Permalänk

Förklara hur core i5 fungerar

Hej, tacksam för hjälp.
Funderar på att uppgradera mitt gamla system men jag har svårt att greppa hur moderna cpu'er fungerar.
För i5-13400 anges att "basfrekvensen" är 2,5 Ghz och turbofunktionen är upp till 4,6 Ghz.

På amd-sidan kan man jämföra med t.ex. ryzen 7 5700x som anges gå i 3.4 GHz och turbo till 4,6 Ghz. Varför är "basfrekvensen" så mycket högre?

Min gamla amd fx8350 processor har ju en "basfrekvens" på 4 Ghz och turbo på 4,2 Ghz.
Men den klockas ju i praktiken ned med "cool & quiet" ända ned till 800 Mhz etc i olika steg efter belasting. Vad för betydelse har då "basfrekvensen"?
Moderna processorer antar jag också klockas ned så mycket det går. ?

1. Vilka frekvenser använd i praktiken? Hur många watt drar den i det läget?

2. Om man ställer Intel-processorn i PL1-läge (på moderkortet) stannar den på "basfrekvensen" då?

3. Vad är egentligen "basfrekvens"?

/tacksam för förklaring.

Kompletterin
Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Medlem

Basfrekvensen kan ses som en "minimumfrekvens" (utanför idle) medan turbo är den högsta frekvensen som processorn försöker att nå när temperaturen och strömbudgeten tillåter det. Generellt så brukar frekvensen sjunka ju fler kärnor som belastas, hur de belastas och vilken slags last det är, men inte lägre än basfrekvensen.

Sen så kan man inte direkt jämföra klockhastigheter mellan AMD och Intel (eller ens mellan generationer) då det är mer än bara klockhastigheten som avgör prestandan.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Viking

Skit i klockfrekvenserna. Kolla istället hur de presterar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz