Recension: NorthQ NQ-5000

Permalänk

Det finns bara intresse av att stoppa olagliga saker på nätet om man kan tjäna pengar på det. Skulle vara bra om de kunde lägga ner lika mycket tid och pengar att stoppa barnporr och dylikt. Men som sagt där finns inga pengar att tjäna.....

Precis som om skivbolagen inte har nog med pengar. Speltillverkare kan jag däremot delvis förstå. Har man jobbat i flera år med ett spel, så kan det inte vara så roligt att hitta det på nätet flera veckor innan det släpps.

Men det är de med mest pengar som bestämmer hur lagarna skall skrivas tyvärr

Visa signatur

Att fela är mänskligt, att skylla på andra är politik

Permalänk
Medlem

Jag vet inte men... det blir nog ingen större skillnad?
Det här blir väl som vanligt när sosseregeringen har kommit på en "jättebra" ide', finns ingen som tjänar på det.
Kostar bara staten (skattebetalarna) massor med pengar.

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Medlem

Speltillverkarna betalar jag gärna till om det är ett bra spel. Tex Diablo II när man inte får access till closed battle.net utan unik key.

Musik och film däremot har jag inget intresse att betala för hälften som släpps är bara skit iaf.

Sen skulle jag bra gärna vilja veta hur lagstiftarna har tänkt sig att kontrollera detta?!

Dessutom verkar det helknasigt att förbjuda programmen (DC och Kazza) jag kanske gör musik själv som jag vill dela ut? Eller visa världen korten från släktmiddagen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonka
Skaffa xbox eller bygg htpc...

Sant, Ett Xbox kostar ju mindre än NorthQ NQ-5000 och fungerar hur bra som helst som Film-, bild- eller musikspelare. Plus att det finns mycket roliga spel som man också kan spela. Som det ser ut så finns det ingen som helst anledning att sälja en produkt som NorthQ NQ-5000 till ett sånt relativt dyrt pris. Det Xboxen inte kan spela upp kan man spela upp på datorn (som såklart också är kopplad till TV'n och Surroundstereon). Så jag tycker att Xboxen är en väldigt billig sak som kan spela upp i princip allt.

Offtopic !!!

Synd bara att nya Resident Evil, Zelda, Megaman och Metroid inte finns på Xbox

Offtopic !!!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad exakt det är som förbjuds? Det verkar ju helsnurrigt att förbjuda en viss typ av program (förbjud hellre spamutskick och/eller virusprogram isåfall). Jag kan inte tänka mig att det står i lagtexten att just "Kazaa" och "Direct Connect" är förbjudet, då kommer det ju bara dyka upp en uppsjö av andra ännu ej kriminaliserade program.

Så, är det tekniken P2P som ska bli olaglig? En teknik som kan användas till väldigt varierade tillämpningar.. eller är det program som innehåller en viss funktion t.ex möjligheten att dela ut/ta emot filer.. någon som har koll?

Permalänk
Medlem

Det är inte programmen som kommer att göras olagliga utan handlingen.
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=29145
"En annan nyhet är att det införs skydd för tekniska åtgärder, som kopieringsspärrar och kryptering av upphovsrättsligt material. I fortsättningen blir det brottsligt att tillverka och sälja produkter som gör att man kan kringå dessa åtgärder. "
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=29154
"Att bryta en kopieringsspärr för att spela upp film eller musik på egen avspelningsutrustning blir tillåtet i Sverige, enligt ett lagförslag från justitiedepartementet. "

Är inte detta konstigt? Att tillverka produkter som gör så att man kan kringgå kopierisspärr är förbjudet, men konsumenten kan i princip kräva sådana produkter för att kunna spela upp materialet med egen utrustning.

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk

Sen när "enkodar" man filmer? Låter väldigt fel att direktöversätta "encoding" till svenska

Permalänk

Kränkning av demokratiska rättigheter? Att dra hem Sagan om ringen från internet? Utan att betala för filmen?
Visst kan jag förstå att folk gillar Kazaa och DC (why buy the cow when you can get the milk for free) men inte handlar det väl om några demokratiska rättigheter som man utövar då?
Lagar i all ära, men finns det inte en viss moralisk förpliktelse att faktisk betala en slant för det man konsumerar?

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

okej, min köpta skivsamling ligger på flera tusen kronor, hur mycket av priset jag betalar för varje cd går enbart till artisten?
jag vill inte betala för 100 andra personers löner... (mellanhänder och överpris).

varför går bolagen till attack mot bandbredden, ska jag inte kunna köra kvalitets kommunikation med andra?

Permalänk
Medlem

Spelar upp många format inklusive VCD, SVCD, DivX 4 och högre samt XviD.

Och lägre ska det väl stå? Eller?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Spelar upp många format inklusive VCD, SVCD, DivX 4 och högre samt XviD.

Och lägre ska det väl stå? Eller?

Nej för den spelar inte upp 3.11 i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kränkning av demokratiska rättigheter? Att dra hem Sagan om ringen från internet? Utan att betala för filmen?
Visst kan jag förstå att folk gillar Kazaa och DC (why buy the cow when you can get the milk for free) men inte handlar det väl om några demokratiska rättigheter som man utövar då?
Lagar i all ära, men finns det inte en viss moralisk förpliktelse att faktisk betala en slant för det man konsumerar?

Sättet jag reagerade mot är att de ska sitta och kontrollera varenda grej jag gör, min personliga integritet kränks och vårt land går mot en kontrollstat som bara stiftar lagar för att bekämpa problem utan att verkligen åtgärda källan till problemet. För de som har läst kallocain så är det ett skräckexempel på hur långt det kan gå om staten har en sådant kontrollbehov... (Jo jag vet att boken i sig är lite skumm men meningen och syftet med boken är mycket djupare än så)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Fortsatt skall det även vara tillåtet att göra kopior av exempelvis musik och att spela in ex tvprogram så länge det är för enskilt bruk.

Oj, så generöst.

Tycker det är rätt självklart att man ska få ta back-up på grejerna, lagom kul om "median" förstörs på något sätt och man måste köpa nytt.

Företag som t ex EA erbjuder möjligheten att ersätta skadade skivor mot nya för en mindre kostnad, men det kräver att de får originalskivan eller kanske kvittot. Vid brand, inbrott eller helt enkelt bara när man inte får tillbaka det man lånat ut är det ju lite knepigare... Då måste man ju självklart få göra back-up på sakerna.

Måste sen också säga att det här väl inte är något unikt för Sverige, även om landet suger på alla möjliga sätt så är "vi" inte ensamma om det här.

Visa signatur

««« »»»