LG:s OLED i 27-tumsformat anländer i januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

någon info om anti-burnin?

Av den informationen jag har lyckats hitta är att ASUS variant kommer ha kylfläns som ska vad jag förstår minska risken något.. Har inte sett att LG kommer ha någon liknande lösning dock.

ASUS motsvarande, troligtvis samma panel:
https://www.guru3d.com/news-story/asus-teases-its-pg27aqdm-fi...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

hoppas "inputlag" oxå blir super låg på dessa wrgb oleds, alienware qd-oled e ju tom sämre än många lcd skärmar. Detta är en sak som måste fixas enligt mig innan det blir ett köp. Lixom, koppla in en crt så får ni se hur ni kommer dominera i fps spel trots att man kör i 85-120hz.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen som klagar på priset? Hellre en 42C2 alla dagar i veckan, mycket mer för pengarna

42 tum på skrivbordet är nog för stort för dom flesta.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av bubbelbabbel:

Håller med dig till fullo. Har precis kopplat in min 42c2 som jag köpte för runt 9 000. Kan inte se att jag skulle välja 27 framför den, ens om priset vore detsamma.

Jag håller verkligen med. Sitter väl 50-80cm från min och det passar perfekt, full immersion i FPS och vill man ha koll på hela skärmen får man luta sig tillbaka. Precis lagom för upplösningen om inte annat, 27" och UHD låter helt befängt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Ingen som klagar på priset? Hellre en 42C2 alla dagar i veckan, mycket mer för pengarna

Ingen DisplayPort eller övriga "skärmfunktioner".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

27" och UHD låter helt befängt.

Speciellt när "allas" snille-mobiler har 2-5 gånger högre pixeltäthet än så.

x5--- 5.5" UHD 4k 801ppi----- sony xsperia z5 premium
x4.5- 6.0" UHD 4k 734ppi----- huawei mate 10 pro
x3--- 6.8" 1440x3080 500ppi- samsung galaxy s22
x2.8- 6.7" 2778x1284 458ppi- apple iphone 13
x2--- 4.7" 750x1334 326ppi-- apple iphone se (ned till iphone 4)
----------------------------------
x1--- 27" UHD 4k 163.18ppi "LG Ultragear 4k"
x0.7- 27" 2560x1440 108.79ppi LG Ultragear 27GR95QE-B

HELT BEFÄNGT!!!!!!11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ingen DisplayPort eller övriga "skärmfunktioner".

Skärmfunktioner? Visa bild klarar den, HFR har den, bra bildegenskaper har den…

DP kan vara ett problem, det köper jag

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Precis lagom för upplösningen om inte annat, 27" och UHD låter helt befängt.

Säger inte att 4K på 42 tum är något fel, men det tycker jag inte heller att 4K på 27 tum är. Hade inte sagt nej till att pressa pixeltätheten ännu lite högre på datorskärmar.

Skrivet av medbor:

Skärmfunktioner? Visa bild klarar den, HFR har den, bra bildegenskaper har den…

DP kan vara ett problem, det köper jag

Exempelvis en USB-hubb, USB-C-anslutning och något slags KVM-funktionalitet hade kunnat vara trevligt. Är [hanteringen av] OSD:n praktisk på skrivbordet? Fungerar DDC/CI? Kanske finns fler liknande aspekter som man inte tänker på förrän man sitter där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bra, men för lågupplöst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Alling:

Säger inte att 4K på 42 tum är något fel, men det tycker jag inte heller att 4K på 27 tum är. Hade inte sagt nej till att pressa pixeltätheten ännu lite högre på datorskärmar.

Håller med dig. 5K på en 27-tums skräm är perfekt på skrivbordet vad gäller pixeltäthet skulle jag säga – har en 4K 27-tum på jobbet som är bra, men saknar det extra ”krispighet” som 5K ger på en 27-tummare.

Men är väl att glömma spelande med vettig bildfrekvens utan uppskalningsteknik på en sådan skärm. Men kanske 2560 x 1440 ”native” som sedan skalas upp x2. Då blir det precis 5K vilket ju är 5120 x 2880.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av star-affinity:

Men är väl att glömma spelande med vettig bildfrekvens utan uppskalningsteknik på en sådan skärm. Men kanske 2560 x 1440 ”native” som sedan skalas upp x2. Då blir det precis 5K vilket ju är 5120 x 2880.

Det är ju helt klart det naturliga i de flesta verkliga scenarier idag. Jag kör 1440p uppskalat till 4K på min skärm, och redan det är fullt acceptabelt.

Ett rent pragmatiskt argument mot 5K i dagsläget är att dagens DisplayPort-standard inte mäktar med det i mer än typ 70 Hz utan DSC. Det är ju bara en tidsfråga förstås.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är ju helt klart det naturliga i de flesta verkliga scenarier idag. Jag kör 1440p uppskalat till 4K på min skärm, och redan det är fullt acceptabelt.

