Ingen monitorarm passar min skärm? Skeva VESA-fästen

Permalänk
Medlem

Ingen monitorarm passar min skärm? Skeva VESA-fästen

Hej,

Köpte hem en AOC 24G2ZU och tänkte montera den på min monitorarm. Till min stora förvåning så kan jag ej det på grund av att de övre skruvhålen sitter alldeles för högt upp och precis intill en kant (bild: https://i.imgur.com/ufObfHz.jpg).
Testade även att beställa hem en annan arm där de övre hålen på "fästplattan" är öppna. Det funkade inte heller (bild: https://i.imgur.com/gDxuf0b.jpeg)

Har varit i kontakt med inet och säkerställt så att det inte är något fel på just min skärm och enligt dom så ska det alltså se ut såhär. (bild: https://i.imgur.com/OpyCQa1.jpg)

Är ganska ställd och vet inte vad mitt nästa steg är. Jag sitter otroligt trångt och kan verkligen inte sitta och spela med originalfoten på skärmen.

Någon som har tips på vad jag kan göra?
Jag lär behöva sätta dit nån typ av distans, men var jag kan hitta något som passar har jag ingen aning om.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hej! Hade liknande problem.

Jag köpte ett kraftigt fäste då jag har en välvd 34”.

Jag bytte ut 10mm skruvarna till 20mm och brickade ut fästet.
Det funkade kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Hej! Hade liknande problem.

Jag köpte ett kraftigt fäste då jag har en välvd 34”.

Jag bytte ut 10mm skruvarna till 20mm och brickade ut fästet.
Det funkade kanon.

Förlåt, men vad menar du med "brickade ut fästet"?

Permalänk
Medlem

Det är ju inte många millimeter som behöver bort så några minuter med dremel eller fil senare så kommer någon av fästena du köpt passa klockrent. Det borde inte påverka hållfastheten nämnvärt, speciellt inte om du sätter bricka på skruven.

Brickor och längre skruvar funkar också. Brickor kan du skapa av typ vad som helst (tex plast). Men tänk på att skruvlängden blir rätt. För kort så kommer det inte hålla och du sabbar gängorna i skärmen, för långt och skruven kan trycka igenom och börja skada korten eller skärmen. Personligen hade jag slipat på fästet i första hand.

Däremot håller jag helt med om att skärmens design är dålig men dom har väl gjort allt för att det ska se snyggt ut med originalfoten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shango:

Någon som har tips på vad jag kan göra?
Jag lär behöva sätta dit nån typ av distans, men var jag kan hitta något som passar har jag ingen aning om.

I manualen så står det så här i sektionen för väggmontering: Noted: VESA mounting screw holes are not available for all models, please check with the dealer or official department of AOC.

Så för denna modell så stämmer det nog att den inte är anpassad VESA monteringsfästen vilket då ger två val.
1. Anpassa ett fäste själv som det tipsats om.
2. Returnera skärmen och välja en annan modell som har VESA fäste.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Har du mätt avståndet mellan skruvhålen på skärmen (och fästplattorna)?
Kollade på specen för den skärmen och den ska ha ett VESA 100x100 fäste. Så det ska vara 100mm horisontellt och vertikalt mellan centern på varje skruvhål.

Jag själv skulle nog bara sätta några distanser (brickor eller liknande) mellan skärmen och fästet.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig köpt ett fäste där det inte ingår de plastdistanser som man ska ha däremellan. Säker på att de inte följde med?

Permalänk

Jag köpte en ny dyrare Sony tv åt en bekant. Och när jag skulle montera Vesa så satt skruvarna långt in och jag tänkte va fasiken är detta för dum konstruktion. Jag fick sedan se att det ingick några slags distansbultar. Typ såna här fast i rätt storlek: https://www.elfa.se/sv/distansbult-10mm-rostfritt-stal-bourqu...
Jag ser det mer som en elegant lösning, annars går det också att fila.

För övrigt dålig konstruerad skärm, detta kan knappast ha varit en slump. Utan de vill att folk inte ska montera dem på vesafästen.

*edit*
Att tänka på att när man förlänger skruvarna så förlänger man även hävarmseffekten och det blir en större belastning. Vilket kan innebär att skruvarna går av och skärmen ramlar ner och kanske skadar sig. Jag var inte konstruktionsmässigt nöjd med Sonytvn som jag monterade utan skulle helst vilja slippa distansbultarna. Men tvn hänger kvar och är stadigt. Tvn väger under 10kg och kanske tål skruvarna X gånger mer och den före lossnar från väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Har du mätt avståndet mellan skruvhålen på skärmen (och fästplattorna)?
Kollade på specen för den skärmen och den ska ha ett VESA 100x100 fäste. Så det ska vara 100mm horisontellt och vertikalt mellan centern på varje skruvhål.

Jag själv skulle nog bara sätta några distanser (brickor eller liknande) mellan skärmen och fästet.

Yes, det är 100x100. Har mätt själv. Hålen sitter symmetriskt med rätt avstånd, problemet är som sagt att de övre hålen sitter för nära kanten. Ser inte hur jag ska kunna lägga en bricka där. Det är knappt en millimeter mellan hålet och kanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Har nog aldrig köpt ett fäste där det inte ingår de plastdistanser som man ska ha däremellan. Säker på att de inte följde med?

Det följde med. Men som sagt så sitter de övre hålen för nära kanten så om jag lägger plastdistanserna så täcker dom halva hålet

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att tänka på att när man förlänger skruvarna så förlänger man även hävarmseffekten och det blir en större belastning. Vilket kan innebär att skruvarna går av och skärmen ramlar ner och kanske skadar sig. Jag var inte konstruktionsmässigt nöjd med Sonytvn som jag monterade utan skulle helst vilja slippa distansbultarna. Men tvn hänger kvar och är stadigt. Tvn väger under 10kg och kanske tål skruvarna X gånger mer och den före lossnar från väggen.

Det är bra att tänka en extra gång när man monterar grejer men man behöver inte vara särskilt orolig för hållfasthet på klämförband (skruvar) för tillverkaren överdimensionerar oftast.
Pga risk för klantiga kunder med garantianspråk och lagen på sin sida.

Hjulskruvar är ett gott exempel (bult är ett ogängat maskinelement).
Det hade räckt med mindre än halva storleken om folk hade gjort rent ytorna, anoljat skruvskallen och dragit med rätt moment. Men inte ens fackmännen på däckverkstan gör det. Därav jätteskruv.

Jaja, något off topic.

On topic: har du en skruvdragare? Skaffa en metallborr med samma diameter som hålet och joxa runt lite på full fart så har du på ett enkelt sätt fräst ur tillräckligt med material för montage.