Permalänk

Bootproblem

Hej.

Har precis bytt moderkort, processor och minnen i min stationära. När jag startar den kommer jag till bios men den säger det inte finns någon boot hårddisk. Jag ser den disken som windows ligger på i bios men den verkar inte fatta det.
Vad kan ha hänt, vad kan jag göra. Väldigt tacksam för hjälp.

Moderkort asus rog strix b560-f
Processor intel i5 10600kf
Minne xpg gammix d10 8x2gb
Grafik asus strix gtx960

Permalänk
Hedersmedlem

Har du flyttat den hårddisken från en gammal dator? Hade du i så fall fler diskar i den datorn som du inte har flyttat med?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Alla hårddiskar sitter kvar i chassit har inte tagit bort någon hårddisk. Sitter 4st sata, 1st ssd(operativsystem windows), 1st blu-ray läsare. Så har ja kompletterat med en ny m2 disk när ja bytte moderkort.

Permalänk
Medlem

@Marcus_Malma
I och med att du bytt moderkort är det oftast bäst och göra en ny installation av Windows.

Men kan det vara så att den disken som Windows ligger på inte ligger först i boot ordningen i BIOS?
Samma sak händer mig om jag inte sätter rätt disk först.

Eller kan det vara så att det är m2 disken som spökar och sätter stopp, vad händer om kopplar bort den och försöker boota?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Låter som du valt fel bootenhet i bios men egentligen bör du installera om när du byter moderkort och ska du installera om bör du fysisk koppla bort alla andra lagringsenheter än systemenheten för att tvinga win att installera bootloadern på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej jag ska testa koppla bort m2 annars får ja installera om. Hur installerar jag windows 10 igen när jag köpt 8.1 som sen har uppdaterats till 10, kan ja köra med akiva eller måste jag använda annan dator och ta hem win 10?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marcus_Malma:

Okej jag ska testa koppla bort m2 annars får ja installera om. Hur installerar jag windows 10 igen när jag köpt 8.1 som sen har uppdaterats till 10, kan ja köra med akiva eller måste jag använda annan dator och ta hem win 10?

Det enklaste brukar vara att ordna ett usbminne (minst 8 Gbyte) att installera från, mjukvaran du behöver finns på https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...
Du behöver en fungerande dator för att göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Allt fungerade bra att köra in windows på nytt med usb. Tack så mycket för hjälpen, skönt det inte var något större problem än så.

Permalänk
Medlem

Bara som en notis.
På många moderkort delar ofta en m.2-port funktionalitet med andra komponenter på moderkortet, dvs det är inte säkert man kan fylla alla portar.

I ditt fall så verkar det som att den "mittersta" m.2-porten delas med den andra PCIE-x16porten samt SATA-porten närmast 24-pin-kontakten.
Beroende på hur den andra PCIE-x16-porten är konfigurard samt hur m.2-porten är konfigurerad så är det inte säkert att SATA-porten närmast 24-pin-kontakten är aktiv.