Wireguard VPN släpps i skarp version

Permalänk
Melding Plague

Wireguard VPN släpps i skarp version

Nästa generations öppna VPN-protokoll når skarp version och beskrivs av Linux-skaparen Linus Torvalds som "ett konstverk".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älskar Wireguard. Använder det med OVPN, och fungerar riktigt bra, och snabbt. Bandbreddsmässigt var inte VPN en flaskhals då jag bara har 100/100, men latensmässigt och tiden det tar att ansluta, då är Wireguard helt överlägset.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Härligt. Kör själv WireGuard mot Integrity VPN installerat på en OpenWRT baserad burk jag byggt. Körde tidigare Pfsense och OpenVPN på samma hårdvara och fick ut runt 130mbit på en 500Mbit lina. Nu får jag 470-480Mbit. Ska ni köra WireGuard tänk på att köra det på OS som klarar köra det flertrådat.

Permalänk
Medlem

Har kört WireGuard en längre tid nu och det är en dröm att använda jämfört med openvpn.

Permalänk
Medlem

Som man längtat efter detta!
Äntligen!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Jag gillar inte att VPN har blivit så starkt förknippad med anonymitetstjänster så att folk kallar dem för vpn. För mig är det lite som folks föräldrar för kallade skärmen för dator och chassiet med allt innehåll var hårddisken.

Annars är det bra med bättre vpn protokoll. Det som jag tycker är så störande är att olika personer idag har var sin egen vpn server och man ska då ha ett tio och inte 20 tal olika vpn klienter installerade på sin dator.

Permalänk
Medlem

"Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!" - Typ samma känsla! 👍

Permalänk
Medlem

Flera routrar som kommer orka med feta hastigheter nu.
En egen killswitch i Windows klienten är trevligt med :tummenupp:

Nu kan jag äntligen överge socks5 och bibehålla 60MB/s+

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bytte till Wireguard på datorerna sedan några månader tillbaks. Kør fortfarande openVPN på routern dock..

Permalänk
Medlem

Kan någon Eli5 vad detta innebär för en nuubcake som rockar NordVPN med deras klient?

Permalänk
Medlem

Total okunnig i ämnet, kan något beskriva något kort om hur detta fungerar.
T.ex behöver man en tjänst från företag eller?
Kan min:
* Ubuntu 20.0x användas med WireGuard?
* Windows dator fortfarande nå Ubuntu klienten på samma nätverk?
Skall givetvis googla saken, men det finns proffs här i ämnet.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Använt wireguard i de flesta situationer i snart 2 år, en av utvecklarna på gentoo som drog igång det om jag inte minns fel och Torvald har 100% rätt i det han säger, bara det att en vanlig människa kan gå igenom koden på ett par kvällar medans openvpn/ipsec krävs ett fullskaligt team och veckor/ månader gör att säkerheten ökar betydligt, samt starkare crypto och mer lättkonfigurerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Älskar Wireguard. Använder det med OVPN, och fungerar riktigt bra, och snabbt. Bandbreddsmässigt var inte VPN en flaskhals då jag bara har 100/100, men latensmässigt och tiden det tar att ansluta, då är Wireguard helt överlägset.

Samma här. OVPN var dessutom relativt snabba med att implementera stödet för Wireguard. Har märkt av både latensen och throughput. Ärligt talat känns det lite som ett paradigmnskifte, så stora skillnader blir det om man går från OpenVPN till Wireguard. Lägg till säkerhetsmässiga fördelar i bättre kod så är det verkligen en no-brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Total okunnig i ämnet, kan något beskriva något kort om hur detta fungerar.
T.ex behöver man en tjänst från företag eller?
Kan min:
* Ubuntu 20.0x användas med WireGuard?
* Windows dator fortfarande nå Ubuntu klienten på samma nätverk?
Skall givetvis googla saken, men det finns proffs här i ämnet.

Du kan både sätta upp klient / server eller båda, utan några större problem på i princip vilken utrustning som helst, allt du gör är tankar ner mjukvaran och skriver några rader i en .config fil beroende på vad du vill göra, bara gå in på wireguards hemsida, finns instruktioner för noviser. 😊

Permalänk
Medlem

Nu saknas bara fletrådad wireguard-support i pfSense!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det här verkar bra skit.
Saknar dock lite mer säkerhet som 2FA samt password på keyfilen.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag bara räkna ut hur man konfigurerar pfSense...

Permalänk
Medlem

@hookme:

Tack👌

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Hmm...Jag använder Flashback VPN och OpenVPN-klienten. Är det Flashback som behöver lägga till stöd för Wireguard? Skulle behöva en mindre resurskrävande VPN-lösning för min potatis till server....

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt förstått vad jag behöver en vpn till? Behövs det?

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till pfsense snart. Väntat länge nu

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Wireguard är ju inte fokuserad på anonymitet, servern måste tex logga in och utgående ip. Vilket innebär att en vpn-leverantör som kör wireguard samtidigt som den hävdar att det inte loggas inte talar sanning. Tror det var PiA som fick utvecklaren att skriva ett fulhack till dem för att undvika loggarna men det fungerade inget vidare.

Men om allt man vill ha sin vpn för är att kunna titta på netflix i ett annat land eller kunna köpa billiga streamspel så är ju det inget problem, eller om vpn:en används för det som de ursprungligen var till för.

Men om man nu vill besöka piratbukten så kanske det inte är det lämpligaste valet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@]P[: Ja om du vill komma åt Wireguard med Flashback VPN behöver de stöda protokollet. Av svenska leverantörer vet jag att Mullvad VPN har gått över till Wireguard, men jättar som Nord VPN och liknande är mig veterligen kvar på Open VPN/IPSec.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Wireguard på rpbi 4?

Så då är min fråga kan man köra Wireguard på Raspberry?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

Så då är min fråga kan man köra Wireguard på Raspberry?

Ja.

Frågan du borde ställt är vilken hastighet man får ut.

Permalänk
Medlem

@lime3003: det går, har provat - usel prestanda

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av loevet:

@]P[: Ja om du vill komma åt Wireguard med Flashback VPN behöver de stöda protokollet. Av svenska leverantörer vet jag att Mullvad VPN har gått över till Wireguard, men jättar som Nord VPN och liknande är mig veterligen kvar på Open VPN/IPSec.

Även via svenska VPN-leverantören ovpn så kan du köra Wireguard.

En rolig grej en kan göra med VPN är att ansluta till ett engelstalat land, typ USA, CA eller GB och sen använda googlemaps som navigator.
Då får man olika röster/uttal beroende på land. Notera at det enda jag ändrar är VPN-anslutningen. Kör på samma väg och har telefonen på engelska sen innan.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@]P[: Ja om du vill komma åt Wireguard med Flashback VPN behöver de stöda protokollet. Av svenska leverantörer vet jag att Mullvad VPN har gått över till Wireguard, men jättar som Nord VPN och liknande är mig veterligen kvar på Open VPN/IPSec.

Gått över? De stödjer både OpenVPN och WireGuard. 2/3 av deras servrar är för OpenVPN.

Permalänk
Medlem

Kör med Mullvad Wireguard, funkar suveränt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Kör med Mullvad Wireguard, funkar suveränt.

Ja, de har också stöd för port forwarding vilket Integrity saknar. Blir tvungen att routa min Plex / Jellyfin trafik direkt på WAN. Gillas inte, men vad ska man göra..