Sovtäcke, gäller ångerrätt?

Permalänk
Medlem

Sovtäcke, gäller ångerrätt?

God kväll allesmmans! Har precis beställt hem ett par täcken med sambon och vi kom in på diskussionen kring om vi skulle ångra oss på något av de täcken vi nu har beställt hem, hur ser våra möjligheter ut för att nyttja ångerrätten vid en öppnad förpackning?

Täcken verkar klassas som hygienartiklar av flera återförsäljare (Kungsängen, CURA, etc), vilka är såklart undantagna från ångerrätten.

Men hur kan ett täcke klassas som en hygienartikel undrar jag då? Exempelvis kan vi med lätthet köpa hem tonvis med kläder, ryggsäckar, mössor och andra artiklar tillverkade av textil som dessutom direkt vidrör vid nakna kroppsdelar (medan ett täcke ligger skyddat i ett påslakan exempelvis), för att sedan ha möjligheten att returnera dessa utan problem.

Hur ser ni på detta? Ska självfallet fråga butiken i veckan när leveransen kommer fram hur deras policy är (var lite luddigt på nätet då de enbart skrev ut ordet hygienartiklar, men inte specifikt nämnde täcken/kuddar/etc).

Kunde inte hitta någon närmare information vad som gäller kring dessa artiklar, vare sig i lagtexter, eller på konsumentverket.

Jag tror även att vi till 99% säkerhet kommer att behålla de täcken vi har beställt, men blev så väldigt fundersam såhär på söndagskvällen, så hade varit kul att få in lite mer perspektiv i det hela.

Har ni varit med om någon liknande situation, vad är era åsikter kring dessa artiklar som potentiella hygienartiklar? Go!

Permalänk
Medlem

Jag hade ju klassat sovtäcke som underkläder, det vill säga att det inte går att lämna tillbaka. Men sen har du ju distansköplagen vilket gör det hela knepigare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

God kväll allesmmans! Har precis beställt hem ett par täcken med sambon och vi kom in på diskussionen kring om vi skulle ångra oss på något av de täcken vi nu har beställt hem, hur ser våra möjligheter ut för att nyttja ångerrätten vid en öppnad förpackning?

Täcken verkar klassas som hygienartiklar av flera återförsäljare (Kungsängen, CURA, etc), vilka är såklart undantagna från ångerrätten.

Men hur kan ett täcke klassas som en hygienartikel undrar jag då? Exempelvis kan vi med lätthet köpa hem tonvis med kläder, ryggsäckar, mössor och andra artiklar tillverkade av textil som dessutom direkt vidrör vid nakna kroppsdelar, för att sedan ha möjligheten att returnera dessa utan problem.

Hur ser ni på detta? Ska självfallet fråga butiken i veckan när leveransen kommer fram hur deras policy är (var lite luddigt på nätet då de enbart skrev ut ordet hygienartiklar, men inte specifikt nämnde täcken/kuddar/etc).

Kunde inte hitta någon närmare information vad som gäller kring dessa artiklar, vare sig i lagtexter, eller på konsumentverket.

Jag tror även att vi till 99% säkerhet kommer att behålla de täcken vi har beställt, men blev så väldigt fundersam såhär på söndagskvällen, så hade varit kul att få in lite mer perspektiv i det hela.

Har ni varit med om någon liknande situation, vad är era åsikter kring dessa artiklar som potentiella hygienartiklar? Go!

"Hygienartikel" är väl inte rätt ord, det har ju en annan betydelse än vad som exkluderas från ångerrätten.

Men vi förstår ju vad du rimligen menar, dvs detta undantag:
"en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten".

Underkläder skulle väl vara ett typexempel om vi ser till ditt exempel med kläder. Men även för den delen faktiska hygienartiklar, typ en tandborste kan du knappast ångra på det viset.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag skulle klassa dom som "hygienartiklar" då säljar parten inte vet om man legat naken etc.

//Rant//
Sen skulle jag önska att man tänker till en extra gång innan man beställer saker och tar sig en funderare behöver jag detta nu. Läser man på diverse forum så verkar man inte ens fundera innan man köper saker.

