Rykte - Apple A14 Firestorm och Arm Cortex X1

Permalänk
Datavetare

Rykte - Apple A14 Firestorm och Arm Cortex X1

https://www.dopetechnews.com/Comparison/apple-a14-bionic-vs-s...

Är inte första läckan jag sätt lägga Apples A14 på >1600 i GB5 ST, så kanske där man hamnar i slutändan.

För att sätta det i perspektiv: i9-10900K har ~1415 poäng, enda x86 som är snabbare ä i7-1185G7 (Willow Cove) på ~1590. Om detta stämmer kommer nästa Iphone ha ~14 % höger enkeltrådprestanda än Intels snabbaste desktop CPU.

Det som kanske är en minst lika stor skräll* är att ARMs Cortex X1 kanske presterar ännu bättre än vad man initialt trodde. Gissningarna har tidigare legat på att man ska ungefär matcha Apples A12, stämmer siffrorna som finns i länken matchar man faktiskt A13! Som referens är det 9900K och 3800XT i GB5 ST. Värt att påpeka då att historiskt har x86 haft större övertag i flyttal än i heltal ställt mot ARM64, gissningsvis gäller det även här (ARM64 har SIMD fast "bara" 128-bitars, funktionsmässigt matchar man AVX/AVX2 men inte bitbredden)

Ryktet säger att kommande MacBook Pro kommer få 8 st Firestorm (stora kärnorna) och 4 st Thunder (små kärnorna). Alltså inte alls omöjligt att vi kan ha en bärbar dator har högre ST prestanda än någon x86 och hamnar i nivå med 10900K och 3900X i MT.

Förhoppningsvis gör Microsoft ett omtag med Windows-on-ARM64 med Cortex X1. Snapdragon 975 ska sitta i mobiler, så den får bara en Cortex X1, 3 st lägre klockade Cortex A78 samt 4 st Cortex A55. I en laptop är det fullt rimligt att likt Apple klämma in betydligt fler Cortex X1, 8st på <= 15 W ska inte vara någon omöjlighet!

Ställer man AMDs 8 kärniga 4800U ligger den på ~1060 ST / ~6020 MT. D.v.s. rejält slagen i ST och bara ~30 % snabbare i MT mot kretsar som är designade för telefoner.

Kan bli riktigt kul att botanisera i kommande bärbara

*Om detta stämmer, första A14-enheten lär komma i oktober (i alla fall Ipad Air kommer då, men gissningsvis även nya Iphone) och Snapdragon 875 verkar släppas första veckan i december. Först då vet vi prestandanivån på dessa med säkerhet.

Edit: bra om inte titeln är fel... Ska vara A14 Firestorm, Lightning är stora kärnan i A13!
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Den stora frågan är hur bra denna cpu presterar när den ska emulera windows x64? Då det för tillfället främst är då man behöver ha riktigt mycket prestanda på klientsidan, bortsett från videoredigering. När tiden går så blir det nog mer arm på allt, om inte en annan cpu-design tar över.
Att något är skitsnabbt fast det ej så många krävande program att köra blir lite som Jaguar konsolen, även om nu konsolen med sina fake 64 bit inte var så snabb som de ville få den låta vara.

Permalänk
Medlem

Varför presterar A14 så relativt dåligt i MT? Om jag minns rätt var det bara 2 stora och 4 små i den, eller hur?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora frågan är hur bra denna cpu presterar när den ska emulera windows x64? Då det för tillfället främst är då man behöver ha riktigt mycket prestanda på klientsidan, bortsett från videoredigering. När tiden går så blir det nog mer arm på allt, om inte en annan cpu-design tar över.
Att något är skitsnabbt fast det ej så många krävande program att köra blir lite som Jaguar konsolen, även om nu konsolen med sina fake 64 bit inte var så snabb som de ville få den låta vara.

På Windows lär emulering av x86 tyvärr vara högst relevant under en relativt lång övergångsperiod, gissar att övergången på MacOS kommer vara en av de få saker som går snabbare än man kanske initialt gissade.

