Samsung TV Wi-Fi funkar inte när den har varit avstängd.

Permalänk

Samsung TV Wi-Fi funkar inte när den har varit avstängd.

Hej,

Har en Samsung Q80T (2020) och en Comhem C3 router som står kanske 2 meter från tvn.

Mitt bredband är 300/10 via comhem.

När tvn varit avstängd står det alltid att det är nätverksproblem vid uppstart. Ett enkelt fix just nu är hålla inne power knappen tills tvn gör en omstart men det är jobbigt att alltid behöva göra så.

Vet någon om det finns något jag kan göra via inställningarna för mitt nätverk som kanske löser problemet? Eller om ni har några andra tips

Kan jag dela upp med nätverk i 2 till exempel och ha ett som heter WI-FI-tv och ett vanligt Wi-Fi för mobil etc..

Permalänk
Medlem

Det enklaste i de lägena är att välja fast/manuell ip adress i st f DHCP. Det brukar gå att sätta i alla burkar. Sätt även Googles DNS, 8.8.8.8. Som du har det nu så behöver din TV få en adress från routern ifall den tappat den som den har.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Walterwakr:

Har en Samsung Q80T (2020) och en Comhem C3 router som står kanske 2 meter från tvn.

Finns ingen tvekan om att du borde ansluta med kabel, wifi är en nödlösning som alltid bör undvikas så långt det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av joalin:

Det enklaste i de lägena är att välja fast/manuell ip adress i st f DHCP. Det brukar gå att sätta i alla burkar. Sätt även Googles DNS, 8.8.8.8. Som du har det nu så behöver din TV få en adress från routern ifall den tappat den som den har.

Okej intressant, vart ställer jag in dessa saker? som google DNS tex. Och 8.8.8.8 väljer jag i TVn under nätverksinställningar?

Och vad menar du med "få en adress från routern" ?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Finns ingen tvekan om att du borde ansluta med kabel, wifi är en nödlösning som alltid bör undvikas så långt det går.

Får bli kabel som nödlösning för mig hehe, gillar att inte ha för mycket sladdar då tvn sitter på väggen utan någon "tv bänk" under

Permalänk
Medlem

På min Samsung går jag in på nätverk och sedan nätverksstatus, och sedan IP-inställningar. Ändra från Hämta automatiskt till Ange manuellt. Samma med dns. Du får ange en ip utanför det range som din router delar ut automatiskt till en annan adress men samtidigt i rätt subnet. Har du tex 192.168.1.10 nu så ändra till ex manuellt 192.168.1.99.

Permalänk
Skrivet av joalin:

På min Samsung går jag in på nätverk och sedan nätverksstatus, och sedan IP-inställningar. Ändra från Hämta automatiskt till Ange manuellt. Samma med dns. Du får ange en ip utanför det range som din router delar ut automatiskt till en annan adress men samtidigt i rätt subnet. Har du tex 192.168.1.10 nu så ändra till ex manuellt 192.168.1.99.

Ska försöka detta ikväll! Tack

Permalänk
Medlem

Har du 192.168.0.10 så ändra till ex 192.168.0.99.
Annars funkar det inte eftersom det måste vara inom samma nät. Men detta är en egen vetenskap.