Ifixits grundare kritiserar Apple och Samsung för svårlagade telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näsvis:

Tesla har en miljon bilar ute på vägarna. Vad jag vet är det bara en kund som har råkat ut för just det här problemet efter att han körde på en sten som träffade olyckligt. Tycker du verkligen att det är rimligt att tillverkaren ska utveckla reparationsmetoder, eller ändra sin design för att en kund på miljonen kan få lägre reparationskostnader?

Han fick av verkstaden veta vilken del som var trasig och blev erbjuden en reparation som gick ut på att byta hela batteriet. Visst var det onödigt dyrt i hans fall, men att ändra design/tillverkningsmetoder alternativt låta sina reparatörer utföra reparationer med metoder som de uppfinner själva är inte vettigt.

Visst kan man kräva att tillverkare gör det enkelt att byta ut slitdelar och att reparera de vanligaste felen, men att kräva att tillverkarna ska göra det enkelt för vem som helst att reparera vad som helst är inte rimligt. Det kommer bara leda till sämre och dyrare produkter.

Problemet är idag att produkter tillverkad på ett sånt sätt att man slänger större delar av dom istället för att bara laga det som är trasigt. Lite som om du lämnar in bilen då bromsarna är dåliga, sen måste du byta, skivor, länkarmar och halva framvagnen bara för att du har dåliga bromsklossar. Är precis just det som pågår när det kommer till elektronik och även nu elbilar.

Liksom företag så som Apple, tesla, Dell och många fler gör detta aktivt, dom väljer att konstruera komponenter på sätt att om det väl går sönder efter säg 4-5 år så tjänar dom pengar på antingen extremt dyra lagningar eller i hopp om att helt enkelt sälja nytt igen då det blir för dyrt för att laga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är idag att produkter tillverkad på ett sånt sätt att man slänger större delar av dom istället för att bara laga det som är trasigt. Lite som om du lämnar in bilen då bromsarna är dåliga, sen måste du byta, skivor, länkarmar och halva framvagnen bara för att du har dåliga bromsklossar. Är precis just det som pågår när det kommer till elektronik och även nu elbilar.

Liksom företag så som Apple, tesla, Dell och många fler gör detta aktivt, dom väljer att konstruera komponenter på sätt att om det väl går sönder efter säg 4-5 år så tjänar dom pengar på antingen extremt dyra lagningar eller i hopp om att helt enkelt sälja nytt igen då det blir för dyrt för att laga.

Allt du köper bygger på denna princip ju...
Återkommande kunder är dom bästa kunderna vet du

För lite nörd info så räknas en bil vara uttjänt när den nåt 25 tusen mil tex, dvs bilen ska hålla tills dess sen är den enligt bransch standard förbrukad.

Permalänk
Medlem

Tycker såklart rätten ska finnas.
Stort problem idag dock är att en del privatpersoner är dumma i huvudet.
Tappade räkningen på hur många som hade förstört sina telefoner och de försökte få ut nya på garantin, efter att de bytt ut batteriet i närmaste tobak.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aktsu:

Skiter fullständigt i om de kan lagas eller inte, går något sönder vill jag gå till tillverkaren och utnyttja garantin. Äger i princip inget efter att garantin går ut utan då är det redan utbytt, kan saker enkelt blivit ful-lagade så hade begagnatpriserna förmodligen gått ner så det hade snarare sagt drabbat mig.

EDIT: En annan aspekt som jag inte skrev om ovan är ju att saker blir tunnare och kompaktare för att de byggs utan behov av att kunna lagas lätt av tredje part. Alltså får jag en bättre enhet utan nersida för mig av det.

Och miljön lider.

Skrivet av Näsvis:

När det gäller telefonbatterier tycker jag det har varit ett stort framsteg med fastlödda batterier. Förr när batterierna satt lösa blev det ofta glappkontakt och man blev tvungen att öppna upp batteriluckan och rucka på batteriet och starta om telefonen. Batteriet håller oftast i ett antal år ändå, så jag ser inte livslängden som ett problem.

Jag skulle se det som skadligt om man tvingade tillverkarna att inte löda fast batterierna, eller att använda standardbatterier, som kanske leder till att telefonen blir 2mm tjockare.

Visst finns det exempel på tillverkare som gör det svårare för någon att reparera eller som designar något med avsikt att det ska gå sönder snabbare, enbart för att tjäna mer pengar. Jag har inget emot lagstiftning mot den sortens beteende, men jag vet inte hur det ska utformas så att man inte gör produkterna sämre bara för att göra allting löstagbart och standard.

Jag hittade inget alternativ i omröstningen som återspeglar mina åsikter, så jag fick avstå från att rösta.

Det är väldigt få batterier som är fastlödda numera, det var nog faktisk betydligt vanligare på 70-90 talet i datorer än det är i telefoner och moderna datorer, inte ens Apple gör ju så i produkter de "limmar", elektrisk ansluts de med kabel till en kontakt och man kan lossa och återmontera kabeln utan nått jätteproblem.
Internt i batteripaket med flera celler kan det förekomma men ofta punktsvetsas de

Skrivet av Näsvis:

När det gäller telefonbatterier tycker jag det har varit ett stort framsteg med fastlödda batterier. Förr när batterierna satt lösa blev det ofta glappkontakt och man blev tvungen att öppna upp batteriluckan och rucka på batteriet och starta om telefonen. Batteriet håller oftast i ett antal år ändå, så jag ser inte livslängden som ett problem.

Jag skulle se det som skadligt om man tvingade tillverkarna att inte löda fast batterierna, eller att använda standardbatterier, som kanske leder till att telefonen blir 2mm tjockare.

Visst finns det exempel på tillverkare som gör det svårare för någon att reparera eller som designar något med avsikt att det ska gå sönder snabbare, enbart för att tjäna mer pengar. Jag har inget emot lagstiftning mot den sortens beteende, men jag vet inte hur det ska utformas så att man inte gör produkterna sämre bara för att göra allting löstagbart och standard.

Jag hittade inget alternativ i omröstningen som återspeglar mina åsikter, så jag fick avstå från att rösta.

Hissar besiktigas så varför inte använda det i så fall på ett lite mer ingående sätt i stället för att släppa det helt fritt på ett okontrollerat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

S21 har en baksida i plast, delvis för att hålla priset nere, så det är absolut inte otänkbart att även S22 kommer med en baksida i plast precis som S5 gjorde.

Fast bara den billigare varianten i så fall, ultra är den enda i s21 serien jag rört och det kändes som det var glas på baksidan men kan mycket väl ha fel stod bara lite snabbt i butiken blev en betydligt billigare telefon för min del..
Och jag är som sagt inte emot plast (har själv en Moto g100) men tror det blir svårt för tillverkarna att återinföra telefoner av plast i premium segmentet.
Den billiga s22 har säkert plast på baksidan om s21 har det men tveksam till att den blir öppningsbar så du kan byta batteri precis som på s5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hissar besiktigas så varför inte använda det i så fall på ett lite mer ingående sätt i stället för att släppa det helt fritt på ett okontrollerat sätt.

var nog fel citat där,

Du blir förvånad hur mycket Besiktnings gubbar missar eller inte kan, en del går inte ens ner i gropen för att kontrollera stopp etc, men det är en annan topic,,

Detta samhälle är youtube gudar man kan lära sig allt på youtube , finns ställen man kan lämna på med ju som inte är så dyra där dom vet var dom sysslar med och har sakerna som behövs för att öppna mobilen , jag byter innan garantin är slut med, har en mobil max 1 år , Detta är inte ett beskymmer för mig , därav svaret på tråden i röstningen varken eller, gamla telefoner som går som elskort tar dom ju hand om dom och återvinnerer dom med ju så vad är miljö problemet med det, säljer sen inte företagen sin nya model så och det går dåligt för dom skär dom ner på personal som blir av med jobben etc , så tror inte det är så farligt för miljön som alla säger, det är en cirkel alltihop som skall funka, men det är ju det demakrati är att man får tycka som var och en eller måste alla tycka att man skall kunna laga allt själv

Vet man inte vad man sysslar med skall man inte öppna något som innelhåller något med någon form av ström i , sen får youtubers säga vad dom vill

, Note 7 var brandfarlig och förbjöds på flygplan, just pga batteri problem med något som var klämt , tänka om alla om inte visste hur noga det är och lagar sin telefon själv och det ser ut att bli bra men blev inte det, och sätter sig på ett flyg och det börjar brinna , är det då tillverkan av telefonen fel för något teflonhuvud öppnat den och lagat själv för att tjäna nägra hundra lapper , skulle inte tro det , vet man inte vad man gör ge fan i det då, och det vet inte större delan av dom som tittar på ifixit , för hade dom vetat det hade dom inte bhövt kolla på dom för att laga, nä lamna in när det är sönder eller köp en Ericsson 337 som dom kan laga själva med batteriet borta innan man öppnar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Allt du köper bygger på denna princip ju...
Återkommande kunder är dom bästa kunderna vet du

För lite nörd info så räknas en bil vara uttjänt när den nåt 25 tusen mil tex, dvs bilen ska hålla tills dess sen är den enligt bransch standard förbrukad.

