Intel bantar Arc-drivrutinerna till halva storleken

Permalänk
Melding Plague

Intel bantar Arc-drivrutinerna till halva storleken

Trots få kort och funktioner var Intel fram till nyligen grafikkortsvärldens tungviktare vad gäller storlek på grafikdrivrutinerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eeh, vad är det för fyllning egentligen?
Vill minnas att Windows NT4 var på ca 100MB installerat på disk. Ett helt operativ!

Det har på nåt sätt blivit standard med addonware och extra fluff.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimi84:

Eeh, vad är det för fyllning egentligen?
Vill minnas att Windows NT4 var på ca 100MB installerat på disk. Ett helt operativ!

Det har på nåt sätt blivit standard med addonware och extra fluff.

Jojo, men i vissa fall är det ändå acceptabelt att saker tar lite mer plats med fördelen att det blir färdigt för att använda snabbare.

Har skrivit ett CRM-program på 70MB.
Det är lite väl stort mot vad det egentligen gör, då jag är rätt säker på att det i ett riktigt optimerat fall bara skulle kräva 1-2MB, men jag slipper istället pyssla i flera veckor med att ordna en installation wizard som ordnar alla nödvändiga komponenter på både windows och mac.
Istället valde jag att baka in alla nödvändiga komponenter i EXE-filen, bara så det är att tuta och köra på de flesta moderna datorer.

Och mitt nästa favoritknep som högst professionell utveckare:
Lägg in några Thread.Sleep(5000) här och var vid första utkastet av ditt program.
Chefen blir sedan jätteglad när du slitit i flera dagar på att göra det snabbare.

Permalänk
Medlem

Låter dåligt. Hoppas fortfarande på Intel. Samt att deras iGPU behövs i CPU. Druvrutinerna har varigt skit så länge jag minns. Men var imponerad runt 2010-2011 då de fixade mjukvara för directx. Inte så praktiskt men bättre en inget. Jag vill ha dem kvar som en ny aktör. Skulle gärna se powervr på datorer som inte bara är mobiler. Man kan ju retas,

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jojo, men i vissa fall är det ändå acceptabelt att saker tar lite mer plats med fördelen att det blir färdigt för att använda snabbare.

Har skrivit ett CRM-program på 70MB.
Det är lite väl stort mot vad det egentligen gör, då jag är rätt säker på att det i ett riktigt optimerat fall bara skulle kräva 1-2MB, men jag slipper istället pyssla i flera veckor med att ordna en installation wizard som ordnar alla nödvändiga komponenter på både windows och mac.
Istället valde jag att baka in alla nödvändiga komponenter i EXE-filen, bara så det är att tuta och köra på de flesta moderna datorer.

Och mitt nästa favoritknep som högst professionell utveckare:
Lägg in några Thread.Sleep(5000) här och var vid första utkastet av ditt program.
Chefen blir sedan jätteglad när du slitit i flera dagar på att göra det snabbare.

Jo, men 70MB är väl en nästan typisk GoLang "Hello world" binär, inga konstigheter. Intel's C kompilator gör väl samma då, extremt viktigt att en linux binär kan visa en MsgBox i Windows att binären inte stöd på denna platform.
Därefter så tar inte några sleeps i maskin kod upp många byte, och det blir som man förväntar sig.

Nu har jag ingen koll på denna drivrutinspaket. Men jag undrar vad de fyller det med? är det liknande nvidia telemetry, update nagscreens etc? Kort och kott ska välväl drivrutinen vara ett abstraktionslager för att kommunicera med hårdvarans firmware.

Om man sen behöver baka in en docker container för att köra NodeJS med en drös linux libbar i en Windows dator för att sin telemetry toolbar skall fungera? Ja då är det inte inte förvånande att det hela sväller.

Permalänk
Medlem

Laddade ner GeForcedrivers härom dagen, de vägde in på 'bara' 853 MB.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Laddade ner GeForcedrivers härom dagen, de vägde in på 'bara' 853 MB.

Och den är drygt seg att installera om datorn inte direkt är senaste vintage.

Så ser inte riktigt vad folk klagar på hos intel.
600Mb i dag är rätt normalt för alla grafikkorts tillverkare.

Mins när jag installerade Nvidias driver runt årskiftet för att testa ett RTX2080TI jag höll på att laga.

Hade en gammal 4C/4T CPU i test moderkortet, Windows fick för sig att det var update time (hade den tankat ner tidigare tydligen), sedan fick windows för sig att uppdater Edge både 32 och 64bit och SAMTIDIGT tyckte Nvidia drivern efter jag fick in den att den skulle kompilera nån AI skit på datorn när jag kollade enhetshanteraren.

Ja där satt jag vid skrivbordet med 100% CPU use XD

Slutade med att jag fick skjuta up windows update i 7 dagar, rensa windows temporära update filer annars tuggar skiten CPU ändå, sedan låta edge updatera och Nvidia kompilera jävla IA skiten.

Nvidias drivers på windows i alla fall har blivit avsevärt tyngre att installera på äldre system.