Ett rent pragmatiskt argument mot 5K i dagsläget är att dagens DisplayPort-standard inte mäktar med det i mer än typ 70 Hz utan DSC. Det är ju bara en tidsfråga förstås.

Använder du dlss 2?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av landahl:

Använder du dlss 2?

Det tror jag inte. Spelar bara CS:GO. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som är så skönt med 4K/UHD på 27 tum är valfriheten och att det nästan blir amorft. Särskilt med den extra dimension DLSS och liknande ger för moderna spel. Går att ringa in önskvärd kompromiss mellan grafikkvalitet och FPS när skalningsproblematik delvis döljs av den täta pixelstrukturen.

Med 1440p är man mer eller mindre låst till native eftersom den lägre pixeldensiteten är så pass mycket mer avslöjande för skalningen. Det finns heller inte plats för en högre renderingskvalitet när man så önskar. Plus att 1440p på 27-tum ger en synlig pixelstruktur som inte lär bli mildare när det dessutom finns en WRGB-struktur bakom.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Det som är så skönt med 4K/UHD på 27 tum är valfriheten och att det nästan blir amorft. Särskilt med den extra dimension DLSS och liknande ger för moderna spel. Går att ringa in önskvärd kompromiss mellan grafikkvalitet och FPS när skalningsproblematik delvis döljs av den täta pixelstrukturen.

Med 1440p är man mer eller mindre låst till native eftersom den lägre pixeldensiteten är så pass mycket mer avslöjande för skalningen. Det finns heller inte plats för en högre renderingskvalitet när man så önskar. Plus att 1440p på 27-tum ger en synlig pixelstruktur som inte lär bli mildare när det dessutom finns en WRGB-struktur bakom.

Skrivet av Flamso:

27" och UHD låter helt befängt.

Vad har du att säga till ditt försvar, @Flamso?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som är så skönt med 4K/UHD på 27 tum är valfriheten och att det nästan blir amorft. Särskilt med den extra dimension DLSS och liknande ger för moderna spel. Går att ringa in önskvärd kompromiss mellan grafikkvalitet och FPS när skalningsproblematik delvis döljs av den täta pixelstrukturen.

Med 1440p är man mer eller mindre låst till native eftersom den lägre pixeldensiteten är så pass mycket mer avslöjande för skalningen. Det finns heller inte plats för en högre renderingskvalitet när man så önskar. Plus att 1440p på 27-tum ger en synlig pixelstruktur som inte lär bli mildare när det dessutom finns en WRGB-struktur bakom.

Vad tycker du om 4k på 32 tum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen som klagar på priset? Hellre en 42C2 alla dagar i veckan, mycket mer för pengarna

Jag vill absolut inte ha en 42" skärm som står 70-80cm från näsan.
Har ett väldigt smalt kontor så jag kan inte ha den längre bort än skrivbordets djup på 80cm.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bra, men för lågupplöst.

Jag tycker 1440p är perfekt. Då klarar man sig bra med ett 4080 istället för ett 4090 om man vill ha hög fps och maxat ögongodis/RT

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Jag tycker 1440p är perfekt. Då klarar man sig bra med ett 4080 istället för ett 4090 om man vill ha hög fps och maxat ögongodis/RT

Går ändå att spela i 1440p med 4k skärm.

/ För egen del så är 27" för litet

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av landahl:

Vad tycker du om 4k på 32 tum?

Det är fem tum till på diagonalen. ¯\_(ツ)_/¯

Finns inga absoluta rätt eller fel. Finns olika behov och olika skärmar svarar mot olika behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag tycker 1440p är perfekt. Då klarar man sig bra med ett 4080 istället för ett 4090 om man vill ha hög fps och maxat ögongodis/RT

Jag vill ha så svårurskiljda pixlar som möjligt, särskilt då jag gör mycket mer än bara spelar, så jag skulle inte tacka nej till 5K eller 8K, men 4K duger.

@Laxpudding beskrev fördelarna mycket väl: #19851615

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag vill ha så svårurskiljda pixlar som möjligt, särskilt då jag gör mycket mer än bara spelar, så jag skulle inte tacka nej till 5K eller 8K, men 4K duger.

@Laxpudding beskrev fördelarna mycket väl: #19851615

4k 32 tum eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Någon som har erfarenhet eller vet något om Dough Tech?

Denna skärm från dem bör väl vara samma skärm som LGs och går att förboka för €749.
Dessutom glossy vilket jag skulle föredra över matt.

Köpte deras Spectrum 4K 144 Hz skärm, betalade in fulla summan den 29 Juli 2021, och fick skärmen 21:a November 2021. Detta var då pandemin fortfarand var ganska vidt spridd i Kina. Så den var ju fast i nån kontainter ett par månader. Annars hade jag fått skärmen tidigare.