Om vi antar att Microsoft kan fixa x86_64 emulering, Rosetta 2 har ju det men saknas just nu i Windows-on-ARM64, samt även antar att effektiviteten blir ungefär densamma som Rosetta 2 ser det ändå helt OK ut om man kör Cortex X1. Det lilla som läckt ut runt Rosetta 2 pekar på att prestanda blir 65-75 % när man kör x86_64 jämfört med ARM64.

Det imponerande med A14 (förutsatt att läckta resultaten är korrekt) är att man då ändå presterar helt i nivå med AMD Renoir i ST. Cortex X1 skulle i så fall hamna i nivå med desktop Haswell/Zen, Helt OK, största problemet med emulering i det läget är att perf/W får sig en snytning och det är rätt viktigt på bärbara enheter.

A14/Cortex X1 är väl ändå raka motsatsen mot Jaguar i konsolerna? A14/Cortex X1 har brutal enkeltrådprestanda, möjligen kan de ha lite hög peak-effekt. Jaguar har dålig enkeltrådprestanda men också låg peak-effekt, är därför samma frekvens i konsolerna vare sig man kör enkeltrådat eller låter alla 8 kärnor jobba.

Skrivet av medbor:

Varför presterar A14 så relativt dåligt i MT? Om jag minns rätt var det bara 2 stora och 4 små i den, eller hur?

A14 har en 2+4 konfiguration. Åter igen, är inte officiella prestandasiffror, men om de faktiskt stämmer tycker jag inte man kan kalla MT prestanda för dåligt. Det är högre än min bärbara dator med i7-8665U (en 4C/8T modell med 22 W PL1 värde), det ligger i nivå med Intels 4C/8T desktop och AMDs 4500U (6C/6C).

Apples små kärnor är inte alls jämförbara med Arms Cortex A55 som Android-sidan använder som små kärnor. Apples små kärnor är som lågt klockade (strax under 2,0 GHz) Cortex A73/A75, d.v.s. det som var Arms "big-cores" för 3-4 år sedan. Arm har lovat att man ska lansera något liknande under 2021, dagens in-order A53/A55 börjar bli väl klena. Framförallt har man noterat att Apples små kärnor inte bara är snabbare än Arms, det finns inge längre heller någon fördel sett till perf/W med att välja in-order över en smal out-of-order-design (om man ignorera saker som Spectre då, det påverkar inte in-order...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

På Windows lär emulering av x86 tyvärr vara högst relevant under en relativt lång övergångsperiod, gissar att övergången på MacOS kommer vara en av de få saker som går snabbare än man kanske initialt gissade.

Om vi antar att Microsoft kan fixa x86_64 emulering, Rosetta 2 har ju det men saknas just nu i Windows-on-ARM64, samt även antar att effektiviteten blir ungefär densamma som Rosetta 2 ser det ändå helt OK ut om man kör Cortex X1. Det lilla som läckt ut runt Rosetta 2 pekar på att prestanda blir 65-75 % när man kör x86_64 jämfört med ARM64.

Det imponerande med A14 (förutsatt att läckta resultaten är korrekt) är att man då ändå presterar helt i nivå med AMD Renoir i ST. Cortex X1 skulle i så fall hamna i nivå med desktop Haswell/Zen, Helt OK, största problemet med emulering i det läget är att perf/W får sig en snytning och det är rätt viktigt på bärbara enheter.

A14/Cortex X1 är väl ändå raka motsatsen mot Jaguar i konsolerna? A14/Cortex X1 har brutal enkeltrådprestanda, möjligen kan de ha lite hög peak-effekt. Jaguar har dålig enkeltrådprestanda men också låg peak-effekt, är därför samma frekvens i konsolerna vare sig man kör enkeltrådat eller låter alla 8 kärnor jobba.

A14 har en 2+4 konfiguration. Åter igen, är inte officiella prestandasiffror, men om de faktiskt stämmer tycker jag inte man kan kalla MT prestanda för dåligt. Det är högre än min bärbara dator med i7-8665U (en 4C/8T modell med 22 W PL1 värde), det ligger i nivå med Intels 4C/8T desktop och AMDs 4500U (6C/6C).

