Apple M1 tar plats i färgglada Imac-datorer

Permalänk
Melding Plague

Apple M1 tar plats i färgglada Imac-datorer

Sju färger och ett tunt format står på menyn, när Apple kombinerar M1 och den anrika allt-i-ett-familjen Imac.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dubbelt så tjock - hakan = <3

Permalänk
Medlem

24” är inte så imponerande.. 27” hade varit dröm

Permalänk
Medlem

8GB RAM som ingåg känns lite snålt 2021, vet att Apple är bra på att kräma mycket prestanda ur sitt minne men ändå.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

24” är inte så imponerande.. 27” hade varit dröm

Precis som ryktena indikerade uppvisades inte den större modellen, som numera kommer vara 32" istället för 27", utan bara den mindre 24"... som ändå är större än 21". Så alltid nånting. Den större varianten lär uppvisas i höst. För den som kan vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

8GB RAM som ingåg känns lite snålt 2021, vet att Apple är bra på att kräma mycket prestanda ur sitt minne men ändå.

Haken är ju att det är integrerat i M1 och delas med GPU, inte så lätt att bygga ut heller...

Men mobiltelefoner har ju den mängden nu för tiden ...

Permalänk
Skrivet av pacc:

Haken är ju att det är integrerat i M1 och delas med GPU, inte så lätt att bygga ut heller...

Men mobiltelefoner har ju den mängden nu för tiden ...

Även nya iPad Pro har upp till 16GB minne enligt Apples pressrelease:

https://www.apple.com/newsroom/2021/04/apple-unveils-new-ipad...

Jag tror att det kommer en iMac Pro variant lite senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

24” är inte så imponerande.. 27” hade varit dröm

Själv sitter jag med 32" för produktivitet och vill inte ha mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Själv sitter jag med 32" för produktivitet och vill inte ha mindre.

Absolut, men Apple hade nog aldrig släppt en iMac i den storleken, detta snarare en pro-modell isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Absolut, men Apple hade nog aldrig släppt en iMac i den storleken, detta snarare en pro-modell isåfall

Fram till idag var den minsta varianten på 21,5" nu 24". Så du kan inte utesluta någonting bara för att de inte släppt något sådant innan. För den större modellen ryktas just vara 32", men kommer nog tidigast i höst. Enligt samma källor som angav 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Även nya iPad Pro har upp till 16GB minne enligt Apples pressrelease:

https://www.apple.com/newsroom/2021/04/apple-unveils-new-ipad...

Jag tror att det kommer en iMac Pro variant lite senare.

Självklart, denna startade ju på endast 1299 något.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det var verkligen inte mycket i den.
Skulle fyllt ut den med batteri så man kunde jobba helt trådlöst, för att kunna ha ett riktigt clean look på skrivbordet.
Lägg därtill touchskärm för att kunna ha den som stor surfplatta också

Permalänk
Medlem

Riktigt snålt med 8 fb ram som start, vilka är denna dator till knappat de som gör något mer avancerade saker. 16 fb som standard och upp till 64 gb. Ssd på minst 512 som standard men valk med upp till 8 tb.

Hur är det med GPU? Matchar den nvidia 3xxx serien eller är det bara en trött intel 610 gpu?

Synd för hade hoppas på en m2 med flera utgångar och bättre gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Riktigt snålt med 8 fb ram som start, vilka är denna dator till knappat de som gör något mer avancerade saker. 16 fb som standard och upp till 64 gb. Ssd på minst 512 som standard men valk med upp till 8 tb.

Hur är det med GPU? Matchar den nvidia 3xxx serien eller är det bara en trött intel 610 gpu?

Synd för hade hoppas på en m2 med flera utgångar och bättre gpu

Kör en MacBook med M1 CPU på jobbet med 8GB ram och det räcker mer än väl. Väloptimerad programvara gör mycket.

GPU matchar givetvis inte en nVidia 3000 series GPU, men dom är förvånansvärt pigga. Det är inte en ny processor så om du verkligen är intresserad så kan du lätt hitta benchmarks på Apple M1 på youtube. Här har man ju dessutom ökat på kylningen så den kan mycket väl prestera ännu bättre än den gör i en macbook pro.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Riktigt snålt med 8 fb ram som start, vilka är denna dator till knappat de som gör något mer avancerade saker.

