Någon med erfarenhet av IKEA´s kylar och frysar?

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av IKEA´s kylar och frysar?

Lovade syrran att höra här om någon vet vilken kvalitet det är på IKEA´s kylar och frysar.

Hon tittar på denna:

https://www.ikea.com/se/sv/p/vaelgang-kyl-frysskap-ikea-700-f...

Verkar som det är ganska nytt utbud de har.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det är Siemens som fortfarande gör kylarna åt Ikea? (Kan ha fel) - Lär väl vara helt OK grejer. Sällan Ikea säljer junk.

Permalänk
Medlem

Inte haft just den men har haft annan från Ikea. Det är som alla vitvaror från Ikea skulle jag säga, de gör sin sak men inga direkta under av funktion och hållbarhet. Vill man komma billigt undan är det inte dåliga saker som lär hålla ett tag men kan man lägga mer hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem

Hade IKEA Whirlpool inbyggnads kyl och frys. Höll aldrig godkänd temp. Kylen som lägst 7 gr och frysen -13.
Kylen dog nyligen och nu har jag bättre kyl o frys från Electrolyx.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Ser ut som att det är Siemens som fortfarande gör kylarna åt Ikea? (Kan ha fel) - Lär väl vara helt OK grejer. Sällan Ikea säljer junk.

Skrivet av Aktsu:

Inte haft just den men har haft annan från Ikea. Det är som alla vitvaror från Ikea skulle jag säga, de gör sin sak men inga direkta under av funktion och hållbarhet. Vill man komma billigt undan är det inte dåliga saker som lär hålla ett tag men kan man lägga mer hade jag gjort det.

Skrivet av chksix:

Hade IKEA Whirlpool inbyggnads kyl och frys. Höll aldrig godkänd temp. Kylen som lägst 7 gr och frysen -13.
Kylen dog nyligen och nu har jag bättre kyl o frys från Electrolyx.

Tack. Ska berätta för henne så får hon besluta själv. Men i min värld kanske hon ska kolla på annat håll först.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag hade en kombinerad kyl/frys från IKEA, den kastade in handduken efter 7 års drift vilket jag tycker är lite i underkant

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Det är väl inte uppseendeväckande billigt. Jag köpte ett tvåmeters LG för ett tag sedan och det var billigare än det skåpet, så om priset är viktigt är det inte nödvändigtvis så att man måste välja IKEA. Sedan kan man ha "vissa" synpunkter på leveransen i mitt fall då jag fick jaga Bring då det "råkade" bli fel och jag ansågs inte vara på plats. Sannolikt tyckte de att det var för jobbigt, eftersom de var tvungna att bära upp skåpet då det inte gick in i hissen. Och det var redigt tungt och de skickade två personer, till synes utan några hjälpmedel. Dock knappast LG:s fel...

En notering är att LG-skåpet är lite djupt. Hur man hänger om dörren fick man för övrigt räkna ut själv trots att de skickar med en tegelsten till bruksanvisning, men den innehåller bara femtiotolv språk och inte mycket till information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av /bin/sh:

Jag hade en kombinerad kyl/frys från IKEA, den kastade in handduken efter 7 års drift vilket jag tycker är lite i underkant

Det är väl lite lotteri ibland sånt där, men jag hade vid ett tillfälle ett budget-Whirlpool som jag inte köpt själv och det höll nog något i den stilen. Ett gammalt Siemens som en hyresvärd troligen köpt in innan en ombildning höll däremot över 20 år, fast det lät förjäkligt, särskilt om det inte stod precis "rätt". Jag stod ut med det i förhoppningen att jag skulle slippa byta, men tji fick jag när kompressorn havererade. På annan plats höll väl Husqvarna-skåpen runt tio år, men en närståendes Electrolux är runt tjugo och går fortfarande. Dock har det lite skrammel när kompressorn stannar och listerna är riktigt dåliga... Långt mycket sämre än de var på Siemens-skåpet som fortfarande tätade rätt bra.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, i hopp om att kylskåpsexperter läser. Bor i en liten etta och har ett generiskt elektroluxskåp som har ett högfrekvenssurr mer eller mindre konstant. I ett "vanligt" hus eller dylikt hade man nog inte reagerat men eftersom att skåpet står så nära säng och arbetsplats så blir det påfrestande. När surret slutar, vilket det gör ibland (en kort stund) sköljs jag i eufori av tystnaden.

