Unifi controllermjukvara på en burk utan wifi men tp-anslutning?

Permalänk

Unifi controllermjukvara på en burk utan wifi men tp-anslutning?

Hej.

Hur kan jag få unifi controllermjukvaran att hitta mina två unifi AP? AP är trådade från en router och sänder ut wifi via ap. Burken där unifi controllermjukvaran är installerad har ej wifi men trådad anslutning till internet.
Hur gör jag? Win 10. Gör jag samma installation på en laptop med wifi fungerar det direkt. Går det att komma runt?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Andreas129:

Hej.

Hur kan jag få unifi controllermjukvaran att hitta mina två unifi AP? AP är trådade från en router och sänder ut wifi via ap. Burken där unifi controllermjukvaran är installerad har ej wifi men trådad anslutning till internet.
Hur gör jag? Win 10. Gör jag samma installation på en laptop med wifi fungerar det direkt. Går det att komma runt?

Är burken med kontrollermjukvara och AP-enheterna kopplade i samma nätverk?
Det framgår nämligen inte.

Jag kör min Unifi Controller i en docker på en burk ansluten till nätverket med kabel.
Den hittar både gateway och AP. Ingen Wifi finns i servermaskinen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Andreas129 måste vara något fel.

Om prylarna ligger i samma LAN, med IP nummer, samma subnät osv då ska mjukvaran kunna hitta enheterna. Osäker på om Win10 brandvägg kan vara ett hinder men den kan man tillfälligt stänga av för att se om det blir någon skillnad.

Eftersom du anger att det funkade med en laptop så är det antagligen något knas med datorn du använder och inte övriga nätverket. Förutsatt du pluggade in laptopen med kabel till nätverket.

Permalänk

Ja, samma lan. Allt är kopplat till samma router. Laptop körde via wifi bara. Är det någon speciell tjänst som behöver vara aktiverad på den stationära burken utan wifi? Kollade brandväggen och det var tillåtet.

Permalänk
Medlem

@Andreas129 nej jag tror inte något speciellt måste göras, inte vad jag minns från tiden jag körde controllern.

Jag tycker du ska prova avinstallera den, starta om burken, ladda ner på nytt och installera för att se om det funkar då. Du kanske också ska installera en uppdaterade (om sådan redan finns) eller lägga in Java. Har för mig de var ett krav men osäker.

Permalänk
Medlem

Brukar få öppna port 8080 (UniFi Inform) i brandväggen på datorn som kör controllern för att enheterna ska hitta den.

Permalänk

Använder du Ubiquiti Device Discovery Tool i Chrome?

https://chrome.google.com/webstore/detail/ubiquiti-device-dis...

Permalänk

Hej. Det löste sig nu. Tack för alla tips, allt från extension till Chrome och att öppna port 8080. Nu fungerar allt.