Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Sett att de stackars rumänska tiggarna är tillbaka i vår lilla by. Hur är det i storstäderna? Här hemma var de puts väck när Corona bröt ut och borta hela sommaren men kanske inte i större städer?

De är tillbaka utanför lilla Ica på Gärdet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Fast det är många som hoppas och tror det och nästan förutsätter det

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte ropat hej och är ingen epidemiolog men är det inte en skillnad på de små mutationer som man ser hela tiden och det som artikeln tar upp? Att det finns olika varianter av viruset som har samma beteende (alltså ger ungefär samma symptom och samma dödlighet) visste vi redan, men inte att det fanns en variant som fungerar på ett annat sätt. Sen är det förstås ett tveeggat svärd, mindre dödlighet men mer smittsamt kan ju innebära fler döda totalt sett, men det vet vi ju inte eftersom vi inte vet hur immuniteten fungerar och så.

Nu var det iofs inte dig jag syftade på, så jag ber om ursäkt om du kände dig specifikt utpekad. Angående din fråga, eftersom jag inte är en virolog eller epidemiolog så jag kan inte dig ett direkt svar så du får ett svar i bästa armchair manér; Varför skulle det vara en skillnad på de mutationer som sker i COVID-19s RNA kedja oavsett om de är små eller stora? Viruset blir per automatik inte mindre farligt bara för att det muterar.

Problemet som jag ser det med dessa artiklar är att de fullkomligt snedvrider verkligheten med det här viruset när artiklarna försöker framstå som ett positivt budskap, som om att den här mutationen är bra. Faktum kvarstår att det dyker dagligen upp nya fall och nu senast kunde man läsa att överviktiga löper en 48% större risk att dö. Man behöver vara knappast vara en epidemiolog eller virolog för att summera dom nyheterna som att en "bra" mutation spelar knappast någon roll om man är överviktig eller tillhör någon annan riskgrupp.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej de har varit här typ som vanligt, kanske aningen färre. En av de jag har lärt känna lite bättre beklagade sig för det var så få som var ute och handlade så de fick väldigt lite pengar.

Samma här. Även alla öststats-hanterverkare är åter sen början av sommaren med massa jobb hos folk i bostadsområdet runt omkring.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nu var det iofs inte dig jag syftade på, så jag ber om ursäkt om du kände dig specifikt utpekad. Angående din fråga, eftersom jag inte är en virolog eller epidemiolog så jag kan inte dig ett direkt svar så du får ett svar i bästa armchair manér; Varför skulle det vara en skillnad på de mutationer som sker i COVID-19s RNA kedja oavsett om de är små eller stora? Viruset blir per automatik inte mindre farligt bara för att det muterar.

Problemet som jag ser det med dessa artiklar är att de fullkomligt snedvrider verkligheten med det här viruset när artiklarna försöker framstå som ett positivt budskap, som om att den här mutationen är bra. Faktum kvarstår att det dyker dagligen upp nya fall och nu senast kunde man läsa att överviktiga löper en 48% större risk att dö. Man behöver vara knappast vara en epidemiolog eller virolog för att summera dom nyheterna som att en "bra" mutation spelar knappast någon roll om man är överviktig eller tillhör någon annan riskgrupp.

Killgissar men tänker att mindre farliga virus sprider sig mera eftersom folk inte blir lika sjuka och därför inte stannar hemma i samma omfattning. Då kan de mildare varianterna konkurrera ut de farligare. Mutationerna i sig kan gå åt båda hållen men de som lättast sprider sig "vinner" i virusens kamp om överlevnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Killgissar men tänker att mindre farliga virus sprider sig mera eftersom folk inte blir lika sjuka och därför inte stannar hemma i samma omfattning. Då kan de mildare varianterna konkurrera ut de farligare. Mutationerna i sig kan gå åt båda hållen men de som lättast sprider sig "vinner" i virusens kamp om överlevnad.

