Permalänk

Minnen Till Ryzen 5800

Jag håller på och plockar ihop en burk men har fastnat på vilka minnen jag ska köra till en ryzen 5800.

jag är helt färsk inom det mesta, men det jag har läst mig fram till är att

4x8 av antingen

https://www.inet.se/produkt/5303004/ballistix-16gb-2x8gb-ddr4...

https://www.inet.se/produkt/5301862/g-skill-32gb-4x8gb-ddr4-3...

skulle passa utmärkt.

tacksam för feedback

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5302779/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Köpte jag till dotterns 5800x. Fungerar perfekt men de kostade 1899 för en vecka sedan, skumt att det är höjt så snabbt ?

Permalänk
Medlem

Någon anledning till att du vill ha 4x8gb? Tänker mest på att G-skill stickorna är 1100kr dyrare än 2x16gb modellen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlialol:

Jag håller på och plockar ihop en burk men har fastnat på vilka minnen jag ska köra till en ryzen 5800.

jag är helt färsk inom det mesta, men det jag har läst mig fram till är att

4x8 av antingen

https://www.inet.se/produkt/5303004/ballistix-16gb-2x8gb-ddr4...

https://www.inet.se/produkt/5301862/g-skill-32gb-4x8gb-ddr4-3...

skulle passa utmärkt.

tacksam för feedback

Jag orkar inte svara på vilket minne som är bäst, men jag vill i alla fall säga att Ballistix minnena troligen kommer in på lager tidigast i mitten/slutet på mars enligt Crucial. Inet har skjutit upp leveransdatumet på de där minnena (eller alla 2x8 ballistix 3600 Mhz) i över en månad nu, så att de ska komma i lager imorgon stämmer troligtvis inte.

Permalänk
Skrivet av izzeww:

Jag orkar inte svara på vilket minne som är bäst, men jag vill i alla fall säga att Ballistix minnena troligen kommer in på lager tidigast i mitten/slutet på mars enligt Crucial. Inet har skjutit upp leveransdatumet på de där minnena (eller alla 2x8 ballistix 3600 Mhz) i över en månad nu, så att de ska komma i lager imorgon stämmer troligtvis inte.

Det jag är mest osäker på är om det är bättre med 4x8 eller 2x16, något du vet?

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Någon anledning till att du vill ha 4x8gb? Tänker mest på att G-skill stickorna är 1100kr dyrare än 2x16gb modellen.

Har fått för mig att folk säger att 4x8 är bättre än 2x16
kanske är jag som är lost.

Permalänk
Medlem

32gb är rättså overkill till det mesta, är det för spel så räcker 16gb gott och väl. vad ska du använda datorn till?

för övrigt så brukar det vara bättre att köra med 2st minnen vs 4st.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlialol:

Har fått för mig att folk säger att 4x8 är bättre än 2x16
kanske är jag som är lost.

Det var en period där i början när ryzen inte gillade de större kapacitets DR stickorna och det fungerade generellt sätt bättre att köra på 4 single rank (8gb) stickor för minst strul, däribland samsung b-die som alla suktade efter då de verkade fungera bäst.
Sitter man på en Zen 3 så är det inte ett problem direkt längre och då är det bättre att bara hitta ett lagom kit, i detta fallet 2x16 (om man ska ha 32gig), som i den kapaciteten presterar bäst med dual rank (DR) moduler i den konfigurationen, vilket de flesta 2x16 kit är.
Finns balistic max som är single rank per 16 gig sticka och det är väl i teorin det optimala om man ska ha fyra stickor för 64GB men vinsten är rätt marginell.
Så ta ett 2x16 kit om du ska ha 32 gig så har du alltid möjligheten att skaffa 64 om behovet kommer. 2 stickor brukar också vara enklare att få och lira än 4

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlialol:

Det jag är mest osäker på är om det är bättre med 4x8 eller 2x16, något du vet?

Den optimala konfigurationen är 4x8 där varje sticka är single rank eller 2x16 där varje sticka är dual rank, d.v.s. 4 st ranker totalt. Det finns en jättebra video av Hardware Canucks där de förklarar detta och mycket annat matnyttig information.

Jag tycker dock inte att det är värt att köra den optimala konfigurationen eftersom single rank 2x16gb 3600 Mhz stickor är så pass mycket billigare och de ger nästan samma prestanda, t.ex. dessa (billigaste just nu).

Permalänk
Medlem

Men de har ju inte RGB, då är de ju inte lika snabba !!

Permalänk
Medlem

dock onödigt med 32gb om du inte håller på med redigering. pengar i sjön för allt annat i princip.

Visa signatur

In science we trust!