Muskampen 2025: Segraren korad!

Fototråd, lägg in dina bilder

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om det är iscensatt eller bara något man råkat se och har kameran i närheten.
så länge motivet blir bra så är det helt ok. Tycker jag iaf.

Permalänk

skulle nakenfotografier vara OK att lägga upp här tro? "fine art nudity" alltså?

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem

vadå haru tatt såna eller? ;]

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk

kanske.. kanske inte :).. fast det är inget ni vill se förstås?

en rolig liten lemur.. dom stod på rad och sov på varandras ryggar.. trevliga små djur

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nakenbilder är fina grejjer. Finns ingenting så vackert som en kvinnas nakna kropp (menat på ett operverst vis)

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonardCohen
kanske.. kanske inte :).. fast det är inget ni vill se förstås?

http://www.wallphoto.se/sleepingbeauty.jpg

en rolig liten lemur.. dom stod på rad och sov på varandras ryggar.. trevliga små djur

Vi har nog alla sett dina nakenbilder som du är så stolt över, minst en gång för mycket.
Det finns forum där folk faktiskt skulle njuta av att se din späda lilla nakna pojk-kropp, men jag tror inte det här är stället

-

Ontopic, är en riktig amatör, men gillar att fotografera.
Här är ett foto i från Köpenhamn, taget tidigt i våras. ---> Ganska stort

Visa signatur

"If you can't afford the tip, you can't afford to order the pizza..."

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.wallphoto.se/night1.jpg

Bilder ser ut att vara tagen direkt ur en b:ig skräckis

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeux
Det finns forum där folk faktiskt skulle njuta av att se din späda lilla nakna pojk-kropp, men jag tror inte det här är stället

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

lilla bubben zeux.. pratade inte om på mig.. på tjejer

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

för det första så är det inte skärpan som det är fel på, det är låg slutarhastighet pga för lite ljus.

Och likt förbannat är den suddig.

Citat:

modifierade i photoshop? på vilket sätt då menar du? att jag gjort dom svartvita och simulerat IR-filter? blir bilden automatiskt värdelös då?

Före:

Efter:

Rätt stor skillnad. Men jag säger inte att den blir automatiskt värdelös. Personligen tycker jag att du är fruktansvärt duktig. Dock prioriterar jag bilder som är tagna ur verkligheten. Med det menar jag INTE dokumentära bilder, utan helt enkelt bilder som visar vad man verkligen fotograferade. Vem som helst kan modifiera en bild i photoshop, men bara sanna fotografer kan ta en bild som är vacker utan "smink".

Citat:

många av världens främsta bilder är på något sätt iscensatta... ta bilden på den irakiska kvinnan som tittar upp genom ett hål i en bunker.. den bilden var "iscensatt" (fotografen hade bett henne att ställa sig där och titta upp), den bilden vann priset för årets bästa bild har jag för mig.. så hoppa över ditt tjoller..

Om jag inte minns fel så uppdagades det efter prisutdelningen Och ärligt talat, är det inte patetiskt att låta en kvinna mitt i ett krig posera för sälja tidningar?

Citat:

fotografi är en konst... iscensatt eller ej.

Absout. Men att det skulle imponera att sätta upp ett par vodkaflaskor och ett ljus imponerar mig inte och är ingen konst heller. Det är trams. Ska man fejka en bild, så ska man i alla fall förmedla ett budskap eller en känsla.

Dessutom kan det tilläggas att det bara är mina åsikter och stämmer säkert inte överens med alla amatörfotografers syn på fotokonsten. Och det respekterar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Men att det skulle imponera att sätta upp ett par vodkaflaskor och ett ljus imponerar mig inte och är ingen konst heller. Det är trams. Ska man fejka en bild, så ska man i alla fall förmedla ett budskap eller en känsla.

den är inte fejkad?? jag vet ju, för jag har tagit den

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk

bilden var tagen efter kriget... och förmedlade en stark känsla.. och är därmed en lyckad bild.. iscensatt eller ej.... spelar ju egentligen ingen roll om kvinnan bara stod där av sig själv eller om man iscensatt det hela... eftersom det inte var någon dokumentär av något slag... den vann ändå pris... och därmed kan iscensatta bilder vara oerhört bra...

om man inte får iscensätta något så är det dokumentärbilder du snackar om...

och med ditt resonemang så får man inte ta svartvita bilder heller? eller använda filter?
det finns IR-filter du sätter på objektivet, spelar det nån roll om filtret är där eller i efterhanteringen i photoshop?

och mina IR-bilder är ju inte någon större del av mina bilder, eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

bilden var tagen efter kriget... och förmedlade en stark känsla.. och är därmed en lyckad bild.. iscensatt eller ej.... spelar ju egentligen ingen roll om kvinnan bara stod där av sig själv eller om man iscensatt det hela... eftersom det inte var någon dokumentär av något slag... den vann ändå pris... och därmed kan iscensatta bilder vara oerhört bra...

om man inte får iscensätta något så är det dokumentärbilder du snackar om...

och med ditt resonemang så får man inte ta svartvita bilder heller? eller använda filter?
det finns IR-filter du sätter på objektivet, spelar det nån roll om filtret är där eller i efterhanteringen i photoshop?

och mina IR-bilder är ju inte någon större del av mina bilder, eller hur?

Absout tycker jag att det är skillnad att ändra en bild i photoshop eller på "plats". I photoshop kan man ändra, vrida, vända och retuschera tills man är nöjd. Det klarar vem som helst.

Och titta på bilden nedan, det är en prisbelönt bild. (Bortse från vattenstämpeln)

Bilden föreställer en pappa som matar sin två-årige son. Sonen är undernärd på grund av fattigdom. Familjen har varit på flykt i tio år.

Hade bilden berört dig lika mycket om sonen egentligen var en sminkad, verklighetstrogen docka? Lägg till flera pålagda effekter i photoshop. Kanske pappan är inklippt? Jag skulle plötsligt inte kalla fotografen för ett geni i alla fall, även om bilden ser precis lika dan ut. Nej, det är verkligheten bakom som är det väsentliga.

Permalänk
Citat:

Absout tycker jag att det är skillnad att ändra en bild i photoshop eller på "plats". I photoshop kan man ändra, vrida, vända och retuschera tills man är nöjd. Det klarar vem som helst.

Och titta på bilden nedan, det är en prisbelönt bild. (Bortse från vattenstämpeln)

http://www.imperiet.org/upload/files/2-aNyhetsbildutland.jpg

Bilden föreställer en pappa som matar sin två-årige son. Sonen är undernärd på grund av fattigdom. Familjen har varit på flykt i tio år.

Hade bilden berört dig lika mycket om sonen egentligen var en sminkad, verklighetstrogen docka? Lägg till flera pålagda effekter i photoshop. Kanske pappan är inklippt? Jag skulle plötsligt inte kalla fotografen för ett geni i alla fall, även om bilden ser precis lika dan ut. Nej, det är verkligheten bakom som är det väsentliga.

nu jämför du äpplen och päron och jag ber dig återgå till en lämplig nivå.

Den bilden är berörande just därför att det är en stark dokumentativ (ord?) bild..... och man berörs av verkligheten, inte av bilden i sig...

ta nakenfotografier till exempel, där har vi något som är iscensatt men ändock mycket vackert... eller hur?

ändra en bild i photoshop... om man gör bilden svartvit i photoshop får man alltså inte göra? "det kan ju vemsomhelst göra".....?????

ir-filter är samma sak...... istället för ett filter framför så har man ett filter bakom....

och du... det handlar inte om mödan bakom, det handlar om resultatet...

på samma sätt som man använda mörkrummet förut så använder man photoshop nu.. det är bara det att det är digitalt.... jag tror inte du fattar hur mycket man gjorde i mörkrummen förut (gör än idag)

Visa signatur

Permalänk

och du.. vem som helst kan inte ändra en dålig bild till en bra.. ingen kan nog göra det.... så...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

nu jämför du äpplen och päron och jag ber dig återgå till en lämplig nivå.

Den bilden är berörande just därför att det är en stark dokumentativ (ord?) bild..... och man berörs av verkligheten, inte av bilden i sig...

Jag tyckte att den bilden hade många likheter med ditt "årets bild"-exempel så jag antar att jag bara sänkte mig till din "nivå".

Och nu börjar jag undra vad nakenfotografering har med ett par uppställda vodka-flaskor att göra. Det är 2 helt skillda typer av konst/fotografering. Men ställ du upp dina flaskor, ändra dina bilder i photoshop och fortsätt med dina analyser. Jag känner i alla fall igen skit när jag ser det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

och du.. vem som helst kan inte ändra en dålig bild till en bra.. ingen kan nog göra det.... så...

Och en bild blir automatiskt inte bra för att man lägger på ett IR-filter. Även om det ser "häftigt" ut.

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sim:
Faktiskt så är framkallningen en ganska stor del i skapandet av en bild. Hur ljus den ska vara och vilken färgbalans den ska ha, etc. Jag ser ingen stor skillnad på att justera bilder i ett fotolab och photoshop. Om en riktig konstnär tar en storslagen bild så kommer den inte bli bra om personen som framkallar inte får fram rätt balans i bilden.

Eller har jag helt fel nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen säga vad som är rätt och fel?
Det är ju smaken som avgör. flaskorna och ljuset såg helt okej ut.
Minns ni bilden men gevärskulan som klöv ett spelkort? Iscensatt så det ryker om det, men det har andå ett fint intryck när man tittade på det.
om man får ett bra motiv huxflux på flykten eller har kameran i högsta hugg så är det ju bra det med.
För mig spelar det ingen roll om det är iscensatt eller ej. Så länge man tycker om att titta på bilden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Sim:
Faktiskt så är framkallningen en ganska stor del i skapandet av en bild. Hur ljus den ska vara och vilken färgbalans den ska ha, etc. Jag ser ingen stor skillnad på att justera bilder i ett fotolab och photoshop. Om en riktig konstnär tar en storslagen bild så kommer den inte bli bra om personen som framkallar inte får fram rätt balans i bilden.

Eller har jag helt fel nu?

Jag snackar inte om att ändra kontrast eller ljushet. Det vet jag är en viktig del, men brutala photoshopfilter och kollage då snackar vi inte finjusteringar längre. Hur långt är steget innan vi börjar rendera alla fotografier i 3DStudio?

Permalänk

ok sim.. du har gått ner nu till "brutala photoshopfilter"...

för det första har jag inte använt något färdigt filter, det finns men funkar dåligt...

för det andra får du nog förklara dig lite, vad är skillnaden om IR-filtret är före eller efter objektivet?.. tror att du har målat in dig i ett hörn bara för att du var lite tjurig den där dagen då du fick för dig att kasta skit på bilden..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Och en bild blir automatiskt inte bra för att man lägger på ett IR-filter. Även om det ser "häftigt" ut.

nån som sagt det?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Och nu börjar jag undra vad nakenfotografering har med ett par uppställda vodka-flaskor att göra. Det är 2 helt skillda typer av konst/fotografering. Men ställ du upp dina flaskor, ändra dina bilder i photoshop och fortsätt med dina analyser. Jag känner i alla fall igen skit när jag ser det.

iscensättning... det var väl det vi snackade om va?

ändra mina bilder i photoshop? det enda exemplen du har är nåt IR-foto som du verkar ha något emot... och om du tror att det är så enkelt att göra så gör det själv...

din sista kommentar är för låg för att bemötas

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
[IMG]http://fett.mine.nu/bilder/incoming/Untitled/blood.jpg[/IMG.]

AH... en abstrakt bild.. ovanligt här :)...

men vad är det? en tunna fotad med vidvinkel? man är för nyfiken för sånt här

bra bild...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt första bidrag:

Bilden är tagen med min Lomo, i Serre Chevalier i franska alperna vintern 2001.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riotnrrd
Mitt första bidrag:
http://hemsida.semera.se/wciyeh/olaindygrab.jpg

Bilden är tagen med min Lomo, i Serre Chevalier i franska alperna vintern 2001.

Nice!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yep.
Men Här får jag beslutsångest.
Ska man köra med snabb eller långsam slutare på sådana bilder?
Snabb så fryser allt på en gång som på bilden.
Men med långsam så blir det lite rörelseoskärpa på motivet som ger en känsla av fart.

Permalänk

snabb tycker jag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känn er ägda!!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."