Skicka tillbaka "Köpt" Router vid uppsägning av bredband Telia?

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka "Köpt" Router vid uppsägning av bredband Telia?

Hej!
Idag avslutade jag mitt bredband och tv-abonnemang hos Telia som jag tecknade på black friday 2020. Jag blev då i samband med uppsägning ombedd att skicka tillbaka routern som ingick vid köpet. Jag påpekade då att jag redan "köpt" routern även om priset just då vid min beställning var 0kr(999kr ordinare pris). Telia delade inte min åsikt utan menade att det bara var ett jämförpris om vad motsvarande skulle kosta hos andra leverantörer. Routern har heller aldrig varit listad under min hårdvara på Telia så jag förutsatte att jag redan ägde produkten.

Kundtjänsten hänvisade till min beställning och de allmänna villkoren men jag kan inte hitta någon tydlig information där heller och den jag pratade med var inte intresserad av att visa mig rätt. Är det jag som uppenbarligen tolkat avtalet felaktigt eller?

Kan se att de fortfarande listar tjänsten på samma sätt. Jag behövde inte skicka tillbaka min tv-box som jag också betalade 0kr för.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

Den lär väl ändå inte funka med någon annan leverantör. Lika bra att skicka tillbaka den, undvik att den blir elektronikskrot.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

En snabb koll på deras hemsida så hittar jag nedan. Det är ganska normalt att de flesta ISP:er gör detta. Ingen nytt alls. Samt så är den oftast hårdställd på deras egna VLAN.

"Lån av vår Wifi-router ingår när du nybeställer bredband via fiber från Telia. Vill du som befintlig kund uppgradera från en äldre router, kontakta vår kundtjänst på
90 200 för att få information om priser. Vid uppsägning av bredbandet ska routern returneras till Telia. Tekniska begränsningar gör att vår router inte kan levereras till alla adresser. Vissa avvikelser kan gälla om du är kund i ett externt nät."

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka den!. Men kanske också anmäla till KO? Ser ju ut som att du fått köpa en router för 0kr som skulle varit värd 990kr

Till mig sa de väldigt specifikt att routern är på lån.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Raderar denna och flyttar tråden till konsumenträtt då den passar bättre där inser jag.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

Saknade tydligen rättigheter att radera eller flytta tråden själv så om någon mod ser detta kanske de kan ordna det i så fall.
Annars lämnar jag den här. Tack på förhand!

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Avstängd

Citat från Felia-svaret efter att jag fimpat allt där:
"Har du en router som ägs av Telia? Då kommer du att få en retursedel för att returnera utrustningen till oss."

Free At Last!!

Permalänk
Medlem

Jag fick skicka tillbaka min.. som var 9 år gammalZ Vidrigt bolag. Glad jag ej har med dem att göra igen.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffekopf:

Citat från Felia-svaret efter att jag fimpat allt där:
"Har du en router som ägs av Telia? Då kommer du att få en retursedel för att returnera utrustningen till oss."

Free At Last!!

Inte för att vara sån men inget tvingar väl en att använda Felia-skräp om det bara gäller en router?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Den lär väl ändå inte funka med någon annan leverantör. Lika bra att skicka tillbaka den, undvik att den blir elektronikskrot.

Detta är ju dock exakt vad som sker när du skickar tillbaka den, Den skrotas

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Låter som ganska typiskt tillvägagångssätt. Både Telenor och Comhem har sagt samma sak om deras routers när jag haft de som leverantörer och de skickat en router vid beställning av abonnemanget.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det låter rätt så bra, om du lånar routern har du väl garanti på den under hela lånetiden? Ifall man köper routern av operatören brukar det vara 12 eller 24 månaders garanti sedan köpa ny om den går sönder.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

När ComHem skulle ha tillbaka sin utrustning för ett gäng år sedan så bad jag om en fraktsedel och la ner alla möjliga gamla adsl-modem och diverse elektronik-skrot. De får ju betala för att skrota elektronik. Tänkte att om de grinar så var det bara att säga att jag inte visste vilken som var deras router.

stavning
Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar en Telia-router trots avslutat abb för ett par år sedan. Fraktsedel kommer på posten sades det, inte sett röken av. Tog den till och med till en Telia-butik och frågade om jag kunde lämna in den där, men se det gick inte. Så nu ligger den och skrotar i sin låda på kontoret.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har aldrig behövt skicka tillbaka något... får oftast: "Eh... nej, vi vill inte ha tillbaka den"
Kanske kan bero på att jag aldrig bytt från Bredbandsbolaget som det hette då, och nu är Telenor och bara fått någon "ny" version av router med jämna mellanrum.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Har fortfarande kvar en Telia-router trots avslutat abb för ett par år sedan. Fraktsedel kommer på posten sades det, inte sett röken av. Tog den till och med till en Telia-butik och frågade om jag kunde lämna in den där, men se det gick inte. Så nu ligger den och skrotar i sin låda på kontoret.

Utan att det var avsikten så kom där ett lysande tips på vad jag själv kan göra. En Felia-butik ligger i samma köplada som jag brukar handla i. Jag ska returnera routern till butiken och insistera högljutt och länge på att dom måste ta hand om den, de är ju ägare till den och skrivet kvitto naturligtvis. Tänk sur och grinig gubbe som vill ge igen för åratal av taskigt bemötande från deras obefintliga kundtjänst (fast egentligen är skilsmässan från Felia redan lyckligt överstökad sedan flera månader).

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Normalt sett för de större bolagen är att du "hyr" routern och har extrakostnad för det, och i längden gör en förlustaffär då du fortsätter ta kostnaden trots extrakostnaden kan ha täckt upp mer än routern skulle kostat att köpa direkt.

Har man bredband via ett mindre bolag så finns ofta möjligheten att köra med egen router, och därmed också ha en lägre månadskostnad.

Minns dock något krångel när man hade bredbandsbolaget och de köptes upp, från bra service (de ringer upp efter du ringt in, skickade lätt ut klisterlapp så man slapp betala portot för att skicka tillbaka något osv), så fick de telenors service med timslånga telefonköer(där man aktivt behövde ha igång samtalet) och inte skicka ut lappar för att få tillbaka sin utrustning, till en kostnad av endast en högre månadsräkning.

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt fräckt! Jag har råkat att för det samma och anledning är enkom för att det skall vara svårt att avsluta abonnemang! Utrustningen skrotas givetvis! Snart är det dags för 5G, då skall jag vara noga med vad jag köpet eller hyr. Och utrustningen får inte vara bunden till viss operatör!

Permalänk
Medlem

Har ni någonsin testat att vägra få hem en router från Telia?
Det är fanimej inte helt lätt, och kräver inte minst 3st supportagenter innan man får svaret "Vi kan inte förändra det, utan du får låta den skickas, inte hämta ut den och låta den gå i retur".

OT;
Brukar vara tydligt att routern är "på lån" och något man måste skicka tillbaka, någonstans i bakhuvudet så kostar det rätt mycket om man inte gör det (Man verkar sätta priset på routern lite olika beroende på situation).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Denna router har ju inget värde. Och då man får en retursedel så kostar det inget. Det står även i villkoren att den är på låns. Det varierar dock mellan olika leverantörer huruvida man får behålla eller behöver skicka tillbaka skräpet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har ni någonsin testat att vägra få hem en router från Telia?

Jepp!
Var dock många år sedan när vi fick fiber här och fick bråka en hel del för att ej få hem en och ej betala för den då det kostade per mån då.
Dvs fiber till hyreshuset och vanlig koppar i huset så med andra ord en helt vanlig router det handlade om.
Det handlade nog om 25-30 samtal sammanlagt och att telia skickade ut skiten 7 gånger varvid jag vägrade hämta ut skiten 7 gånger.
Till slut gav dom upp att försöka skicka ut en men betalt ville dom jävlarna ha trots att jag hade beställt UTAN router.
Gick till slut genom www.fairshopping.se och inom en dag så fick jag ett telefonsamtal och allt var löst på under 3min.

Saknar fairshopping då det var en förbannat bra sida för oss konsumenter!
Och NEJ det var inte alls samma sida som det är idag tyvärr.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på telias kundtjänst för några år sedan. Routern vill telia mycket riktigt ha tillbaka men de återanvänds inte. Vi fick info om att det var för att de ska kunna återvinnas korrekt och därmed utgöra någon sorts miljö-PR för Telia. Det sades att ingen öppnar paketen och faktiskt kollar att det är en router i för det hade kostat för mycket. Paketen vägs istället och stämmer det ungefär med vad en router väger så tickas det av att kunden returnerat routern via den påklistrade fraktsedeln och sen går hela paketet till återvinning.

Om detta stämmer till 100% vet jag inte men det är vad som sades internt 2017. Så teoretiskt kan det gå att bara skicka något random som väger samma som en router. Inga garantier på att det funkar dock.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Detta hjälper förvisso inte till.

Men till er som tecknar Telia Bredband och inte önskar routern är det bara låta den ligga kvar och sedan skickas tillbaka per automatik. Detta bad säljaren mig göra när jag tecknade nu deras BF-erbjudande när jag ville avstå deras router.

Sagt och gjort, inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuaaa:

Hej!
Idag avslutade jag mitt bredband ....

Jag gjorde samma tolkning då jag skaffade abonnemanget, dvs att jag ägde routern.

Så jag gav bort den till några bekanta.
Nu har de legat i covid så jag har inte kunnat hämta routern där (lagom pinsamt att ta tillbaka en gåva...) så datumet då de ville ha tillbaka den har passerat.

Antar att jag får en räkning hem på en tusenlapp då. Klart irriterande.
Förbannat otydligt att man inte äger routern.
Tycker det är falsk marknadsföring då det inte tydligt står att det är ett lån någonstans där man gör beställningen, utan listas som en förmån.