Byta stereo/skärm på nya Hyundai i30 2018?

Permalänk
Medlem

Byta stereo/skärm på nya Hyundai i30 2018?

Jag har köpt en ny Hyundai i30, 2018 år modell så den senaste generationen, och jag är väldigt nöjd med köpet.

Bilen har tyvärr bara en 5-tums skärm och ingen backkamera, vilket då också gör att jag inte får någon android auto/apple carplay eller satnav.

Jag har hittat ett par eftermarknad head units online (via belsee t.ex.) som man kan köpa, och sen även installera backkamera till, ifall jag skulle vilja, någonstans down the line så att säga.

Är det något som har erfarenhet att byta i denna bil, eller tips på bra märken? Jag hittar "skumma" märken, men ingen aning om belsee är bra eller inte.

Det som hittas är via produkternas egna hemsida, aliexpress eller amazon. Ingenting via brl.se t.ex.

För att undvika kommentarer som farsan redan lagt "har du inte köpt fel bil då", så är det här som sagt något jag undrar över för att jag kanske vill pilla lite med bilen nån gång efter jag ägt den ett tag, men jag vill givetvis inte göra nåt i blindo och riskera slänga bort flera tusen

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen erfarenhet av just den bilen eller så men generellt så är det inte helt okomplicerat att byta ut inbyggda stereos (infotainmentenheter menar jag ) till tredjeparts. Oftast behövs det dels någon form av adapter för kablarna och en ram som är anpassad efter din bil då de inbyggda tenderar att inte följa standardstorlekar riktigt. Det behöver inte bli så dyrt om man köper på EBay eller liknande men man får ju vara väldigt noga att köpa exakt rätt modell. Jag letade efter en bättre enhet till min gamla Accord exempelvis och det fanns väl i alla fall fyra modeller av ramar beroende på vilken marknad bilen var såld på och sådär. Sen lär du ändå inte få exempelvis rattknappar att fungera eller så. Kan vara värt det ändå förstås om det är funktioner man verkligen vill ha som inte finns på den inbyggda.

Alternativet är att köpa en originalenhet fast en fetare modell då. Det brukar vara lättare och brukar fungera med rattknappar och så, men det är inte säkert att allt bara funkar ändå då kablaget kanske inte är exakt samma mellan din standardenhet och den bättre. Backkamera lär vara väldigt svårt att få in om du inte har jättetur med modellen och kablarna redan finns dragna trots att din bil inte har kameran exempelvis, men det är väldigt osannolikt. Är backkamera viktigt så är det nog bättre att köra på någon tredjepartslösning med stöd för kamera.

Sen finns det en hel del enheter att välja mellan. Jag hade nog försökt kolla på mer välkända märken även om det förstås är lockande prismässigt att köpa något konstigt märke från aliexpress eller så. BRL har ett gäng modeller och skriver tydligt ut om de har ingång för backkamera och så, men jag har ingen aning om de ligger bra prismässigt.