1070 vägrar boosta över base clock

Permalänk
Medlem

1070 vägrar boosta över base clock

Hej

Windows 1909, uppdaterade till senaste 441.20 Nvidia drivrutin igår. vid felsökning Har inga overlay program som afterburner eller liknande installerat, i Nvidia's kontrollpanel är power satt till "max performance".

Mitt kort är fast på 1582 Mhz, boost är speccat som 1772, vanligtvis brukar jag landa runt 1900 när jag spelar. Så är inte fallet längre, nu är jag fast på base clock.

Det är inga problem med temperatur, idle på 35 typ, vid 100% load nu kommer kortet inte ens upp i 50 grader. För att testa installerade jag afterburner, om jag Manuellt försöker ändra klockfrekvens händer absolut ingenting, fortfarande fast på 1582. Tog bort afterburner igen..

Försökt hitta någon med liknande problem, och det finns det, men jag hittar ingen som vet vad problemet är, eller har en lösning som hjälper mig.

Har använt både HWmonitor och gpu-z för att verifiera klockfrekvens.

Hjälp?

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Testat att avinstallera drivrutiner med DDU och ta en äldre version? Vad säger PerfCap Reason i GPU-Z?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Testat att avinstallera drivrutiner med DDU och ta en äldre version? Vad säger PerfCap Reason i GPU-Z?

Testade med ddu och en äldre drivrutin, ingen skillnad i boost. PerfCap säger idle trots 100% utilization.

Max volt vid 100% last är 0.8 volt, ingen last 0.65, så kortet verkar tro att det är idle men ändå inte är det? What the fudge?

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Är mitt grafikkort trasigt kanske? Formaterade om, installerade nyaste drivrutinerna, steam och gpu-z. Exakt samma resultat. Det "fungerar" ju, men ändå inte.

Jag har garanti, det är köpt I Januari. Men det blir ju inte roligaste garanti ärendet, "det funkar ju, men det funkar inte helt ut"?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sleepyoh:

Är mitt grafikkort trasigt kanske? Formaterade om, installerade nyaste drivrutinerna, steam och gpu-z. Exakt samma resultat. Det "fungerar" ju, men ändå inte.

Jag har garanti, det är köpt I Januari. Men det blir ju inte roligaste garanti ärendet, "det funkar ju, men det funkar inte helt ut"?

Hör av dig till kundtjänsten hos de du köpte kortet från och beskriv problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Det får nog bli så.

Nu har jag testat under Linux, under 100%last i spel får jag med senaste nvidia drivrutinen också bara 1582Mhz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det får nog bli så.

Nu har jag testat under Linux, under 100%last i spel får jag med senaste nvidia drivrutinen också bara 1582Mhz.

Testat att ändrat Power limit? Om inte maxa reglaget i Afterburner.

Permalänk
Medlem

Nog kommit fram till vad som var fel... Tog ut kortet ordentligt och la på skrivbordet med bra belysning, ser i 15% av ena hörndelen att det ser fuktskadat ut? det är små kristalliseringar runt några små ytmonterade resistorer och någon liten svart nånting, ser lite ärjat ut. Spännande att det fungerar, gissningsvis har det något med strömförsörjning att göra, eftersom det blir låst på 0.8v och när jag försöker ändra power limit så hänger sig datorn....

Gissar att det går att rädda för den som har utrustning för microlödning och ytmonterade komponenter. Skadan i storlek är kanske ett halvt cigarett-paket. hittade https://itechstore.se/ som inte är allt för långt ifrån mig, ska nog ge dom en chans om ingen annan har ett bättre förslag.

Är perforerade hål på datorn, står bredvid mitt skrivbord, råkade för några månader sen skvimpa till ett glas,såg lite stänk på chassi sidan som jag torkade upp, såg inget stänkt Ovanpå dock, står en liten bit ifrån åt sidan så fortsatte bara kvällen med att spela. Måste kommit 2-3 droppar ner på kortet :/. Feeling stupid? Yes, det var den lördagen spenderad :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kanske räcker med att UV tvätta kortet för att bli av med korrosionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

kanske räcker med att UV tvätta kortet för att bli av med korrosionen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog en tandborste och borstade bort allt gunk/krystalliseringar, tänkte försöka tvätta med destillerat vatten, eller sprit, men ploppade in kortet efter att ha borstat försiktigt med en tandborste. Ta i trä eller vad man säger men det har fungerat sen dess, får samma boost-frekvens som innan och spänningen går upp till rätt nivå, samt powerlimit går att ändra utan att datorn hänger sig.

Får väl se, om det håller några månader, eller datorns livslängd, ser ju rätt grönt och ärjat ut... Antar att "inte röra" är best practice nu, eller ska man försöka tvätta rent med sprit/uv iallafall eller göra något åt korrosionen? Jag tänker på bilar, kommer rosten är den svår att stoppa, är det samma tankesett vid elektronik? (koppar?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@sleepyoh:
Järn släpper väldigt lätt från stål utan rostskyddande legeringar. Aluminium/koppar/fiberglas korroderar inte på egen hand lika lätt. Tvättar du bort korrosionen med sprit är den borta för gott då det är det främmande materialet som korroderar genom att det ström-förs och äter igenom epoxy/koppar, är borta. Problemet med korrosion på elektronik är i huvudsak kortslutning då det leder ström, uppenbarligen har inget tagit skada av den lätta kortslutningen som uppstod.

Du behöver oroa dig tills det gröna beläggningarna är borta, om det inte bara är missfärgning från epoxy-lagren på PCBn. Ta en bild så är det lätt att säga vad som är vad. Om det är något att oroa sig över.