Mm precis, liksom sure är vi konsumenter som får skylla sig själva då man accepterar sånt här beteende. Men är det många börjar få nog nu.

Sen att säga att allt är så stämmer inte riktigt. Köper du en bil så går det mer eller mindre att köpa allt för att kunna laga minsta lilla detalj. Men fortsätter det så som Dell, Apple, tesla osv vill så kommer det sluta med att vi kommer varken få köpa bromsklossar till bilen då det är "för farligt" eller så kommer du inte kunna ladda mobilen med något annat än original laddaren som kostar 800kr och inte ens ingår när du köper mobilen.

Permalänk
Medlem

Absolut en viktig del av ens liv, finns inte mycket jag inte lagat själv.

Ett direkt exempel där anti-right to repair nästan skrotade min nuvarande bil var när försäkringsbolagen tänkte skrota den pga en intermittent felande immobilizer. En anställd på verkstan som fick ordern att skrota köpte loss den från försäkringsbolaget. Ett handfull par ägarbyten och 2 år senare (fortfarande med trasig immobilizer) landade den i mina händer. Slösade en hel dag på att titta igenom alla elscheman som Seat ger tillgång till verkstäder via en betaltjänst. Tröttnade och påbörjade en fysisk felsökning med start från läsringen. Och 20 minuter... efter 20 minuters felsökande där jag helt enkelt följde kablarna genom stamkabeln till instrumentklustret hittade jag trasiga lödpunkter på kontakten på instrumentklustrets connector, just för stiften till ringen som ger ström till/läser av transpondern i nyckeln. En snabb lödning och problemet permanent borta.

Nästan skrotad för att Seat inte vill ge tillgång till elschema över vart en kabel går för "säkerhet". När man kan öppna ögonen och fysiskt titta vart den leder. Är det verkligen en så super-kritisk säkerhetspunkt att Seat inte kan delge vart den kabeln leder någon stans? Eller vilken resistans läsringen ska mäta när den är i fungerande skick? Nej det är för mycket. Och Seat har väldigt bra tillgång till sådant material jämfört med andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast bara den billigare varianten i så fall, ultra är den enda i s21 serien jag rört och det kändes som det var glas på baksidan men kan mycket väl ha fel stod bara lite snabbt i butiken blev en betydligt billigare telefon för min del..
Och jag är som sagt inte emot plast (har själv en Moto g100) men tror det blir svårt för tillverkarna att återinföra telefoner av plast i premium segmentet.
Den billiga s22 har säkert plast på baksidan om s21 har det men tveksam till att den blir öppningsbar så du kan byta batteri precis som på s5.

S21 har plast på baksidan med " aluminum frame" som Gsmarena skriver i sin specs om telefonen

Permalänk
Medlem

Många fokuserar på handhållna enheter, men jag tänker mest på "färdigköpta datorer", typ Dell, HP etc.
Förutom att dessa brukar vara dåligt konstruerade; exempelvis med klent PSU, endast en RAM-sticka, dålig kylning etc..
Så tillkommer det att ofta är delarna non-standard. Moderkorten är inte någon form av ATX alls, samma med lådan och PSU. Alltså när någon del efter garantin går sönder, tvingas man köpa Dell/HP-delar eller slänga datorn.

Råkade ut för detta själv några år sedan, cirka 2008, när jag fick för mig att byta moderkort och CPU på min HP-desktop anno 2005. Trodde starkt det var mATX, men se, det var det inte: HP hade flyttat alla skruvhålen någon enstaka centimeter hit eller dit, lika så med I/O på baksidan. Fick köpa ny låda för en femhundring. Efter det tar jag inte i "färdigköpta datorer" ens med tång. Att jag köpte en färdig HP-dator berodde på att det var bra pris på den, och jag hade inte tid att bygga just då. Att Dell/HP använder non-standard-delar är bara för att tjäna pengar, det är jag helt övertygad om.
Och har ingen sympati för.

Handhållna enheter som är svåra att reparera, har jag viss sympati för. Då allt ska vara så litet, och det då av förklarliga skäl inte finns någon "standard". Men man ska givet ha "rätt att reparera" ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

S21 har plast på baksidan med " aluminum frame" som Gsmarena skriver i sin specs om telefonen

Jo den "billiga" s21 har plast men det var s21 ultra jag hade pillat på och tyckte det var glas antog att hela serien hade liknande design.
Vad jag hittar så verkar det stämma plast på billiga glas på dyrare modellen.