Apples små kärnor är inte alls jämförbara med Arms Cortex A55 som Android-sidan använder som små kärnor. Apples små kärnor är som lågt klockade (strax under 2,0 GHz) Cortex A73/A75, d.v.s. det som var Arms "big-cores" för 3-4 år sedan. Arm har lovat att man ska lansera något liknande under 2021, dagens in-order A53/A55 börjar bli väl klena. Framförallt har man noterat att Apples små kärnor inte bara är snabbare än Arms, det finns inge längre heller någon fördel sett till perf/W med att välja in-order över en smal out-of-order-design (om man ignorera saker som Spectre då, det påverkar inte in-order...).

Jag menade relativt 875-läckan ovan (men den har alltså en x1 + tre 78or. Inte så konstigt att det kan slå 2 av apples stora totalt sett

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Jag menade relativt 875-läckan ovan (men den har alltså en x1 + tre 78or. Inte så konstigt att det kan slå 2 av apples stora totalt sett

A78 är ju "big-cores", ryktet säger att de kommer vara relativt långt klockade, strax över 2,0 GHz. Så ligger rätt mycket där man kan förvänta sig då de fyra A55 kärnor inte lär bidra speciellt mycket...

Frågan är hur mycket Cortex A55 överhuvudtaget kommer tillföra i Snapdragon 875 givet att lågt klockade A78 lär redan de vara väldigt energieffektiva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

A78 är ju "big-cores", ryktet säger att de kommer vara relativt långt klockade, strax över 2,0 GHz. Så ligger rätt mycket där man kan förvänta sig då de fyra A55 kärnor inte lär bidra speciellt mycket...

Frågan är hur mycket Cortex A55 överhuvudtaget kommer tillföra i Snapdragon 875 givet att lågt klockade A78 lär redan de vara väldigt energieffektiva.

Jag tänkte också att deras små kärnor är nästan meningslösa snart när de stora blivit så extremt mycket bättre bara på några år. Viss tar de små mindre plats, men inte bara cpu-kärnor som ska rymmas på en SoC... kan vara mer värt med 5-6 stora (kanske två kluster med olika klocka?) och 1-2 x1 för top-end prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänkte också att deras små kärnor är nästan meningslösa snart när de stora blivit så extremt mycket bättre bara på några år. Viss tar de små mindre plats, men inte bara cpu-kärnor som ska rymmas på en SoC... kan vara mer värt med 5-6 stora (kanske två kluster med olika klocka?) och 1-2 x1 för top-end prestanda?

Kan Operativsystemet hantera det på en bra sätt är ju poängen med de små kärnorna att de kan pyssla med diverse icke resurskrävande arbete (t.ex. kolla om man fått ny epost o.s.v.) utan att knyta upp en tråd i en stor kärna som drar mer ström. Allt handlar om att spara energi och som bonus blir ju multitaskingupplevelsen än bättre eftersom man kan ha fler parallella trådar igång och normalt är lasten av varierande art en del trådar vill ha mycket prestanda och andra behöver bara lite och kan man då lösa de som bara behöver lite med bara en liten bit kisel så är det väl toppen?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan Operativsystemet hantera det på en bra sätt är ju poängen med de små kärnorna att de kan pyssla med diverse icke resurskrävande arbete (t.ex. kolla om man fått ny epost o.s.v.) utan att knyta upp en tråd i en stor kärna som drar mer ström. Allt handlar om att spara energi och som bonus blir ju multitaskingupplevelsen än bättre eftersom man kan ha fler parallella trådar igång och normalt är lasten av varierande art en del trådar vill ha mycket prestanda och andra behöver bara lite och kan man då lösa de som bara behöver lite med bara en liten bit kisel så är det väl toppen?

Alternativet kan vara att lösa problemet med ingen bit kisel, utan bara använda en av de starka kärnorna i ett low-power state. Den drar fortfarande mer än en A55, men den blir å andra sidan klar snabbare (race-to-sleep), och kan som helhet dra mindre energi än en strömsnål men ineffektiv liten CPU. Å andra sidan finns ramp-up/down kostnader, scheduling.... Det är ett komplext problem.
Bara för att en lösning var vettig vid en viss tidpunkt, betyder det inte att den är optimal vid alla andra kombinationer av tidpunkter, möjlig hårdvara och (brist på) mjukvarustöd.