Har du sovit under en sten det senaste halvåret?

GPU-delen i M1:an slår alla former av iGPU:s idag och presterar bättre än Geforce GTX 1050 Ti.

Edit:
Här är mina resultat från Geekbench:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5590459

Visst finns det snabbare datorer på marknaden, men knappast fläktlösa eller med samma formfaktor som iPad, iMac eller MacBook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Riktigt snålt med 8 fb ram som start, vilka är denna dator till knappat de som gör något mer avancerade saker. 16 fb som standard och upp till 64 gb. Ssd på minst 512 som standard men valk med upp till 8 tb.

Hur är det med GPU? Matchar den nvidia 3xxx serien eller är det bara en trött intel 610 gpu?

Synd för hade hoppas på en m2 med flera utgångar och bättre gpu

Håller med! 16GB borde vara minimum. SSD:n borde varit av m2-typ och sträckt sig mellan 500GB-2TB!

Grafiken är "inbakad" i M1-chippet så ej Intel utan Apples egna. Har dock svårt att tro den matchar Nvidia 3000-serie.

Permalänk
Medlem

Härligt att se en instegsmodell med rimligt pris igen (för att vara Apple).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Riktigt snålt med 8 fb ram som start, vilka är denna dator till knappat de som gör något mer avancerade saker. 16 fb som standard och upp till 64 gb. Ssd på minst 512 som standard men valk med upp till 8 tb.

Hur är det med GPU? Matchar den nvidia 3xxx serien eller är det bara en trött intel 610 gpu?

Synd för hade hoppas på en m2 med flera utgångar och bättre gpu

Du är inte alls målgruppen av denna dator. Det största problemet jag tycker är som sagt att det är svårt att få till någon lika snyggt extra skärm. Ska man enbart jobba med en skärm, ja då har de väldigt begränsat sig i vad det är för typ av användare som deras målgrupp är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Härligt att se en instegsmodell med rimligt pris igen (för att vara Apple).

Vart tvungen att googla det där. Instegspris för första Imac var tydligen 1.299 USD så prisökningen sett till dollar är ändå inte så dramatisk, men tror oxå att folk idag hellre slänger pengar på en ny Iphone faktiskt. Så, revolutionerande som det var back in the days (har för mig jag kolllade på keynoten på projektorduk) är den väl inte...

https://appleinsider.com/articles/18/05/06/20-years-ago-the-i...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Bra pris med den skärmen. Perfekt hemdator för många.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du är inte alls målgruppen av denna dator. Det största problemet jag tycker är som sagt att det är svårt att få till någon lika snyggt extra skärm. Ska man enbart jobba med en skärm, ja då har de väldigt begränsat sig i vad det är för typ av användare som deras målgrupp är.

Jag känner väldigt många som föredrar att använda / jobba med en skärm, då oftast mindre tekniskt kunniga.
Håller dock med dig om att det finns ett stort tomrum i Apples ekosystem för externa skärmar (bortsett från Pro Display XDR).

Permalänk

Eftersom kommentarerna redan kommer:
Det här är en INSTEGSMODELL. Det är inte en gamingdator. Apple är inte ute efter den marknaden. Det är inte en proffsworkstation. De kommer senare.

Sysslar du bara med konsumentsaker; greja på nätet, Zoom/Teams, dokument, presentationer, räkneark, så räcker troligen basmodellen fint i flera år.
Ska du redigera film, ljud eller foto på prosumernivå ner till hobbynivå är de högre utrustningsnivåerna av den här maskinen något att titta allvarligt på.
Monstren kommer; de är inte här än. De kommer också kosta monstruösa summor pengar.

Permalänk
Medlem

Positivt överraskad. Kommer naturligtvis aldrig köpa en Mac då jag är för djupt investad i PCs ekosystem och program. Men för de som gillar Macs måste detta vara riktigt bra. Rätt spår! Kommer de sedan med en större 32"-variant i orange så kommer jag bli lite avis faktiskt.

Permalänk
Medlem

Färgerna känns ju lite som en parodi på deras nuvarande modeller men större skärm är ju verkligen ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du sovit under en sten det senaste halvåret?