Alltid fått bra support, uppdateringar och återkoppling av dem. Väldigt mkt firmware uppdateringar där de hela tiden lagt till funktionalitet och tweakat skärmen för det bättre. Så för min del så kan jag rekommendera dem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av landahl:

4k 32 tum eller?

Oklar på vad du undrar över, men ofta när frågan dyker upp om 24, 27 eller 32 tum är svaret att det i grunden är samma sak. Handlar mer om de fysiska förutsättningarna, likt storleken på skrivbordet man använder, samt vad man föredrar som person i fråga om format och hur mycket av synfältet som ska täckas in.

Flyttar du en 32 tummare 1 decimeter längre bakåt blir det för ögonen effektivt en 27-tummare. Flyttar du en 27-tummare 1 decimeter närmare är det effektivt en 32-tummare relativt varandra.

Som enkel tumregel för att en 16:9-bild ska täcka strax över 50° av synfältet

24 tum – ≈53 cm
27 tum – ≈60 cm
32 tum – ≈70 cm
42 tum – ≈85 cm

Med andra ord: Förmågan att använda 24, 27, 32 eller 42 tum är en fråga om ditt skrivbord och vad man föredrar. De flesta verkar dock ha svårt att tänka bortom det egna skrivbordet och det är därför det blir så märkliga diskussioner om att "42 är omöjlig" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Köpte deras Spectrum 4K 144 Hz skärm, betalade in fulla summan den 29 Juli 2021, och fick skärmen 21:a November 2021. Detta var då pandemin fortfarand var ganska vidt spridd i Kina. Så den var ju fast i nån kontainter ett par månader. Annars hade jag fått skärmen tidigare.

Alltid fått bra support, uppdateringar och återkoppling av dem. Väldigt mkt firmware uppdateringar där de hela tiden lagt till funktionalitet och tweakat skärmen för det bättre. Så för min del så kan jag rekommendera dem.

Ok tack för det, jäkligt tudelad hur jag ska göra, förhandsbokningen öppnar idag. Kan jag förboka utan betalning blir det nog en bokning. Annars får det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oklar på vad du undrar över, men ofta när frågan dyker upp om 24, 27 eller 32 tum är svaret att det i grunden är samma sak. Handlar mer om de fysiska förutsättningarna, likt storleken på skrivbordet man använder, samt vad man föredrar som person i fråga om format och hur mycket av synfältet som ska täckas in.

Flyttar du en 32 tummare 1 decimeter längre bakåt blir det för ögonen effektivt en 27-tummare. Flyttar du en 27-tummare 1 decimeter närmare är det effektivt en 32-tummare relativt varandra.

Som enkel tumregel för att en 16:9-bild ska täcka strax över 50° av synfältet

24 tum – ≈53 cm
27 tum – ≈60 cm
32 tum – ≈70 cm
42 tum – ≈85 cm

Med andra ord: Förmågan att använda 24, 27, 32 eller 42 tum är en fråga om ditt skrivbord och vad man föredrar. De flesta verkar dock ha svårt att tänka bortom det egna skrivbordet och det är därför det blir så märkliga diskussioner om att "42 är omöjlig" eller liknande.

Det finns väl iofs en ytterligare parameter som kan ha viss betydelse: energiförbrukningen. Ju större skärm, desto mer drar den (förutsatt samma ljusstyrka och samma belysningsteknik), så det är inte enbart en fråga om betrakningsavstånd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det finns väl iofs en ytterligare parameter som kan ha viss betydelse: energiförbrukningen. Ju större skärm, desto mer drar den (förutsatt samma ljusstyrka och samma belysningsteknik), så det är inte enbart en fråga om betrakningsavstånd.

Många har ju inte tv och då kan ju en 4k 32 tums skärm vara bra, dels för spelande på armlängds avstånd från skrivbord och dels att titta på film från soffan några meter ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Ok tack för det, jäkligt tudelad hur jag ska göra, förhandsbokningen öppnar idag. Kan jag förboka utan betalning blir det nog en bokning. Annars får det vara.

Nu har ju förboknings emailen kommit men jag blir lite förvånad när jag ser att inget Europeiskt land finns att välja när man ska beställa...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De flesta verkar dock ha svårt att tänka bortom det egna

Det där är, oavsett om vi pratar om skärmar eller nått annat, väldigt typiskt för många Swecs medlemmar har jag märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det finns väl iofs en ytterligare parameter som kan ha viss betydelse: energiförbrukningen. Ju större skärm, desto mer drar den (förutsatt samma ljusstyrka och samma belysningsteknik), så det är inte enbart en fråga om betrakningsavstånd.

Måste ju vara försumbar skillnad på 27 och 32. Kan det röra sig om en diff på <10W? Skulle isåfall ge runt 30kWh/år givet 8h per dag. Även med dagens elpriser är det inget som skulle få mig att fundera på vilken storlek på skärmen jag köper. Utan behov och förutsättningar får styra.