Permalänk
Medlem

Skärmproblem

Min bärbara dator har fått ett fel som jag inte lyckas lösa. Det började när jag en dag skulle starta datorn och loggade in, då är skrivbordet och skärmen alldeles pixlig. När jag startar om datorn är skärmen "normal" hela vägen till inloggning. Men när jag ska logga in, skriver in lösenordet och trycker på Enter så hänger sig skärmen och inget händer. Är det något jag kan lösa själv tror ni?

Permalänk
Medlem

Låter som nåt problem med drivrutinerna. Provat att installera om dom? Till grafikkortet alltså.
Om du tar skärmdump. Ser bilden likadan ut som det som du ser på skärmen?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Låter som nåt problem med drivrutinerna. Provat att installera om dom? Till grafikkortet alltså.
Om du tar skärmdump. Ser bilden likadan ut som det som du ser på skärmen?

Kan inte ta skärmdump, jag kommer inte längre än till inloggningssidan. Sedan fryser hela skärmen när jag har skrivit i mitt lösenord och klickat Enter. Kan jag installera om drivrutinerna utan att ta mig in i själva datorn?

Permalänk
Medlem

Starta datorn i felsäkertläge med nätverk, ladda ner DDU (Display Driver Uninstaller) och ta bort alla drivrutiner till grafikkortet.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag kommer in i datorn i felsäkert läge, men lyckas inte få något nätverk. Kan jag göra något åt problemet även utan nätverk?

Permalänk
Medlem

Har för mig att du behöver välja felsäkert läge med internet, borde finnas som alternativ?
Annars kan du ju ladda ner DDU på en annan dator, sätta över på ett USB minne och sen koppla i den dysfunktionella laptopen och installera det i felsäkert läge.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Behöver dock inte vara grafikkortsdrivrutinen som felar, kan ju vara något annat som gör att datorn låser sig efter du loggat in.
En nyinstallation av windows brukar hjälpa för det mesta

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Behöver dock inte vara grafikkortsdrivrutinen som felar, kan ju vara något annat som gör att datorn låser sig efter du loggat in.
En nyinstallation av windows brukar hjälpa för det mesta

Ok, ska testa DDU nu.
Märker att datorn inte tar sig till inloggingssidan när jag startar den, den blir bara svart några sekunder efter uppstarten.

Permalänk
Medlem

Lyckades inte lösa det med DDU. Ser nu att startknappen efter uppstart står och blinkar som den gör när datorn är i standbyläge. Skärmen lyser men är svart?

Permalänk
Medlem

Låter som något mjukvarufel om du utan bekymmer kommer in i windows i felsäkert läge. har du möjlighet att göra en clean install av windows?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Låter som något mjukvarufel om du utan bekymmer kommer in i windows i felsäkert läge. har du möjlighet att göra en clean install av windows?

Nej, jag har tyvärr ingen ny Windows att installera om jag raderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Nej, jag har tyvärr ingen ny Windows att installera om jag raderar.

Har du en till dator?
Då går du in på Microsofts sida o laddar ner verktyg för att göra en USB windows installationsmedia.
Hur enkelt som helst. Förutsatt att du har en extra dator.
Annars kan du göra det hos en kompis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du en till dator?
Då går du in på Microsofts sida o laddar ner verktyg för att göra en USB windows installationsmedia.
Hur enkelt som helst. Förutsatt att du har en extra dator.
Annars kan du göra det hos en kompis.

Tack, hur gör jag sedan? Sätter datorn i felsäkert läge och sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Går väl att reparera hela windows och utföra en nyinstallation utan att behöva någon fil med windows? Brukar väl finnas sånt alternativ när man startar datorn, typ reparera windows och såna saker, där brukar man kunna återställa allt och rensa allt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrax:

Nä du startar datorn med USBn o installerar om windows.
När du startar datorn går du in i BIOS o väljer att första startenhet ska vara USB stickan.
Så startar installationen.
Du kan oxå välja att prova reparera windows där i menyerna. Men jag har aldrig lyckats med nå reparationer när jag försökt.
Det är alltid omformatering o installation som hjälpt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på hur man installerar om windows skulle jag faktiskt råda dig att gå till en datorhandlare med din dator

Visa signatur