Permalänk
Medlem

Data som kraschar vad kan vara fel ?

Hej !

Sedan ca en vecka kraschar min data efter ca 5-10 mins användning till ibland upp till 2 dagars användning, Har kört memtest 86 utan fel så antar det inte är ram minnet.

Vad kan vara fel? Känns så skumt att ibland klarar den sej flera dagar men ibland bara 5 minuter sen krasch ?

Mina speccs är

cpu :ryzen 5 2700x
ram :hyper x furry 8gb ram 3200 mhz
moderkort :asus tuf x470 plus gaming
Gpu : sapphire radeon RX 5700 xt
Psu: coolermaster 750 (gold)
Hdd: nvme force mp510 corsair som windows ligger på sedan 2 ssd:er samt 2 vanliga hdd.

Har jag glömt nåt så bara fråga,

Nu är ju frågan som jag inte blir klok på, vad kan orsaka att det blir så ostabilt ? jag har ej klockat något eller ändrat något sedan detta inträffat.

Jätte tacksam för svar om nån vet vad som skulle kunna vara fel ?

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

För att vara helt på säkra sidan så krävs ganska många timmar memtest86, en del säger 2dygn.
Hur länge har du kört memtest86?

Prövat installera om Operativsystemet?

Kan vara allt möjligt annars tyvärr.
Från fel på USB enheter som mus & tbord.
Till strömrelaterade problem tex: grenkontakt, nätagg.

Grafikkort o dess drivrutiner lr andra drivrutiner som hör till chipset osv...

Vad säger event viewern?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Hej ! jag körde memtest ca 3 timmar kanske ska köra längre då ?
Nej har ej testat installera om men kan göra det

Viewern vad är det för något ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

Hej ! jag körde memtest ca 3 timmar kanske ska köra längre då ?
Nej har ej testat installera om men kan göra det

Viewern vad är det för något ?

Prova köra memtest86 i ett dygn och se vad mer som kommer fram.
"Eventviewern" ser ut som nedan, och du finner den i svenska Windows 10 under "Loggboken".

Här kan du se olika events som loggförs av systemet, vissa är kritiska och vissa är "normala".

Permalänk
Medlem

Kollar i loggboken nu (dock ingen större aning om vad jag ska kolla efter ) Men fanns en kritisk med händelse id - 41 Kernel power om det säger nån nånting ?

Permalänk
Medlem

Det du bör kolla efter är tidsslaget för en för dig känd krash o se vad event viewern har att säga om händelsen och tiden runt krashen.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

Kollar i loggboken nu (dock ingen större aning om vad jag ska kolla efter ) Men fanns en kritisk med händelse id - 41 Kernel power om det säger nån nånting ?

Kommer det upp sådan info som inte är tydlig så är det bäst att google. Första svaret på google lyder.

"the kernel-power event ID 41 critical error is generated when windows starts after its last shutdown and Windows finds that the computer was not previously shutdown cleanly.."

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

händelse med fel stämmer överens med dom 2 kraschar jag haft idag och dom har id 6008 vet ej hur jag får fram mer info :S Nån som har en aning vad det betyder ?

Permalänk
Medlem

Så börja med att kolla event viewern se om du kan få en ledtråd till varför det krashar.

Hittar du en ledtråd gå vidare på det spåret.

Annars kör memtest minst ett dygn. Finner du inge fel här, gå vidare.

Prova installera om Windows.

Sen blir det felsökning Med uteslutningsmetoden :). Prova annan grenkontakt & eluttag, börja swappa interna och externa komponenter en i taget.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Ska köra memtest en dag o se, men först installera om windows

Tusen tack för all hjälp !

Mvh daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

händelse med fel stämmer överens med dom 2 kraschar jag haft idag och dom har id 6008 vet ej hur jag får fram mer info :S Nån som har en aning vad det betyder ?

