Om man har tillsvidareanställning och söker nytt jobb, får man då räkna med provanställning?

Permalänk
Medlem

Om man har tillsvidareanställning och söker nytt jobb, får man då räkna med provanställning?

Jag har för närvarande en tillsvidareanställning (efter att tidigare endast haft konsultuppdrag och vikariat). Om jag skulle söka och bli erbjuden ett nytt jobb, bör jag då förvänta mig att då inte bli erbjuden en provanställning, utan tillsvidareanställning direkt? Eller är normen på arbetsmarknaden att om man får ett nytt jobb hos en ny arbetsgivare så är det provanställning som gäller, oavsett tidigare erfarenhet? Isf skulle det kännas väldigt riskfyllt att byta arbetsgivare, om jag förväntas lämna en tillsvidareanställning och ta en provanställning, och då bli utelämnad till totalt godtycke.

Permalänk
Medlem

provanställning är standard vem skulle våga tillsvidareanställa en ny utan att veta om han sköter sig ? brukar vara mellan 3 till 6 månader där dom när som helst kan säga nej tack och söka ny

Permalänk
Medlem

Provanställning är ganska standard men absolut inte garanterat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken senioritet det är på tjänsten skulle jag säga. Är det så att man har blivit headhuntad så kan man definitivt kräva tillsvidare.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Inaktiv

Alla arbetsplatser har inte provanställning. Både jag och min sambo som jobbar inom kommun och region fick tillsvidare direkt.

Jag har dock inte hört om något privat företag som inte haft provanställning. Men det finns säkert massor med undantag där med.

Sen kan du kanske tänka "Inget riskerat inget vunnet" när det kommer till att byta jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag har för närvarande en tillsvidareanställning (efter att tidigare endast haft konsultuppdrag och vikariat). Om jag skulle söka och bli erbjuden ett nytt jobb, bör jag då förvänta mig att då inte bli erbjuden en provanställning, utan tillsvidareanställning direkt? Eller är normen på arbetsmarknaden att om man får ett nytt jobb hos en ny arbetsgivare så är det provanställning som gäller, oavsett tidigare erfarenhet? Isf skulle det kännas väldigt riskfyllt att byta arbetsgivare, om jag förväntas lämna en tillsvidareanställning och ta en provanställning, och då bli utelämnad till totalt godtycke.

Det blir en avtalsfråga mellan dig och din nya arbetsgivare. Jag förhandlade bort det när jag bytte jobb sist av precis de anledningarna som du nämner.

Permalänk
Lego Master

Praxis, men inte lagstadgat. Om du kan argumentera för din sak, kanske du kan förhandla bort det som tidigare nämnts.
Men ja, som du säger, det är på vinst och förlust att byta arbetsplats om du får en provanställning på nya stället. Men vinsten är kanske värd risken?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Som regel kommer de be om det, har du fast bör du dock försöka förhandla bort det direkt. Beror ju dock på situationen, vissa tar bort, andra kanske erbjuder kortare tid osv

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Beror helt på hållet på bransch.

Om det blir varsel är provanställningen väldigt osäker.

Permalänk
Hedersmedlem

Något du kan fundera på är vad du gör om du inte alls trivs på ditt nya jobb. Sist jag tog nytt jobb så begärde jag själv att få provanställning. Många företag har policies med 2 eller 3 mån uppsägningstid från dag ett. Det innebär att du kanske måste sitta med jobbet i tre månader om du vill ta ett annat för att du inte trivs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kan ju fråga om att få tjänstledigt 6 månader för att prova på nytt jobb. Det är ingen rättighet (så länge du inte är statligt anställd) men vissa privata arbetsplatser är ok med det. Man får komma överens med arbetsgivaren.
Man kan även få tjänstledigt för att prova annat jobb på grund av sjukdom enligt lagen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har nyligen skrivit på för ett nytt jobb med tillsvidareanställning.
Hade flera andra erbjudanden från olika bolag. Några med tillsvidare och andra med provanställning.
Jag vet inte vad som styr, men det är helt klart olika.