Kanske dags att göra om lagen så att det inte är lika enkelt att ångra sig. Utan det kanske skulle till några fler punkter så det inte bara beställs för att sen skicka tillbaka 80% sliter på miljön det med

//EndRANT//

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag hade ju klassat sovtäcke som underkläder, det vill säga att det inte går att lämna tillbaka. Men sen har du ju distansköplagen vilket gör det hela knepigare.

Vi snackar ju ångerrätt i detta fall då beställningen är lagd på hemsidan. Om det hade varit köpt i butik så reglerar ju butiken själva vad som gäller för öppet köp. Men här är det distansköplagen som träder i kraft istället och därmed ångerrätten!

Intressant tolkning! Hur kom du fram till tolkningen att ett täcke är likvärt underkläder? Täcket är ju täckt av påslakanet och kommer således inte i direkt kontakt med din nakna hud? Tycker detta är riktigt intressant, blir väl så när man har tråkigt en söndagkväll!

Skrivet av evil penguin:

"Hygienartikel" är väl inte rätt ord, det har ju en annan betydelse än vad som exkluderas från ångerrätten.

Men vi förstår ju vad du rimligen menar, dvs detta undantag:
"en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten".

Underkläder skulle väl vara ett typexempel om vi ser till ditt exempel med kläder. Men även för den delen faktiska hygienartiklar, typ en tandborste kan du knappast ångra på det viset.

Sant! Det är en mer korrekt formulering, men det är ju av hygieniska skäl, så poängen kommer fram som du skriver!

Bör dock inte övriga kläder förutom underkläder täckas av samma undantag då kläderna kommer i direkt kontakt med huden? Täcken kommer ju inte i direkt kontakt med huden på grund av påslakanet som är mellan huden och täcket.

Samtliga är textilartiklar, och således blir jag intresserad av vilka faktorer det är som avgör om en textilartikel är undantagbar i ångerrätten, då det i nuläget verkar vara en gråzon sett till hur textilmaterialet kommer i kontakt med hälso- och hygienområden. Som sagt, vi kommer ju med all säkerhet bli nöjda med täckena och inte behöva returnera, men alltid kul att få in lite perspektiv på saken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag skulle klassa dom som "hygienartiklar" då säljar parten inte vet om man legat naken etc.

//Rant//
Sen skulle jag önska att man tänker till en extra gång innan man beställer saker och tar sig en funderare behöver jag detta nu. Läser man på diverse forum så verkar man inte ens fundera innan man köper saker.

Kanske dags att göra om lagen så att det inte är lika enkelt att ångra sig. Utan det kanske skulle till några fler punkter så det inte bara beställs för att sen skicka tillbaka 80% sliter på miljön det med

//EndRANT//

Gotcha! Många verkar av den tolkningen, men kläder kan ju även dessa användas på ett vedervärdigt sätt, men ändå se splitt nya ut när de kommer tillbaka till återförsäljaren och sedan säljs vidare till nästa person?

Haha! Håller helt med, måste vara så vidrigt mycket saker, speciellt nu i pandemitider, som köps för att sedan returneras. Jag kan dock inte kalla mig själv fläckfri på det området, men vi människor konsumerar något vedervärdigt i dagsläget, och man får väl ta sig i kragen och se över det man köper in till hemmet och sina intressen, fundera den där extra gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Intressant tolkning! Hur kom du fram till tolkningen att ett täcke är likvärt underkläder? Täcket är ju täckt av påslakanet och kommer således inte i direkt kontakt med din nakna hud? Tycker detta är riktigt intressant, blir väl så när man har tråkigt en söndagkväll!

Ja förvisso men det finns i alla fall vissa fläckar som sätter sig, kanske bara är jag som är extremt känslig, jag hade inte velat använt ett täcke som nån annan haft innan mig. Jag har svårt för det när jag bor på hotell.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Sötast

Jag vill helt enkelt inte behöva fundera över om täcket jag drar över mig redan har testats av 5 andra personer. Oavsett om de är rena eller såna tokar som inte duschat på 5 veckor, har diverse hudsjukdomar, svampinfektioner och annat gott.

Permalänk
Medlem

Tänker du likadant om handdukar?

Självklart är det en hygienartikel, inte helt lätt att tvätta heller som kläder är. De kommer komma plomberade, bryter du det gäller inte ångerrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag vill helt enkelt inte behöva fundera över om täcket jag drar över mig redan har testats av 5 andra personer. Oavsett om de är rena eller såna tokar som inte duschat på 5 veckor, har diverse hudsjukdomar, svampinfektioner och annat gott.

Intressant! Håller såklart med, men hur resonerar du exempelvis när du köper textilier som man normalt sätt inte tvättar? Exempelvis huvudbonader, jackor, ryggsäckar, handskar, etc? Hur gör du när du sover på hotell?

Skrivet av Killmaster:

Tänker du likadant om handdukar?

Självklart är det en hygienartikel, inte helt lätt att tvätta heller som kläder är. De kommer komma plomberade, bryter du det gäller inte ångerrätten.

Självfallet inte, dock är det inte heller jämförbart. Täcket vidrörs inte av naken hud (förutsatt att man inte sover både naken och utan påslakan), som jag nämnt i tidigare inlägg.

En person kan likväl testa en jacka naken, shorts utan kalsonger, testat handskar efter denna varit på toaletten utan att tvättat händerna innan, etc.

Företagen tvättar med stor sannolikhet inte returnerade kläder på grund av potentiella missfärgningar, resårslitage, etc.

Hur resonerar du när du köper sådana kläder eller exempelvis bor på hotell, med deras handdukar, sängkläder och morgonrockar bland annat?

Tycker detta är riktigt intressant då det alltså existerar någon slags psykologisk prägel på sängkläder som något mer intimt betingat. Fortsätt diskutera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Intressant! Håller såklart med, men hur resonerar du exempelvis när du köper textilier som man normalt sätt inte tvättar? Exempelvis huvudbonader, jackor, ryggsäckar, handskar, etc? Hur gör du när du sover på hotell?

Självfallet inte, dock är det inte heller jämförbart. Täcket vidrörs inte av naken hud (förutsatt att man inte sover både naken och utan påslakan), som jag nämnt i tidigare inlägg.

En person kan likväl testa en jacka naken, shorts utan kalsonger, testat handskar efter denna varit på toaletten utan att tvättat händerna innan, etc.

Företagen tvättar med stor sannolikhet inte returnerade kläder på grund av potentiella missfärgningar, resårslitage, etc.

Hur resonerar du när du köper sådana kläder eller exempelvis bor på hotell, med deras handdukar, sängkläder och morgonrockar bland annat?

Tycker detta är riktigt intressant då det alltså existerar någon slags psykologisk prägel på sängkläder som något mer intimt betingat. Fortsätt diskutera!

Argumentet du lägger fram leder då snarast till att man borde totalt urholka ångerrätten vad gäller kläder osv? Ja, varför inte...

Butikerna skulle ju definitivt inte klaga.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Argumentet du lägger fram leder då snarast till att man borde totalt urholka ångerrätten vad gäller kläder osv? Ja, varför inte...

Butikerna skulle ju definitivt inte klaga.

Det finns inget specifikt i ångerrätten som nämner kläder, utan det är tolkningsbart, alla produkter som är av ”hygieniska- eller hälsoskäl” kan undantas från ångerrätten.

Det jag finner intressant är att det är så pass stor skillnad i tolkningen av textilier. Vi har exempelvis inga problem att köpa kläder secondhand, eller sova på hotell.

Företag som exempelvis zalando tillåter returer av badkläder som kan liknas vid underkläder, även om de är prövade.

Vad är det exakt som är så intimt förknippat med sovtäcken som gör att de ska behandlas som underkläder?

Snarare än att urholka ångerrätten bör man kanske istället fastställa exakt vilka produkter/produktkategorier som faktiskt kan undantas från ångerrätten. Just täcken verkar som sagt vara en gråzon.

Exempelvis har jag en bekant som jobbat på hemtex de senaste 7 åren. Där har det tydligen varit policyändringar kring täcken stup i kvarten där de ena veckan har tagit emot täcken i returer, fastän öppnade och andra veckan inte.

Jag har även hittat fall från jysk där de har accepterat returer av öppnade täcken.

Det finns alltså inget särskilt konsensus kring sängkläder som hygien/hälsoprodukter. Och det är där mitt intresse väcks, vem ska avgöra vad som är korrekt när lagen är så diffus?

Permalänk

anser att det är hygienartickel då de lätt ser ut som kamoflagemönstrade under black light efter en natt med dem.

man svettas ganska mycket medans man sover även om man inte tror det och ett tunt påslakan går det igenom på ingen tid alls.

och inte tala om ifall man dansat den horisontella mambon mellan dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Det finns inget specifikt i ångerrätten som nämner kläder, utan det är tolkningsbart, alla produkter som är av ”hygieniska- eller hälsoskäl” kan undantas från ångerrätten.

Det jag finner intressant är att det är så pass stor skillnad i tolkningen av textilier. Vi har exempelvis inga problem att köpa kläder secondhand, eller sova på hotell.

Företag som exempelvis zalando tillåter returer av badkläder som kan liknas vid underkläder, även om de är prövade.

Vad är det exakt som är så intimt förknippat med sovtäcken som gör att de ska behandlas som underkläder?

Snarare än att urholka ångerrätten bör man kanske istället fastställa exakt vilka produkter/produktkategorier som faktiskt kan undantas från ångerrätten. Just täcken verkar som sagt vara en gråzon.

Exempelvis har jag en bekant som jobbat på hemtex de senaste 7 åren. Där har det tydligen varit policyändringar kring täcken stup i kvarten där de ena veckan har tagit emot täcken i returer, fastän öppnade och andra veckan inte.

Jag har även hittat fall från jysk där de har accepterat returer av öppnade täcken.

Det finns alltså inget särskilt konsensus kring sängkläder som hygien/hälsoprodukter. Och det är där mitt intresse väcks, vem ska avgöra vad som är korrekt när lagen är så diffus?

Det var du som pratade om kläder, därför jag fortsatte med det exemplet.

Att lista alla typer av produkter i lag verkar väldigt opraktiskt, det skapar nog minst lika stora problem om man har en definitiv lista som är asjobbig att uppdatera, för den kommer aldrig att vara rätt.

Just fascinationen förstår jag inte, ju mer man sätter varenda grej i omvärlden på sin spets, desto sämre kommer det bli... tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

anser att det är hygienartickel då de lätt ser ut som kamoflagemönstrade under black light efter en natt med dem.

man svettas ganska mycket medans man sover även om man inte tror det och ett tunt påslakan går det igenom på ingen tid alls.

och inte tala om ifall man dansat den horisontella mambon mellan dem.

Helt med på ditt argument, särskilt den sista meningen! Men där faller ju även användandet utanför de ramar som ångerrätten tillhandahåller, produkten ska vara i oväsentligt oförändrat skick när varan returneras, vilket den kan antas inte vara om den används på det sättet du beskriver

Ponera att man prövar täcket på samma sätt som man prövar ett klädesplagg. Man tar på sig det i en minut eller två för att se hur det sitter och sedan väljer man att antingen behålla, eller returnera plagget. Gör man samma sak med täcket, borde det rimligtvis inte utsättas för mer ''snusk'' än vad en tjocktröja eller ett par jeans gör. Det är upp till butiken att se till att säkerställa att textilierna är i väsentligt oförändrat skick när dessa har ankommit till deras lager, annars är det ju såklart bara att neka returen och neka ersättning.

Skrivet av evil penguin:

Det var du som pratade om kläder, därför jag fortsatte med det exemplet.

Att lista alla typer av produkter i lag verkar väldigt opraktiskt, det skapar nog minst lika stora problem om man har en definitiv lista som är asjobbig att uppdatera, för den kommer aldrig att vara rätt.

