Varför kan jag inte installera Windows 11?

Permalänk

Varför kan jag inte installera Windows 11?

Hej

Hmm, jag har en dator som är tillräckligt modern för att köra windows 11. Har kollat med PC health osv, och dessutom står det i windows update fönstret.

Men jag får inte upp nåt om att installera Windows 11...... varför inte? "Alla" andra får upp nåt om installation. I mitt fall står det bara att jag uppfyller kraven...

Är det för att jag har svensk version av windows 10 med engelskt språk? Back in the days gjorde jag stora misstaget att köpa windows 10 direkt från microsoft för över 2000kr, så det vore väl själva fan om jag inte kunde uppgradera nu.

Tack på förhand
Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Hmm, jag har en dator som är tillräckligt modern för att köra windows 11. Har kollat med PC health osv, och dessutom står det i windows update fönstret.

Men jag får inte upp nåt om att installera Windows 11...... varför inte? "Alla" andra får upp nåt om installation. I mitt fall står det bara att jag uppfyller kraven...

Är det för att jag har svensk version av windows 10 med engelskt språk? Back in the days gjorde jag stora misstaget att köpa windows 10 direkt från microsoft för över 2000kr, så det vore väl själva fan om jag inte kunde uppgradera nu.

Tack på förhand
Lasse

De hoppas väl på att du skall köpa 11:an också, direkt från dem

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Hmm, jag har en dator som är tillräckligt modern för att köra windows 11. Har kollat med PC health osv, och dessutom står det i windows update fönstret.

Men jag får inte upp nåt om att installera Windows 11...... varför inte? "Alla" andra får upp nåt om installation. I mitt fall står det bara att jag uppfyller kraven...

Är det för att jag har svensk version av windows 10 med engelskt språk? Back in the days gjorde jag stora misstaget att köpa windows 10 direkt från microsoft för över 2000kr, så det vore väl själva fan om jag inte kunde uppgradera nu.

Tack på förhand
Lasse

Hehe,

Fick precis samma när jag kollade: "din dator uppfyller inte kraven"
Min dator är ny med bra hårdvara, se sign.
Inte för att jag kommer uppgradera, men var väldigt intressant att få det meddelandet där de tycker att min dator är omodern

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Nej då, min dator uppfyller kraven...

"Great news—your PC meets the minimum system requirements for Windows 11. Specific timing for when it will be offered can vary as we get it ready for you."

Permalänk

"can vary", för h-vete... har stressyndrom så jag tänker och stressar över saker lätt, så detta kommer göra mig galen

Permalänk
Medlem

Jag körde bara installations assistenten på följande länk och uppgraderade datorn, behöver inte vänta förrän den erbjuds via Windows update.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Jag körde bara installations assistenten på följande länk och uppgraderade datorn, behöver inte vänta förrän den erbjuds via Windows update.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Tack så mycket! Hoppas vi ses snart igen... lol

Permalänk

"Something went wrong. Try again"....... lol..... fudgesicles!

Permalänk
Skrivet av griid:

Hehe,

Fick precis samma när jag kollade: "din dator uppfyller inte kraven"
Min dator är ny med bra hårdvara, se sign.
Inte för att jag kommer uppgradera, men var väldigt intressant att få det meddelandet där de tycker att min dator är omodern

Strange...... helt sjukt bra dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

"Something went wrong. Try again"....... lol..... fudgesicles!

Jag fick samma problem med det första alternativet på sidan, dvs med "Installationsassistenten för Windows 11".

Det löstes när jag istället laddade ner "Skapa installationsmedia för Windows 11" från samma sida och skapade installationsmedia på en USB. Då gick det att uppgradera utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Jag fick samma problem med det första alternativet på sidan, dvs med "Installationsassistenten för Windows 11".

Det löstes när jag istället laddade ner "Skapa installationsmedia för Windows 11" från samma sida och skapade installationsmedia på en USB. Då gick det att uppgradera utan problem.

Kan inflika att man inte ens behöver ett USB, bara mounta nedladdad ISO-fil med Daemon Tools eller liknande (kanske bara kan packa upp till och med?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kan inflika att man inte ens behöver ett USB, bara mounta nedladdad ISO-fil med Daemon Tools eller liknande (kanske bara kan packa upp till och med?).

Stämmer, dock kan man mounta direkt i Explorer sedan länge utan tredjepartsprogram, så Daemon Tools är typ antikhistoria idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Stämmer, dock kan man mounta direkt i Explorer sedan länge utan tredjepartsprogram, så Daemon Tools är typ antikhistoria idag.

Så pass, tror jag läst det och glömt det När man växte upp och slutade ladda ner spel så blev iso-filer något man slutade pyssla med, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hehe,

Fick precis samma när jag kollade: "din dator uppfyller inte kraven"
Min dator är ny med bra hårdvara, se sign.
Inte för att jag kommer uppgradera, men var väldigt intressant att få det meddelandet där de tycker att min dator är omodern

"Uppfyller inte kraven" behöver inte betyda att den är för omodern utan att du behöver se till att vissa inställningar i UEFI är påslaget.

Swec har en artikel om det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Jag brottade in Windows 11 till slut 😀 tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har också haft problem men utan det lösts så här långt. Har 5800X+B550, senaste BIOS med Windows 11 support, TPM 2.0, secure boot mm fixat enligt instruktioner från MSI. Windows Update bekräftat att allt är grönt. Kört installationsassistenten, fastnar ganska sent i processen när uppdateringar är nedladdade mm, får felkod 0x800703ee. Har provat uppdatera via USB media men fick då beskedet att det inte går att uppdatera den vägen utan jag istället måste köra assistenten. Har rensat uppdatering cache, kört SFC /scannow, CheckHealth med DSIM, har stängt av Norton och alla icke-windows tjänster.

Kan nyinstallera i tom partition så det är inte secure boot via BIOS som är problemet.

Kör setupDiag.exe och ser i loggen följande (med secure boot enabled i BIOS)

Error: SetupDiag reports abrupt down-level failure. Last Operation: Finalize Error: 0x800703EE - 0x4000D LogEntry: 2021-10-30 01:15:39, Error ConX::Compatibility::CIndividualCompatibilityCheckerT<struct ConX::Compatibility::SecureBootCheckerImpl>::OnInvoke: Failed to determine whether secure boot is blocking Setup.. HRESULT = 0x800703ee[gle="0x00000001"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Har också haft problem men utan det lösts så här långt. Har 5800X+B550, senaste BIOS med Windows 11 support, TPM 2.0, secure boot mm fixat enligt instruktioner från MSI. Windows Update bekräftat att allt är grönt. Kört installationsassistenten, fastnar ganska sent i processen när uppdateringar är nedladdade mm, får felkod 0x800703ee. Har provat uppdatera via USB media men fick då beskedet att det inte går att uppdatera den vägen utan jag istället måste köra assistenten. Har rensat uppdatering cache, kört SFC /scannow, CheckHealth med DSIM, har stängt av Norton och alla icke-windows tjänster.

Kan nyinstallera i tom partition så det är inte secure boot via BIOS som är problemet.

Kör setupDiag.exe och ser i loggen följande (med secure boot enabled i BIOS)

Error: SetupDiag reports abrupt down-level failure. Last Operation: Finalize Error: 0x800703EE - 0x4000D LogEntry: 2021-10-30 01:15:39, Error ConX::Compatibility::CIndividualCompatibilityCheckerT<struct ConX::Compatibility::SecureBootCheckerImpl>::OnInvoke: Failed to determine whether secure boot is blocking Setup.. HRESULT = 0x800703ee[gle="0x00000001"]

Och kan slut berätta att även mitt fall löstes till slut. Jag installerade W11 på en separat partition. Därefter gick det utmärkt att uppgradera min W10 installation. Jag kan bara komma till den slutsatsen att det har något med boot partitionen att göra, något som blev rätt efter den separata W11 installationen.