Permalänk
Medlem

Förresten detta är exakt de Geekbench 5 data för A14 som ryktades redan i Mars i år.
Jag skulle vara försiktig med att dra några slutsatser alls från de siffrorna. Vi kommer att ha iPad Air data snart nog.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Förresten detta är exakt de Geekbench 5 data för A14 som ryktades redan i Mars i år.
Jag skulle vara försiktig med att dra några slutsatser alls från de siffrorna. Vi kommer att ha iPad Air data snart nog.

Vi har i.o.f.s. numera också "40 % snabbare än A12" från Apple, även det lägger prestanda ungefär där dessa läckta siffror indikerar.

Är egentligen nivån för Cortex X1 som jag ser som mer spännande här, om den visar sig stämma tar Arm in en Apple-generation mer än de initiala spekulationerna gjorde gällande. Till skillnad från A14 som bara Apple kan använda finns ju Cortex X1 tillgänglig för resten av marknaden.

Samsung ska enligt spekulation köra samma 1st X1 + 3st A78 + 4st A55 konfiguration i nästa Exynos som i Snapdragon 875. D.v.s. Samsung skrotar sin egen CPU-design, om de fortsätter med Exynos i Galaxy A serien lär det vara positivt då skillnaden mellan Snapdragon 875 och Exynos 1000 lär bli väldigt små. Framförallt om ryktena om att båda kommer tillverkas på samma Samsung 5 nm process stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade älskat Apple om de valde att demonstrera kraften i deras kisel genom att producera chippet till nästa Switch. Deras förra telefon verkar ha varit runt 5 gånger starkare än Tegra x1, trots att den var lägre klockad. Tänk hur fantastik den lilla leksaken hade kunnat bli.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fast BIG.little handlar mindre om absolut prestanda och mer om prestanda per watt. De enklare kärnorna slår snabbare i taket, men vid en viss prestandanivå är de ofta betydligt mer energieffektiva än de mer komplexa kärnorna.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket säger geekbench så mycket om faktiskt prestanda i verkligheten? Jag har verkligen ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast BIG.little handlar mindre om absolut prestanda och mer om prestanda per watt. De enklare kärnorna slår snabbare i taket, men vid en viss prestandanivå är de ofta betydligt mer energieffektiva än de mer komplexa kärnorna.

Jo jag vet tanken, men är inte helt säker att det stämmer längre. A7x serien har ju ökat med nästan 100% prestanda på senaste åren, med liknande kiselyta och energianvändning om jag förstått det rätt. Det kan alltså kanske vara så att big har gått om little nu, eller är nära nog så att kiselytan kan användas bättre till två stora men lågt klockade kärnor för mindre kiselåtgång och likande prestanda och energiåtgång. Jag vet inte såklart, men det känns så.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Meathim:

Hur mycket säger geekbench så mycket om faktiskt prestanda i verkligheten? Jag har verkligen ingen aning.

Geekbench 3 och tidigare fick välförtjänt kritik då man testade allt för mycket som kunde svänga en tiopotens i prestanda baserat på en CPU hade HW-stöd för någon specifik sak, t.ex. AES.

Geekbench 4 var ett klart lyft då man där baserade testerna på program och bibliotek som faktiskt används "på riktigt".

Däremot ska man inte lägga allt för stor vikt vid multitråd-testerna i GB4 då dessa helt sonika mäts genom att köra en instans av det enkeltrådade fallet på varje CPU-tråd. Detta ger en helt orealistisk bild över hur mycket effekt flera kärnor ger givet att huvudmålet för GB är att ge en vink om prestanda i interaktiva fall. D.v.s. program där användaren ofta interagerar med sin enhet, i motsats till beräkningar som snurrar länge i bakgrunden.

Geekbench 4 innehåller också tre tester för "minnesprestanda", har visat sig att resultatet i dessa tester hade väldigt lite med verklig prestanda i applikationer.