En annan sak att tänka på är hur semesterdagar hanteras för första året.
Vissa företag får man ett antal semesterdagar då man börjar, andra erbjuder lån av semesterdagar som skrivs av efter ett antal år.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Provanställning är för juniorer eller folk som byter till en ny bransch, hade aldrig accepterat det som etablerad i en bransch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Provanställning är för juniorer eller folk som byter till en ny bransch, hade aldrig accepterat det som etablerad i en bransch.

Håller med här. Iaf i min bransch är provanställning något som många har på sitt första jobb som nyutexaminerad. Vilket är ganska rimligt eftersom man är helt otestad på arbetsmarknaden innan det.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Arbetsgivare har det slentrianmässigt skulle jag säga. De får dock skylla sig själva om arbetstagare hittar nått roligare under ’test’ perioden.

Går att förhandla bort.

Permalänk
Medlem

Som andra skriver, acceptera inte provanställning om du inte vill och hitta nått annat istället.

Men som giplet skrev innan så kan det vara en fördel med provanställning om tjänsten är intressant men sen visar sig vara crap. Då slipper man sitta där i 2 månader och vända papper för att avtalet ser ut så.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så inom vissa yrkesområden, men dom hade behövt erbjuda mig något riktigt jäkla speciellt för att jag skulle gå med på en provanställning överhuvudtaget på grund av osäkerheten där. Provanställning kan avslutas när som helst utan anledning, och anställningstryggheten är för mig en prioritet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Alla andra har redan skrivit så kan inflika att blir man headhuntad är det lättare att ställa krav. Själv sa jag att jag vill ha fast och full semester från början. Men är det du själv som letar jobb så kan det nog vara svårt att få igenom eftersom då är det på deras villkor.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Om det blir varsel är provanställningen väldigt osäker.

Vid varsel spelar det ingen roll, då ryker man ändå (sist in, först ut och ingen kommer anstränga sig för att behålla den ’nye’). Därför kollar man alltid upp hur bolaget egentligen går innan skriver på (allabolag.se t.ex.)

Som flera redan skrivit man ska alltid testa att förhandla om provanställning, då brukar man få den förkortad o.s.v., men enda gången jag skulle varit orolig för att ta en provanställning är om jag är medveten om att jag är en lågpresterande slacker. Vet man att man presterar så finns det egentligen bara fördelar. Vad händer om man konstaterar att arbetsplatsen/chefen suger? Inte vill jag då sitta fast i uppsägningstid, då vill jag kunna resa mig upp och tacka för mig (uppsägningstiden från den anställdes sida under provanställning är alltid på dagen, oftast 14 dagar från arbetsgivaren sida)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Byter jobb nu vid årsskiftet. När nya chefen skickade avtal till mig för att läsa igenom så stod det en rad att det var provanställning.
Mailade tillbaka och skrev att det måste blivit fel, tillsvidare ska det vara.
10 minuter senare kom ett uppdaterat avtal

Tycker som någon skrev ovan, provanställning är för juniorer och branchsbytare när det handlar om ”kvalificerade” jobb.

Personligen kommer jag aldrig acceptera provanställning om jag byter inom mitt område, då kan de söka vidare.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag har för närvarande en tillsvidareanställning (efter att tidigare endast haft konsultuppdrag och vikariat). Om jag skulle söka och bli erbjuden ett nytt jobb, bör jag då förvänta mig att då inte bli erbjuden en provanställning, utan tillsvidareanställning direkt? Eller är normen på arbetsmarknaden att om man får ett nytt jobb hos en ny arbetsgivare så är det provanställning som gäller, oavsett tidigare erfarenhet? Isf skulle det kännas väldigt riskfyllt att byta arbetsgivare, om jag förväntas lämna en tillsvidareanställning och ta en provanställning, och då bli utelämnad till totalt godtycke.

