Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det är enkelt att följa upp i software men oavsett rekommenderar jag att prova sänka Vcore.

Edit. Att sänka spänningen på vcore påverkar prestandan positivt, inte negativt så länge CPU inte blir ostabil och krashar.

Jag sänkte till 1.35vc tror jag det var. Höjde sedan clock till p core 52,51,50, -II- och e Core 4.0
Startade div spel benchmark som EFT, tomb raider och något till. Kommer inte över 60c på något av dessa spelen. Det är bara syntetiska benchmarks som spökar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

12900k är en extremt varm CPU. CM gör helt dugliga AIO och det är inte mycket skillnad på dem och de "bästa". Kanske ett par grader men i ditt fall så skulle det inte hjälpa.
Du hade nog behövt köra custom vattenkylning för att kunna kyla en klockad 12900k då den lär dra 250w skulle jag gissa på.

Ställ tillbaka allt på default så du inte kör överklockad och sen gör testerna.
Kolla din power usage (Watt). Jämför sedan med överklockat läge. Kör testerna i 5+ minuter så du kan se ifall den throttlar ned efter en stund.

Min 12900KF 5.2 all core drar 340w. En 9900K ligger på 250w.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiky88:

Hej. Jag har en 12900k parad med en ML360R AIO som är topp monterad och kör denna som exhaust. Fram på chassit har jag 3st 140mm som blåser in luft med ett konstant fläkt snurr på 80%.

Har ni några erfarenheter kring Cooler Master’s aio? Är de skräp?

Mina temps i idle är 25-29c, i spel ca 60-70c max och i Cinebench 90-99c.

Processorn är klockad med asus och körs i normala fall mellan en hastighet på 4.9-5.2 beroende på kärna och belastning.

När jag startar Cinebench så sänks min klockhastighet till 4.9 p och 4.0 e, är det normalt ?

Jag har testat intel extreme overclock eller vad deras program heter och det står ”thermal throtteling” när jag startar XTU testet.

Någon som har några idéer på vad som kan vara fel? Har beställt ”washers” aka brickor i Nylon för att testa göra det s.k washer mod, har även beställt en liquid freezer II 420mm AIO som jag tänker placera fram i chassit (phantek p500a) och ha som intake och eventuellt push pull konfiguration.

Kolla med core temp om alla kärnor blir "lika" varma. Blir de ojämnt varma kan det tyda på att kylaren inte sitter som den ska på CPU. Montera loss, sätt på ny kylpasta som du brer på jämnt över hela heatspreadern med ett kontokort.
Så värmeöverföring mellan CPU och kylare blir optimal.

Såg inte vad du har för låda, kör datorn med öppen låda med cinebench och kolla om den blir ungefär lika varm. Sjunker tempen ordentligt med öppen låda så är det dåligt flöde i lådan.