Forumdelen sponsras av

Kalibrera min nya LG tv, tips på vart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Kalibrera min nya LG tv, tips på vart

Hej, har nyligen köpt en LG nanocell av modell

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24380/lg-nanocel...

och undrar om det finns nån sida på nätet eller nån film på youtube som hjälper en ställa in alla färger på tv'n så det blir så bra som möjligt , främst för att se film och serier. Är okunnig när det gäller tv och allt dom innebär men kan tänka mig att det måste finnas rätt många sidor där just detta diskuteras . tackar på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2003

Laxpuddings guider är riktigt bra.
https://www.sweclockers.com/guider

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av MCRJ:

Laxpuddings guider är riktigt bra.
https://www.sweclockers.com/guider

Förresten är det någon här om kan förklara vad är det för ljusfenomen som jag ser under vissa mörka scener, speciellt på Netflix och hdr på så ser man om det är en lampa på tv, n så ser man som om ljuset kommer underifrån och ovanifrån. Bästa sättet jag märker det är när jag har ett helt svart skärm och rör magic remoten, pekdonen dvs, så ser man som om ljuset följer den vart jah än rör den, uppifrån och nedifrån. Dock så syns den inte på allt, inte alla serier och filmer men Netflix och serier med hdr syns mest. Nån som vet vad det kan vara

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@aki04: Det är ljuset i bilden som bokstavligen kommer underifrån – precis som du observerar. Det är så TV:n är konstruerad och det blir tydligt vid HDR eftersom TV:n då lyser så starkt den bara kan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Laxpudding:

@aki04: Det är ljuset i bilden som bokstavligen kommer underifrån – precis som du observerar. Det är så TV:n är konstruerad och det blir tydligt vid HDR eftersom TV:n då lyser så starkt den bara kan.

Ska det verkligen vara så, inget man kan minska eller stänga av? Rätt störigt ibland i mörka scener

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

@aki04:

att ställa in själv är inget du kommer få korrrekta färger av eftersom alla exemplar är unika, media markt har ISf utbildad personal som kaliberar enligt rec 2020 standarden som används för 4k och hdr om jag inte missminner mig. Finns flera men grejen är att det ska vara ISF utbildad personal som gör det, inte någon optimering som ex elgiganten erbjuder, det är inte rätt.

Chassi: Fractal design Defince C Mobo: MSI Z77A-S03
Cpu Intel 3770K 4.4 ghz Kylare Nocuta uh-14sGpu Asus Strix 2060Ram Ballistix 24 GB
SSD Samsung evo 840 120gb HDDSamsung pro 840PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Min LG TV va redan isf kalibrerad vid köp. Och ljuspunkten får du leva med om du kör hdr.

[Fractal Design Define S2]-[Asus Rog Strix X-470-F]-[Ryzen 7 3700x]-[G-Skill Trident Z RGB 2x8gb]-[Asus Rog Strix 2080TI OC]-[Wd Green M.2 120gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Acer ED347CKR 21:9 1440p]-[EKWB Custom Loop]

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@aki04: Det är så den är konstruerad. Blir du störd måste du byta till annan TV eller lära dig leva med det hela – tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Jävla skit, värsta är Netflix och deras undertexter, som en jävla sol eller nåt, men inget annat jag ser på ger samma effekt

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av aki04:

Jävla skit, värsta är Netflix och deras undertexter, som en jävla sol eller nåt, men inget annat jag ser på ger samma effekt

Kör du Netflix-appen i LG:n kommer den påverkas av de undertext-inställningar du gör via webbklienten. Till exempel brukar inte gul text trigga igång ljuset lika mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Laxpudding:

Kör du Netflix-appen i LG:n kommer den påverkas av de undertext-inställningar du gör via webbklienten. Till exempel brukar inte gul text trigga igång ljuset lika mycket.

Oj det visste jag inte, man kan alltså välja färgen på texten i webbklient som även gäller på tvn? Grymt