När jag fick mitt "första riktiga jobb" (dvs. första heltidsanställning) hade jobbat deltid till och från under några år och på så vis samlat ihop ~1 års relevant arbetslivserfarenhet. Som nyexaminerad dataingenjör fick jag intrycket av att det var säljarens marknad (dvs. min kompetens var väldigt eftertraktad och det var svårt för företagen att hitta kompetens) så jag förhandlade bort provanställningen när jag tog mitt första jobb.

ALLT är förhandlingsbart i ett kontrakt (iaf allt som har siffror bredvid sig). Jag har bytt jobb 2 ggr sedan jag tog min första heltidsanställning och varje gång har jag förhandlat bort provanställning. Det har gått bra för (1) min kompetens är fortsatt väldigt eftertraktad och (2) jag är faktiskt rätt bra på att förhandla.

På samma sätt som du ska förhandla lön, pension och andra förmåner ska du givetvis ta i beaktning hur lång provanställningsperiod du har!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vid varsel spelar det ingen roll, då ryker man ändå (sist in, först ut och ingen kommer anstränga sig för att behålla den ’nye’). Därför kollar man alltid upp hur bolaget egentligen går innan skriver på (allabolag.se t.ex.)

Som flera redan skrivit man ska alltid testa att förhandla om provanställning, då brukar man få den förkortad o.s.v., men enda gången jag skulle varit orolig för att ta en provanställning är om jag är medveten om att jag är en lågpresterande slacker. Vet man att man presterar så finns det egentligen bara fördelar. Vad händer om man konstaterar att arbetsplatsen/chefen suger? Inte vill jag då sitta fast i uppsägningstid, då vill jag kunna resa mig upp och tacka för mig (uppsägningstiden från den anställdes sida under provanställning är alltid på dagen, oftast 14 dagar från arbetsgivaren sida)

De där är ju inte sant i alla lägen, enligt många kollektivavtal så gäller fortfarande 1 månad från bådas håll, och säger du upp dig själv kan du (de kan ju låta dig gå också i utbyte att slippa betala lönen) få jobba 1 månad iaf (lika som om du inte haft provanställning). Den enda skillnaden här är ju att de kan säga upp dig utan riktiga orsaker.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det som många säger här praxis även om den ursprungliga tanken åtminstone från fackligt håll var att tillåta arbetsgivare att testa oerfaren personal, inte så som det används idag för att ge arbetsgivaren en "ångerperiod". Om du inte är bekväm med provanställning så bör du absolut påpeka det innan du skriver på och försöka att förhandla ner eller bort det. Om du jobbar i en attraktiv bransch och har goda referenser och ett välfyllt CV så borde det finnas goda möjligheter.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det absolut går att förhandla om. Känns som alla företag numera har provanställning som standard, men att det går att förhandla. Känner du att det är en för stor risk med provanställning, var tydlig me det (inte på första intervjun utan när det är dags att diskutera villkoren, tillträdes datum osv). Det är ju inget konstigt att man tycker det är fel att gå från en trygg anställning till en provanställning.

När jag bytte jobb senast prioriterade jag att förhandla om andra saker än att få bort provanställning. Man får välja vad man tycker är viktigt.

Permalänk
Medlem

När jag bytte jobb sist var det i alla fall aldrig ens en fråga om provanställning. Då blev jag i och för sig rekommenderad av en före detta kollega som redan jobbade på det nya stället.

Jag hade nog hållit mig undan från arbetsgivare som kör med provanställningar, orkar man inte genomföra en ordentlig rekryteringsprocess så lär man antagligen inte ha ork till så mycket annat heller. Jag hjälper gärna nya kollegor igång med jobbet, men jag förväntar mig en viss minimikvalitet, inte att man plockar vem som helst från gatan på provanställning för att se om det funkar.

Permalänk
Medlem

Jag fick fastanställning direkt när jag bytade jobb i våras. Så svaret är nog, det beror på.Det var inget tjafs, en intervju och sedan fick jag kontrakt.

Till skillnad från vissa andra bolag som vill ha 3-4 interljuver, kodtest etc så var detta en skön upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyflaskan:

De där är ju inte sant i alla lägen, enligt många kollektivavtal så gäller fortfarande 1 månad från bådas håll, och säger du upp dig själv kan du (de kan ju låta dig gå också i utbyte att slippa betala lönen) få jobba 1 månad iaf (lika som om du inte haft provanställning). Den enda skillnaden här är ju att de kan säga upp dig utan riktiga orsaker.

Värt att kolla upp eventuellt kollektivavtal då. Jag har förhandlat in "uppsägningspeng" i avtal en gång, när jag var småbarnsförälder, d.v.s. vi körde provanställning men skulle arbetsgivaren avbrutit den så hade jag fått X i ersättning. Det motiverade jag med att jag inte var villig att ta jobbet med bara 14-dagars uppsägningstid men att jag förstås accepterade att vi testade varandra först (det är ju inte så att man gifter sig med någon första dagen heller).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hasharii:

Jag har för närvarande en tillsvidareanställning (efter att tidigare endast haft konsultuppdrag och vikariat). Om jag skulle söka och bli erbjuden ett nytt jobb, bör jag då förvänta mig att då inte bli erbjuden en provanställning, utan tillsvidareanställning direkt? Eller är normen på arbetsmarknaden att om man får ett nytt jobb hos en ny arbetsgivare så är det provanställning som gäller, oavsett tidigare erfarenhet? Isf skulle det kännas väldigt riskfyllt att byta arbetsgivare, om jag förväntas lämna en tillsvidareanställning och ta en provanställning, och då bli utelämnad till totalt godtycke.

Beror på, upp till dig och din nya arbetsgivare att förhandla fram när ni kommer fram till den punkten.
Jag skulle aldrig byta jobb utan att ha fastanställning direkt - accepterar inte provanställning då jag personligen inte anser det säkert.

Permalänk
Medlem

Många företag och även kommuner använder slentrianmässigt "provanställning" vilket inte är okej. Provanställningar ska alltid förhandlas med facket då provanställning måste individuellt motiveras av AG inför varje anställning. Normen är enligt regelverket tillsvidareanställning och provanställning är undantaget.

Så som många säger, det kan även vara en förhandlingsfråga och har du "arbetslivserfarenhet", speciellt inom området du söker inom så är det inget som man omedelbart ska acceptera. Men som sagt, många AG bryter mot regelverket och säger att "alla provanställs" m.m. och försöker tvinga den sökande att acceptera. För har man skrivit på avtalet så står man där, avtalet gäller hur fel det än är. Så det gäller att överenskommelser som t. ex. ökad lön efter X antal månader/provanställning står med, för annars så sitter man där när AG säger att det spelar ingen roll, du har skrivit på kontraktet på denna lönen. Att man skriver ett nytt kontrakt när provanställningen övergår till tillsvidare är en myt, kontraktet löper bara vidare, så att bli "lovad" högre lön när ni ska skriva "nytt kontrakt" är en fälla.

Allt man kommer överens om som är utöver kollektivavtal ska stå med, allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Håller med här. Iaf i min bransch är provanställning något som många har på sitt första jobb som nyutexaminerad. Vilket är ganska rimligt eftersom man är helt otestad på arbetsmarknaden innan det.

Jag hade rekommenderat folk att inte ingå fastanställning direkt, iallafall inte i alla lägen.

Jag börjar nytt jobb nu i Januari med 6 månaders provanställning. Jag har en månads uppsägningstid under provanställning och 3 månader vid fastanställning.

Även om jobbet låter väldigt kul så är det ju till 80% kollegorna och stämningen som avgör om man blir kvar där i längden och då är det perfekt att ha det där halvåret med en månads uppsägningstid ömsesidigt för att ta tempen på vattnet.

Har man fastanställning med 1 månad så visst, gå in i det direkt

Jag anser att provanställning är både för företaget och den anställde, men det är jag då.
Jobbet jag byter ifrån hade jag inte uppnått fastanställning eftersom jag sa upp mig innan sex månader hade passerat. Hade jag haft fastanställning hade jag nog haft längre uppsägningstid och det hade helt enkelt sugit.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"