Objektorientering boktips
Hej,
Läser på universitetet och förstår grunderna beträffande objektorientering, skulle vilja fördjupa mina kunskaper i området och önskar gärna hitta en bok om det.
Jag hittade boken Objektorienterad analys och design på biblioteket, men den kom ut 2001. Jag vet inte om det är så att den fortfarande är aktuell då principen borde vara likadan idag. Men det skulle kännas ganska onödigt om boken inte vore så "aktuell" och man inser det efter att ha läst den.
Mvh
Föråldrad bok. Dessutom är OOP rätt föråldrad teknik också. De flesta problem idag löses igenom funktionsprogrammering, d.v.s enkel programmering. Den minsta koden är ju den bästa koden som det sägs.
Något som jag dock skulle rekommendera är att kunna arv och interface och dess tillämpningar.
Jag brukar säga att:
Arv = Om du vill utöka en klass istället för att skriva om en hel klass
Interface = Om du vill filtrera bort funktioner och fält från en klass
Mer än så brukar jag inte använda och detta duger om du vill skapa feta applikationer. Något som jag också rekommenderar är Spring Framework som innehåller DI - Dependency Injection.
DI används när du vill att ditt objekt ska vara åtkommpligt överallt vid uppstart utav ditt program. Detta underlättar, annars får du själv hålla på deklarera objeket med objekt i konstrukören.
Exempel:
class A {
private C c;
public A(C c){
this.c = c;
}
}
class B {
private C c;
public B(C c){
this.c = c;
}
}
// Nu har både b och a, c i sig. Så ändras något i c från klass A eller B så kan dom "tala med varandra". Dom delar alltså samma minne.
class D {
private C c;
public D(C c){
c = new C();
B b = new B(c);
A a = new A(c);
}
}
Då är det bättre att göra så här:
class A {
@Autowired
private C c;
public A(){
}
}
class B {
@Autowired
private C c;
public B(){
}
}
// Nu är objektet c åtkommlig i klasserna A, B, D då dom delar samma minne. Detta används i Spring Framework.
class D {
@Autowired
private C c;
public D(){
}
}
@askeetit:
Det beror lite på vad du är ute efter? Hur man använder OO eller något mer teoretiskt? Om du känner att du förstår grunderna bra men vill få bättre förståelse för hur man går vidare och bygger/organiserar lite större program så skulle jag rekommendera Domain-Driven Design: Tackling Complexity in the Heart of Software av Eric Evans. Det är inte en bok om OO utan man kan använda koncept från DDD både inom OO och FP(funktionell programmering).
Föråldrad bok. Dessutom är OOP rätt föråldrad teknik också. De flesta problem idag löses igenom funktionsprogrammering, d.v.s enkel programmering. Den minsta koden är ju den bästa koden som det sägs.
Något som jag dock skulle rekommendera är att kunna arv och interface och dess tillämpningar.
Jag brukar säga att:
Arv = Om du vill utöka en klass istället för att skriva om en hel klass
Interface = Om du vill filtrera bort funktioner och fält från en klass
Mer än så brukar jag inte använda och detta duger om du vill skapa feta applikationer. Något som jag också rekommenderar är Spring Framework som innehåller DI - Dependency Injection.
DI används när du vill att ditt objekt ska vara åtkommpligt överallt vid uppstart utav ditt program. Detta underlättar, annars får du själv hålla på deklarera objeket med objekt i konstrukören.
Exempel:
class A {
private C c;
public A(C c){
this.c = c;
}
}
class B {
private C c;
public B(C c){
this.c = c;
}
}
// Nu har både b och a, c i sig. Så ändras något i c från klass A eller B så kan dom "tala med varandra". Dom delar alltså samma minne.
class D {
private C c;
public D(C c){
c = new C();
B b = new B(c);
A a = new A(c);
}
}
Då är det bättre att göra så här:
class A {
@Autowired
private C c;
public A(){
}
}
class B {
@Autowired
private C c;
public B(){
}
}
// Nu är objektet c åtkommlig i klasserna A, B, D då dom delar samma minne. Detta används i Spring Framework.
class D {
@Autowired
private C c;
public D(){
}
}
Tack, jag håller på med abstrakta klasser och interfaces nu i Java.
Det känns inte särskilt svårt direkt, inte just nu iallafall, men det jag personligen har problem med att förstå är vad man ska göra klasser av.
Jag gjorde ett kortspel till en examination och då hade jag
Spelare-Hand-Kort
Man kunde ju istället haft just här
Spelare-Kort
Så jag är inte helt hundra på vad som avgör vad som ska vara en klass eller inte.
Ett substantiv kan/ska vara en klass har jag hört men då blir det väl en hel del klasser?
