Koppla samma märkes trådlösa tangentbord och mus till samma bluetooth-mottagare?

Permalänk
Medlem

Koppla samma märkes trådlösa tangentbord och mus till samma bluetooth-mottagare?

Hej

Ska köpa Plexgear trådlöst tangentbord och mus av samma märke, men de säljs separat med varsin bluetooth-mottagare. Enligt Kjell/co går det inte att enbart använda en mottagare till båda. Låter märkligt tycker jag, då det är samma märke. Köper jag ett tangentbord där musen ingår så är det bara en mottagare som både kopplas mot.

Kan man på något sätt själv koppla produkterna av samma märke, men som säljs var för sig med olika mottagare, till den produktens mottagare?

Har läst om unifying-mottagare, men inte hittat någon för Plexgear. Vad händer om man dessutom tappar bort dessa små mottagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Hej

Ska köpa Plexgear trådlöst tangentbord och mus av samma märke, men de säljs separat med varsin bluetooth-mottagare. Enligt Kjell/co går det inte att enbart använda en mottagare till båda. Låter märkligt tycker jag, då det är samma märke. Köper jag ett tangentbord där musen ingår så är det bara en mottagare som både kopplas mot.

Kan man på något sätt själv koppla produkterna av samma märke, men som säljs var för sig med olika mottagare, till den produktens mottagare?

Sekundär fråga. Vad gör man om man tappar bort dessa mottagare? Kan man inte använda produkten då? Man måste väl kunna koppla till en ny på något sätt.

Om det verkligen är bluetooth så tycker jag det låter konstigt att det inte skulle gå att koppla allt till samma (oavsett deras mottagare eller t.ex. inbyggd).

Men om det är någon helt egen lösning (också väldigt vanligt) så kan det ju fungera lite hur som helst som de tycker är lämpligt...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hjälpsam

Om det är blåtand så går det bra, men om det är vanlig 2,4GHz radiolänk så går det oftast inte.

Mig veterligen är det endast Logitech med Unifying teknik (inte alla deras produkter, bara deras lite dyrare) som man kan para med andra mottagare än den som den levereras med.

Det vill säga om det inte är faktisk Blåtand eller Logitech Unifying enhet så om man tappar bort dongeln är det bara att kasta mus/tangentbord.

Edit, efter kollat k&c hemsida så är de enda blåtandsenheterna de säljer tangentbordet för Mac KM-500 och mössen BT200 samt BT400.

Så det är förmodligen inte Blåtand på de enheter du har utan färdigparade 2.4GHz radiolänkar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det vill säga om det inte är faktisk Blåtand eller Logitech Unifying enhet så om man tappar bort dongeln är det bara att kasta mus/tangentbord.

Min far tappade bort dongeln till sin Logitech-mus för många år sedan, när han frågade Logitech om det gick att få tag på en ny dongel så skickade de en ny mus utan kostnad istället. Det är förstås inget man kan räkna med, men det skadar ju inte att fråga i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, borde ha skrivit in länken okså.

Antar att det är jag som har missförstått beteckningarna. Det är nog 2.4 GHz då.

Det gäller dessa:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/tangentbord/tradlosa...

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datormus/tradlosa-mo...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fluf:

Om det är blåtand så går det bra, men om det är vanlig 2,4GHz radiolänk så går det oftast inte.

Mig veterligen är det endast Logitech med Unifying teknik (inte alla deras produkter, bara deras lite dyrare) som man kan para med andra mottagare än den som den levereras med.

Edit, efter kollat k&c hemsida så är de enda blåtandsenheterna de säljer tangentbordet för Mac KM-500 och mössen BT200 samt BT400.

Så det är förmodligen inte Blåtand på de enheter du har utan färdigparade 2.4GHz radiolänkar.

Unifying kräver Unifying dongel och det går att koppla kringenheten mot 3 datorer/enheter. (kanske flera kringenheter mot samma dongel om man provar det)
Men Unifying kringutrustningen kan även använda vanlig blåtand på apparaten man ansluter kringutrustningen mot. (jag använder det själv för tangentbord mot surfplatta)
Unifyingdongeln kan dock inte kopplas mot "vanlig blåtand" så det går tex inte att ansluta ett headset mot den.
Logitech har också väldigt dåligt stöd för Linux vilket är det sämsta med dem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marp68:

Ursäkta, borde ha skrivit in länken okså.

