Vara ej inlämnad eller ivägskickad?

Permalänk
Medlem

Vara ej inlämnad eller ivägskickad?

Hej!

Köpt en vara i andrahand. Varan skulle skickas med postnord nu i helgen. Fick kolli-ID där varan står registrerad som:

"Registrerat, vi har fått en beställning på en leverans till dig. Spårningsinformationen uppdateras när försändelsen har ankommit till PostNord."

Andra uppgifter till varan under ID:et är vikt och leveransadress som stämmer.

Det har alltså inte registrerats något mer under leveransrutt där det brukar vara inlämning på t.ex. "ICA MAXI tagit emot paketet" eller "Torsvik - sändelsen är på väg" etc.

I god tro önskar jag ju att det bara blivit någon miss av något slag. Detta har hänt mig en gång från t.ex. inet när jag fick en försendelse som enbart stod som registrerad, sen blev det istället ett helt annat försändelse-ID som varan kom med och registererades under.

Fått en bild från säljaren där det ser ut att vara på ett inlämningsställe där varan vägs vid servicebänken (matcher vikten på försändelseinfon). Men nu bör det ha varit två avgångar (sön + mån?).

Så som jag ser det är alternativen:
1) Inlämningsstället har inte registrerat det av någon anledning.
2) Säljaren har inte lämnat in det.
3) Uppdateringen på ID:et fungerar inte.
4) I liknande scenario som med inet ovan så är det egentligen ett annat ID som gäller?

Någon som har erfarenhet av något liknande?

Permalänk
Medlem

Om det skannats på ett ombud så ändras spårningen ganska omgående från registrerad till "inlämnad". Säljaren bör ha fått en liten lapp som visar att han lämnat in paketet till ombudet, be hen ta en bild på lappen.

Permalänk
Medlem

Postnord verkar ha haft/har problem med aviseringar/visa paketetsväg i ca 2 veckor nu.
Handlade på tradera fick kolliid där bara "förhandsinfo" visades och då både på postens hemsida och deras app.
Det gick ett par dagar och även över en helg, sen kom det ett sms runt 17 tiden på att det fanns o hämta ut dagen innan.
Kollade app/hemsida nope bara förhandsinfo, hämtade ut skiten kom hem kollade igen och vips så fanns alla tidsslag/platser på hemsida/app.
Dvs det uppdaterades inte förrens jag hämtade ut.

Andra paketet stod det förhandsinfo i 5-6 tim sen att det var inlämnat för sent heller om det var efter sista tid nånting på ICA.
Gissar på att det var efter sista tid för att det skulle hämtas av posten den dagen.
Sen hände inget i ett par dagar och över en helg igen, men denna gång så uppdaterades hemsida/app samtidigt som sms'et att det var här kom.

En kompis hade ungefär samma sak med ytterligare två paket under samma tid.
Så inte funkat direkt lysande med andra ord!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Om det skannats på ett ombud så ändras spårningen ganska omgående från registrerad till "inlämnad". Säljaren bör ha fått en liten lapp som visar att han lämnat in paketet till ombudet, be hen ta en bild på lappen.

Absolut. Håller med. Så är min erfarenhet ffa sedan tidigare. Hoppas dock att det år ngt strul och inte ett bedrägeri

Skrivet av grizzly666:

Postnord verkar ha haft/har problem med aviseringar/visa paketetsväg i ca 2 veckor nu.
Handlade på tradera fick kolliid där bara "förhandsinfo" visades och då både på postens hemsida och deras app.
Det gick ett par dagar och även över en helg, sen kom det ett sms runt 17 tiden på att det fanns o hämta ut dagen innan.
Kollade app/hemsida nope bara förhandsinfo, hämtade ut skiten kom hem kollade igen och vips så fanns alla tidsslag/platser på hemsida/app.
Dvs det uppdaterades inte förrens jag hämtade ut.

Andra paketet stod det förhandsinfo i 5-6 tim sen att det var inlämnat för sent heller om det var efter sista tid nånting på ICA.
Gissar på att det var efter sista tid för att det skulle hämtas av posten den dagen.
Sen hände inget i ett par dagar och över en helg igen, men denna gång så uppdaterades hemsida/app samtidigt som sms'et att det var här kom.

En kompis hade ungefär samma sak med ytterligare två paket under samma tid.
Så inte funkat direkt lysande med andra ord!

Tack för svar.
När exakt i tid var detta?
Hur länge tog det sammanlagt för dina paket att komma fram?
Jag har ett par andra paket som skickats tis och ons där det inte varit något som helst strul. Ska hämta ut ett idag och tänkte höra med utlämningen ändå om de har det saknade paketet med.

Permalänk
Medlem

Nu borde du väl ha hämtat ut paketet, om inte kontakta PN?
Det finns ju även ett pengaspår att gå på då det uppstått en kostnad om paketet är skickat. Det är säkert viktigare för PN att ta betalt än sånt som tracking eller utföra själva tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Nu borde du väl ha hämtat ut paketet, om inte kontakta PN?
Det finns ju även ett pengaspår att gå på då det uppstått en kostnad om paketet är skickat. Det är säkert viktigare för PN att ta betalt än sånt som tracking eller utföra själva tjänsten.

Ingen uppdatering på ID:et. Uppsökt butiken där den skulle landa för att chansa om det ändå kommit, tyvärr inte.
Ringde postnord där de har en ytterligare uppdatering efter registreringen som är natten mellan söndag - måndag. Sen inget mer.

Så in förhoppning är att det är i omlopp och bara släpar lite... Via postnord så tyckte denne person jag pratade med att jag skulle avvakta och annars återkomma om det ej tycker upp inom "rimlig framtid"..

Permalänk
Medlem

Har du pratat med säljare om att få bild på lappen hen får när paketet lämnas till ombud?

Permalänk
Medlem

Ja hur har det gått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Har du pratat med säljare om att få bild på lappen hen får när paketet lämnas till ombud?

Eller inlämningskvitto som man får via mailen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Har du pratat med säljare om att få bild på lappen hen får när paketet lämnas till ombud?

Skrivet av muSashi:

Eller inlämningskvitto som man får via mailen.

TS skrev ju nyss att posten sa att det finns fler sanningar, så paketet existerar. Men det är borta... Dyker väl upp i nån inventering om några veckor eller så

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

paketet existerar. Men det är borta...

Det är inte borta. De vet bara inte var det är

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Har du pratat med säljare om att få bild på lappen hen får när paketet lämnas till ombud?

Skrivet av Shepherds pie:

Ja hur har det gått?

Skrivet av muSashi:

Eller inlämningskvitto som man får via mailen.

Skrivet av talonmas:

TS skrev ju nyss att posten sa att det finns fler sanningar, så paketet existerar. Men det är borta... Dyker väl upp i nån inventering om några veckor eller så

Skrivet av twit:

Det är inte borta. De vet bara inte var det är

Ja, jag har kontakt med säljaren. Tyvärr har han inte kvar kvittot utan trodde det räckte med bilden där allt innehåll finns med spårnings-ID etc. Kan ju dra ut ett bankutdrag med för att visa att han köpt det i butiken. Inte optimalt men så är läget.

Har pratat med inlämningsstället via telefon men de hade inget paket där vad de kan hitta.
Har pratat igen med postnord som kunde bekräfta (pratade med en annan person för att dubbelkolla) att paketet har lämnat inlämningsbutiken. Det finns tydligen en tidsangivelse den 30:e att det lämnat butiken enligt dem men i övrigt finns inget annat (denna finns i deras system och inte via vårt ID).
De kan inte se var det är utan de rekommenderar att vi gör en reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är inte borta. De vet bara inte var det är

Hörru Rolle, vad är det för jäkla schabrak som står i hallen utanför fikarummet?!

https://www.svd.se/a/mq8Ev/postnord-tappade-bort-bilmotor

(Gammal god ”klassiker”.)

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå bra att säljaren verkar ha fullföljt sin del.
Hur var det skickat? Posten/ombud engagerar sig inte i om paketet är dåligt packat, sett returer som lämnats in hos ombud tejpade med två korta bitar billig maskeringstejp/frystejp. Ärligt talat har ombudet inte betalt för att kontrollera paketen och personalen har absolut inte tid avsatt för att hjälpa till med att kontrollera eller slå in försändelser.

PN kör väl även ut paket (vissa städer) till ombud på lördagar så du kan få paketet idag.

Permalänk

har sålt saker på tradera dom senaste veckorna och nästan alla av dom paketen är på postnords frakt och jag lämnat in dom och sen har köpare kontaktat mig då det inte hänt något vid spårning utan bara stått inlämnat. och jag kontaktade postnord men kunde inte hitta något och dom sa till mig att vänta nådra dagar för att se om det kommer fram för kan bli fel så att det inte syns något.
Men till slut efter ett par dagar så har det dumpat ner i brevlådan eller till utlämningsställe. bor på gotland så någon dag eller 2 till tar det. men dom jag skickat har kommit fram och då har det inte stått något förutom inlämnat på ombud tills det kommit till slutpunkten alltså mottagaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Det är ju ändå bra att säljaren verkar ha fullföljt sin del.
Hur var det skickat? Posten/ombud engagerar sig inte i om paketet är dåligt packat, sett returer som lämnats in hos ombud tejpade med två korta bitar billig maskeringstejp/frystejp. Ärligt talat har ombudet inte betalt för att kontrollera paketen och personalen har absolut inte tid avsatt för att hjälpa till med att kontrollera eller slå in försändelser.

PN kör väl även ut paket (vissa städer) till ombud på lördagar så du kan få paketet idag.

Av det jag sett ser det ok ut. Får hoppas att det dyker upp eller att de ersätter.

Skrivet av werter123456789:

har sålt saker på tradera dom senaste veckorna och nästan alla av dom paketen är på postnords frakt och jag lämnat in dom och sen har köpare kontaktat mig då det inte hänt något vid spårning utan bara stått inlämnat. och jag kontaktade postnord men kunde inte hitta något och dom sa till mig att vänta nådra dagar för att se om det kommer fram för kan bli fel så att det inte syns något.
Men till slut efter ett par dagar så har det dumpat ner i brevlådan eller till utlämningsställe. bor på gotland så någon dag eller 2 till tar det. men dom jag skickat har kommit fram och då har det inte stått något förutom inlämnat på ombud tills det kommit till slutpunkten alltså mottagaren

Tack för ditt svar!
Hur lång tid tog det totalt?
Har du fått avisering om att det kommit eller har man behövt aktivt gå till utlämningen och höra?

Permalänk

Dom fick avisering när det kommit till deras utlämnings ställe.swn fick jag att det i postnord appen att det ankommit till dom. Tror det tog ca 4-6 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Dom fick avisering när det kommit till deras utlämnings ställe.swn fick jag att det i postnord appen att det ankommit till dom. Tror det tog ca 4-6 dagar

Hoppad på detta då.. är det inget hört på mån-tis så är det väl kört känns det som. Då har det gått mer än en vecka.