Ramminne 3600 mhz till moderkort med standardhastighet 3200 mhz?

Permalänk

Ramminne 3600 mhz till moderkort med standardhastighet 3200 mhz?

Hej!

Jag ser att många moderkort har en standardhastighet på 3200 mhz för ramminne.

Om jag väljer mellan ramminne på 3600 mhz CL 18 och 3200 mhz CL 16 till moderkort med standardhastighet 3200 mhz, kommer jag då kunna utnyttja kapaciteten på ramminnena? Eller betyder det att ramminnen på 3200 mhz CL 16 blir snabbare i praktiken pga. lägre CL?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att hitta något moderkort med högre standardhastighet för minnen än 3200MHz. Allting över det är överklockning.

Hur snabbt du kan köra dina minnen går inte att säga utan att faktiskt prova. Det är goda chanser att du kan köra minnen på 3600MHz, men inga garantier. Vilka moduler som går att köra i högst hastighet går inte heller att säga säkert i förväg. Antagligen de som säljs som 3600MHz, men återigen inga garantier eftersom det inte bara beror på minnena utan även moderkort och CPU.
3600MHz CL18 och 3200MHz CL16 har samma latency (räknat i nanosekunder).

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Du kommer inte att hitta något moderkort med högre standardhastighet för minnen än 3200MHz. Allting över det är överklockning.

Hur snabbt du kan köra dina minnen går inte att säga utan att faktiskt prova. Det är goda chanser att du kan köra minnen på 3600MHz, men inga garantier. Vilka moduler som går att köra i högst hastighet går inte heller att säga säkert i förväg. Antagligen de som säljs som 3600MHz, men återigen inga garantier eftersom det inte bara beror på minnena utan även moderkort och CPU.
3600MHz CL18 och 3200MHz CL16 har samma latency (räknat i nanosekunder).

Tack för svar!

Om jag tolkar dig rätt så borde det gå att få ut mer i praktiken av ett par som är 3600 mhz även utan överklockning? Jag står och väljer mellan samma modell och märke och bara 100 kr i prisskillnad mellan de bägge minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Tack för svar!

Om jag tolkar dig rätt så borde det gå att få ut mer i praktiken av ett par som är 3600 mhz även utan överklockning? Jag står och väljer mellan samma modell och märke och bara 100 kr i prisskillnad mellan de bägge minnena.

När du startar upp datorn så kan du gå in i bios. Här kan du sen sätta minnena på önskad frekvens. Så om du nu köper 3600 mhz minnena. Men moderkortet måste tillåta överklockning till den frekvensen. Då skal det inte vara några problem för dig. I övrigt håller jag med ovanstående inlägg.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

@Deckard-Cain: Standardhastigheten bestäms av processorn, och både Intels och AMDs bättre processorer ligger för tillfället på DDR4-3200. Att köra DDR4-3600 istället är dock så gott som standard i dagsläget, du går bara in i BIOS och slår på profilen för minnena så är det troligtvis klart sen.

Permalänk
Skrivet av NightFred:

När du startar upp datorn så kan du gå in i bios. Här kan du sen sätta minnena på önskad frekvens. Så om du nu köper 3600 mhz minnena. Men moderkortet måste tillåta överklockning till den frekvensen. Då skal det inte vara några problem för dig. I övrigt håller jag med ovanstående inlägg.

Skrivet av perost:

@Deckard-Cain: Standardhastigheten bestäms av processorn, och både Intels och AMDs bättre processorer ligger för tillfället på DDR4-3200. Att köra DDR4-3600 istället är dock så gott som standard i dagsläget, du går bara in i BIOS och slår på profilen för minnena så är det troligtvis klart sen.

Tack! Då tolkar jag det alltså som att det är bättre att införskaffa ett set 3600 mhz CL 18?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Tack! Då tolkar jag det alltså som att det är bättre att införskaffa ett set 3600 mhz CL 18?

För prestanda i alla fall, sen vad som är mest prisvärt är svårare att säga. Skillnaden i prestanda kommer vara rätt liten, men det brukar skillnaden i pris också vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Tack för svar!

Om jag tolkar dig rätt så borde det gå att få ut mer i praktiken av ett par som är 3600 mhz även utan överklockning? Jag står och väljer mellan samma modell och märke och bara 100 kr i prisskillnad mellan de bägge minnena.

Du kommer troligen att kunna köra minnena märkta "3600 MHz" i högre hastighet/lägre latency än de märkta "3200 MHz", och är det så liten prisskillnad hade åtminstone jag köpt de i teorin snabbare minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deckard-Cain:

Tack! Då tolkar jag det alltså som att det är bättre att införskaffa ett set 3600 mhz CL 18?

Ja, men som nämnts så är skillnaden egentligen inte så stor och förmodligen kommer du aldrig att märka av det ens men för självförtroendet och möjligheten att göra din dator lite snabbare så varför inte för 100kr mer.

Problemet är att i vissa applikationer ger det effekt i, men i andra inget alls. Och hur mycket är svårt att säga så här rakt av. Det finns flaskhalsar i alla system och dessa påverkar på olika sätt. Ja, minnesmodulerna är snabbare. Ja, du kommer att få en snabbare dator. Kommer du att märka av det??? Kanske om du köpte båda typerna och mäter skillnaden men kommer de extra hundradels sekunder att ge ett resultat som du märker av? Hade skillnaden varit som mellan en HDD och en SSD så är ju den skillnaden enorm och klart märkbar då det kan skilja flera sekunder upp till en halv minut beroende på hur många program som man öppnar upp samtidigt eller kopierar. Här är den skillnaden inte alls i samma storlek.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du kommer troligen att kunna köra minnena märkta "3600 MHz" i högre hastighet/lägre latency än de märkta "3200 MHz", och är det så liten prisskillnad hade åtminstone jag köpt de i teorin snabbare minnena.

Beror alldeles på.
En del minnen som av tillverkaren sorterats som "bättre chip" kan märkas och säljas med lägre hastigheter som t.ex 3200MHz. Det skulle klara tightare timings än ett 3600MHz minne med samma integrerade kretsar ifall det kördes i 3200Mhz.

Men överklockningsmässigt skulle dom ändå vara rätt lika.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING