gå in i bios/uefi och se om den funkar där (om det finns en markör dvs) annars kan du också testa Ubuntu-live bara för att se om det funkar där. Funkar inget av dessa så lär du ha hårdvaruproblem

Sen gällande trackpad-toggle så har en del HP-modeller den längst upp till vänster på trackpaden, en liten prick man trycker till två gånger med fingret.

Tack för svaret.
Har dessvärre inte datorn i mitt hushåll just nu, så jag kan inte kolla modellnumret, dock vet jag att det är en HP. Prövade att double-tappa någon gång i alla trackpadens hörn, men det tåls väl att pröva igen... Trackpaden har dock ingen prick uppe i det vänstra hörnet.

Jag gick faktiskt in i bios och gjorde ett moustrackertest som finns inbyggt. Då mousepaden inte klarade testet dök en qr-kod upp som jag skulle skanna för att få ytterliggare hjälp av HP. Qr-koden ledde mig dock endast till en hemsida vilken innehåller följande rader "Service Unavailable. HTTP Error 503. The service is unavailable."

Datorn är i alla fall ifrån Januari förra året och dens operativsystem är windows 10.

Jag är inte särskilt bekant med linux, men du menar alltså att jag ska prova byta operativsystem för att se ifall det fungerar? Isåfall borde jag väl helt sonika bara kunna ominstallera windows?

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 32GB| Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^