Jag tänker snarare att människor kommer strunta mer och mer i de direktiv som har getts, som om att hålla god handhygein och iaktta social distansering eftersom det är "mindre farligt" nu. Jag läste en artikel i DN för en tid sedan om en drös ungdomar i Göteborg som njöt i sommarvärmen och som uttryckte det bokstavligen som "vi är unga, vi drabbas inte, vi bryr oss inte". Ingen av dem ville namnges i artikeln heller, så klart.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Nu var det iofs inte dig jag syftade på, så jag ber om ursäkt om du kände dig specifikt utpekad. Angående din fråga, eftersom jag inte är en virolog eller epidemiolog så jag kan inte dig ett direkt svar så du får ett svar i bästa armchair manér; Varför skulle det vara en skillnad på de mutationer som sker i COVID-19s RNA kedja oavsett om de är små eller stora? Viruset blir per automatik inte mindre farligt bara för att det muterar.

Nej, inte per automatik, men i detta fall så verkar det ju vara mildare när det gäller symptom och risker för den drabbade. Det är ju vad artikeln handlar om. Och det är inte spekulationer eller så utan vad forskningen visar.

Citat:

Problemet som jag ser det med dessa artiklar är att de fullkomligt snedvrider verkligheten med det här viruset när artiklarna försöker framstå som ett positivt budskap, som om att den här mutationen är bra. Faktum kvarstår att det dyker dagligen upp nya fall och nu senast kunde man läsa att överviktiga löper en 48% större risk att dö. Man behöver vara knappast vara en epidemiolog eller virolog för att summera dom nyheterna som att en "bra" mutation spelar knappast någon roll om man är överviktig eller tillhör någon annan riskgrupp.

Har du ens läst artikeln? Den innehåller inga åsikter från journalisten eller liknande utan rapporterar vad forskningen säger. Alltså att det finns starka bevis för en mindre dödlig variant av viruset.

Jag vet inte vad du försöker säga angående att överviktiga är mer utsatta, det är knappast en överraskning då överviktiga drabbas hårdare av många sjukdomar inte minst lungsjukdomar (sen kan man förstås spekulera i vad som strikt beror på överviktighet och vad som mer har att göra med livsstilen eller genetiken som gör att någon blir överviktig, men det är en annan fråga). Sen beror det förstås på hur man definierar överviktiga, går man på BMI över 25 så är mer än hälften av svenskarna överviktiga exempelvis. Men jag vet inte om du menar att det skulle vara någon form av glädjerapportering eller så, för det är det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen beror det förstås på hur man definierar överviktiga, går man på BMI över 25 så är mer än hälften av svenskarna överviktiga exempelvis.

Yup, BMI är bästa

Under karantänstiden har jag sett till att träna varje dag för att kompensera för att bara sitta hemma, har ökat från att kunna springa max 10km bekvämt om det är regelbundet till att flera gånger springa 20km+ utan att behöva en vilodag efter, min vilopuls har gått ner från ~55 till ~47 och medan jag i februari låg på avg 177bpm när jag sprang 10km i strax över bekväm takt låg jag nu senast på avg 152bpm i ungefär samma takt.

Meanwhile har jag gått upp lite i vikt så min BMI har precis gått över gränsen från övervikt till fetma, så bokstavligen alla mätbara data förutom BMI tyder på att jag är i mycket bättre hälsa, BMI visar en stadigt om långsamt stigande siffra mot det sämre

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Det som är bra med ett fungerande vaccin är att vi kan frivilligt välja det för att slippa bli smittad. De gamla som inte får lika bra effekt är ändå så svaga att det finns egentligen inget att göra åt. Att det kommer utrota viruset kommer förmodligen inte att ske men det är fortfarande helt frivilligt och skulle lugna världen mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, inte per automatik, men i detta fall så verkar det ju vara mildare när det gäller symptom och risker för den drabbade. Det är ju vad artikeln handlar om. Och det är inte spekulationer eller så utan vad forskningen visar.
Har du ens läst artikeln? Den innehåller inga åsikter från journalisten eller liknande utan rapporterar vad forskningen säger. Alltså att det finns starka bevis för en mindre dödlig variant av viruset.

Problemet jag har med rapporteringen i både Reuters och DNs "TL;DR" artiklar är språkbruket som får dem att nästan framstå som hoppfulla, för nu snackar vi om ett virus med mildare symptom och som är mindre dödligt. Om du hade läst The Lancet artikeln så hade du lagt märke till att språket är väldigt annorlunda, te.x:

"Interpretation The ∆382 variant of SARS-CoV-2 seems to be associated with a milder infection. The observed clinical effects of deletions in ORF8 could have implications for the development of treatments and vaccines."