Jag är ganska säker på att det inte är något "fel" på det. Sökning på modell visar en relativt hög dB jämfört med andra skåp. Finns det någonting att göra?

Permalänk
Skrivet av cnst:

Lånar tråden lite, i hopp om att kylskåpsexperter läser. Bor i en liten etta och har ett generiskt elektroluxskåp som har ett högfrekvenssurr mer eller mindre konstant. I ett "vanligt" hus eller dylikt hade man nog inte reagerat men eftersom att skåpet står så nära säng och arbetsplats så blir det påfrestande. När surret slutar, vilket det gör ibland (en kort stund) sköljs jag i eufori av tystnaden.

Jag är ganska säker på att det inte är något "fel" på det. Sökning på modell visar en relativt hög dB jämfört med andra skåp. Finns det någonting att göra?

Jag höjde värmen i min kyl hade mkt surr o oljud. Slutade när ja höjde värmen lite. Fick väl jobba hårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Jag höjde värmen i min kyl hade mkt surr o oljud. Slutade när ja höjde värmen lite. Fick väl jobba hårt

Tack för tips, min kyl är på 6 grader, näst högsta. 8 grader är sista inställningen, men är inte det på gränsen till för varmt? :s Nåväl, dricker hellre härsken mjölk än att lyssna på tinnitus i surround vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Tack för tips, min kyl är på 6 grader, näst högsta. 8 grader är sista inställningen, men är inte det på gränsen till för varmt? :s Nåväl, dricker hellre härsken mjölk än att lyssna på tinnitus i surround vid det här laget.

Inte alls säkert att det hjälper så mycket på ett nyare skåp med varvtalsreglerad kompressor, om du har ett sådant. Dessa har en tendens att gå väldigt mycket, fast på låga varvtal.

Mjölk är väl en sak, där är bäst före satt för 8 grader, men det finns en del annat som är märkt för 4 grader., som kött, fisk osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cnst:

Tack för tips, min kyl är på 6 grader, näst högsta. 8 grader är sista inställningen, men är inte det på gränsen till för varmt? :s Nåväl, dricker hellre härsken mjölk än att lyssna på tinnitus i surround vid det här laget.

Vanligtvis är siffrorna på ratten "(kyl)effekt" och inte temperatur. Dvs Kylskåpet blir/är kallast på högsta inställningen "10" och varmast på Lägsta (0-1), eller så var det "förr" i varje fall inte köpt K/F på många år (ta i trä).

En enkel termometer i kylen är enklaste sättet att veta hur kall/varm den är (och lämpligen mäter man på flera ställen: upp/nere/mitten/längst in/i dörren, då temp. varierar inne i kylskåpet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vanligtvis är siffrorna på ratten "(kyl)effekt" och inte temperatur. Dvs Kylskåpet blir/är kallast på högsta inställningen "10" och varmast på Lägsta (0-1), eller så var det "förr" i varje fall inte köpt K/F på många år (ta i trä).

En enkel termometer i kylen är enklaste sättet att veta hur kall/varm den är (och lämpligen mäter man på flera ställen: upp/nere/mitten/längst in/i dörren, då temp. varierar inne i kylskåpet).

Ja, det känner jag igen. Men på denna modell är det utskrivet i °C. Haft den på 8 ett tag nu och ljudet är något bättre. Fortfarande en aning oroad över värmen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vanligtvis är siffrorna på ratten "(kyl)effekt" och inte temperatur. Dvs Kylskåpet blir/är kallast på högsta inställningen "10" och varmast på Lägsta (0-1), eller så var det "förr" i varje fall inte köpt K/F på många år (ta i trä).

En enkel termometer i kylen är enklaste sättet att veta hur kall/varm den är (och lämpligen mäter man på flera ställen: upp/nere/mitten/längst in/i dörren, då temp. varierar inne i kylskåpet).

Nja, numera har de flesta temperaturstyrning om det inte är påtagligt enkla modeller. Inte heller tidigare var det "effekt" om vi pratar om "riktiga" skåp, utan helt enkelt en o/halvkalibrerad termostat. Däremot så blir det ju så på skåp med bara en termostat att frysens temperatur följer av vad man ställer in kylen på.