Permalänk
Medlem

Man snackar mycket om sustainable och jag tycker det ska vara självklart att saker ska vara reparerbara. Tycker det är trist med slit och släng mentalitet. Sen kanske man som privatperson inte kan löda om en 200 pinnars BGA men att kunna byta kondingar med mer, byta batteri och skärm vore ju bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är ju så utvecklingen håller på att bli med bilar också. Min Audi låser fast alla hjul när man stänger av bilen, för att byta bromsbelägg måste en dator kopplas in annars kan man glömma att få ut dom. Samma funktion behövs efter bytet också för att datorn ska kunna räkna ut vart låsningen ska börja nypa.

What? Jag hade sålt den bilen, är ju inte din egentligen liksom

Jag försöker alltid laga prylar som pajjar. Nu senast började tvättmaskinen läcka. Köpte en packning för 200Kr och bytade den på 5 minuter. Fungerat i ett år sedan dess, hur bra som helst. Vore idiotiskt att slänga den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag är inte emot plast men jag förstår varför det inte används i premium segmentet och det är för att plast förknippas med billigt, och det var ett vanligt klagomål i recensioner av telefoner på Samsung fram till s6. Därför kommer antagligen ingen framtida premium galaxy eller iPhone vara tillverkad i plast.

Måste väl vara plast eller glas för att Qi laddningen ska fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

men är inte startmotorn i en modern bil blockerad idag ifall bilen ligger i växel och kopplingen inte är påverkad?
Jag har aldrig provat på någon av firmabilarna av den simpla anledningen att jag per automatik alltid trycker ner kopplingen innan jag startar motorn.
På min motorcykel som nu är 6 år gammal så är den åtminstone blockerad.

Nja, vora konsigt om den vad blockerad. Det är ju en säkerhetsgrej som man lär sig i körkortsboken ;p
Stannar bilen på en järnvägsövergång och den inte vill starta så är det bara att låta växeln ligga i och sedan hålla nyckeln i tändningsläge så rycker bilen fram. Hellre trasig startmotor än helt kvaddad bil och tåg som måste ställas av.

Minns dock inte hur man gör med automat. Gissar att man får lägga i neutral om det funkar och skrika på knuffhjälp eller se på när bilen kvaddas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nja, vora konsigt om den vad blockerad. Det är ju en säkerhetsgrej som man lär sig i körkortsboken ;p
Stannar bilen på en järnvägsövergång och den inte vill starta så är det bara att låta växeln ligga i och sedan hålla nyckeln i tändningsläge så rycker bilen fram. Hellre trasig startmotor än helt kvaddad bil och tåg som måste ställas av.

Minns dock inte hur man gör med automat. Gissar att man får lägga i neutral om det funkar och skrika på knuffhjälp eller se på när bilen kvaddas...

Nog för att det är dumt att avskaffa säkerhetsfunktioner i onödan, men just scenariot med järnvägsspåret är väldigt långsökt. Jag tvivlar att det är mer än en person varje årtionde som kan ha räddats på det sättet. Det är antagligen vanligare att någon vrider om startnyckeln utan att ha tänkt på att bilen kan hoppa framåt och skadar någon på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag har tänkt länge på att gå över. Mycket p.g.a reparibiliteten(kanske inte riktigt ord, but anyway).
Men sen har man ju varit en sucker för design och prestanda. Men nu använder jag ju bara mail, surf, meddelande och BankID på telefonen. Så det kanske funkar utmärkt. När är nästa på g?

Prestandamässigt är Fairphone 3+ helt perfekt för oss, men då jämför vi med Samsung S5 som vi körde med fram till nyligt (och som vi tyvärr var tvungna att överge pga ett problem med device encryption vid boot av LineageOS som vi inte kunde komma runt utan att tumma för mycket på säkerheten).

Mail, meddelanden, bankappar, BankID, GPS (OsmAnd), Swish, YouTube och Firefox är mina främsta användningsområden. Fungerar finfint.

Använder den även som vardagskamera, vilket den är fullt duglig till, åtminstone med OpenCamera.