Samma som kernel 41 typ. Info om att datorn stängs ner felaktigt, har du kollat temperaturerna för dina komponenter?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Tempraturerna har legat normalt (var första jag kolla) så det ska inte va nåt problem, testar installera om windows o kör memtest så får vi se jätte tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Nu har jag trixat lite, och fick som "skumt" råd trodde jag, att testa boota upp datan utan nåt i usb-enheterna alltså mus o tangentbord för min del.
Testa och nu funkar allt som det ska vad det verkar. Är det moderkort man ska köpa nytt för fixa detta eller vad är det för fel ?
Jätte tacksam för svar!
Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

Nu har jag trixat lite, och fick som "skumt" råd trodde jag, att testa boota upp datan utan nåt i usb-enheterna alltså mus o tangentbord för min del.
Testa och nu funkar allt som det ska vad det verkar. Är det moderkort man ska köpa nytt för fixa detta eller vad är det för fel ?
Jätte tacksam för svar!
Mvh Daniel

har haft liknande problem tidigare där jag löste även med att koppla ur usb, men jag minns inte hur jag löste problemet i slutändan.
man kan ju få blåskärm om man har kortslutning i usbn.
högst troligt isf att det är chassi usbn som är knas.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

Nu har jag trixat lite, och fick som "skumt" råd trodde jag, att testa boota upp datan utan nåt i usb-enheterna alltså mus o tangentbord för min del.
Testa och nu funkar allt som det ska vad det verkar. Är det moderkort man ska köpa nytt för fixa detta eller vad är det för fel ?
Jätte tacksam för svar!
Mvh Daniel

Senaste bios och chipset drivers? Kan vara en enkel fix om du har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Senaste bios och chipset drivers? Kan vara en enkel fix om du har tur.

Nu är jag inte jätte haj på detta som nog alla märkt, men hur får jag in ny bios när datan krashar? Vilket sätt är smidigast?
Mvh

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios och det, datan funka efter det ca 20 min sen dog den igen. Kan det va moderkortet? Har starkt för mej att det ska lysa men gör ej det längre.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

Uppdatera bios och det, datan funka efter det ca 20 min sen dog den igen. Kan det va moderkortet? Har starkt för mej att det ska lysa men gör ej det längre.
Mvh

Men om du inte kopplar in dina usb enheter så verkar datorn rulla på?

Testa i sådantfall att koppla in andra usb enheter, alltså ett annat tbord o mus.

När du kör memtest så tuggar datorn på utan problem eller hur?
så den interna hårdvaran är nog hyfsat stabil.

Vad händer om du bootar upp datorn från en usb-sticka med linux på tex Ubuntu, en sk Live Stick.
Håller sig datorn i liv då lr total dör den då också, då är det troligen hårdvaran

https://ubuntu.com/tutorials/try-ubuntu-before-you-install#1-...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Men om du inte kopplar in dina usb enheter så verkar datorn rulla på?

Testa i sådantfall att koppla in andra usb enheter, alltså ett annat tbord o mus.

När du kör memtest så tuggar datorn på utan problem eller hur?
så den interna hårdvaran är nog hyfsat stabil.

Vad händer om du bootar upp datorn från en usb-sticka med linux på tex Ubuntu, en sk Live Stick.
Håller sig datorn i liv då lr total dör den då också, då är det troligen hårdvaran

https://ubuntu.com/tutorials/try-ubuntu-before-you-install#1-...

Nu hänger jag ej med, ska jag lägga in unbuntu på ett usb och sen ? Mvh

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem vid 2 tillfällen för några år sedan o den ena gången var det en usb mus som orsakde det hela o den andra gången fick jag byta kragg så prova med o köra med minimalt med usb först o prova o byta mus o tangentbord för o utesluta dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av brodan85:

Nu hänger jag ej med, ska jag lägga in unbuntu på ett usb och sen ? Mvh

Sen startar du upp datorn från USB-Stickan och bootar in i Ubuntu (utan att installera ngt), sen kan du surfa runt lr göra vad du vill i Ubuntu för att fördriva tiden, för att se om den krashar

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Skicka in datan till reparation var massa fel på den, så fick ny och bättre
Tacksam för alla som försökte hjälpa !
Hat bäst!