Permalänk
Medlem

Predator G9-793 Krashar Hårt

Hej

I snart två års tid har jag använt min Predator med många Windows Update- och andra programfel.
Först för två månader sedan började datorn krascha och fräsa åt mig. I början var det kanske en gång i vecka, men nu är det minst en gång om dagen.
Jag har uppdaterat Windows och drivrutiner fram och tillbaka, rullat tillbaks uppdateringar, och uppdaterat igen.
Jag har återställt, formaterat, skruvat isär och inte hittat några fel.
Datorn fungerar som den ska, tills att den "slumpmässigt" kraschar.
Ingen BSOD, inga felmeddelanden. Bilden stannar upp, och högtalarna spottar och fräser nästan som ett uppringningsmodem.
För att komma igång igen behövs strömknappen hållas ned i tre sek för att göra en hard reboot.

Temperaturer är under kontroll, och inga processer jag kollat efter beter sig konstigt.

Bloatware är det första som ryker efter varje ominstallation.

Använder vanliga program som jag alltid har gjort, utan problem innan. Använder precis samma program som på min felfria desktop.
En lista över de enda manuellt installerade programmen är
-Firefox
-Discord
-Norton
-Popcorn Time
-Vindictus (spel)
-Moo0 SystemÖvervakare

Ytterligare ett program som heter EqualizerAPO är installerat, som tar kontroll över det horribelt implementerade Dolby Audio som kommer med laptopen.
Detta program har också fungerat felfritt förut.

Har någon några förslag som kan hjälpa mig?
Tack på förhand!

Permalänk
Moderator

Lämna in på garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Lämna in på garanti.

Hoppas på att kunna undvika detta.

Mvh

Permalänk
Moderator
Skrivet av VauxeTwo:

Hoppas på att kunna undvika detta.

Mvh

Det är det smidigaste du kan göra egentligen, du kan i bästa fall utesluta att det är inte är RAM, nätadapter eller SSD som är problemet men processor, moderkort eller grafikkort är väldigt ofta fastlött och du kommer behöva lämna in på garanti för att veta att om problemet ligger där vilket jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det är det smidigaste du kan göra egentligen, du kan i bästa fall utesluta att det är inte är RAM, nätadapter eller SSD som är problemet men processor, moderkort eller grafikkort är väldigt ofta fastlött och du kommer behöva lämna in på garanti för att veta att om problemet ligger där vilket jag tror.

Det värsta är att garantin bara gäller ett år. Verkligen inga andra idéer?

RAM, strömförsörjning, SSD och moderkort kontrollerat så gott jag kan...

Mvh

Permalänk
Moderator
Skrivet av VauxeTwo:

Det värsta är att garantin bara gäller ett år. Verkligen inga andra idéer?

RAM, strömförsörjning, SSD och moderkort kontrollerat så gott jag kan...

Mvh

Trodde garanti låg på 3 år Då finns det inte mycket som finns att göra, du kan lämna in på verkstad men tror inte det blir speciellt ekonomiskt. Det är om du kan hitta samma moderkort på ebay och byta ut.

Permalänk
Medlem

Efter att jag bestämt mig för att plocka isär skiten till mista detalj, och sedan sätta ihop den igen väntar jag nu otåligt på att se om den tänker krascha igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Trodde garanti låg på 3 år Då finns det inte mycket som finns att göra, du kan lämna in på verkstad men tror inte det blir speciellt ekonomiskt. Det är om du kan hitta samma moderkort på ebay och byta ut.

Jag satsar på att någonting satt och glappade i datorn. Gått några dagar nu sedan jag plockade isär allt och satte ihop det igen, och jag har fortfarande inte haft några problem alls. Härligt