I Geekbench 5 skrotade man helt alla tester för minnesprestanda, vidare ska multitrådtesterna nu verkligen vara samma program körandes flera tråd, inte ett enkeltrådat program per CPU-kärna. Men finns ändå lite problem med multitrådtesterna: interaktiva program skalar sällan speciellt bra med CPU-kärnor, GB5 fallen skalar inte fullt lika bra som GB4 men fortfarande väldigt bra. Program som faktiskt skalar bra med CPU-kärnor tenderar inte vara av typen: race-to-sleep. Är just prestanda i race-to-sleep fall som Geekbench är specifikt designat för.

Så min tumregel kring Geekbench är: GB4 och framförallt GB5 är riktigt bra indikationer på enkeltrådprestanda, framförallt om man delar upp resultaten i heltalskrävande resp. flyttalskrävande. Man får dessa separerade om man titta på ett enskilt system i GB result-browser.

Geekbench är ingen höjdare för att avgöra multitrådprestanda, även om GB5 ger en viss fingervisning.

Finns t.ex. med kompilatortester i GB5 (Clang), de stämmer väldigt bra överens med vad jag ser i praktiken sett till relativ prestanda mellan t.ex. 9900K, 3900X samt Cortex A72 (har system med 64-bitars Ubuntu 20.04 körandes dessa CPUer). Just kompilatortesterna är rätt OK även för multitrådfallen, där kör man ju verkligen ett enkeltrådad program per CPU-tråd och det skalar i princip perfekt givet att man har ett tillräckligt många filer att kompilera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi har i.o.f.s. numera också "40 % snabbare än A12" från Apple, även det lägger prestanda ungefär där dessa läckta siffror indikerar.

Jovisst. Det finns egentligen ingen anledning att tro att de slutgiltiga siffrorna inte kommer att ligga inom några procent från de här tidiga siffrorna. Det råder ju ingen tvekan att den stora satsningen Apple gjorde till den här mobil-SoC generationen var på Machine Learning. Ingenting som kommer att ge dem några pluspoäng på vare sig GeekBench eller SPEC.

Det är knepigt att förutsäga vad det innebär för deras Mac-SoCs. Det är ett rimligt men inte givet antagande att deras lågeffekts Macar kommer att vara lika deras mobil-SoCs, fast bredare. Men eftersom deras mobil-SoCs presterar så bra, kommer de också att slå i ett minnestak för grafikprestanda, liksom det kan krävas nya grepp för att göra riktigt breda multicore CPUer. Så det är både oklart och spännande att gissa hur de kommer att implementera system som drar 50 respektive 100+W. Tror inte vi bara skall utgå från att de tar en mobil-SoC x8. Skulle tro att Apple är mer sofistikerade än så.

Citat:

Är egentligen nivån för Cortex X1 som jag ser som mer spännande här, om den visar sig stämma tar Arm in en Apple-generation mer än de initiala spekulationerna gjorde gällande. Till skillnad från A14 som bara Apple kan använda finns ju Cortex X1 tillgänglig för resten av marknaden.

Samsung ska enligt spekulation köra samma 1st X1 + 3st A78 + 4st A55 konfiguration i nästa Exynos som i Snapdragon 875. D.v.s. Samsung skrotar sin egen CPU-design, om de fortsätter med Exynos i Galaxy A serien lär det vara positivt då skillnaden mellan Snapdragon 875 och Exynos 1000 lär bli väldigt små. Framförallt om ryktena om att båda kommer tillverkas på samma Samsung 5 nm process stämmer.

"The proof of the pudding is in the eating." X1 var ju inte primärt tänkt som en mobiltelefondesign, men det är ju mest en fråga om implementation. Vi får se. ARMs nya kärnor verkar helt enkelt bra ur absolut prestanda/prestanda per watt/prestanda per mm2 synpunkt.

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning om att chip för mobiler var ikapp de för stationära datorer. Låter helt sjukt. Gäller väl bara Geekbench antar jag? För annars vore det helt otroligt om ett chip gjort för mobil slår 125W desktop CPU. Jag trodde desktop CPU var klart bättre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt om detta stämmer.

RIP Intel.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dagas:

Jag hade ingen aning om att chip för mobiler var ikapp de för stationära datorer. Låter helt sjukt. Gäller väl bara Geekbench antar jag? För annars vore det helt otroligt om ett chip gjort för mobil slår 125W desktop CPU. Jag trodde desktop CPU var klart bättre.

Gäller inte bara Geekbench,

Klicka för mer information
Visa mer

AnandTech brukar också testa SPECInt/SPECfp, det är benchmarks designade för servers. De ger i princip exakt samma relativ prestanda mellan Apples Axx och x86. Problemet är rätt mycket att iOS är så pass låst att ingen riktigt insett hur snabba Apples CPUer blivit, vi lär se det först nu när MacBook serien blir utrustade med "Apple silicon".

Visa mer

A13 är nästan ikapp 3900X/9900K, med förväntat lyft i A14 så är man ikapp. Notera att staplar till högre är absolut prestanda, de till vänster är perf/W (där saknas 3900X/9900K, hade varit kul att se ändå...)

Där desktop CPUer lär fortsätta vara snabbare är i fall som effektivt använder väldigt många CPU-kärnor. Är helt enkelt inte möjligt att ha hur många kärnor som helst körades på maxfrekvens (som för Apple och Arm bara är ~3 GHz, så peak effekt är inte i närheten av AMD/Intels bärbara som når >4 GHz) i enheter som Iphone, Ipad eller ens kommande MacBooks (gissar/hoppas att MB/MBA kommer vara fläktlös, men MBP lär nog ha fläkt så där kan man i så fall pusha betydligt högre i absolut effekt).

Edit: en slev till med saker. Problemet just nu är som sagt att väldigt få benchmarks finns både till PC/Mac och iOS

Visa mer
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Lite dåligt att jämföra ARM med (dagens) X86 på basen av Watt för ARM var ju designad för att dra lite ström.
Men annars är det spännande.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Många trådar om detta och Geekbench...men gaming då? Kommer vi inte kunna spela våra gamla spel längre?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@superapan:
"Skyrim ARM edition, snart i en butik nära dig"
Tror inte X86 emulering av spel kommer vara en höjdare den närmaste framtiden,
kanske det går med äldre spel.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Det här är exakt samma GB siffra (1658) som det ryktades om i mars.
Jag tror inte man ska bry sig om de här siffrorna.
https://www.macrumors.com/2020/03/15/apple-a14-chip-may-excee...

Sen tror jag A14 blir snabb, kanske i nivå med de här siffrorna, men det är nog rent sammanträffande i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Alternativet kan vara att lösa problemet med ingen bit kisel, utan bara använda en av de starka kärnorna i ett low-power state. Den drar fortfarande mer än en A55, men den blir å andra sidan klar snabbare (race-to-sleep), och kan som helhet dra mindre energi än en strömsnål men ineffektiv liten CPU. Å andra sidan finns ramp-up/down kostnader, scheduling.... Det är ett komplext problem.
Bara för att en lösning var vettig vid en viss tidpunkt, betyder det inte att den är optimal vid alla andra kombinationer av tidpunkter, möjlig hårdvara och (brist på) mjukvarustöd.

Håller med dig, men utgår samtidigt att firmorna som valt denna lösning har lagt mer tid och energi på att identifiera bästa lösningen framför mitt "internetgissande".

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Geekbench... varför hamnar sånt skit på förstasidan?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@superapan:

Skyrim finns till Switchen. Som är ARM.
Tror för övrigt att spel kommer gå väldigt bra att porta nu för tiden. Många spel körs ju idag på motorer så som Unity och Unreal. Dessa spelplattformar har redan en hel del funktionalitet på iOS och Android och översätts plattformarna så måste det blir ganska lätt för spelen att följa efter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@superapan:

Apple dema:de Shadow of the Tomb raider (x86) i fullt spelbart skick på iPad CPU/GPU med rosetta2 emuleringen. Så med kommande CPU:er så lär det gå helt ok att spela även relativt nya spel. Men det är inte riktigt poängen, klart man inte vill använda emulering om man inte måste. Hoppar PC världen på Arm så lär vi ju få native-spel och inte emulerade spel.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

För att swec är en site för oss geeks?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Som Yoshman skrev ovan är inte Geekbench så katastrofalt längre. Det är ett test som gynnas mycket av en hög turbofrekvens, men det är väl OK om det är den typen av prestanda man är ute efter.

Visa signatur

5900X | 6700XT