Just fascinationen förstår jag inte, ju mer man sätter varenda grej i omvärlden på sin spets, desto sämre kommer det bli... tyvärr.

Som en jämförelse till täcken, då båda är producerade av textilier och har liknande användningsområden, att skydda, skyla och värma.

Behöver som sagt inte vara varje enskild produkt, men kategorier av produkter, exempelvis munvårdsprodukter kan ju samtliga antas vara hygienprodukter. Även så hårvårdsprodukter, engångsartiklar, etc. Textilier blir ju ett undantag då vi uppenbarligen i samhället har olika definitioner av vad som anses som intima plagg/textila produkter och inte. Det kan således antas vara en enbart social skapelse utifrån rådande norm- och samhällssystem som skapar värdehierarkier av olika textilier, snarare än något som är undersökt och vedertaget korrekt.

Det är väl tur då att det finns olika personligheter i världen, ack så tråkig den hade varit om vi alla var lika individer med samma synsätt och tankegångar Tvärtom tycker jag att allt ska tas till sin spets, men självfallet inom rimlighetens ramar. Detta är en juridisk gråzon enligt min tolkning, och där finner jag ett intresse i att se hur andra tolkar och tillämpar det lagrum vi har tillgång till.

Permalänk
Medlem

Man känner sig ju lite som en hycklare när man kan sova på hotellrum utan problem, men jag skulle nog inte vilja köpa ett täcke eller en kudde som någon annan använt. Mest för att det är så bökigt att tvätta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Skulle ju vara trevligt om de skickade täcken/kuddar plomberade i plast stor nog att ha den som täcke/kudde, bara för att se hur det passar. Kuddar på grund av höjden och t.ex. olika tyngder av tyngdtäcke?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Behöver som sagt inte vara varje enskild produkt, men kategorier av produkter, exempelvis munvårdsprodukter kan ju samtliga antas vara hygienprodukter.

Det är just detta jag menade vore svårt att få till rätt, en definitiv lista tror jag skapar större problem än den löser.
Den är svår att skapa i första läget, kommer definitivt vara fel i de flestas ögon (utom skaparens), och om den är skriven i lag är den dessutom asjobbig att uppdatera.

Möjligen då att man i något avseende kan utveckla vad "inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl" innebär.

Skrivet av Bamsebjörn:

Tvärtom tycker jag att allt ska tas till sin spets, men självfallet inom rimlighetens ramar.

Det där var väl ändå extremt motsägelsefullt? Var det menat som ett skämt?

Skrivet av Bamsebjörn:

Detta är en juridisk gråzon enligt min tolkning, och där finner jag ett intresse i att se hur andra tolkar och tillämpar det lagrum vi har tillgång till.

Ja, all lagstiftning är ju i slutänden en tolkningsfråga. Men att tvinga fram mer specifika svar ger nästan uteslutande sämre lagstiftning som slår mer fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Man känner sig ju lite som en hycklare när man kan sova på hotellrum utan problem, men jag skulle nog inte vilja köpa ett täcke eller en kudde som någon annan använt. Mest för att det är så bökigt att tvätta.

Håller helt med, gör samma sak själv!

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Skulle ju vara trevligt om de skickade täcken/kuddar plomberade i plast stor nog att ha den som täcke/kudde, bara för att se hur det passar. Kuddar på grund av höjden och t.ex. olika tyngder av tyngdtäcke?

Absolut en möjlighet, tyvärr lär väl detta påverka miljön i desto större utsträckning på grund av mer plast och färre produkter i varje leverans. Men det hade ju varit ypperligt.

Ett kvalitetstäcke ligger säkert omkring tusenlappen, tycker man inte att det är bekvämt blir det ju lite svår sits man hamnar i, vilket man inte gör om man köper ett vanligt klädesplagg för 1000kr exempelvis, men som utsätts för samma eller mer användning.

Skrivet av evil penguin:

Det är just detta jag menade vore svårt att få till rätt, en definitiv lista tror jag skapar större problem än den löser.
Den är svår att skapa i första läget, kommer definitivt vara fel i de flestas ögon (utom skaparens), och om den är skriven i lag är den dessutom asjobbig att uppdatera.

Möjligen då att man i något avseende kan utveckla vad "inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl" innebär.

Det där var väl ändå extremt motsägelsefullt? Var det menat som ett skämt?

Ja, all lagstiftning är ju i slutänden en tolkningsfråga. Men att tvinga fram mer specifika svar ger nästan uteslutande sämre lagstiftning som slår mer fel.

- ''Det är just detta jag menade vore svårt att få till rätt, en definitiv lista tror jag skapar större problem än den löser.
Den är svår att skapa i första läget, kommer definitivt vara fel i de flestas ögon (utom skaparens), och om den är skriven i lag är den dessutom asjobbig att uppdatera.''

Det håller jag med om, det är nog särskilt svårt att få allting på svart och vitt så att säga, särskilt i lagtext som kräver genomgångar av vår riksdag. Men man hade nog som du skriver i nästa stycke kunnat omformulera lagtexten för att mer konkret visa på vad som kan räknas som hälso- och hygienprodukter

- ''Möjligen då att man i något avseende kan utveckla vad "inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl" innebär.''

Se ovan svar

- ''Det där var väl ändå extremt motsägelsefullt? Var det menat som ett skämt?''

Ja, det var med lite glimten i ögat. Det jag menar är att man ska dra varje sak som man har ett personligt intresse i till sin spets. Jag tycker inte att man ska hämma sin egen nyfikenhet.

- ''Ja, all lagstiftning är ju i slutänden en tolkningsfråga. Men att tvinga fram mer specifika svar ger nästan uteslutande sämre lagstiftning som slår mer fel.''

Och med all rätt ska den vara tolkningsbar, då juridik inte går att få svart på vitt i väldigt många avseenden. Det kan absolut slå fel, beroende på formuleringar, men även slå rätt om det formuleras ''korrekt''.

Ångerrätten och distansköplagen är ju till för oss konsumenter som skydd när vi handlar produkter på distans/över internet. Det ligger således i vårt intresse i slutändan att vi kan nyttja denna till fullo, snarare än att bli stramade av den på grund av gråzonsformuleringar som denna vi pratat om ovan.

Jag ska bara klargöra det också att jag själv INTE heller skulle vara intresserad av att köpa ett använt täcke, utan är bara intresserad av att diskutera och få perspektiv på hur individer tycker och tänker här kring fenomenet i sig. Detta då vi kan som tidigare nämnt sova i hotellsängar utan problem i flera veckor, eller köpa begagnade jackor/ryggsäckar/diverse textilier som man normalt sätt inte tvättar, utan några problem eller eftertanke med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

- ''Det är just detta jag menade vore svårt att få till rätt, en definitiv lista tror jag skapar större problem än den löser.
Den är svår att skapa i första läget, kommer definitivt vara fel i de flestas ögon (utom skaparens), och om den är skriven i lag är den dessutom asjobbig att uppdatera.''

Det håller jag med om, det är nog särskilt svårt att få allting på svart och vitt så att säga, särskilt i lagtext som kräver genomgångar av vår riksdag. Men man hade nog som du skriver i nästa stycke kunnat omformulera lagtexten för att mer konkret visa på vad som kan räknas som hälso- och hygienprodukter

- ''Möjligen då att man i något avseende kan utveckla vad "inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl" innebär.''

Se ovan svar

- ''Det där var väl ändå extremt motsägelsefullt? Var det menat som ett skämt?''

Ja, det var med lite glimten i ögat. Det jag menar är att man ska dra varje sak som man har ett personligt intresse i till sin spets. Jag tycker inte att man ska hämma sin egen nyfikenhet.

- ''Ja, all lagstiftning är ju i slutänden en tolkningsfråga. Men att tvinga fram mer specifika svar ger nästan uteslutande sämre lagstiftning som slår mer fel.''

Och med all rätt ska den vara tolkningsbar, då juridik inte går att få svart på vitt i väldigt många avseenden. Det kan absolut slå fel, beroende på formuleringar, men även slå rätt om det formuleras ''korrekt''.

