m 2 disk till MAXIMUS-VIII-HERO?

Permalänk
Medlem

m 2 disk till MAXIMUS-VIII-HERO?

Hej,

jag har ett MAXIMUS-VIII-HERO moderkort, nu med några år på nacken. Tänkte byta ut min gamla SSD disk till en:

Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S1T0BW 1TB
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035391

Jag har aldrig använt m2 diskar tidigare, kommer den passa på mitt moderkort, kommer jag kunna dra nytta av full hastighet från hårddisken? Behöver jag någon adapter? Eller något annat att tänka på?

Ledsen för alla frågor, all hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickos:

Hej,

jag har ett MAXIMUS-VIII-HERO moderkort, nu med några år på nacken. Tänkte byta ut min gamla SSD disk till en:

Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S1T0BW 1TB
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035391

Jag har aldrig använt m2 diskar tidigare, kommer den passa på mitt moderkort, kommer jag kunna dra nytta av full hastighet från hårddisken? Behöver jag någon adapter? Eller något annat att tänka på?

Ledsen för alla frågor, all hjälp uppskattas!

Detta står i manualen, sida "1-2" enligt sidnumreringen (sida 18 i PDFen):

M.2 Support This motherboard features an M.2 slot, which supports both PCIE and SATA modes. The PCIE mode operates at full PCI Gen 3.0 x4 speeds. The SATA mode shares bandwidth with SATA ports 1 and 2 and will automatically disable those ports when an M.2 card is inserted.

Enheten du funderar på är NVMe-baserad med PCIe 3.0 x4, så det verkar ju utmärkt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Topp, tack för hjälp! Bara vänta på att den tar sig fram på posten nu då!