Vill man ha en snabb driver update så är faktiskt Linux mycket snabbare enligt mig, specielt om man labbar då Linux lätt kan swapa mellan AMD/Nvidia och olika kort varje boot utan issue, inget hitta hårdvara eller annat tjafs guider.
Finns driver på systmet och grafikkortet stöds så laddas driver vid boot och fungerar som om du aldrig bytt kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Our engineers put the old 1.3 GB driver download on a diet with smarter compression algorithms.

Jomensåatt...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jojo, men i vissa fall är det ändå acceptabelt att saker tar lite mer plats med fördelen att det blir färdigt för att använda snabbare.

Har skrivit ett CRM-program på 70MB.
Det är lite väl stort mot vad det egentligen gör, då jag är rätt säker på att det i ett riktigt optimerat fall bara skulle kräva 1-2MB, men jag slipper istället pyssla i flera veckor med att ordna en installation wizard som ordnar alla nödvändiga komponenter på både windows och mac.
Istället valde jag att baka in alla nödvändiga komponenter i EXE-filen, bara så det är att tuta och köra på de flesta moderna datorer.

Och mitt nästa favoritknep som högst professionell utveckare:
Lägg in några Thread.Sleep(5000) här och var vid första utkastet av ditt program.
Chefen blir sedan jätteglad när du slitit i flera dagar på att göra det snabbare.

Det in thread.Sleep är när inpå ett Scotty-knep - fast det har snarare med tidsuppskattning att göra

Permalänk
Medlem

Men, det är väl inte en drivrutin som är 500 mb+?
Det är väl ett drivrutinspaket som innehåller drivrutiner till flera os och kort?

Det som ex. ligger i C:\AMD kan man ju ta bort då det bara är installationscache som inte tas bort automatiskt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Men, det är väl inte en drivrutin som är 500 mb+?
Det är väl ett drivrutinspaket som innehåller drivrutiner till flera os och kort?

Det som ex. ligger i C:\AMD kan man ju ta bort då det bara är installationscache som inte tas bort automatiskt.

Vilka OS skulle det vara då endast Windows 10 och 11 stöds av drivrutinen.
https://www.intel.com/content/www/us/en/download/726609/intel...
Många drivrutiner är onödigt stora idag och man kan fundera över dess innehåll om man t.ex jämför mot de öppna drivrutinerna i linux som är betydlig mindre i storlek trots samma stöd.
Nu kan jag även spekulera om vad de innehåller som orsakar storleken men tycker fortfarande att många drivrutiner är onödigt stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Vilka OS skulle det vara då endast Windows 10 och 11 stöds av drivrutinen.
https://www.intel.com/content/www/us/en/download/726609/intel...
Många drivrutiner är onödigt stora idag och man kan fundera över dess innehåll om man t.ex jämför mot de öppna drivrutinerna i linux som är betydlig mindre i storlek trots samma stöd.
Nu kan jag även spekulera om vad de innehåller som orsakar storleken men tycker fortfarande att många drivrutiner är onödigt stora.

AMD stödjer fler om jag inte minns fel. (Sitter på mobil så pallar inte kolla.)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att de mindre drivrutinerna gör att exekveringen går snabbare...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tycker ändå att alla drivrutiner över 200mb är stora ?!

… men jag kanske lever kvar i Windows 98 / XP -tiden.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett mer slimmade drivarpaket från samtliga tillverkare. Min Dell XPS 13 hade jag gärna haft de "gamla" drivarna utan Arc-joxet då inget dessa tillför ger något på datorn i fråga. Väldigt mycket saker som är ivägen, trots att man försöker inaktivera ständiga grejer som ska tipsa och nämna saker.

Så längesedan jag använde AMDs grafikdrivare men minns det som ungefär med Nvidia. Stort drivarpaket. Och med iallafall Nvidia finns i viss mån behovet av att skala bort delar av paketet också.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Lite komiskt….
Satt och installerade drivrutiner till mitt Geforce 2 idag på retro-dator.

3mb tog de zippade, och 6,5mb uppackade / hela installationspaketet med rå’a drivrutinsfiler.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Men, det är väl inte en drivrutin som är 500 mb+?

Ser man på deras Intel Graphics Command Center för deras iGPU:er, så innehåller dessa stora exempelfilmer utan vidare.

Helt klart största bloaten i min Windows installation.

Som tur är så gick det att få hem en äldre version (från Dell) som är lite mer bantad med mer funktionalitet.

Skrivet av anders190:

Min Dell XPS 13 hade jag gärna haft de "gamla" drivarna utan Arc-joxet då inget dessa tillför ger något på datorn i fråga.

Kör med gamla Command Center till min Dell XPS 13 9380. Fanns dock inte till just min modell, utan plockade hem en äldre version från en annan datormodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Men, det är väl inte en drivrutin som är 500 mb+?
Det är väl ett drivrutinspaket som innehåller drivrutiner till flera os och kort?

Det som ex. ligger i C:\AMD kan man ju ta bort då det bara är installationscache som inte tas bort automatiskt.

Utöver det följer det ju säkerligen med en hel del "tillhörande" mjukvara som inte strikt talat är drivrutiner öht, i likhet med hur det ser ut för Nvidias och AMDs likaledes enorma "drivrutinspaket".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304