Så du menar att man inte programmerar objektorienterat längre? Men är inte det hela grejen med Java, C++ etc.
@askeetit:
Det beror lite på vad du är ute efter? Hur man använder OO eller något mer teoretiskt? Om du känner att du förstår grunderna bra men vill få bättre förståelse för hur man går vidare och bygger/organiserar lite större program så skulle jag rekommendera Domain-Driven Design: Tackling Complexity in the Heart of Software av Eric Evans. Det är inte en bok om OO utan man kan använda koncept från DDD både inom OO och FP(funktionell programmering).
Tack jag ska kika på den, jag beskrev mitt problem i svaret till heretic.
Tack, jag håller på med abstrakta klasser och interfaces nu i Java.
Det känns inte särskilt svårt direkt, inte just nu iallafall, men det jag personligen har problem med att förstå är vad man ska göra klasser av.
Jag gjorde ett kortspel till en examination och då hade jag
Spelare-Hand-Kort
Man kunde ju istället haft just här
Spelare-Kort
Så jag är inte helt hundra på vad som avgör vad som ska vara en klass eller inte.
Ett substantiv kan/ska vara en klass har jag hört men då blir det väl en hel del klasser?
Så du menar att man inte programmerar objektorienterat längre? Men är inte det hela grejen med Java, C++ etc.
Tack jag ska kika på den, jag beskrev mitt problem i svaret till heretic.
Klart det fortfarande finns folk som programmerar objektorienterat, och för en del typer av problem så är det faktiskt den bästa lösningen.
Vad som har hän är snarare att all hype runt objektorientering har dött ut, och folk har börjat begripa att objektorientering kanske inte är lösningen på alla problem trots allt.
Vad man skall ha som klasser är en bra fråga, som inte har något definitivt svar. Själv skulle jag rekommendera att hålla nere antalet klasser, och inte skapa nya klasser utan ett tydligt behov av dem.
Tanken med DI är inte att Objekt ska vara tillgänglig vid uppstart.
Interface är inte till för att gömma fält.
Till ursprungs frågan, det är tråkigt med att svara med en video, men är precis vad det handlar om. Tar upp det första med din fråga om substantiv.
- 22 / 4 Europol ställer sig emot end-to-end-kryptering 127
- 22 / 4 Svenska speljätten Embracer splittras – blir tre separata bolag 16
- 22 / 4 Snabbkoll: Brukar du handla begagnad teknik? 90
- 22 / 4 Akira har tjänat en halv miljard kronor på ransomware-attacker 14
- 21 / 4 Gamers Nexus: EK Water Blocks har problem 32
- Rabbel.se - Ett dagligt ordspel704
- Snabbtest: Bli mer Pro med mindre tangentbord39
- Skydda moderkortets cpu pinnar vid transport när skyddslocket är borta?0
- Posta din hastighet!2430
- Europol ställer sig emot end-to-end-kryptering127
- Köpråd för ny gaming dator, runt 25k6
- Har alla IPS skärmar backlight bleed?12
- Nanosys: QDEL-tekniken potentiellt redo för kommersiell lansering 202634
- Gå ner i vikt - tråden3336
- Vattenkylning from beyond the grave! (Socket 771)28
- Säljes Ryzen 5 2600 + 16gb ram + b350-f gaming
- Säljes Flera 2060 och 1660 super
- Säljes Finalmouse ULX Tiger
- Säljes Anne Pro 2 tangentbord, Cooler Master ARGB fläktar 3 in 1, Keychron Hacker Keycap Set, 2 x Corsair 120 mm
- Säljes 16 GB DDR5 Sodimm 5600 MHz
- Säljes Logitech G915 Lightspeed trådlöst tangentbord GL Tactile & Logitech G Pro Wireless
- Säljes ZOWIE XL2566K
- Säljes Stationär dator + skärm + laptop + ram
- Säljes KFA2 GeForce RTX 4070 Ti EX Gamer (1 Click-OC)
- Säljes Noctua NH-D15S (1x AM4 & 1x LGA 115x)
- Meta öppnar upp Quests OS – vill bli VR-världens Android4
- Googles nästa Chromecast får dubblerad lagring50
- EK Water Blocks lovar bot och bättring15
- Tiny11 gör Windows 11-installationen lätt24
- SFW! Känn doften av nyklippt gräs med Dreame Roboticmower A121
- Så ska Louqe locka tillbaka chassiälskarna10
- Enklare installera Windows-program från webben11
- Nanosys: QDEL-tekniken potentiellt redo för kommersiell lansering 202634
- Europol ställer sig emot end-to-end-kryptering127
- Svenska speljätten Embracer splittras – blir tre separata bolag16