Det är en klar skillnad på "mildare symptom" och "antaganden om mildare symptom" språkligt talat. En annan viktig detalj är att The Lancet artikeln inte ens tar upp om viruset är mindre dödligt utan att det är något som tolkas fritt från Reuters och subsekvent DNs håll. Det The Lancet artikeln gör rätt i är att poängtera att fler studier måste göras för det är inte svart på vitt och det jag ser som en risk här är människor som läser DN eller Reuters kommer tolka det som att faran är snart över pga språket som används. För vi talar om människor och människor är dumma.

Skrivet av snajk:

Jag vet inte vad du försöker säga angående att överviktiga är mer utsatta, det är knappast en överraskning då överviktiga drabbas hårdare av många sjukdomar inte minst lungsjukdomar (sen kan man förstås spekulera i vad som strikt beror på överviktighet och vad som mer har att göra med livsstilen eller genetiken som gör att någon blir överviktig, men det är en annan fråga). Sen beror det förstås på hur man definierar överviktiga, går man på BMI över 25 så är mer än hälften av svenskarna överviktiga exempelvis. Men jag vet inte om du menar att det skulle vara någon form av glädjerapportering eller så, för det är det ju inte.

Var någonstans skulle jag ha skrivit att överviktiga är mer utsatta? Tillhör du i en riskgrupp, där överviktiga ingår så lär inte inte en hoppfull rapportering hjälpa heller, inte sant? Det är knappast en nyhet att alla är skittrötta på den här pandemin och längtar efter det normala igen vilket man kan även märka på DNs Johanna Sundbeck och Reuters Aradhana Aravindan.

TL;DR Artikeln i The Lancet är objektiv, faktabaserad och är väldigt försiktig med att inte inge falska förhoppningar. Detsamma kan man inte riktigt säga om Reuters och DNs artiklar som förenklar språket till den grad att det är inte samma information längre...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Här är en länk till en artikel om läget för nya snabba diagnosverktyg i USA. Det är mycket på gång.
https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-covid19-rapid-tests-rna-virus

Permalänk
Medlem

Ett diagram med antal döda per dag per miljon från https://ourworldindata.org/covid-deaths#what-is-the-daily-num...

Det kommer att hålla i sig.

Här en källa som tar upp att USA har "gått om" Sverige - https://fee.org/articles/sweden-now-has-a-lower-covid-19-deat...

Citat:

For months, Sweden was the punching bag of the world’s media and politicians.

For foregoing a lockdown, Sweden was declared a “cautionary tale” by The New York Times.

“Sweden is paying heavily for its decision not to lockdown,” President Trump tweeted.

“They are leading us to catastrophe,” said The Guardian in March, quoting a virus immunology researcher.

Experts and media around the world all seemed to agree, with a few notable exceptions, that lockdowns were the sound approach to the COVID-19 pandemic.

There’s been much less talk about Sweden of late. The reason, it would seem, is that Sweden’s strategy appears to have tamed the virus. While countries around the world are experiencing a resurgence of COVID-19 outbreaks, Sweden’s COVID-19 deaths have slowed to a crawl.

As a result, many nations are catching up to Sweden in per capita deaths, and some are passing it. Italy recently popped back ahead of Sweden. Chile passed the Swedes next. Then came Brazil, which surpassed Sweden in per capita deaths on Wednesday.

Jag har inte hittat några mainstream media som tar upp Sveriges situation på senare tid.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Ett diagram med antal döda per dag per miljon från https://ourworldindata.org/covid-deaths#what-is-the-daily-num...

https://i.imgur.com/T4dxaVD.png

Det kommer att hålla i sig.

Här en källa som tar upp att USA har "gått om" Sverige - https://fee.org/articles/sweden-now-has-a-lower-covid-19-deat...

Jag har inte hittat några mainstream media som tar upp Sveriges situation på senare tid.