GPU-delen i M1:an slår alla former av iGPU:s idag och presterar bättre än Geforce GTX 1050 Ti.

Edit:
Här är mina resultat från Geekbench:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5590459

Visst finns det snabbare datorer på marknaden, men knappast fläktlösa eller med samma formfaktor som iPad, iMac eller MacBook.

M1 är för mobila enheter, för en desktop där temperatur och energi inte är problem normalt sett, är inte M1 någon utmanare.
Men dom har bara tagit deras väldigt lyckade produkt och slängt in den i en iMac. På Macbook var det en bra ersättare för ULV processorer och låg-TDP chips.. Men ersättare för en 95w TDP är det inte.

Bra prestanda är det och för majoriteten är det mer än dom kommer behöva flera år frammåt. För gamerz är fortfarande grafikkort och cpuer gälla. Men då lägger folk 10k på enbart GPU idag :/

Permalänk
Avstängd

Mina första tankar om nya iMac är hur lätt är den att öppna för potentiella reparationer och hur lätt är det att fysiskt stänga av mikrofonerna? Kommer apple släppa reservdelar till datorn fritt för vem som helst att reparera sina Apple-produkter som dom köpt (och då äger) eller gör Apple som förr allt i sin makt för att kunderna inte skall kunna reparera sina ägodelar med metoder som helt meningslöst skapade specialkretsar bara för att motverka sina kunder att reparera sina ägodelar tillverkade av Apple?

Säger i deras presentation att datorn har designats för att ha minimal inverkan på miljön. Så om en Apple-användare behöver en snabbare imac eller mer ram eller mer lagring, kan denna användare då enkelt uppgradera datorn för minsta möjliga inverkan på miljön eller måste det köpas en ny? Om man köpte en med 8GB men märker sedan att man behöver mer ram. Hur göra? Måste man då köpa en ny dator eller kan den enkelt uppgraderas? Vad är bäst för miljön med allt miljöprat från Apple?

Datorn har bara USB-C-portar. Det som många klagat på Touchbar-datorerna har nu förts över till iMac.

Smart lösning med Ethernet via strömkabeln. Hade också gärna sett USB-portar på strömadaptern för skrivare, extern USB-lagring och snabbare ethernet.

Det jag gillar mest är att datorn har hörlursutgång och den är på korrekta vänstra sidan av datorn.

Ipad pro nämns också hur miljövänliga dom är. Hur lätt är dom att reparera och uppgradera för att minska miljöpåverkan med elektronikskrot? Om man använder batteriet mycket och det behöver bytas? Hur göra då? Användaren kan enkelt byta ut det eller måste gå till "Apple-certifierade"-butiker som säljer tjänst till överpris eller tillåter Apple att vem som helst kan köpa deras högkvalitativa batterier istället för att chansa på Kina-skit?

ps
mac mini har fått stöd för 10Gbps Ethernet

Permalänk
Medlem

Också positivt överraskad. Som jobbdator hade den varit klockren (nu kör myndigheten jag jobbar på HP), med hyffsad kamera, bra ljusstark skärm och reko inbyggda högtalare. Och är det bara jag som tycker det är befriande med en dator som har färg (vit-grå-svart vill jag här räkna bort). Har inget eget behov men tjusig dator.

Permalänk
Medlem

Tycker de var coola faktiskt. 24" lite snålt idag + rövarpris

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av boibo:

M1 är för mobila enheter, för en desktop där temperatur och energi inte är problem normalt sett, är inte M1 någon utmanare.
Men dom har bara tagit deras väldigt lyckade produkt och slängt in den i en iMac. På Macbook var det en bra ersättare för ULV processorer och låg-TDP chips.. Men ersättare för en 95w TDP är det inte.

Bra prestanda är det och för majoriteten är det mer än dom kommer behöva flera år frammåt. För gamerz är fortfarande grafikkort och cpuer gälla. Men då lägger folk 10k på enbart GPU idag :/

Apple har ju aldrig utmanat "gamerz", men de är svåra att slå på kreativa sidan, optimerade photoshop på M1 ska tydligen vara enormt snabbt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad härligt att se, har saknat deras färgglada maskiner!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11