Telias (Arris) TV-box inkopplad bakom två routrar?

Permalänk
Medlem

Telias (Arris) TV-box inkopplad bakom två routrar?

Hej,

Jag har ett problem som Telias support inte lyckades lösa. Har precis fått ny utrustning från Telia via fiberföreningen (F1 router och Arris TV-box). Har en kabel dragen till gäststugan där jag sedan tidigare hade en gammal TV-box från Telia inkopplad i en Asus-router i Access Point-läge som i sin tur var kopplad till den gamla Telia-routern, och detta funkade fint, fick Telia-TV via den gamla boxen och hade WiFi i stugan. Den gamla Telia-routern hade bättre WiFi-räckvidd, så jag tänkte nu skifta så att denne ersätts av F1:an och Asus-routern i stugan kastas ut till förmån för gamla Telia-routern. Jag får internet och WiFi att fungera, men den nya TV-boxen lirar inte där ute. Fick en gång ett fel om multicasting (712), men nu när jag testar igen ser jag ingenting på TV'n trots att boxen lyser grön och det blinkar på routern.

Jag har följande utrustning:

TV-Box: Arris VIP4302
Router 1 ("New" in the house): Technicolor Telia F1
Router 2 ("Old" in the guest house): Technicolor TG799TSvn v2

Jag tog in all utrustning i huset för att lättare felsöka pga avstånd, och kommer fram till följande:

New LAN1 => Computer => YES
New LAN1 => TV-Box => YES

New LAN4 (Bridge ETH port 4 disabled) => Computer => YES
New LAN4 (Bridge ETH port 4 disabled) => TV-Box => YES
New LAN4 (Bridge ETH port 4 enabled) => Computer => NO
New LAN4 (Bridge ETH port 4 enabled) => TV-Box => NO

New LAN1 => Old (DHCP enabled) => Computer => NO
New LAN4 (Bridge ETH port 4 disabled) => Old (DHCP enabled) => Computer => NO
New LAN4 (Bridge ETH port 4 enabled) => Old (DHCP enabled) => Computer => YES
New LAN4 (Bridge ETH port 4 enabled) => Old (DHCP enabled) => TV-Box => NO

Utifrån ovan felsökan, har någon nån idé om vad som behöver fixas för att det ska fungera?

Testade att disabla DHCP på gamla routern men då slutade allting att fungera. Andra saker att testa vore:
- Koppla inte in inkommande på WAN på andra routern utan på LAN (läste det nånstans...)
- Finns det nån inställning för Access-Point läge på gamla routern? Inte hittat det.
- Värsta fall får jag testa gamla Asus-routern där ute igen.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att återanvända gamla leverantörs routrar som AP då dessa inte brukar ha ett rent AP läge.
Det blir en mishmash av dubbla NAT,DHCP så en massa felkällor.
Använd ASUS som gjorde innan och kör den som AP.
Vill du ha bättre Wifi skaffa en riktig AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem

Om den gamla routern är kopplad till den nya och den nya är ansluten till internet via WAN, ska du endast använda LAN-uttagen på den gamla routern och stänga av DHCP. Kopplar du in gamla routerns WAN i något gör du fel.

VIP4302 Kan fungera på olika sätt beroende på hur du kopplat in den.

1. Telia-router framför, VIP4302 hanteras separat av routern som ser till att den får den multicast-trafik den ska ha
2. Bredbandsswitch framför. Switchen separerar internet från tv-nät på olika portar, VIP4302 spelar multicast.
3. Annan router än telias, som bara ger vanlig internet till VIP4302. (eller om man kopplat knasigt) Boxen hämtar då en annan mjukvara som ansluter till telias play-tjänst istället för multicast-tjänsten. Skillnaden märks främst i hur du loggar in, multicasttjänsten använder två id-koder som du får knappa in på fjärren.

I vissa nät finns inte multicasttjänsten alls, boxen ansluter då till playtjänsten oavsett hur du kopplar.

Om du tar en VIP4302 som startat upp på 1 eller 2 och stoppar den i ett 3. kommer den ge det felet du fick. Då måste du se till att den hämtar hem rätt mjukvara, det kan du göra genom att ta bort den befintliga: https://www.telia.se/privat/support/info/fabriksaterstall-dig...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion