Vågar man ha kvar sin krypto på exchanges? LÄNK

Permalänk

Vågar man ha kvar sin krypto på exchanges? LÄNK

Hej hej!
Jag läste en artikel nyss (https://dekrypterat.se/artikel/utfloden-fran-kryptoborser-nad...) om att massvis med investerare flyr exchanges såsom Crypto.com, Binance, Coinbase etc. efter kollapsen av FTX. Hur tänker ni kring det hela? Vågar man ha kvar sin krypto där eller är det dags att köpa en Ledger eller liknande? Hur tror du att FTX-kollapsen kommer påverka hur folk ser på Krypto i allmänhet?

Jag menar, det var ju inte länge sedan Terra kollapsade också, anar att detta ger vatten på kvarnen för alla kryptoskeptiker.

Må gott allesammans!
/ Kryptospargrisen

Permalänk
Medlem

Nej, alltid på hårdvara! Man vet aldrig vem som är näst på tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryptospargrisen:

Hej hej!
Jag läste en artikel nyss (https://dekrypterat.se/artikel/utfloden-fran-kryptoborser-nad...) om att massvis med investerare flyr exchanges såsom Crypto.com, Binance, Coinbase etc. efter kollapsen av FTX. Hur tänker ni kring det hela? Vågar man ha kvar sin krypto där eller är det dags att köpa en Ledger eller liknande? Hur tror du att FTX-kollapsen kommer påverka hur folk ser på Krypto i allmänhet?

Jag menar, det var ju inte länge sedan Terra kollapsade också, anar att detta ger vatten på kvarnen för alla kryptoskeptiker.

Må gott allesammans!
/ Kryptospargrisen

De flesta lärde väl sig vid Mt.Gox för snart 10 år sedan. För mig har det sedan länge varit så att krypto på en börs = krypto som man nästan inte kan säga att man äger då det kan försvinna när som helst. Visst finns det mer eller mindre shady börser, men man ska alltid ha den stora majoriteten av det man äger i en egen wallet.

Det är inte första gången en börs går under och det kommer definitivt inte vara den sista gången

Permalänk
Medlem

Att man har de privata nycklarna till de coins man äger är en grundbult i hur krypto fungerar eftersom det endast då är censur-resistent och decentraliserat.
Att inte förvara krypto på en centraliserad börs med förhoppningen att de kan tänka sig att betala tillbaka är således grundläggande IT-hygien, ungefär som att man sätter lösenord på sitt wifi.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Att inte förvara krypto på en centraliserad börs med förhoppningen att de kan tänka sig att betala tillbaka är således grundläggande IT-hygien, ungefär som att man sätter lösenord på sitt wifi.

Så sant som det är sagt.

Ett annat problem är dessa stablecoins. De går ju helt stick-i-stäv med öppenheten och decentraliseringen som kryptovalutor bygger på, och det är vad jag vet väldigt ovanligt att det finns någon insyn i att de backas upp som de ska. Att spekulera i kryptovalutor är en sak, men att chansa på att ett stablecoin inte är ännu ett ponzi scheme känns för mig helt sinnessjukt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Så sant som det är sagt.

Ett annat problem är dessa stablecoins. De går ju helt stick-i-stäv med öppenheten och decentraliseringen som kryptovalutor bygger på, och det är vad jag vet väldigt ovanligt att det finns någon insyn i att de backas upp som de ska. Att spekulera i kryptovalutor är en sak, men att chansa på att ett stablecoin inte är ännu ett ponzi scheme känns för mig helt sinnessjukt.

Fast nu finns det ju decentraliserade och algoritmiska stablecoins
De har visserligen andra problem, men för mig känns det väldigt troligt att det kommer skapas en robust algoritmisk stablecoin som de flesta går över till inom några år.

Permalänk
Medlem

Nu används "proof-of-reserves" för att försöka återställa förtroendet för börserna..
https://cointelegraph.com/news/proof-of-reserves-can-reserve-...
Safello lanserar proof of reserves..
https://safello.com/sv/press/releases/?item=safello-lanserar-...

Visa signatur

Nerd is the new Cool