Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Digitala och kontaktlösa betalningar dominerar kontanter år 2020

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Tempel:

Går alldeles utmärkt om man använder kontanter.

Vad går utmärkt? Att klara sig utan BankID? Hur loggar du in på 1177? Telenor? Fan, svenska spel kräver också BankID.

Skrivet av Tempel:

Jag har inte bankid och det går utmärkt. Frågan är varför folk skall tvinga på andra sin lösning så offerkoftan att försvara sitt val verkar mer sitta på er.

Går det verkligen "utmärkt"? Hur gör du när du ska deklarera, logga in på 1177, skatteverket, internetbanken? Hur hanterar du dina pengar, engångskoder á la skraplotter?

Skrivet av Aphex:

Det räcker att vara folkbokförd i Sverige för att få ett svenskt personnummer och därmed kunna använda bankid och swish. Att man inte har svenskt medborgarskap är alltså inget hinder i sig.

Jag har hur många kollegor som helst som inte är svenska medborgare. Såfort dom får personnummer så fixar dom bankID.
Hos SEB behöver man inte ens personnummer för att öppna konto, man kan använda det tillfälliga man får nästan direkt från båten

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av JonHolstein:

Även om vissa redan kommenterat om det, så är det viktigt att förstå, dagens samhälle kan inte ställa om till kontanter vid strömavbrott.

Om det blir strömavbrott brukar butikerna stänga eftersom frysdiskarna inte funkar. Är det inga som plockar upp varor därifrån utan locket får sitta på håller sig varorna längre. Om det blir krig finns det dock risk att elverket bombas och då kan strömavbrottet pågå i månader eller år och i så fall behövs en annan lösning som förmodligen inkluderar kontanter.

Permalänk
Inaktiv

Sålde min förra mobil på blocket i somras och killen som köpte var student och hade endast kontanter, de var första gången som jag haft kontanter på mer en 5 år, de har tagit mig fram till nu att försöka bli av med dom men jag har inte lyckats, har en massa små pengar kvar och när jag skulle handla häromdan så var jag tvungen att fråga vad som var vad, har aldrig haft dom nya små mynten i min hand, hur som helst extremt irriterande med kontanter, slutar alltid med att man har en massa små pengar som man inte vet vad man ska göra av, jag hoppas på ett helt kontantlöst samhälle, har som sagt inte använt kontanter att handla för på säkert 10 år förutom nu då jag blev tvungen, ett tag så tog jag ut då någon på jobbet fyllde år och vi skulle ge en 50 lapp var men sedan swish kom så slipper man även de, jag har noll behov av kontanter som de är nu i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svanfors:

kör apple pay när jag handlar i butiker som stödjer det men stör mig lite att man fortfarande måste trycka på den gröna knappen för att godkänna köpet vilket gör att det tappar lite av grejen såhär i coronatider

Jag behöver bara göra det när jag köper i en livsmedelsbutik, troligtvis för att man ska kunna koppla sitt kort till medlemskap och då ska man kunna utnyttja sin bonus eller liknande innan betalning

Skrivet av Mindfighter:

Inte alltid väl? Har märkt att under pin-gränsen (som väl är 400kr numer) så behöver jag oftast inte trycka på gröna knappen.

Pin-gränsen på 400 gäller inte när man verifierats sig i telefonen innan man lägger telefonen mot terminalen (om man kör Apple/Samsung/Google Pay)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fick en redig chock förra året när en person ville ha kontanter för ett köp, handlade om närmare 20k så inget man direkt har liggande hemma. Slutade med att personen gick med på swish efter ett telefonsamtal för att berätta att kontanter skulle ta ett tag att fixa fram.

Har ibland kontanter i plånboken, några hundralappar, för typ loppmarknader och liknande men även de tar ju swish numera.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad går utmärkt? Att klara sig utan BankID? Hur loggar du in på 1177? Telenor? Fan, svenska spel kräver också BankID.

Går det verkligen "utmärkt"? Hur gör du när du ska deklarera, logga in på 1177, skatteverket, internetbanken? Hur hanterar du dina pengar, engångskoder á la skraplotter?

Jag har hur många kollegor som helst som inte är svenska medborgare. Såfort dom får personnummer så fixar dom bankID.
Hos SEB behöver man inte ens personnummer för att öppna konto, man kan använda det tillfälliga man får nästan direkt från båten

Du utgår bara från dig själv. Nej, jag använder inga skraplottskoder och har än så länge inte haft behov av BankID. Sen varför tar du upp Telenor? Så jävla usel reklam som de åstadkommer är de definitivt bannlysta här.

Hur jag hanterar pengar? Precis som man alltid gjort. Jag har dom i en plånbok.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vad går utmärkt? Att klara sig utan BankID? Hur loggar du in på 1177? Telenor? Fan, svenska spel kräver också BankID.

Går det verkligen "utmärkt"? Hur gör du när du ska deklarera, logga in på 1177, skatteverket, internetbanken? Hur hanterar du dina pengar, engångskoder á la skraplotter?

Jag har hur många kollegor som helst som inte är svenska medborgare. Såfort dom får personnummer så fixar dom bankID.
Hos SEB behöver man inte ens personnummer för att öppna konto, man kan använda det tillfälliga man får nästan direkt från båten

Går ju och använda BankID på datorn (beror visserligen på bank) för att logga in på 1177, skatteverket mfl

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig