Min gamla trotjänare 55 tums Samsung börjar ge upp och tänkta passa på nu när mellandagsrea kör igång slå till på en större tv (65'') och valet står mellan Samsung Q80T och Q95T (Oled faller bort då tv står nära fönster).
Gillar design på Q95t mycket och det tunna utseendet men vet inte om det motiverar 7000 kr i mer kostnad.
vet också att 9-serien är bättre än 8.
Nu på mellandagsrean går Q80T för 12999 och en Q95T för ca 20000,
Vad tycker ni vilken ska man satsa på, vilken är mer framtidssäker?
Bara en fråga varför en OLED skulle falla bort för ett fönster?? Den lär vara mer ljusstark en den du har nu om den är ett antal år. Lite synd för enligt mej är OLED klart bättre.
Bara en fråga varför en OLED skulle falla bort för ett fönster?? Den lär vara mer ljusstark en den du har nu om den är ett antal år. Lite synd för enligt mej är OLED klart bättre.
Hej, tyvärr tittar vi mycket på iptv och det händer ofta att bilden fryser i flera timmar om ingen ändrar kanal,
Har hört att oled har en svaghet för inbränningar och vill helst inte riskera.
Vet inte om det är även på nyare modeller.
Sony verkar vara slutsåld och finns i lager först i mitten av januari,
Ja oled är fint, men är orolig för inbränningar speciellt då vi tittar mycket på tv4 morgon med logo på samma plats.
Helt klart interessant alternativ, börjar luta mot den istället för Q80T, Tack för tipset.
Ska se om den finns på lager i Heron city och om dem vill matcha Elgiganten pris.
Obs, Såg nu att Mediamarkt har slutat med prismatchning Blir nog ingen Sony då jag inte orkar vänta ca en månad på leverans.
Helt klart interessant alternativ, börjar luta mot den istället för Q80T, Tack för tipset.
Ska se om den finns på lager i Heron city och om dem vill matcha Elgiganten pris.
Obs, Såg nu att Mediamarkt har slutat med prismatchning Blir nog ingen Sony då jag inte orkar vänta ca en månad på leverans.
Hade jag vart du hade jag funderat en extra sväng på oled ändå. Verkar inte vara så stor chans för inbränning på de nyare modellerna men jag förstår oron.
I tråden jag länkar här nedan kan du se en diskussion mellan q80t (europeisk) vs q90t som kanske kan hjälpa dig på traven.
Tror att xh90 är lite sämre än xh95 när det gäller reflektioner och bildkvalite,
i och med att xh95 inte finns någonstans under 16999 kr så slog jag till och köpte en q80t
och ska ha den ouppackad i några dagar och avvakta om xh95 dyker upp någonstans lite billigare och fundera på om man kanske ska ändå gå och slå till en xh90 och lämna tillbaks q80t,
fan vad svårt det är att köpa tv
För filmtittande XH95 (nyare processor, stöd för eARC osv) men saknar stöd för HDMI 2.1
För next gen gaming (PS5 eller XBOX Series X) så är det XH90 med stöd för HDMI 2.1 och VRR
Skillnaden på XH9 serien eller QLED serien är att Sony har stöd för Dolby Vision och Samsung har HDR10+ kolla "HDTV Test" på Youtube, han är grym på jämförelser och reviews.