Batteritid: 5+ dagar i snitt, det var länge sedan jag inte behövde oroa mig för batterinivån i någon mobil manick (Nokia 3310 FTW).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Om vi skall dra det till sin spets, Jobbar inom Hiss branschen seda 20år, så om vi tänker att våra kunder skall kunna laga hissen själva lycka till , det varenda fastighets snubbe vill koppla bort allt inom säkerhet etc för det får utrustningen att stanna ibland och kosta pengar med besök, låt dom då laga det själva och tänk på det nästa gång ni står i en hiss 100m över golvet att den som äger denna hiss bytte linor själv för det var hans och han hade rätt till det för det var billigare, i vissa tillfällen gäller patenter etc så saker skall inte gå att öppna helt enkelt i min mening sen får ni tycka vad ni vill om det kan garantera att 98% av befolkningen i detta land vet inte ens skildnad på AC / DC plus eller minus, rätt brandfarligt att ha sådarna personer i saker om innehåller batteri etc, Bara min åsikt

En mobil är inte en hiss. Självklart vill jag kunna laga och byta batterier i den, åtminstone via en serviceverkstad till rimlig peng. Hårdvaran i sig är oftast gångbar i många fler år än uppgraderingarna som stödjer den tillåter. Min son har min gamla S7'a som går utmärkt! Vi bytte batteri på den och gjorde en factory reset, sen var den som ny. Kan inte se vad det är som gör modernare telefoner "bättre" för den användning man har dem för. Det mesta är ju ändå sociala medier och nåt enstaka mobilspel som ändå är anpassade att fungera på mindre krävande hårdvara.

Själv har jag en S10 som jag heller inte ser nån anledning till utbyte av. Fungerar utmärkt, inga repor. Har den alltid i framfickan där det inte får ligga några nycklar eller liknande. Det enda som börjar mattas något är batteriet, men det håller fortfarande utmärkt för ca 1.5 dag vid normalt användande. Det enda som möjligen kan driva en uppdatering är bättre kamera. Men faktum är att den som sitter i är bra nog. Vill jag har en riktig kamera tar jag min systemkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om de gör det lika enkelt att byta batteri som på gamla 3310 blir den också lika känslig mot fukt som den telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Konstruerad hållbarhet är en stor sak. Jobbade en gång i tisen som konsult mot tillverkande industrier, stora pengar på att konstruera så dom klarar garantitid och så länge till att konsumenter inte blir arga...

Måste säga att apple är bra på ett sätt, deras grejer håller riktigt länge generellt, men visst går dom väl sönder så är det meck. Men min macbook 2015 känns som ny, det gör inte min 2019 xps...

Använder Apples produkter och det funkar helt okej. Dock blir jag förbannad över när Apple spärrar möjligheterna att uppgradera mjukvaran (iOS) i sina produkter efter ett antal år och med det gör dem obrukbara. Vi sitter med ett antal iPads hemma som är i nyskick både till utseende och även invändigt med bra batterikapacitet. Dessa iPads är det nu bara att slänga i och med att det inte går att uppgradera mjukvaran på. Och genom att det inte går att uppgradera mjukvaran så kan man inte heller ladda ner eller uppgradera apparna i enheterna eftersom de kräver de senaste mjukvaran.

Att köpa Apples produkter för en jäkla massa tusenlappar till samtliga i familjen för att sedan behöva slänga dem trots att det hårdvarumässigt är okej är ju urbota dumt.

Permalänk
Medlem

Ja det går lösa men som sagt får du troligtvis kompromissa med design, pris eller prestanda. Jag vill varken ha en klumpigare, dyrare eller slöare telefon för att få ett batteri som enkelt byta ut.

Permalänk
Medlem

Det här med garantin är inte konstigare än med bilar, så länge man har garanti kvar går man till märkesverkstaden/tillverkaren för att få den lagad, så att garanti bibehålls. Sedan när den är slut kan man gå till vilken verkstad man vill, så länge de har rätt utrustning, reservdelar och kompetens. Det viktiga är att det hålls så öppet och fritt att tredjeparts verkstäderna kan göra det. Det samma gäller med elektronik och telefoner.

Det är även viktigt att man kan byta saker själv och att det inte krävs massa programmering av prylarna in i absurdum. Så som Apple börjar göra med batterier och skärmar på sina telefoner. Du får ju koppla el själv till en viss gräns hemma, om du har nödvändig kännedom (eller hur de nu formulerar sig). Borde vara samma sak när man lagar sin telefon eller bil.

När det gäller elektronik så som telefoner och dator får man också tänka på att folk inte har så bra koll på backup i allmänhet. När prylen pajar så står man där med sina bilder och dokument inlåsta i en produkt som inte startar. Du har garanti och tillverkaren säger att du ska skicka in din trasiga, så skickar de en ny. Men det är inte ett dugg värt, då värdet på ligger i filerna som finns på den trasiga enheten. Hade tillverkarna varit mer öppna med kopplingsscheman och reservdelar så kan tredjepartsföretag bygga upp verksamhet där de både lagar enheten och räddar datan. Problemet ligger i att tillverkaren inte tjänar något eller väldigt lite pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Plastmaterial är starkare och lättare om det konstrueras rätt och det brukar man anse som en fördel mot metall och glas men ibland kan ju miljön påverka materialvalen men det ä-r ju inte relevant för en telefon.
Problemet är att badning inte alls innebär samma sak som att sänka ner telefonen i vatten för den rör sig och trycket vid badning är flera gånger högre än vid nedsänkning och det är ju det som folk har svårt att fatta.