Antar att det är jag som har missförstått beteckningarna. Det är nog 2.4 GHz då.

Det gäller dessa:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/tangentbord/tradlosa...

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datormus/tradlosa-mo...

Det står ingenstans att det är Bluetooth. Så nej, högst troligt går det inte att köra samma dongle till båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det står ingenstans att det är Bluetooth. Så nej, högst troligt går det inte att köra samma dongle till båda.

Okej, synd.

Lätt att tappa bort dessa små mottagare också. Vad gör man då? Köper nytt tangentbord och mus?

Och finns alltså ingen workaround för att koppla ihop? Kan mottagarna hackas på något sätt och på så sätt kopplas med en annan produkt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marp68:

Okej, synd.

Lätt att tappa bort dessa små mottagare också. Vad gör man då? Köper nytt tangentbord och mus?

Och finns alltså ingen workaround för att koppla ihop? Kan mottagarna hackas på något sätt och på så sätt kopplas med en annan produkt?

Logitech säljer i vart fall lösa Unifyingmottagare då de är "universella" i deras system, bara att para dem via deras mjukvara för det.
https://www.inet.se/produkt/6607183/logitech-unifyingmottagar...

Men det bästa vore om det togs fram att riktig bra standardprotokoll inom BT.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan berätta om mina problem i livet...

En gång i tiden körde jag en Aliexpress-mus via Bluetooth på jobbdatorn, gick så där. Gissningsvis stördes den ut av alla andra människor, så nån gång i timmen så tappade den kontakten med datorn.
Hemma kör jag en Logitech med egen mottagare, den funkar fin-fint, men jag köpte en Plexgear med mottagare & Bluetooth till jobbet. Funkar utmärkt, så länge man körde med dongle... Bluetooth, samma veva som de andra. Dongeln sattes i datorn då jag snurrar runt i verksamheten med datorn, och kan inte ha dongeln i en docka.
Har kört med den två år kanske, men nu tröttnade jag på den, eller snarare, jag tröttnade efter jag bytte batteri för tredje gången i år.

Så, en Logitech M590, med Unify och Bluetooth. Givetvis körde jag Bluetooth i början. Well.
Så nu har jag dongel i docka och kör bluetooth på vift. Hur? Jo, den stöder två enheter samtidigt, man trycker på en knapp så byter den. Best of both Worlds. Man kan tydligen klippa ut på den ena datorn och klistra in i den andra. Fråga mig inte hur det ska funka, har ej provat.

Hade jag nu ett Unify-tangentbord och en Unify laserpekare så har jag nog det mesta i samma. Headset går på Bluetooth.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Tack alla för feedback.

Det blev ett tangentbord och mus som såldes tillsammans och är kopplade till samma mottagare. Blev snabbast, billigast och smidigast så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Unifying kräver Unifying dongel och det går att koppla kringenheten mot 3 datorer/enheter. (kanske flera kringenheter mot samma dongel om man provar det)
Men Unifying kringutrustningen kan även använda vanlig blåtand på apparaten man ansluter kringutrustningen mot. (jag använder det själv för tangentbord mot surfplatta)
Unifyingdongeln kan dock inte kopplas mot "vanlig blåtand" så det går tex inte att ansluta ett headset mot den.
Logitech har också väldigt dåligt stöd för Linux vilket är det sämsta med dem

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. En del produkter med unifying kan också kopplas mot BT men absolut inte alla. Jag hade exempelvis ett K400 mediatangentbord, alltså med musplatta, för att använda i soffan. Det hade inte BT utan bara unifying. Laptopen den var inkopplad i ramlade i golvet (småbarn!) och mosade mottagaren så jag kollade på att köpa en ny, och de kostade typ 200 men fanns inte i lager någonstans. Istället så köpte jag en mus då jag ändå behövde en ny och fick med en mottagare till den, sen var det bara att installera någon riktigt gammal mjukvara och para om tangentbordet till den nya mottagaren. Musen klarade däremot BT också vilket var trevligt. Så jag letade rätt på ett tangentbord till vardagsrummet med samma funktion och hittade K830, mycket snyggare, uppladdningsbart och bakgrundsbelyst. Dock fanns det med och utan BT och i allmänhet så kostade de med BT typ dubbelt så mycket, utom på Netonnet där jag antar att de missat att det var någon skillnad för det är inte särskilt tydligt någonstans utan man fick leta efter BT-loggan på kartongen typ.