Ars tog upp Sverige rätt nyligen, men jag vet inte om den artikeln ger så mycket värde egentligen. Ars är en av mina favoritsidor av många anledningar, men politiseringen av Corona-bekämpningen i USA är verkligen total så det är svårt att ta något på allvar, oavsett riktningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ett diagram med antal döda per dag per miljon från https://ourworldindata.org/covid-deaths#what-is-the-daily-num...

https://i.imgur.com/T4dxaVD.png

Det kommer att hålla i sig.

Här en källa som tar upp att USA har "gått om" Sverige - https://fee.org/articles/sweden-now-has-a-lower-covid-19-deat...

Jag har inte hittat några mainstream media som tar upp Sveriges situation på senare tid.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ars tog upp Sverige rätt nyligen, men jag vet inte om den artikeln ger så mycket värde egentligen. Ars är en av mina favoritsidor av många anledningar, men politiseringen av Corona-bekämpningen i USA är verkligen total så det är svårt att ta något på allvar, oavsett riktningen.

Med tanke på hur situationen i USA har eskalerat och att Trumps senaste COVID-19 rådgivare är en typ som varken har kriterier inom folkhälsa eller smittsamma sjukdomar men som lik förbannat inte tvekar att kväka ur sig en massa dumheter till den grad att herrn har lyckats rejält reta upp CDC så är det egentligen inte så konstigt att författaren till Ars-artikeln framstår som smått upprörd.

https://www.nytimes.com/2020/09/02/us/politics/trump-scott-at...

Hur Doktorns expertis inom radiologi av det centrala nervsystemet är tänkt bistå USAs COVID-19 strategi? Det får man gissa sig till.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Med tanke på hur situationen i USA har eskalerat och att Trumps senaste COVID-19 rådgivare är en typ som varken har kriterier inom folkhälsa eller smittsamma sjukdomar men som lik förbannat inte tvekar att kväka ur sig en massa dumheter till den grad att herrn har lyckats rejält reta upp CDC så är det egentligen inte så konstigt att författaren till Ars-artikeln framstår som smått upprörd.

https://www.nytimes.com/2020/09/02/us/politics/trump-scott-at...

Hur Doktorns expertis inom radiologi av det centrala nervsystemet är tänkt bistå USAs COVID-19 strategi? Det får man gissa sig till.

Jo, artikeln var väl inte så väldigt farlig, men kommentarerna är extremt riktade i allmänhet och man blir rätt trött när man läser.

Men det har ju blivit politik av det hela i USA och då blir allt svart-vitt. Exempelvis finns det hur många inlägg som helt på sociala medier, mycket av folk som jag gillar och generellt håller med politiskt och så, som hånar och shamear de som inte bär mask så fort de är utanför hemmet. Jag är inte emot maskanvändning på något sätt, men effekten är ju liten i bästa fall och således är ett krav på mask mer ett spel för gallerierna, i mina ögon alltså. Kan man inte distansera sig, typ om man måste åka på hyfsat full kollektivtrafik eller liknande, så är mask förstås inte fel. Men för att gå på stan så spelar det ingen roll om inte någon hostar en i ansiktet eller så. Allt tyder ju på att det är "långvarig" exponering för smitta som gör att man blir smittad, så att exempelvis sitta bredvid någon en hel middag, än mer om det ingår sång och skrålande, inte att gå förbi någon eller stå bakom någon i kön på Ica i ett par minuter. I mina ögon är det då bättre att undvika middagsbjudningar, kollektivtrafik och liknande än att ha en mask på sig och fortsätta som vanligt liksom. Vilket jag också har gjort, inte åkt kollektivt på ganska många månader nu, och inte gått på krogen mer än typ middag på en gles uteservering eller så.

Permalänk
Medlem

Kul att de lyckades fånga Marie Göranzon sitta och luncha vid 1.54 #kändisspotting

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Kul att de lyckades fånga Marie Göranzon sitta och luncha vid 1.54 #kändisspotting

Haha, jag såg det också. De hade säkert ingen aning om att det var en kändis.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på USA. Bostadspriserna utanför de stora städerna skjuter i höjden medan de i de stora städerna sjunker som en sten. Undra om vi kommer se något liknande i Sverige om detta blir långvarigt och det snart kommer en andra våg av annan smitta från Kina tills mänskligheten slutar att flyga kors och tvärs genom världen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Kul att de lyckades fånga Marie Göranzon sitta och luncha vid 1.54 #kändisspotting

Hehe, kul att fler såg det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Jag kom hem från Gotland i tisdags efter "mini-60-års-kalas" och i förrgår promenera jag 13 km och idag 14 km (kombination av löpning och promenad på löpband) och då verkar jag ha haft tur och även andra i familj och släkt. Dessa saker gjorde jag som ett sätt att kontrollera potentiell påverkan i kroppen och även för att det är hälsosamt (duh).

Vi åkte med SF1500 färjan (4 olika grupper, 2-3 personer per grupp) från Nynäshamn och det första jag fick höra när jag satt mig i försalongen vid sittplatser som liknar sittplatser i flygplan var att 10 meter från mig parallellt på andra sidan av båten var konstant hostande.

Det kändes ju kul för mig så är mer hypokondrisk över detta virus. Så då köpte jag mat fort och gick upp på däck för frisk luft. Hade tur med vädret som varmt och blåsigt så satte mig strategiskt. Färjorna tillämpar fysisk distansering med vartannat bord avstängda överallt.

Gick med FFP3 munskydd i trappuppgångarna när man gick av och på färjan och på Gotland så bodde vi ändå 7 km från Visby och var aldrig där inne utan utanför huvudområdet. Cyklade till en ICA Nära 7 km och köpte en kvarg och det var rätt tätt inne i butiken men fungerade ändå.

Hursomhelst har jag inte hängt med i nyheterna på ett tag (på gott och ont) och enligt färska siffror så verkar endast någon enstaka dö varannan dag här i Sverige just nu? Jag undrar hur faktorerna som fysisk distansering och potentiell flockimmunitet har bidragit till detta?

Att säga att pandemin skulle vara över i Sverige är ju som att säga att det aldrig reser folk hit. Vi lever i en globaliserad värld där vi ofta socialiserar öga mot öga fysiskt närvarande och det är även så vi smittar som lättast. Därför kör jag fortfarande på samma långsiktiga strategi att invänta vaccin och hur väl vaccinet tycks fungera och hur omfattande (eller inte) dess potentiella biverkningar är.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kom hem från Gotland i tisdags efter "mini-60-års-kalas" och i förrgår promenera jag 13 km och idag 14 km (kombination av löpning och promenad på löpband) och då verkar jag ha haft tur och även andra i familj och släkt. Dessa saker gjorde jag som ett sätt att kontrollera potentiell påverkan i kroppen och även för att det är hälsosamt (duh).

Vi åkte med SF1500 färjan (4 olika grupper, 2-3 personer per grupp) från Nynäshamn och det första jag fick höra när jag satt mig i försalongen vid sittplatser som liknar sittplatser i flygplan var att 10 meter från mig parallellt på andra sidan av båten var konstant hostande.
....
Att säga att pandemin skulle vara över i Sverige är ju som att säga att det aldrig reser folk hit. Vi lever i en globaliserad värld där vi ofta socialiserar öga mot öga fysiskt närvarande och det är även så vi smittar som lättast. Därför kör jag fortfarande på samma långsiktiga strategi att invänta vaccin och hur väl vaccinet tycks fungera och hur omfattande (eller inte) dess potentiella biverkningar är.

Jag är själv astmatiker och när jag är på restaurang så spänner jag mig för att inte hosta så att jag hostar hela tiden eller försöker svälja hostningarna. Det kanske var astmatiker du råkade ut för på färjan.
..........

Invänta vaccin och köra vidare som vanligt är inte en god ide'. Om jag tolkar Tegnell rätt och han har rätt så väntar fler olika smittor. Han sa att vi i framtiden måste tänka om när vi stadsplanerar och dra ner på kollektivtrafiken samt att fler bör ha sin mesta del av arbetsdagen hemma.

Och till slut tycker jag stolpskotten till politiker i radion inte ens ska diskutera emot att slopa karensdagen för all framtid.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Många hoppas fortfarande på den där 'vaccinet' - men det kommer inte lösa problemet - dels för att alla svarar inte på det och de som verkligen behöver (de gamla) svarar sämst på det + vaccin ger olika former av biverkningar och somliga av dem kan vara rätt allvarliga och det är inte alla som kan ta den risken.

Sedan har man det här att grupper kommer att vägra att ta vaccin av olika skäl.

Vi har utrotat en enda sjukdom med vaccin - smittkoppor - dels för att det har karaktären av 'barnsjukdom' och i stort sett alla vuxna i områden som hade smittkoppor närvarande, hade motstånd för det, av den krassa konstaterandet att de fortfarande lever...

Dels för att ympningen med smittkoppsvaccin gjordes när man fortfarande var nära nyfödd och därmed svarade bra på det vilket gjorde att man snabbt tog bort grogrunden av vidare smitta (via barn alltså - för det var dom som blev sjuka - inte de vuxna)

Nu har vi ett omvänt läge - en sjukdom där unga påverkas av covid-19 väldigt lite med problemen blir värre ju äldre man är och dessutom med åldern svarar allt sämre på vaccin, till detta finns det ingen spridd vuxenimmunitet på samma sätt som med smittkoppor hade när det grasserade runt i världen och det gör att vuxna smittar varandra, vilket knappt var aktuellt vid smittkoppor.

med andra ord alla som hoppas och tror att en vaccin skall lösa problemen - tänk om, förbered att COVID-19 är något vi kommer att få leva med och det kommer vara åratal framöver - ja kanske för alltid precis som de andra corona-baserade influensor som kommer då och då - vi har fått en 5:e corona-baserad influensa mot de tidigare fyra och förhoppningsvis är mutationerna allt snällare (och att befolkningarna förvärvar allt mer immunitet) .

Permalänk
Medlem

@xxargs Blanda inte in ordet "influensa" i detta. Om det här viruset ändå hade varit ett influensavirus. Då hade det förmodligen varit över redan, dels pga vaccin, dels pga de snabba mutationer som influensavirus genomgår.

Naturligtvis kommer ett fungerande vaccin att göra stor nytta. Om man kan få 60-70 procent av befolkningen skyddade, och då in synnerhet de som är yngre och medelålders som är de rörligaste i samhället, så kommer viruset att misslyckas med att spridas. Naturligtvis kan det bli några få smittade här och där, men det kommer förmodligen att vara mer som t ex syfilis. I praktiken nästan borta, men med några hundra fall per år. Jobbigt för de som drabbas, men inget samhällsproblem. Där bör vi hamna, men bara om vaccinet fungerar. Kanske blir det också så att man kommer att behöva ta nya doser vaccin med 1-3 års mellanrum för att bibehålla skydd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Många hoppas fortfarande på den där 'vaccinet' - men det kommer inte lösa problemet - dels för att alla svarar inte på det och de som verkligen behöver (de gamla) svarar sämst på det + vaccin ger olika former av biverkningar och somliga av dem kan vara rätt allvarliga och det är inte alla som kan ta den risken.

Sedan har man det här att grupper kommer att vägra att ta vaccin av olika skäl.

Vi har utrotat en enda sjukdom med vaccin - smittkoppor - dels för att det har karaktären av 'barnsjukdom' och i stort sett alla vuxna i områden som hade smittkoppor närvarande, hade motstånd för det, av den krassa konstaterandet att de fortfarande lever...

Dels för att ympningen med smittkoppsvaccin gjordes när man fortfarande var nära nyfödd och därmed svarade bra på det vilket gjorde att man snabbt tog bort grogrunden av vidare smitta (via barn alltså - för det var dom som blev sjuka - inte de vuxna)

Nu har vi ett omvänt läge - en sjukdom där unga påverkas av covid-19 väldigt lite med problemen blir värre ju äldre man är och dessutom med åldern svarar allt sämre på vaccin, till detta finns det ingen spridd vuxenimmunitet på samma sätt som med smittkoppor hade när det grasserade runt i världen och det gör att vuxna smittar varandra, vilket knappt var aktuellt vid smittkoppor.

med andra ord alla som hoppas och tror att en vaccin skall lösa problemen - tänk om, förbered att COVID-19 är något vi kommer att få leva med och det kommer vara åratal framöver - ja kanske för alltid precis som de andra corona-baserade influensor som kommer då och då - vi har fått en 5:e corona-baserad influensa mot de tidigare fyra och förhoppningsvis är mutationerna allt snällare (och att befolkningarna förvärvar allt mer immunitet) .