Plast är möjligen lätt genom sin låga densitet, men plast är betydligt svagare och har framförallt en betydligt lägre styvhet än ex. aluminium. Plast är också väldigt mjukt vilket innebär att det väldigt lätt repas, till skillnad från ex. alkali-aluminiumsilikatglas, vilket också erbjuder en styvhet jämförbar med aluminium och en väldigt hög tryckhållfasthet (draghållfastheten är givetvis begränsad pga. sprödbrott).

Aluminium är därtill en mycket bra värmeledare, vilket gör att den kan användas för att leda bort värme från chippet.

Skrivet av mrqaffe:

Det var nog mest för att Apple försämrade telefonerna och visade att de ändå kunde säljas dyrare och högre pris tolkar ju många som "premium" i stället för bondfångeri.

Steve Jobs krävde att man skulle kunna ha telefonen i fickan tillsammans med ex. nycklar och småmynt utan displayen repades, något som krävde att glas användes. Gamla tiders plastskärmar slipper vi som tur är idag.

Skrivet av Leffe_B:

Ingen som kommer ihåg Ericsson r310? Man skruvade fast bakstycket/batteriet. Minns inte hur vattentät den var, det var ju inte så stor konkurrens på området då.

Busenkelt annars att mekaniskt få något tätt med en o-ring om man kan skruva och få lagom tryck mot tätande yta. Du kan t.o.m. göra dubbla o-ringar och då är det garanterat inga problem med hög ipklass. Sen att det är dyrare än att limma är en annan femma.

Tror grundproblemet är att designen optimerats i flera generationer till att bli billigare att tillverka med färre delar och moment i produktionen. Då hamnar vi i läget vi är i idag.

Konstruktionerna blir garanterat allt mer optimerade för "Bob", Bob som i Blind One-armed Builder. Blind och enarmad är då alltså vad en industrirobot är. Skruvar är därtill ett problem i sig; om de ska vara lätta att ta isär så kommer de också att lossna då man inte vill att de ska lossna. Lyssna gärna på Sandy Munro vars konsultbolag sysslar med att riva isär nya bilar och granska deras konstruktion, efter att tidigare ha jobbat på Fords avdelning för skruvade infästningar så tycks han inte vara särskilt förtjust i skruv.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

S21 har en baksida i plast, delvis för att hålla priset nere, så det är absolut inte otänkbart att även S22 kommer med en baksida i plast precis som S5 gjorde.

S21 är dock tillverkad i aluminium med en limmad baksida av plast som har få likheter med S5. Trots det så ger den inte samma kvalitetskänsla som modellerna med glasbaksida.

Skrivet av norrby89:

Problemet är idag att produkter tillverkad på ett sånt sätt att man slänger större delar av dom istället för att bara laga det som är trasigt. Lite som om du lämnar in bilen då bromsarna är dåliga, sen måste du byta, skivor, länkarmar och halva framvagnen bara för att du har dåliga bromsklossar. Är precis just det som pågår när det kommer till elektronik och även nu elbilar.

Liksom företag så som Apple, tesla, Dell och många fler gör detta aktivt, dom väljer att konstruera komponenter på sätt att om det väl går sönder efter säg 4-5 år så tjänar dom pengar på antingen extremt dyra lagningar eller i hopp om att helt enkelt sälja nytt igen då det blir för dyrt för att laga.

Nämn gärna ett exempel på en bil där man man måste byta "skivor, länkarmar och halva framvagnen" för att man har dåliga bromsklossar? Jag skulle hävda att det du påstår är en skröna, likaså att tillverkare konstruerar saker avsett att gå sönder efter 4-5 år. Oftast ser man bara sådana påståenden från personer som inte har någon erfarenhet av att konstruera saker.

För det första så är produkter idag i regel tillverkade för att hålla, inte för att repareras. Detta brukar i innebära vissa kompromisser vad gäller möjligheterna att enkelt ta isär för att kunna reparera, men för en produkt som oftast håller så är detta inget större problem. Det andra gäller önskad livslängd kontra kostnad. Produkter konstrueras i regel för att klara krav på en viss felintensitet under en förväntad livslängd till så låg kostnad som möjligt. I regel så är inte kunderna villiga att betala extra för bättre hållbarhet än så och det är i så konstigt egentligen. Har man inte sönder sin telefon eller dator själv så håller den i regel längre än vad man normalt brukar den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cad_edis:

Plast är möjligen lätt genom sin låga densitet, men plast är betydligt svagare och har framförallt en betydligt lägre styvhet än ex. aluminium. Plast är också väldigt mjukt vilket innebär att det väldigt lätt repas, till skillnad från ex. alkali-aluminiumsilikatglas, vilket också erbjuder en styvhet jämförbar med aluminium och en väldigt hög tryckhållfasthet (draghållfastheten är givetvis begränsad pga. sprödbrott).

