Vad gäller i detta fallet? (Tradera)

Permalänk
Medlem

Vad gäller i detta fallet? (Tradera)

Hej

Sålde för en tid sedan en surface pro 4 på tradera nästan oanvänd.

Dock råkade jag skriva fel specs när jag gjorde annonsen och skrev 256gb hd och 8gb ram när det i själva verket var 128gb samt 4gb minne.

Han säger också att den var dåligt packad vilket den inte va då jag jobbat som it tekniker och skickat hundratals datorer och plattor på samma sätt och aldrig varit några problem. För det fanns en buckla längst ner och touchen fungerar inte alltid menar han och vill nu häva köpet.

Min gissning är att han ej brytt sig om att specsen varit fel och sedan tappat den och vill nu häva köpet pga av detta. För han skriver att han gissar på att den blivit skadad i frakten, men det borde han ju sett direkt och kontaktat postnord då. För övrigt tog det tre dagar efter han fått paketet som han hörde av sig.

Jag erbjöd mig att ersätta honom 500kr för minne och hdd men att om han vill ha pengarna tillbaka lär han ju få reparera den först.

Är det rimligt? Vad gäller och vad händer, har aldrig själv haft problem med Tradera men läst om andra som haft hiskeliga problem när det skapats tvister där.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av G1zm00:

Hej

Sålde för en tid sedan en surface pro 4 på tradera nästan oanvänd.

Dock råkade jag skriva fel specs när jag gjorde annonsen och skrev 256gb hd och 8gb ram när det i själva verket var 128gb samt 4gb minne.

Han säger också att den var dåligt packad vilket den inte va då jag jobbat som it tekniker och skickat hundratals datorer och plattor på samma sätt och aldrig varit några problem. För det fanns en buckla längst ner och touchen fungerar inte alltid menar han och vill nu häva köpet.

Min gissning är att han ej brytt sig om att specsen varit fel och sedan tappat den och vill nu häva köpet pga av detta. För han skriver att han gissar på att den blivit skadad i frakten, men det borde han ju sett direkt och kontaktat postnord då. För övrigt tog det tre dagar efter han fått paketet som han hörde av sig.

Jag erbjöd mig att ersätta honom 500kr för minne och hdd men att om han vill ha pengarna tillbaka lär han ju få reparera den först.

Är det rimligt? Vad gäller och vad händer, har aldrig själv haft problem med Tradera men läst om andra som haft hiskeliga problem när det skapats tvister där.

Mvh

Har du sålt X och personen har fått Y så är det bara för din del att ta tillbaka. Du kan inte avgöra för någon annan att det räcker med 500:- i prisavdrag. Så som jag ser det så har du inget val än att ta tillbaka varans får du lägga upp en korrekt auktion där du skriver upp vad det är egentligen är du sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Har du sålt X och personen har fått Y så är det bara för din del att ta tillbaka. Du kan inte avgöra för någon annan att det räcker med 500:- i prisavdrag. Så som jag ser det så har du inget val än att ta tillbaka varans får du lägga upp en korrekt auktion där du skriver upp vad det är egentligen är du sälja.

Nej det är jag med på, dock var ju varan hel när han fick den och har själv förstört den så då borde han ju få åtgärda det innan jag tar tillbaka den? Annars hade han ju inte behövt nämna det alls utan bara sagt att specsen var fel och han vill ha pengarna tillbaka. Nu har han ju mest troligt tappat den för "gissningsvis måste den ha gått sönder i frakten" vilket han så klart sett på paketet om så vore fallet.

Jag menar köper jag en bil där säljaren säger det är 200hk men i själva verket bara är 150 kan jag väl föga åka och krocka den och sen förvänta mig att åka och lämna tillbaka den för det va fel motor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av G1zm00:

Hej

Sålde för en tid sedan en surface pro 4 på tradera nästan oanvänd.

Dock råkade jag skriva fel specs när jag gjorde annonsen och skrev 256gb hd och 8gb ram när det i själva verket var 128gb samt 4gb minne.

Han säger också att den var dåligt packad vilket den inte va då jag jobbat som it tekniker och skickat hundratals datorer och plattor på samma sätt och aldrig varit några problem. För det fanns en buckla längst ner och touchen fungerar inte alltid menar han och vill nu häva köpet.

Min gissning är att han ej brytt sig om att specsen varit fel och sedan tappat den och vill nu häva köpet pga av detta. För han skriver att han gissar på att den blivit skadad i frakten, men det borde han ju sett direkt och kontaktat postnord då. För övrigt tog det tre dagar efter han fått paketet som han hörde av sig.

Jag erbjöd mig att ersätta honom 500kr för minne och hdd men att om han vill ha pengarna tillbaka lär han ju få reparera den först.

Är det rimligt? Vad gäller och vad händer, har aldrig själv haft problem med Tradera men läst om andra som haft hiskeliga problem när det skapats tvister där.

Mvh

Tja.
Du kan ju inte bevisa att det är han som gjort fel och samtidigt har du ju gjort en ganska rejäl fadäs och sagt sagt att det är dubbla mängden minne och ram.
Hade jag varit köper hade jag helt enkelt bara sagt att du har levererat en produkt som del är skadad och även inte överensstämmer med specifikationen.
Så det är nog bara att ta tillbaka och betala för alla de tillkommande kostnaderna också.

Permalänk
Medlem

Du har inte levererat det du lovade att leverera.Att någt hänt med den är tråkigt för din del men du har lurat honom till att börja med. Avsiktligt eller inte spelar ingen roll. Måste ju vara en betydande prisskillnad på 256/8 och 128/4 varianterna med. Det var det iaf när jag körde med sp3.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. En av anledningarna till att jag gillar Tradera är att dom flesta som är måna om sina omdömen sätter korrekta produktbeskrivningar också. Att skicka fel vara är inte okej. Det där med skadan är dock svårt. Om köparen inte har köparskydd genom tradera eller paypal så kommer du undan om du nu känner för att lura hen. Du får ett dåligt omdöme. Om köparen har köparskydd så kommer Tradera ta köparens sida. Du kommer inte låta trovärdig när du påstår att köparen har tagit sönder varan när den dessutom är fel. Du kan kanske lösa ersättning på skadan genom fraktbolaget, se om du hade någon försäkring.

Jag har gjort många ärliga misstag. Skickat spel utan spelet i. Skickat fel spel. Skickat trasig vara som utlovades som fungerande men har alltid gjort rätt för mig och fått positivt omdöme efteråt. Många gånger har köparen fått behålla varan och få 100% återbetalt inklusiv frakt.

Permalänk
Medlem

Behövs lite mer riktig lag här känner jag.

Först och främst så är det riktigt så att varan ska stämma överens om de egenskaper du skrivit. Varan är alltså felaktig. (17 § Köplagen). Detta innebär att köparen kan kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning. Då jag inte tror du kan stoppa i mer minne i paddan, och antagligen inte har en med rätt specs att skicka, så kan prisavdrag eller hävning komma på fråga.
Prisavdraget ska då vara så stort att det motsvarar mellanskillnaden mellan varan personen fick, och varan i den form den borde ha varit. (30, 34, 37, 38 § KöpL).

Köparen får endast häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse. Det är alltså högst subjektivt och beror på vad tanken med produkten var. I annat fall kan hävning inte ske. 39 § KöpL). I detta fall skulle det nog inte vara svårt att hävda att det felet var väsentligt.

Köparen har däremot en vårdplikt. Köparen måste alltså vårda varan till dess att du återfår den. Skulle varan förfelas (t.ex skadas) under tiden som köparen har den så kan inte köparen häva köpet, med mindre att han ersätter dig för minskning i värde. (66, 73 § KöpL).

Det är du som säljare som har bevisbördan för att köparen inte fullgjort sin vårdplikt, vilket inte lär bli så svårt om den gått sönder. Det är däremot köparen som har bevisbördan för att felet förelåg vid riskövergången, nämligen att varan var trasig när du lämnade över den till transportföretaget. Såvida du packat paketet riktigt spelar det ingen roll om den var trasig när den kom fram, sålänge den funkade när du lämnade över den, det är nämligen köparen som står risken när brevet är avlämnat till transportören.

Slutsats

Köparen har definitivt rätt till prisnedsättning, denna ska vara precis så stor som mellanskillnaden i handeln. Köparen har inte rätt att häva köpet utan att ersätta dig för skadan såvida han inte kan visa att skadan fanns redan när den skickades.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hiraeth:

Behövs lite mer riktig lag här känner jag.

Först och främst så är det riktigt så att varan ska stämma överens om de egenskaper du skrivit. Varan är alltså felaktig. (17 § Köplagen). Detta innebär att köparen kan kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning. Då jag inte tror du kan stoppa i mer minne i paddan, och antagligen inte har en med rätt specs att skicka, så kan prisavdrag eller hävning komma på fråga.
Prisavdraget ska då vara så stort att det motsvarar mellanskillnaden mellan varan personen fick, och varan i den form den borde ha varit. (30, 34, 37, 38 § KöpL).

Köparen får endast häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse. Det är alltså högst subjektivt och beror på vad tanken med produkten var. I annat fall kan hävning inte ske. 39 § KöpL). I detta fall skulle det nog inte vara svårt att hävda att det felet var väsentligt.

Köparen har däremot en vårdplikt. Köparen måste alltså vårda varan till dess att du återfår den. Skulle varan förfelas (t.ex skadas) under tiden som köparen har den så kan inte köparen häva köpet, med mindre att han ersätter dig för minskning i värde. (66, 73 § KöpL).

Det är du som säljare som har bevisbördan för att köparen inte fullgjort sin vårdplikt, vilket inte lär bli så svårt om den gått sönder. Det är däremot köparen som har bevisbördan för att felet förelåg vid riskövergången, nämligen att varan var trasig när du lämnade över den till transportföretaget. Såvida du packat paketet riktigt spelar det ingen roll om den var trasig när den kom fram, sålänge den funkade när du lämnade över den, det är nämligen köparen som står risken när brevet är avlämnat till transportören.

Slutsats

Köparen har definitivt rätt till prisnedsättning, denna ska vara precis så stor som mellanskillnaden i handeln. Köparen har inte rätt att häva köpet utan att ersätta dig för skadan såvida han inte kan visa att skadan fanns redan när den skickades.

Perfekt beskrivet!

Bara för att säljaren gjort fel innebär de inte att köparen kan göra vad hen vill med produkten.

Frågan är dock hur lång tid från han mottog produkten tills produkten rapporterades som felaktig / skadad?
Detta har betydelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Perfekt beskrivet!

Bara för att säljaren gjort fel innebär de inte att köparen kan göra vad hen vill med produkten.

Frågan är dock hur lång tid från han mottog produkten tills produkten rapporterades som felaktig / skadad?
Detta har betydelse

Tre dagar står det i ts. Det är inte lång tid.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Köparen har definitivt rätt till prisnedsättning, denna ska vara precis så stor som mellanskillnaden i handeln. Köparen har inte rätt att häva köpet utan att ersätta dig för skadan såvida han inte kan visa att skadan fanns redan när den skickades.

Det låter jättekonstigt.
Hur ska en köpare kunna bevisa att något var trasigt när paketet skickades? Den bevisbördan bör ju ligga hos säljaren.
Och eventuella försäkringar för paketet står väl på avsändaren och inte mottagaren.
Nu kan ju dock köparen kanske gör som jag gör när jag köpt något begagnat, att filma när man öppnar paketet för att ifall det är någon skada på paketet så visar man då att man själv inte varit den som förstört varan.

Det jag dock inte förstår av trådskaparens inlägg är hur denne som it-tekniker kan paketera varan bra, men missar helt specifikationerna på enheten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det kan väl mycket väl ta tre dagar att upptäcka att touchen funkar dåligt ibland och sedan att minnet inte är lika stort som avtalat,
fick han plattan med dom felen så borde du bara låta honom ångra köpet, och det har inte framkommit något som säger att han skulle orsakat det hela (normala människor är väl rätt rädda om sina prylar i en vecka eller så efter inköp)

Permalänk

Bara häva köpet och betala tillbaka pengarna.

Om vi leker med tanken att du hade levererat den vara som du utgav dig för att sälja. Så är detta med trasig produkt komplicerad där den kan gå sönder i frakten. Och detta problem är inte alls lätt att hantera, varvid jag själv undviker att hålla på och sälja saker på tradera. -Min tid är för dyrbar.

Men. Du har levererat en produkt som har 2st egenskaper som är hälften vilket innebär att det inte går att göra samma saker på dem, för vissa är det lite som att råka leverera en Android när de köpte en iPhone. Produkten är inte alls detsamma och det är irrelevant om den ena är dyrare eller billigare på andra tradera-auktioner. Självklart kan dock ni båda komma överens om en ny affär, men det blir på bådas villkor.

Nå om vi antar att köparen inte alls hade tappat surfacen så framstår du som säljare inte som lite dålig om du först levererade en helt annan produkt.
Det enda är att personen skulle ha råkat tappat den, det känns inte som sannolikt. Att personen medvetet skulle förstöra den för att du levererade fel vara och sedan försöka få pengarna tillbaka, visst det finns riktigt korkade personer, men det känns osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det låter jättekonstigt.
Hur ska en köpare kunna bevisa att något var trasigt när paketet skickades? Den bevisbördan bör ju ligga hos säljaren.
Och eventuella försäkringar för paketet står väl på avsändaren och inte mottagaren.
Nu kan ju dock köparen kanske gör som jag gör när jag köpt något begagnat, att filma när man öppnar paketet för att ifall det är någon skada på paketet så visar man då att man själv inte varit den som förstört varan.

Det jag dock inte förstår av trådskaparens inlägg är hur denne som it-tekniker kan paketera varan bra, men missar helt specifikationerna på enheten.

Det må låta konstigt, men det är så lagen är utformad. Kan inte förarbetena tillräckligt bra, men jag är säker på att det finns många bra anledningar däri.

Som sagt spelar det ingen roll huruvida varan var förstörd när du öppnar paketet, det är köparen som har risken för varan även när den är under transport.

Sen kan man ju alltid vara schysst, men om man vet att det inte var något fel på paddan när den skickades så är det ju inte så att man vill ta tillbaka en trasig produkt.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Hur ska en köpare kunna bevisa att något var trasigt när paketet skickades? Den bevisbördan bör ju ligga hos säljaren.

Om en privatperson köper något av en annan privatperson och inget annat avtalats, är det säljaren som har ansvaret innan försändelsen skickats medan köparen har ansvaret medan försändelsen transporterats. Jag tar för givet att säljaren har ansvaret om varan förpackats dåligt.

Om det uppstår en konflikt om när varan gick sönder (innan den postades eller under transporten) står ord mot ord. Om det skulle gå till tingsrätten antar jag att domstolen lyssnar på båda parterna och sedan går på den som ger mest trovärdigt intryck. Om t.ex. säljaren har en film som visar att varan var hel när den postades borde säljaren ha rätt så goda chanser att vinna.