Ångerrätten och distansköplagen är ju till för oss konsumenter som skydd när vi handlar produkter på distans/över internet. Det ligger således i vårt intresse i slutändan att vi kan nyttja denna till fullo, snarare än att bli stramade av den på grund av gråzonsformuleringar som denna vi pratat om ovan.

Jag ska bara klargöra det också att jag själv INTE heller skulle vara intresserad av att köpa ett använt täcke, utan är bara intresserad av att diskutera och få perspektiv på hur individer tycker och tänker här kring fenomenet i sig. Detta då vi kan som tidigare nämnt sova i hotellsängar utan problem i flera veckor, eller köpa begagnade jackor/ryggsäckar/diverse textilier som man normalt sätt inte tvättar, utan några problem eller eftertanke med detta.

Nu tror ju inte jag att tolkningsrummet enbart är till konsumentens nackdel, och tror inte alls att det i det större perspektivet skulle bli bättre för konsumenten med en lista som då innebär att ingen behöver ha i åtanke vad som är rimligt, inte ens rätten.
Du släppte väl dock delvis idén om en lista nu på slutet, så jag ska inte hålla fast vid det förslaget alldeles för mycket.

Vad undantaget i lagstiftningen i grund och botten handlar om är ju vilka varor som kan säljas igen. Om du säger att du inte själv vill ha ett använt täcke, så borde du ju som direkt följd fundera på om du verkligen vill att man ska få lämna tillbaka använda täcken.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bamsebjörn:

Absolut en möjlighet, tyvärr lär väl detta påverka miljön i desto större utsträckning på grund av mer plast och färre produkter i varje leverans. Men det hade ju varit ypperligt.

Ett kvalitetstäcke ligger säkert omkring tusenlappen, tycker man inte att det är bekvämt blir det ju lite svår sits man hamnar i, vilket man inte gör om man köper ett vanligt klädesplagg för 1000kr exempelvis, men som utsätts för samma eller mer användning.

Mjo exakt, tänkte mest som när man köper skicka, smink osv att man kan be att få det plomberat

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vilja säga att alla typer av returer vad gäller kläder och sängkläder är i något av en personlig gråzon där jag kan svänga åt både hållen, likaså möjligheten att testa i butik. Dock oftast så känns det väl värt det att få lätt begagnade kläder mot att kunna prova innan köp (eller efter).

Att sängkläder kommit att betraktas annorlunda än diverse klädesplagg kan nog rätt vara mycket vara slumpen, för jag tror de flesta har något av en gråzon gällandes det, och sängkläder är ju en annan typ av produkt än de kläder även om de är lika i avseendet av att de nuddar kroppar. Så frågan kan ha behandlats under olika tidpunkter av olika människor som kommit fram till att olika saker ska gälla.

Personligen tycker jag nog egentligen inte det borde finnas några skillnader mot t.ex. underkläder, om man nu kan returnera dessa eller testa i butik, för har aldrig gjort något av det

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag är rätt så säker på att ett täcke inte är klassat som en hygienartikel då man aldrig har det mot kroppen. Man har ju det i ett bäddlakan. Jag har då aldrig sett några skyltar uppsatta i butiker som anger att man inte har öppet köp på täcken och det borde ju räknas likadant, tycker man.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Det är upp till butiken att se till att säkerställa att textilierna är i väsentligt oförändrat skick när dessa har ankommit till deras lager, annars är det ju såklart bara att neka returen och neka ersättning.

Att en vara måste vara i "väsentligen oförändrat skick" för att kunna returneras har inte funnits med i lagen på ett antal år. Ångerrätten gäller numera i 14 dagar oavsett skick, men säljaren kan, om varan använts utöver vad som krävs för att fastställa egenskaper/funktion, kräva ersättning för eventuell värdeminskning orsakad av detta.

(Det kan dock bli så att värdeminskningen uppgår till hela varans pris, t.ex. så lär det kosta mer att rengöra/återställa ett billigt täcke som använts i nästan 2v än vad täcket gick på vid inköp.)