Aluminium är därtill en mycket bra värmeledare, vilket gör att den kan användas för att leda bort värme från chippet.

Steve Jobs krävde att man skulle kunna ha telefonen i fickan tillsammans med ex. nycklar och småmynt utan displayen repades, något som krävde att glas användes. Gamla tiders plastskärmar slipper vi som tur är idag.

Konstruktionerna blir garanterat allt mer optimerade för "Bob", Bob som i Blind One-armed Builder. Blind och enarmad är då alltså vad en industrirobot är. Skruvar är därtill ett problem i sig; om de ska vara lätta att ta isär så kommer de också att lossna då man inte vill att de ska lossna. Lyssna gärna på Sandy Munro vars konsultbolag sysslar med att riva isär nya bilar och granska deras konstruktion, efter att tidigare ha jobbat på Fords avdelning för skruvade infästningar så tycks han inte vara särskilt förtjust i skruv.

S21 är dock tillverkad i aluminium med en limmad baksida av plast som har få likheter med S5. Trots det så ger den inte samma kvalitetskänsla som modellerna med glasbaksida.

Nämn gärna ett exempel på en bil där man man måste byta "skivor, länkarmar och halva framvagnen" för att man har dåliga bromsklossar? Jag skulle hävda att det du påstår är en skröna, likaså att tillverkare konstruerar saker avsett att gå sönder efter 4-5 år. Oftast ser man bara sådana påståenden från personer som inte har någon erfarenhet av att konstruera saker.

För det första så är produkter idag i regel tillverkade för att hålla, inte för att repareras. Detta brukar i innebära vissa kompromisser vad gäller möjligheterna att enkelt ta isär för att kunna reparera, men för en produkt som oftast håller så är detta inget större problem. Det andra gäller önskad livslängd kontra kostnad. Produkter konstrueras i regel för att klara krav på en viss felintensitet under en förväntad livslängd till så låg kostnad som möjligt. I regel så är inte kunderna villiga att betala extra för bättre hållbarhet än så och det är i så konstigt egentligen. Har man inte sönder sin telefon eller dator själv så håller den i regel längre än vad man normalt brukar den.

Metall och glas är inte nått måste överallt men att ha en glasdisplay är nog ofta vettigt men inte att ha det på baksidan, plaster och kompositmaterial funkar bra inom flygindustrin och andra fordon så det är knappast hållbarhet och vikt som gör att man väljer bort det på telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näsvis:

Visst finns det exempel på tillverkare som gör det svårare för någon att reparera eller som designar något med avsikt att det ska gå sönder snabbare, enbart för att tjäna mer pengar. Jag har inget emot lagstiftning mot den sortens beteende, men jag vet inte hur det ska utformas så att man inte gör produkterna sämre bara för att göra allting löstagbart och standard.

Jag hittade inget alternativ i omröstningen som återspeglar mina åsikter, så jag fick avstå från att rösta.

https://youtu.be/wzJI8gfpu5Y

Intressant om planned obosolecence.
På vissa sätt är det ett måste om ekonomin ska gå runt. Därför vi aldrig kommer kunna rädda miljön. Funkar inte om alla har saker som håller i 100+ år. Då konkar alla företag. Lite moment 22 över det hela.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://youtu.be/wzJI8gfpu5Y

Intressant om planned obosolecence.
På vissa sätt är det ett måste om ekonomin ska gå runt. Därför vi aldrig kommer kunna rädda miljön. Funkar inte om alla har saker som håller i 100+ år. Då konkar alla företag. Lite moment 22 över det hela.

Nej det är snarare ett krav för att vi ska kunna gå vidare, att göra om samma saker hela tiden i stället för att utvecklas är inte nått som gynnar mänskligheten på lång sikt.

Permalänk
Medlem

Fakta är inbland svårt att hantera när man är emotionellt knuten till ett märke/företag. Varför man skulle vara det förstår jag inte men så fungerar vi människor. Faktum är att apple har gång på gång visat att deras design på framförallt datorer har varit horribel, det är något som Rossman påpekar eftersom det är så pass få som verkar våga gå ut med det. I exemplet som visas i videon har de fortfarande kvar den designen, det visar bara ovilja från apples sida att fixa till medvetna designfel. De vill ha dina och mina pengar men resten skiter de i.