Det är bäst att Du rapporterar dina fynd omedelbart till de olika forskningsgrupperna som fortfarande håller på med fas 3 i kliniska proven av vaccinen i hopp om att kunna föra ut dem snabbare än någonsin i människans historia av massvaccinationer.

Du verkar ha teleporterat fram i framtiden och fått svar på saker som annars tar sin tid som exempelvis hur ett prototypvaccin påverkar inom loppet av 1 år. Sist jag räkna på saken så tar det 1 år att ta reda på hur något har påverkat en under 1 års tid... Hur kom du förbi detta?

Att du redan har svaren innan ett år har gått är mer än fantastiskt. Bidra med dina fynd (med vetenskapliga underlag), tack!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Många hoppas fortfarande på den där 'vaccinet' - men det kommer inte lösa problemet - dels för att alla svarar inte på det och de som verkligen behöver (de gamla) svarar sämst på det + vaccin ger olika former av biverkningar och somliga av dem kan vara rätt allvarliga och det är inte alla som kan ta den risken.

Ja, skyddet från ett vaccin kommer nog inte vara fullständigt, men jag tror ändå du är lite för pessimistisk. Om vi får ett bra vaccin (dvs med OK effektivitet och utan för vanliga allvarliga biverkningar) så kommer samhällsimmuniteten kunna byggas upp i tillräcklig grad för att viruset ska bli sällsynt nog att det blir en riskfaktor man normalt kan bortse från - dvs vi kan återgå till hur det var pre-covid-19. Även tidigare har det ju funnits smittsamma virus som varit ovanliga men livsfarliga, man kan inte stänga ned samhällen för det. Man får vara fortsatt extra försiktig med äldreboenden etc, men det var man ju redan tidigare (även om det inte var tillräckligt).

Arvsmassan för coronavirus är betydligt större än för influensavirus, och har därför svårare att mutera sig på ett (för viruset) fördelaktigt sätt. Det finns därför en god chans att immuniteten är långvarig. Antikropparna kanske försvinner på 4 månader, men T-cellerna finns kvar och kan förmodligen snabbt mobilisera ett försvar vid nyinfektion. De som överlevde coronaviruset SARS har fortfarande aktiva T-celler efter 17 år. Ännu vet vi förstås inte om det blir så med SARS-CoV-2, men det verkar rimligt.

Även om större corona-mutationer är ovanliga kommer risken för liknande pandemier definitivt finnas kvar och öka i framtiden. Detta på grund av att vi blir fler och mer trångbodda på jorden, vilket skapar en bra grogrund för virus. Det var det Tegnell avsåg när han sa att vi på lång sikt nog måste ändra hur vi lever, och sluta acceptera trängsel (t.ex. i kollektivtraffiken) på det sätt vi hittills gjort.

Vaccinet måste inte vara perfekt, och alla måste inte ta det för att det ska ha stor verkan, även för de som inte vaccinerar sig. Det räcker med att tillräckligt många gör det.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det är ok att inte hålla med alla om allt men uttryck er gärna lite trevligare och kritisera sakligt, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Det är ok att inte hålla med alla om allt men uttryck er gärna lite trevligare och kritisera sakligt, tack

Men desinformation och katastroffoliehattar får vara kvar? Känns ju seriöst.

Permalänk

Om man är förkyld har feber och visar lite Coronasympton etc så bör man såklart hålla sig borta från folk. Man är ändå lite nyfiken på om det är Corona man har eller vanlig förkylning, men Corona har väl blivit så vanligt så man framstår som en ... om man ringer till vårdcentralen för att göra ett PCR-prov?
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/lungor-...

Det är en sak om man upplever några extrema problem, men är det typ som en vanlig förkyllning som man har haft minst 1 gång per år..

När jag googlar så är den mesta information från i våras och då var det mer extremt med masstester.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en sak om man upplever några extrema problem, men är det typ som en vanlig förkyllning som man har haft minst 1 gång per år..

Du bör göra en test. Det man läser om de som blir inlagda är "men det verkade inte så farligt" och helt plötsligt säckade de ihop av syrebrist. Det verkar som att man som sjuk kan ventilera ut koldioxid i tillräcklig mängd men inte tillgodogöra sig syret i luften. Får du blå läppar etc ringer du 112.