Sedan betyder inte termostat att temperaturen är helt jämn i hela skåpet, men i många fall är det mycket jämnare nu än tidigare eftersom många skåp har en fläkt som fördelar kalluften när det bara satt ett kylelement baktill (eller frysfack högst upp beroende på skåptyp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Lovade syrran att höra här om någon vet vilken kvalitet det är på IKEA´s kylar och frysar.

Hon tittar på denna:

https://www.ikea.com/se/sv/images/products/vaelgang-kyl-frysskap-ikea-700-fristaende-rostfritt-stalfaerg__1029827_pe836037_s5.jpg?f=xl

https://www.ikea.com/se/sv/p/vaelgang-kyl-frysskap-ikea-700-f...

Verkar som det är ganska nytt utbud de har.

IKEAs vitvaror kommer från Whirlpool eller Electrolux/Husqvarna, har aldrig ägt någon vitvara från IKEA men vi har ett par lägenheter med vitvaror från IKEA och dom är helt ok, prisvärda kan man säga.

Personligen köper jag endast Siemens vitvaror, resonerar som så att om dom kan göra kärnkraftsreaktorer och MRI's så kan dom göra vitvaror. Dyrt i inköp (om man inte köper deras low-end prylar) men värt det i längden och så får man extra funktioner som tex nya Siemens diskmaskinen som har WiFi och inbyggd RGB belysning

Skrivet av cnst:

Ja, det känner jag igen. Men på denna modell är det utskrivet i °C. Haft den på 8 ett tag nu och ljudet är något bättre. Fortfarande en aning oroad över värmen dock.

Har du dragit fram kylen och gjort rent bakom den? Det kan vara så att kompressorn går varmt pga damm, har du pratat med hyresvärden?

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Lånar tråden lite, i hopp om att kylskåpsexperter läser. Bor i en liten etta och har ett generiskt elektroluxskåp som har ett högfrekvenssurr mer eller mindre konstant. I ett "vanligt" hus eller dylikt hade man nog inte reagerat men eftersom att skåpet står så nära säng och arbetsplats så blir det påfrestande. När surret slutar, vilket det gör ibland (en kort stund) sköljs jag i eufori av tystnaden.

Jag är ganska säker på att det inte är något "fel" på det. Sökning på modell visar en relativt hög dB jämfört med andra skåp. Finns det någonting att göra?

Levde med samma problem ett år, bytte precis till en bosch kylfrys specad till 38db och den är knäpptyst 24/7 inställd på 4 och -18 grader. Ångrar inte rn sekund de pengarna den kostade.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Ja, det känner jag igen. Men på denna modell är det utskrivet i °C. Haft den på 8 ett tag nu och ljudet är något bättre. Fortfarande en aning oroad över värmen dock.

Jag som kökschef hade aldrig kört på 8 grader. Mitt rullar i 3 grader. Men allt beror väl på hur bra ruljans du har på de i kylskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Personligen köper jag endast Siemens vitvaror, resonerar som så att om dom kan göra kärnkraftsreaktorer och MRI's så kan dom göra vitvaror. Dyrt i inköp (om man inte köper deras low-end prylar) men värt det i längden och så får man extra funktioner som tex nya Siemens diskmaskinen som har WiFi och inbyggd RGB belysning

WiFi kan jag förstå nyttan med, starta på sistans och ha färdigdiskat till hemkomst. Men RGB, really ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Jag som kökschef hade aldrig kört på 8 grader. Mitt rullar i 3 grader. Men allt beror väl på hur bra ruljans du har på de i kylskåpet.

Kökschef uttalar sig om kylskåpstemperatur... någonting i mig säger att jag borde lyssna. Kött och fisk brukar dock inte ligga längre än till dagen efter inköp. Fryser alltid överbliven mat osv. Smör, ägg och mjölk är väl egentligen det som kan stå ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

WiFi kan jag förstå nyttan med, starta på sistans och ha färdigdiskat till hemkomst. Men RGB, really ?