Förstå mig rätt, jag äger själv flertal apple produkter och de fungerar bra men man måste kunna vara öppensinnad och kritisk mot ett företag när de gör fel vilket apple på senare tid gör. Saken blir inte bättre av att de medvetet låser in produkterna och inte tillåter 3je part reparstörer få tillgång till elscheman och reservdelar. Du kan inte ens byta batteri från en iphone till en annan, du får problem https://youtu.be/FY7DtKMBxBw

Skrivet av star-affinity:

Säger allt om designen av just den delen på MacBook Air. Vi vet inte heller resonemanget bakom den designen.

Kan vi dra slutsatsen att det är planerat åldrande? Nej.

Frågan är också om MacBook Air går sönder oftare än andra datorer på grund av den designen? De gör de kanske. Men generell går Apples maskiner inte sönder oftare än maskiner från andra tillverkare. Jag som har många års erfarenhet av att jobba som IT-tekniker (länge än Rossmann har hållit på) vet att maskinerna generellt håller långt över sin livstid och snarare blir kasserade för att de inte stödjer modern mjukvara länge än att hårdvaran går sönder.

Men fortsätt basera all er bild av Apples hårdvara på vad Rossmann säger.

Apple kan säkert förbättra sin hårdvarudesign i många lägen (som andra tillverkare?), men tvivlar på att det för någon tillverkare är lönsamt att lägga ned tid på att medvetet försämra istället för att förbättra.

Vill tillägga att jag absolut tycker det borde vara lättare att få tag på officiella reservdelar till Apples produkter så att kunder (på egen risk) kan låta en icke-Apple-auktoriserade verkstad laga maskinen om så önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är snarare ett krav för att vi ska kunna gå vidare, att göra om samma saker hela tiden i stället för att utvecklas är inte nått som gynnar mänskligheten på lång sikt.

Tänk tex glödlampor, kylskåp, frysar mfl. Saker som sett likadana under årtionden eller mer. Utveckling är en helt annan sak och där köper folk nytt inte för att det gamla gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Fakta är inbland svårt att hantera när man är emotionellt knuten till ett märke/företag. Varför man skulle vara det förstår jag inte men så fungerar vi människor. Faktum är att apple har gång på gång visat att deras design på framförallt datorer har varit horribel, det är något som Rossman påpekar eftersom det är så pass få som verkar våga gå ut med det. I exemplet som visas i videon har de fortfarande kvar den designen, det visar bara ovilja från apples sida att fixa till medvetna designfel. De vill ha dina och mina pengar men resten skiter de i.

Förstå mig rätt, jag äger själv flertal apple produkter och de fungerar bra men man måste kunna vara öppensinnad och kritisk mot ett företag när de gör fel vilket apple på senare tid gör. Saken blir inte bättre av att de medvetet låser in produkterna och inte tillåter 3je part reparstörer få tillgång till elscheman och reservdelar. Du kan inte ens byta batteri från en iphone till en annan, du får problem https://youtu.be/FY7DtKMBxBw

Det är rätt med kritik, men inte bra att dra förhastade slutsatser. Flera här på SweC som kollar på Rossmann utan egen erfarenhet av Apples grejer och då förstår jag mycket väl att man tror att de går sönder bara man tittar på dem. Men så ser verkligheten inte ut.

Sen tycker jag också det ska vara enklare att reparera grejerna även om jag knappt kan tänka mig att exempelvis Dell och HP är så mycket snällare när det gäller att få tag i delar. Men det är de kanske?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av star-affinity:

Det är rätt med kritik, men inte bra att dra förhastade slutsatser. Flera här på SweC som kollar på Rossmann utan egen erfarenhet av Apples grejer och då förstår jag mycket väl att man tror att de går sönder bara man tittar på dem. Men så ser verkligheten inte ut.

Sen tycker jag också det ska vara enklare att reparera grejerna även om jag knappt kan tänka mig att exempelvis Dell och HP är så mycket snällare när det gäller att få tag i delar. Men det är de kanske?

Delvis, de är väl inte direkt mer hjälpsamma att tillhandahålla delar men de använder mycket fler socklade delar med standardinterface i stället för proprietära delar som löds fast, har du köpt en bärbar Appledator så är det närmast omöjligt att uppgradera den i efterhand och vad gäller hållbarhet så är den ganska bra på många företagsmodeller, en del har tex "kaffeskyddade tangentbord" Jag har ännu inte sett Apple lägga ut nått liknade detta >