Permalänk
Medlem

Vertikal

Var trött på ljudvolymen, värmen & prestandan på min Razer Blade som ändå aldrig flyttades från skrivbordet så 2021 började jag designa ett chassi från grunden. Alltid drömt om men aldrig faktiskt byggt ett chassi från grunden (påbörjade en gång men kom inte så långt).

Design
Med inspiration från Xbox Series X form & minimala fotavtryck så ville jag bygga ett vertikalt chassi med fokus på hög prestanda, låg temperatur & låg ljudvolym. Det ska också vara lätt att jobba med men ändå har en clean & snygg design. Ogillar vattenkylning så luftkylning är det som gäller. Storlek var längst ned på priolistan, det är nice om det är litet men det fick aldrig vara på bekostnad av de andra punkterna.

Bestämde mig för att göra chassit i två delar, en innerram som håller all hårdvara och ett täckande ytterskal som man trär över toppen av ramen. Då kan jag både ha en snygg yttre design men samtidigt ha ett öppet chassi att jobba med. Ville också ha alla kontakter nedåt istället för bakåt så att jag kunde trycka det ganska nära väggen.

Mitt under bygget så släppte Fractal Design sitt Torrent-chassi och jag älskade designen på fronten. Så jag 'lånade' den designen till fronten av mitt chassi; snälla stäm mig inte Fractal Design.

Resultat
Totala volymen på chassit är ca 28 liter. Temperaturerna vid idle verkar ligga på runt 50° för CPUn & 30° för GPUn. Efter en stund Apex Legends så har CPUn en average på runt 66° och GPUn en average på 63°. Så det ser ut att finnas utrymme att sänka fläkthastigheterna något.

Hårdvara:
CPU: AMD Ryzen 9 5900X
GPU: MSI RTX 3070 Ventus 3X
MB: ASUS STRIX B550-I Gaming
PSU: Corsair SF600 600W
RAM: Kingston 32GB DDR4 3600MHz CL18 Fury
HDD: Adata XPG SX8200 Pro 2TB
CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2
Topp-fläkt: Noctua NF-A20 200mm

Chassi-material:
Innerramen: MakerBeam 10x10 profil
Ytterskal: Clas Ohlson PLA; spacklad, sandad & sprayad svart
Träsidor: laserskuren ek-fanerad plywood & svart ek-fanerad MDF från Cotter

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Har länge drömt om att bygga nått sånt här. Kungligt!

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Underbart. Du får 5/5 💖

Det där fästet till cpu-fläktarna. Det vill jag ha 😊
Hur är det fäst på undersidan? Sviktar materialet?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för den fina responsen!

Skrivet av SCORPIUS:

Det där fästet till cpu-fläktarna. Det vill jag ha 😊
Hur är det fäst på undersidan? Sviktar materialet?

Absolut kan du få den, finns på Printables. Men är osäker på om den funkar rakt av för andra kylare & fläktar.
Fästet har små piggar som passar in i fläktens skruvhål, fästet är sedan lite flexibelt (eller sviktar kan man väl säga) så att det går att bända för att trä på fläktarna. Flexibiliteten gör sen att den håller sig spänd. Det är ett till likadant fäste på undersidan av kylaren; som du ser är fästet öppet på ena sidan vilket gör att det går att trä på det undre även med kylaren monterad.

EDIT: Laddat upp fläktfästet på Printables

Laddat upp modell för fläktfästet
Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat och designat, full pott! 👍

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Proffsmoddare

Riktigt tjusig, bra snickrat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Estetisk ingenjörskonst.
10/10.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt! Fint jobbat!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Väldigt väldigt snyggt bygge!
Gillar verkligen layouten såhär vid första anblicken. Stilrent högbygge med alla sladdar neråt och bara ventilation på en sida (förutom topp och botten förstås)
Möjligen lite väl luftigt med utrymme (vilket ju var medvetet), men lär funka riktigt bra!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kul att höra att folk gillar bygget, uppskattar det! Tack!

Permalänk
Expertgissare

Mycket snyggt.
Gillar verkligen formen och kombinationen svart och ek.

Men om jag ska komma med någon kritik så skulle det vara att jag tycker fibrerna i trät går åt fel håll, sticker lite i ögat att linjerna bryts (fibrerna och det utskurna).

En stark 9/10

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Saknar ord

Alltså detta var ju riktigt läckert!! Bra jobbat... Minst sagt 😳👍

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Hats off

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Woah.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Fullt betyg förutom på RBG'n i botten

Men ja gissar att den går att stänga av.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Trodde först rubriken var: "Skitfult chassi bygger på vertikalen"

Förtydligande: Jag tycker chassit är skitsnyggt, jag bara läste fel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att det var väldigt snyggt och elegant, fram tills jag läste "Med inspiration från Xbox Series X"...

Då det här är en fråga om tycke och smak så betackar jag mig för den typen av inspirationer.

Basta!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det var en trevlig överraskning att mitt chassi dök upp på framsidan! Fortsätter tacka för alla bra & fina kommentarer

Skrivet av Edvin-89:

Men om jag ska komma med någon kritik så skulle det vara att jag tycker fibrerna i trät går åt fel håll, sticker lite i ögat att linjerna bryts (fibrerna och det utskurna).

Jo, tyvärr var det något jag kom på efter att jag beställde, att jag borde specifierat åderriktning. Men men, var för sent då.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av UnknownBum:

Det var en trevlig överraskning att mitt chassi dök upp på framsidan! Fortsätter tacka för alla bra & fina kommentarer

Jo, tyvärr var det något jag kom på efter att jag beställde, att jag borde specifierat åderriktning. Men men, var för sent då.

Bara en detalj i ett fantastiskt bygge
Du har skapat något jag själv (och många andra) aldrig skulle kunna göra

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Rgbn hade jag själv hoppat över på ett så här stilrent bygge

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Snyggt 10 av 10. Väldigt bra planerat är ute efter ngt liknande själv så du blir min inspiration nu hehehe

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Funktion och estetik samt väl dokumenterat. Very Well Done!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

Jääklar vad clean! Asså shit vad folket bygger snygga datorer här på sweclockers! Brukar ni publicera på reddit och så också? Vart isåfall kan man hitta den så man kan följa där också. Är intressant med andra sub reddits med bilder på datorer också om nån vill länka:)

Visa signatur

Ryzen 3600 | Asus X570-F | 16GB Kingston Fury | RX 6800 XT | Corsair H100X | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO Plus 2TB×2 |