Jo, jag får en notis när den har diskat klart, låg nivå på spolglansen, hur många diskmaskinstabletter jag har kvar och när jag bör köpa fler osv så det är väl en bra funktion så sett.. belysningen är "fräck"

Våran förra diskmaskin gick sönder efter 11 år och så hade Power en kampanj där maskinen var nedsatt från 16k till 9k (låg på 16k hos övriga återförsäljare också) och när jag fick hem den så var ena sidoplåten bucklad så fick prutat ner den till 6k och så hade Siemens en cashback kampanj så fick 800kr i cashback så i slutändan kostade den 5.2k dvs mindre än deras billigaste maskin

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Jo, jag får en notis när den har diskat klart, låg nivå på spolglansen, hur många diskmaskinstabletter jag har kvar och när jag bör köpa fler osv så det är väl en bra funktion så sett.. belysningen är "fräck"

Våran förra diskmaskin gick sönder efter 11 år och så hade Power en kampanj där maskinen var nedsatt från 16k till 9k (låg på 16k hos övriga återförsäljare också) och när jag fick hem den så var ena sidoplåten bucklad så fick prutat ner den till 6k och så hade Siemens en cashback kampanj så fick 800kr i cashback så i slutändan kostade den 5.2k dvs mindre än deras billigaste maskin

Gäller att veta hur man gör en bra deal 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Gäller att veta hur man gör en bra deal 😂

Alltså.. när jag plockade av allt emballage och såg den buckliga sidoplåten så var det bara "Yeeehaw!" som for genom skallen På föregående maskin så var den en liten buckla i fronten, längst ner mot golvet och då drog dom 1.5k på priset.. (Tretti som leverantör, Bring som speditör.. för övrigt så var handtaget på kylskåpet knäckt då dom inte hade lastsäkrat något så grejerna hade tumlat runt)

Denna gången så stod jag på mig och påpekade att ingen vet vilka skador som kan ha skett på insidan av maskinen och då erbjöd dom mig 3k i prisavdrag (Power som leverantör och återigen Bring som speditör).. summan av kardemumman.. jag fick Siemens dyraste maskin fast fick betala mindre än vad deras billigaste maskin kostar så ja, bra deal

För att vara on topic.. personligen hade jag inte köpt vitvaror från Ikea.. dom är säkert dugliga för dom som vill ha billiga vitvaror med ett stabilt företag som backar garantier osv men jag köper hellre top of the line vitvaror och underhåller dom så håller dom iaf 15 år

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Alltså.. när jag plockade av allt emballage och såg den buckliga sidoplåten så var det bara "Yeeehaw!" som for genom skallen På föregående maskin så var den en liten buckla i fronten, längst ner mot golvet och då drog dom 1.5k på priset.. (Tretti som leverantör, Bring som speditör.. för övrigt så var handtaget på kylskåpet knäckt då dom inte hade lastsäkrat något så grejerna hade tumlat runt)

Denna gången så stod jag på mig och påpekade att ingen vet vilka skador som kan ha skett på insidan av maskinen och då erbjöd dom mig 3k i prisavdrag (Power som leverantör och återigen Bring som speditör).. summan av kardemumman.. jag fick Siemens dyraste maskin fast fick betala mindre än vad deras billigaste maskin kostar så ja, bra deal

För att vara on topic.. personligen hade jag inte köpt vitvaror från Ikea.. dom är säkert dugliga för dom som vill ha billiga vitvaror med ett stabilt företag som backar garantier osv men jag köper hellre top of the line vitvaror och underhåller dom så håller dom iaf 15 år

Jag säger bara grattis kompis 🥸👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vi köpte 2 kombinerade kyl och frys från IKEA för ca 4 år sedan, det var Electrolux. Vi skickade tillbaka dessa efter ett par veckor då de var högljudda och att det droppade massa vatten inne i kylens bakre vägg.
Köpte då ett par Samsung chef som funkar prima och inställda på 3 och -19 grader.

Permalänk
Medlem

När jag installerade ett IKEA-kök 2017 så tog jag vitvaror från dom, och jag kommer inte ihåg vilken kyl jag tog men jag såg till att ta en med bra energi-rating (då den står på dygnet runt). Jag var hur nöjd som helst. Frysen frostade inte och kylen var stor och rymlig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |