Permalänk
Medlem

Gratis material till networking?

Är på tiden att jag lär mig lite om basic networking. Skulle bli glad om ni kunde säga vilka olika "kategorier" jag bör lära mig. Det enda jag vet är att OSI och TCP modellerna är basics och något som jag vill lära mig. Vill lära mig hur allt hänger ihop osv.
Eller att ni kanske till och med kan skicka länkar med material.

Hade en cicsokurs under gymnasiet som gick igenom väldigt mycket(men som jag är säker på var basics). Minns tyvärr ingenting från den tiden. Ska jag försöka gå efter något Cert eller plugga på måfå? Måfå kanske är bättre men blir svårt om jag inte vad/vilka "kategorier" jag ska söka efter

Hoppas ni kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Du kan nog hitta en hel del gratiskurser om IT/nätvkerk om du bara googlar lite.

Cisco hade några gratiskurser på sin sida såg jag när jag googlade lite snabbt.
https://www.cisco.com/c/m/en_sg/partners/cisco-networking-aca...

Sen finns det ett gäng harvard-kurser man kan läsa från soffan, vet inte hur mycket nätverk dom har.
https://online-learning.harvard.edu/

Vet att Apple hade ett gäng kurser i sin Academy också tidigare.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

Är på tiden att jag lär mig lite om basic networking. Skulle bli glad om ni kunde säga vilka olika "kategorier" jag bör lära mig. Det enda jag vet är att OSI och TCP modellerna är basics och något som jag vill lära mig. Vill lära mig hur allt hänger ihop osv.
Eller att ni kanske till och med kan skicka länkar med material.

Hade en cicsokurs under gymnasiet som gick igenom väldigt mycket(men som jag är säker på var basics). Minns tyvärr ingenting från den tiden. Ska jag försöka gå efter något Cert eller plugga på måfå? Måfå kanske är bättre men blir svårt om jag inte vad/vilka "kategorier" jag ska söka efter

Hoppas ni kan hjälpa mig

Jag är lite osäker på vilken nivå du tänker dig.

På gymnasienivå så finns det en del hyffsade böcker av Jan-Eric Thelin som behandlar allt ifrån Windows Server, signalöverföringar, Hur datapaketen är utformade, TCP/IP, OSI-modellen, frekvenser & trådlös kommunikation.

NTI-skolan erbjuder nätverksteknik på distans. Jag går den utbildningen just nu, och tycker den är rätt bra. Men eftersom du talar om Cisco så tänker jag mig du syftar på CCNA/CCNA+ nivåer och då räcker det självklart inte till.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av sexlaxar:

Är på tiden att jag lär mig lite om basic networking. Skulle bli glad om ni kunde säga vilka olika "kategorier" jag bör lära mig. Det enda jag vet är att OSI och TCP modellerna är basics och något som jag vill lära mig. Vill lära mig hur allt hänger ihop osv.
Eller att ni kanske till och med kan skicka länkar med material.

Hade en cicsokurs under gymnasiet som gick igenom väldigt mycket(men som jag är säker på var basics). Minns tyvärr ingenting från den tiden. Ska jag försöka gå efter något Cert eller plugga på måfå? Måfå kanske är bättre men blir svårt om jag inte vad/vilka "kategorier" jag ska söka efter

Hoppas ni kan hjälpa mig

Här är en bra start, detta är Gunnar Karlssons filmer för Data Communikation and Networking kursen (grundkurs i ämnet) på KTH
https://www.youtube.com/channel/UCWa98dI8lU0I5nPLYTkfWgA/vide...

De filmerna är guld värda, vissa pauser m.m. som verkar lite skumma är för att de används på scalable learning plattformen i kursen, de täcker inte allt i kursen men ger en bra grund. Det är inte direkt svårt, varje del i sig är ganska "lätt", komplexiteten kommer ur när alla delar sitter ihop och hur de bygger på varandra etc.

I kursen går man från botten upp, så du börjar på physical layer och arbetar dig uppåt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

IETFs RFC:er är en guldgruva om man vill gräva i detaljer och förstå saker på djupet. Sjukt omfattande dock och kanske inte direkt det mest nybörjarvänliga materialet.

Permalänk
Medlem

Kör hårt!

Börja med CCNA1.
https://www.ccna7.com/introduction-to-networking-itn-cisco-cc...

Packet Tracer Labbar, Quiz, och svar hittar du på samma sida, blir du mer inställt i detta så finns det bara en bok jag kan rekommendera CCENT/CCNA ICND1 och ICND2 som är Official Cisco Certified böckerna.

Alternativt börja med GNS3 direkt istället för PT.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar network+

Visa signatur

Nätverksnörd