Permalänk
Medlem

NR200P och MSI 4090 Gaming Trio

Komponenter:

  • Cooler Master NR200P

  • ASRock B650E PG-ITX WiFi

  • AMD Ryzen 7600X

  • G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 32GB

  • MSI 4090 Gaming Trio

  • Asus Loki 850W

  • Arctic Liquid Freezer II 280

  • Western Digital SN850X 4 TB

  • Samsung 980 Pro 1 TB

  • Samsung 850 Evo 500 GB

Målet med bygget var maximal kylflänsyta i ett ändå kompakt ITX-system. Installationen var förhållandevis smidig, men följande observationer anser jag bör beaktas om du själv går i liknande tankar:

  • Bakre M2-slotten är nätt och jämt att den är partiellt skymd, varför kylfläns på SSD:n försvåras. Här planerar jag sätta en fläns med tejpliknande thermal pad.

  • Ingen bildsignal vid första uppstart. Inte ens POST. Tur att jag tidigt i min felsökning och googlande stötte på en Reddit-användare som upptäckte att en för hårt monterad processorkylare kan orsaka sådant fel hos ASRocks AM5-moderkort. Efter att ha lossat min lite grann startade datorn normalt.

  • Vänd fläktarna på Arctic Liquid Freezer för inblås INNAN du bygger in den. Det sparar tid.

  • Konsekvent vid omstart och vid flera cold boots fick jag ingen bildsignal och kom inte in i vare sig Windows eller UEFI. Felet visade sig ligga i Memory Context Restore. När detta stängdes av och mina minnen tränas vid varje upp- och omstart så POST:ar datorn varje gång. Felet uppstod både i JEDEC och XMP.

Albumet uppdateras framöver när jag speltestat riggen noggrannare och när jag fått hem bakre SSD-kylflänsen och en ytterligare Y-kabel för fläktar (toppmonterade).

Uppdatering 2022-12-11:

I en vända Time Spy ser jag CPU average temp på 75 C och GPU average temp på 65 C (max hotspot på 79 C). Fläktarna på grafikkortet stannar som högst på 1200 rpm medan processorkylarens fläktar landar som högst på 1050 rpm. Detta efter att jag satt processorns PPT på max 85 W och negativ All Core Offset på -15. Grafikkortet är UV 2535 MHz @ 0,900 V och PL 80 %, samtidigt som grafikminnena överklockats +1500 MHz.

I Portal RTX i 4K med DLSS på Balanced och Frame Generation igång ser jag högsta fläkthastighet på grafikkortet på 1300 rpm.

Målet är att riggen ska vara så tyst som möjligt. Att komponenterna når maximalt 80 grader (oftast lägre) i mycket tunga laster ser jag därför som att jag nått en god kompromiss mellan ljudnivå och temperatur. Kort sagt: tyst som en viskning.

Besök galleriet här

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Snyggt och grymma komponenter. Hur ser temperaturerna ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Snyggt och grymma komponenter. Hur ser temperaturerna ut?

Inte hunnit testa mer än en vända i Time Spy för att se att riggen verkar någorlunda stabil. Är bortrest i en vecka nu, ska därefter börja kika på fläktkurvor och UV/PL av grafikkortet innan jag riktigt kan uttala mig. Men kan ta en ny vända i Time Spy i stock och lägga upp temperaturkurvan när jag kommit hem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! 5/5

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS | 2x24GB G.Skill 8000C36 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Snyggt och grymma komponenter. Hur ser temperaturerna ut?

I en vända Time Spy ser jag CPU average temp på 75 C och GPU average temp på 65 C (max hotspot på 79 C). Fläktarna på grafikkortet stannar som högst på 1200 rpm medan processorkylarens fläktar landar som högst på 1050 rpm. Detta efter att jag satt processorns PPT på max 85 W och negativ All Core Offset på -15. Grafikkortet är UV 2535 MHz @ 0,900 V och PL 80 %, samtidigt som grafikminnena överklockats +1500 MHz.

I Portal RTX i 4K med DLSS på Balanced och Frame Generation igång ser jag högsta fläkthastighet på grafikkortet på 1300 rpm.

Allt som allt, tyst som en viskning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Som jag sade i Köp-tråden häromdagen ser det kanon ut. Älskar NR200P-byggen, och det faktum att ett monsterkort får plats så där perfekt är fantastiskt! 5/5 toasts!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!

Behövde du göra något särskilt med chassit för att få plats med grafikkortet?

Spanar nämligen på detta grafikkort och Suprim X varianten från MSI (ej den vattenkylda) men har läst lite på reddit att folk behöver bända en del i chassit för att få in Gaming Trio kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Snyggt bygge!

Behövde du göra något särskilt med chassit för att få plats med grafikkortet?

Spanar nämligen på detta grafikkort och Suprim X varianten från MSI (ej den vattenkylda) men har läst lite på reddit att folk behöver bända en del i chassit för att få in Gaming Trio kortet.

Exakt, man behöver skruva loss hela bottenplattan och bända fram- och bakpanelen ifrån varandra för att få in kortet pga dess längd. Inga bestående ingrepp med andra ord. Jag är faktiskt väldigt tveksam till att Suprim X går att montera in i NR200P över huvud taget, pga den extra millimetern på tjockleken. Mitt kort ligger dikt an mot botten och har inte mycket marginal att ruckas på in i chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Snyggt bygge!

Behövde du göra något särskilt med chassit för att få plats med grafikkortet?

Spanar nämligen på detta grafikkort och Suprim X varianten från MSI (ej den vattenkylda) men har läst lite på reddit att folk behöver bända en del i chassit för att få in Gaming Trio kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

Älskar detta chassi kör med samma chassi bästa itx chassit jag haft

Visa signatur

The Breath of True